برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

هنگامی که یک زوج تصمیم می‌گیرند برای بچه دار شدن برنامه ریزی کنند، موارد خاصی وجود دارد که قبل از بارداری باید در نظر بگیرند. جنبه‌های بیرونی مانند مالی، مسکن، موقعیت مکانی، نزدیکی به خانواده و غیره وجود دارد و بعد جنبه‌های درونی مانند سلامت و سبک زندگی وجود دارد. در واقع جنبه‌های بسیار زیادی برای بچه دار شدن وجود دارد. از جمله دانستن اینکه آیا سیستم تناسلی زن به اندازه کافی قوی است تا جنین را حفظ کند و آیا تخمدان‌های او سالم و بارور هستند یا خیر.

تخمک‌های سالم در تخمدان‌های زن، منظم بودن چرخه قاعدگی، باروری در آینده و توانایی او برای باردار شدن را تعیین می‌کند. اما، چگونه یک زن می‌تواند از سالم بودن تخمک‌هایش اطمینان حاصل کند؟ عوامل مختلفی بر کیفیت و سلامت تخمک‌های زنان تأثیر می‌گذارند، مانند رژیم غذایی و تغذیه، میزان استرس و استراحت در زندگی روزمره، سبک زندگی اجتماعی، عوامل محیطی، هورمون‌ها و گردش خون در بدن. پس از بررسی این عوامل در زندگی، یک زن می‌تواند با اعمال تغییرات ساده در سبک زندگی، تغذیه برنامه ریزی شده و رژیم غذایی سالم شانس باردار شدن خود را افزایش دهد که به بهبود کیفیت تخمک کمک می‌کند.

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

رژیم باروری برای بهبود کیفیت تخمک در تخمدان

اگر قصد بارداری دارید، یکی از مواردی که باید بیشتر به آن توجه کنید، رژیم غذایی و تغذیه شماست. خوردن غذاهای سالم و متعادل مواد مغذی زیادی را برای شما فراهم می‌کند که برای سالم نگه داشتن سیستم تناسلی، ثبات هورمون‌ها و بهبود گردش خون لازم است. در نهایت، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل به بهبود باروری شما کمک می‌کند. رژیم رنگین کمانی که شامل طیف گسترده ای از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ است، یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن مقدار زیادی مواد مغذی در وعده‌های غذایی شماست.

برخی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت تخمدان عبارتند از آهن، فیبر، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های تک غیراشباع، پروتئین گیاهی، لبنیات پرچرب و مقدار زیادی ویتامین و اسید فولیک. از سوی دیگر، برخی از غذاهایی که هنگام آماده شدن برای بارداری باید از آنها دوری کنید عبارتند از: گوشت قرمز، غذاهای فراوری شده، فست فود، قندهای مصنوعی، نوشابه‌های شیرین شده و نوشیدنی‌های انرژی زا. اگر واقعاً هوس هر یک از این غذاها را دارید، آنها را در مقادیر کم مصرف کنید.

برای تقویت تخمدان چی بخوریم؟

در این قسمت به بررسی مواد غذایی که برای تقویت تخمدان‌ها مفید هستند پرداخته‌ایم. آن‌ها عبارتند از:

آووکادو

آووکادو یک میوه فوق العاده است، به این معنی که سرشار از مواد مغذی است. محتوای بالای چربی تک غیراشباع آن به بهبود سلامت تخمدان و حفظ سلامت باروری کمک می‌کند. آووکادو را می‌توان در ساندویچ، سالاد و اسموتی استفاده کرد.

 لوبیا و عدس

اگر بدن شما کمبود آهن دارد، امکان دارد باعث نگرانی شما شود زیرا می‌تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری شود. بنابراین، گنجاندن لوبیا و عدس در رژیم غذایی شما ایده خوبی است، زیرا آن‌ها منبع غنی آهن، ویتامین B کمپلکس، منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری هستند که برای باروری حیاتی هستند.

آجیل و میوه‌های خشک

میوه‌های خشک و آجیل منبع عالی پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. آجیل برزیلی به خصوص سرشار از سلنیوم است که ماده معدنی است که آسیب کروموزومی در تخمدان را کاهش می‌دهد. همچنین یک آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را دور نگه می‌دارد.

دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد سالم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. آن‌ها سرشار از روی هستند و به تولید هورمون‌هایی که مسئول سلامت تخمک هستند کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین سرشار از چربی‌های تک غیراشباع هستند.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از مواد مغذی هستند. آن‌ها حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فولات (اسید فولیک) و آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که از تخمدان در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و آن‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد. انواع توت‌ها مانند تمشک، توت فرنگی، زغال اخته را می‌توان به تنهایی خورد، می‌توان آن‌ها را در اسموتی یا سالاد میوه استفاده کرد، یا به بلغور جو دوسر، کورن فلکس و کلوچه اضافه کرد. توصیه می‌شود هر هفته حداقل سه وعده توت بخورید.

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

سبزیجات برگ سبز

اسفناج، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و سایر سبزیجات برگ دار سرشار از فولات، آهن، منگنز، کلسیم و ویتامین‌های A، B، C و E هستند. این مواد مغذی در تقویت و حفظ سلامت تخمدان شما ضروری هستند. حداقل دو قسمت از سبزیجات سبز را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید. آن‌ها را به سالاد، برنج یا غذاهای نودل و حتی اسموتی‌های خود اضافه کنید تا نیاز روزانه خود را برآورده کنید.

زنجبیل

یکی دیگر از مواد غذایی فوق‌العاده برای تقویت تخمدان، زنجبیل است. زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که باعث افزایش گردش خون و هضم سالم غذا می‌شود. همچنین به کاهش هر گونه ناراحتی در سیستم تولید مثل، منظم کردن چرخه‌های قاعدگی و کاهش التهاب اندام‌های تناسلی کمک می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی، نوشیدن مقداری چای دم کرده زنجبیل است.

دارچین

دارچین یکی دیگر از مواد غذایی فوق‌العاده است که عملکرد تخمدان را بهبود می‌بخشد و با مقابله با مقاومت به انسولین، تولید تخمک مناسب را تشویق می‌کند دارچین برای زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند مفید است. اگر به PCOS مبتلا هستید یا می‌خواهید باروری خود را افزایش دهید، اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی خود توصیه می‌شود. مصرف روزانه یک چهارم قاشق چای خوری دارچین می‌تواند برای سلامت باروری شما مفید باشد.

آب

آب یک ماده فوق العاده ضروری برای سلامت و تقویت تخمدان است. سعی کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید. از آب تصفیه شده استفاده کنید و از مصرف آب بطری‌های پلاستیکی خودداری کنید. مواد شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت تخم‌های تولید شده داشته باشد.

استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پرولاکتین می‌شود که می‌تواند تخمک گذاری و تولید تخمک را مختل کند. تمام تلاش خود را بکنید تا استرس‌های زندگی خود را مدیریت کنید و انرژی خود را بر روی افکار و فعالیت‌های مثبت مانند شنا، پیاده روی، رقصیدن، یوگا، مدیتیشن و غیره متمرکز کنید. در صورت نیاز تغییراتی را در خود ایجاد کنید.

کلام آخر

یک درمان طبیعی برای سلامت تخمدان در زنان، رژیم غذایی مملو از سبزیجات برگدار، میوه‌ها، آجیل و ماهی و گوشت سالم است تا به آنها کمک کند سالم بمانند و باروری را تقویت کنند. همچنین از غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده یا گوشت و نمک و شکر اضافه شده خودداری کنید.

برای تقویت تخمدان چی بخوریم؟

برای تقویت تخمدان‌هایتان و سلامت تخمک‌هایتان بهتر است از دارچین، زنجبیل، سبزیجات برگ سبز و آب به مقدار کافی استفاده کنید.

آیا برای تقویت تخمدان‌ها نیاز به رژیم خاصی است؟

بله. برای تقویت تخمدادن‌‌هایتان باید از غذاهای فست فودی و پر چرب اجتناب کنید و میزان مصرف سبزیجات و ویتامین‌های طبیعی خود را افزایش دهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط