برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ویتامین E

ویتامین E و نقش آن در بدن

ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. اشکال مختلفی وجود دارد که متخصصان آن‌ها را تحت عنوان توکوفرول عنوان می‌کنند. شناخته شده‌ترین آلفا توکوفرول است. بدن ویتامین E را از چربی‌های غذایی جذب می‌کند. ویتامین E یک ویتامین محافظ سلولی است. از سلول‌های بدن در برابر تأثیرات مضر محافظت می‌کند. عملکرد محافظتی ویتامین E همچنین بر متابولیسم لیپیدها تأثیر می‌گذارد. تولیدکنندگان لوازم آرایشی گاهی اوقات ویتامین E را به کرم‌های پوست و ضدآفتاب‌ها اضافه می‌کنند زیرا می‌تواند از پوست مراقبت کند.

ویتامین E

اشکال ویتامین E

گروه ویتامین E را می‌توان به توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها تقسیم کرد. دو شکل اصلی آلفا توکوفرول و گاما توکوفرول هستند. آلفا توکوفرول شکل ضروری ویتامین E برای نیازهای انسان در نظر گرفته می‌شود.

توکوفرول‌ها

چهار ترکیب توکوفرول وجود دارد: آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول. توکوفرول‌ها لیپیدها (چربی‌ها) هستند که در ساختار زنجیره‌های جانبی اشباع شده خود متفاوت هستند. آلفا و گاما توکوفرول در سرم و گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود. بتا و دلتا توکوفرول در پلاسما. توکوفرول‌ها می‌توانند با رادیکال‌های اکسیژن (گونه‌های فعال اکسیژن – ROS) واکنش دهند و در نتیجه از اسیدهای چرب غیراشباع مهم در برابر اکسیداسیون محافظت کنند. به دلیل این اثر آنتی اکسیدانی قوی، اعتقاد بر این است که آنها تأثیر مفیدی بر طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند التهاب، سرطان و بیماری‌های دژنراتیو دارند.

توکوترینول‌ها

چهار ترکیب توکوترینول وجود دارد: آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوترینول. ساختار اصلی توکوترینول‌ها با توکوفرول‌ها مطابقت دارد. تنها تفاوت در ساختار زنجیره‌های جانبی غیراشباع است. که باعث افزایش توانایی آنها برای نفوذ به مغز و کبد می‌شود، جایی که آنها عملکردهای فیزیولوژیکی منحصر به فرد و مهمی را روی این دو بافت انجام می‌دهند. توکوترینول‌ها آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که در برابر سرطان و کاهش کلسترول بسیار موثر هستند. محققان دریافته‌اند که می‌توانند سیگنال‌های پیش‌التهابی را سرکوب کنند و در نتیجه به مبارزه با التهاب کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که توکوترینول‌ها محافظ عصبی در برابر تعدادی از سموم مختلف در مغز هستند. به طور خاص، تحقیقات نشان می‌دهد که توکوترینول‌ها نقش کلیدی در محافظت از سلول‌های مغز در برابر انحطاط ناشی از سکته دارند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین E هستند؟

منابع خوب ویتامین E در درجه اول روغن‌های گیاهی هستند. مغزها، دانه‌ها، کره و تخم مرغ نیز حاوی ویتامین E هستند، البته در مقادیر کمتر.

 نیاز روزانه به ویتامین E و نحوه تامین آن

  • زنان: 11 تا 12 میلی گرم
  • زنان باردار: 13 میلی گرم
  • زنان شیرده: 17 میلی گرم
  • مردان: 12 تا 15 میلی گرم

به این ترتیب نیازهای روزانه خود را پوشش می‌دهید. برای مثال، دوز توصیه شده روزانه به طور متوسط ​​12 میلی گرم ویتامین E در حدود 20 گرم روغن آفتابگردان یافت می‌شود. مهم است که رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشید. برای اینکه بدن بتواند از ویتامین E به خوبی استفاده کند، چربی باید همزمان جذب شود.

با کمبود ویتامین E چه اتفاقی می‌افتد؟

کمبود ویتامین E در یک رژیم غذایی متعادل نادر است. گاهی اوقات افرادی که رژیم غذایی بسیار کم چربی یا بسیار نامتعادل را در مدت طولانی مصرف می‌کنند، ویتامین E کافی دریافت نمی‌کنند. سایر عوامل خطر بیماری‌های مزمن خاصی هستند که در آن‌ها جذب چربی‌های رژیم غذایی از طریق روده‌ها مختل می‌شود. این‌ها عبارتند از: بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، سندرم روده کوتاه پس از جراحی روده، بیماری کرون روده کوچک، بیماری‌های مجرای صفراوی. نوزادان نارس نیز می‌توانند در معرض خطر باشند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین E هستند

در صورت مصرف بیش از حد ویتامین E چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف بیش از حد ویتامین E از طریق غذا معمولا امکان پذیر نیست. اگر فردی برای مدت بسیار طولانی از مکمل‌های غذایی با دوزهای بالای ویتامین E استفاده کند، مصرف بیش از حد آن قابل تصور است. افزایش مصرف ویتامین E برای افراد مبتلا به اختلالات لخته شدن خون و کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند نگران کننده است. ویتامین E بیش از حد خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. برای مثال، مصرف طولانی مدت دوزهای بالای ویتامین E می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که از حداکثر مقادیر مربوطه در روز تجاوز نکنید.

نکته مهم

قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که راهنمایی کند. مکمل‌های غذایی همیشه مفید نیستند. مصرف بیش از حد یا استفاده از ترکیب نادرست مکمل‌ها احتمالاً می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. برای زنان باردار، توصیه‌های متخصص زنان اعمال می‌شود.

غذاهای طبیعی سرشار از ویتامین E

روغن‌های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن پالم قرمز و روغن زیتون حاوی سطوح بالایی از ویتامین E هستند. روغن آفتابگردان و زیتون دارای سطوح کمتر آلفا توکوفرول (زیر 50 میلی گرم در 100 گرم روغن) هستند. آجیل و بادام سرشار از آلفا توکوفرول هستند، اما اکثر مردم آن‌ها را به صورت روزانه مصرف نمی‌کنند.

غذاهای طبیعی دارای ویتامین E کم

سطح ویتامین E طبیعی در آب میوه‌ها معمولا کم است. به استثنای مارچوبه و اسفناج، سبزیجات تازه مانند سیب زمینی، نخود، خیار دارای سطوح بسیار پایین ویتامین E (کمتر از 1 میلی گرم در 100 گرم) هستند. میوه‌هایی مانند گیلاس، زردآلو و هلو نیز سهم کمی در تامین ویتامین E دارند.

تعامل بین ویتامین E و ویتامین K

اثر مضر مهم ویتامین E ناشی از تعامل ویتامین E با ویتامین K در متابولیسم انسان است. فعل و انفعالات این دو ویتامین هنوز دقیقاً مشخص نیست. تداخل ویتامین E در متابولیسم ویتامین K می‌تواند منجر به اختلالات انعقادی و خونریزی مرتبط شود.

محافظت از ویتامین E در برابر چاقی

یک زیرگروه از ویتامین E می‌تواند پتانسیل درمان مشکلات وزن و چاقی را داشته باشد، زیرا حتی در رژیم غذایی پرچرب، افزایش وزن را سرکوب می‌کند. همچنین تجمع بافت چربی سفید در اطراف کلیه‌ها را کاهش می‌دهد و از آسیب کبدی ناشی از رژیم‌های غذایی پرچرب محافظت می‌کند.

خطرات چاقی

چاقی سلامت بسیاری از افراد در سراسر جهان را تهدید می‌کند و در عین حال به ایجاد بیماری‌های مختلف دیگر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. برای در امان ماندن از اضافه وزن و چاقی باید به یک رژیم غذایی متعادل از یک سو و ورزش کافی از سوی دیگر توجه کنید. اگر رژیم غذایی به کاهش وزن کمک نکند، داروهای موثر برای درمان چاقی مفید خواهند بود. با این اوصاف تاکنون تنها چند ماده یا دارو شناخته شده است که می‌تواند در پیشگیری یا درمان چاقی و بیماری‌های ثانویه وحشتناک آن کمک کند. یکی از دلایل این امر این است که برخی از مکانیسم‌های بیماری‌های ناشی از چاقی هنوز حتی در بین متخصصان امروزی نسبتاً نامشخص است.

اختلال در جذب ویتامین E در بافت‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که بافت‌های افراد چاق دیگر برخی از لیپیدها را جذب نمی‌کنند، زیرا از قبل چربی کافی وجود دارد. در طی این فرآیند، جذب ویتامین E نیز کم می‌شود. بنابراین، حتی زمانی که بافت‌ها استرس اکسیداتیو شدیدی را تجربه می‌کنند، جذب ویتامین E مختل می‌شود و بافت‌ها مقادیر کافی از ریزمغذی‌های مهم را دریافت نمی‌کنند. این امر منجر به فرآیندهای التهابی بیشتر در بدن می‌شود که باعث بیماری‌هایی مانند دیابت و سخت شدن رگ‌ها می‌شود.

اثر ویتامین E در بدن

مهم‌ترین عملکرد ویتامین E در بدن انسان به عنوان یک آنتی اکسیدان است. رادیکال‌های آزاد را که از طریق فرآیندهای متابولیک یا تأثیرات محیطی در بدن ایجاد می‌شود خنثی می‌کند. ویتامین E که در غشای سلولی ادغام شده است از سلول‌های بدن در برابر تخریب توسط اکسیداسیون محافظت می‌کند. در عین حال، ویتامین E بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارد و از لخته شدن خون و رسوبات در رگ‌های خونی محافظت می‌کند. همچنین اثر ضد التهابی دارد و در متابولیسم نوکلئیک، آمینو و اسیدهای چرب نقش دارد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم در بدن است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و پراکسیداسیون لیپیدی محافظت می‌کند.

مزایای ویتامین E

  • ضد التهاب.
  • یک آنتی اکسیدان مهم در بدن است.
  • دارای خواص ضد سرطانی است.
  • سطح کلسترول سالم را پشتیبانی می‌کند.
  • از بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند.
  • از سلول‌های مغز محافظت می‌کند.
  • از دیابت محافظت می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E می‌تواند خود را از طریق علائم زیر نشان دهد.

  • عدم تمرکز
  • ضعف عضلانی
  • افزایش حساسیت به عفونت
  • بینایی ضعیف
  • پوست پژمرده، لکه‌های پیری
  • خستگی
  • التهاب و اختلالات ترمیم زخم
  • ناباروری
  • بیماری‌های قلبی عروقی

ویتامین E برای پوست

ویتامین E که از طریق غذا خورده می‌شود، در پوست رسوب می‌کند. چند روز طول می‌کشد تا از طریق غدد چربی به درم و در نهایت اپیدرم، لایه بالایی پوست، حرکت کند. این جایی است که بیشترین غلظت ویتامین E در پوست یافت می‌شود. ویتامین E مهم‌ترین آنتی اکسیدان موجود در پوست است. ویتامین E به اشکال مختلف در پوست وجود دارد و بنابراین باید در ترکیبی از اشکال مختلف مصرف شود. توکوسانتریول‌ها آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی‌تری نسبت به توکوفرول‌های شناخته شده هستند.

ویتامین E و موهای زیبا

موی سر عملکردهای فیزیولوژیکی مهمی دارد، مانند محافظت در برابر نور مستقیم خورشید و گرمای بیش از حد. مو نیز از اهمیت جامعه شناختی بالایی برخوردار است. نازک شدن مو و ریزش مو در مردان و زنان رخ می‌دهد و با ویژگی‌ها و احساسات منفی در هر دو جنس همراه است. علت ریزش مو پیچیده است و می‌تواند دارای مولفه‌های ژنتیکی باشد. ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از بیماری، استرس روحی و استرس باشد. نازک شدن موها نیز نشانه بارز سوء تغذیه و کمبود ویتامین است. ویتامین E از رشد مو از ریشه مو حمایت می‌کند و موهای کامل و قوی را تقویت می‌کند. می‌تواند با ریزش مو مقابله کند و از درخشندگی و خاصیت ارتجاعی مو حمایت کند.

چرا ویتامین E یک آنتی اکسیدان است؟

آنتی اکسیدان یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند از اکسیداسیون، یعنی اهدای الکترون به ترکیبات دیگر جلوگیری کند. اثر آنتی اکسیدانی قوی ویتامین E بر اساس ساختار شیمیایی پایه آن است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط