برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی

چاقی و هر چیزی که با آن مرتبط است!

چاقی یک وضعیت نامناسب است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن مشخص می‌شود که به سلامت آسیب جدی می‌زند. چربی اضافی بدن هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه در کشورهای صنعتی. در واقع، در جامعه به‌اصطلاح سلامتی، رژیم غذایی نادرست، با رواج غذاهای چرب و پرکالری و عدم تحرک باعث افزایش چربی بدن می‌شود.

آیا شما نیز درگیر چاقی هستید یا نگران این هستید که اضافه‌وزن شما به چاقی تبدیل شود؟ توصیه ما به شما این است که ابتدا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم دقیق چاقی آشنا شوید و سپس یک برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش وزن  ایجاد کنید.

چاقی براساس پارامترهای مختلف از جمله شاخص توده بدنی BMI (نسبت وزن به قد) تشخیص داده می‌شود، می‌تواند باعث سایر بیماری‌های مرتبط مانند دیابت و حمله قلبی شود و در نتیجه باعث کاهش امید به زندگی شود.

رژیم غذایی مناسب، ورزش و حتی حمایت روانی برای جلوگیری از چاقی استفاده می‌شود و برای کاهش وزن اضافی برای افرادی که اضافه‌وزن دارند، با BMI بین 25 تا 30 و حتی بیشتر برای افراد چاق با BMI بالای 30 مفید است.

در موارد شدید، چاقی را می‌توان با کمک یک متخصص تحت حمایت روانشناس درمان کرد. در شرایط شدید، با BMI بیش از 40 ، می‌توان از جراحی استفاده کرد که با کاهش اندازه معده، پرخوری غذا را محدود می‌کند.

بیماری‌های مرتبط با چاقی

چاقی و اضافه‌وزن چیست؟

چاقی افزایش وزن غیرطبیعی به دلیل ذخیره بیش از حد چربی در بدن است.  در واقع زمانی از چاقی صحبت می‌کنیم که اضافه‌وزن علاوه بر تحت‌تأثیر قراردادن ظاهر، روی سلامتی نیز تأثیر بگذارد و خطرناک شود. زیرا باگذشت زمان می‌تواند این موارد را برآورده کند:

  • بیماری‌های جسمی مختلف
  • ناراحتی‌های روانی و افسردگی
  • امید به زندگی کمتر

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت(WHO)، چاقی یک اپیدمی جهانی است که از سال 1975 تاکنون سه برابر شده است، با نزدیک به 2 میلیارد اضافه‌وزن و 650 میلیون نفر چاق، و علت اصلی مرگ‌ومیر قابل پیشگیری است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که چاقی عامل 13 درصد از مرگ‌ومیرها است.

چاقی چگونه اندازه‌گیری می‌شود (BMI)

محاسبه برای اینکه بدانید آیا در حالت نرمال هستید یا نیاز به کاهش وزن اضافی دارید، با تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر، طبق فرمول انجام می‌شود:

نحوه محاسبه شاخص توده بدنی

اما چگونه محاسبه می‌شود؟ خیلی ساده است: فقط وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد خود بر حسب متر تقسیم کنید:

BMI = توده بدن (Kg) / قد (m2) .

برای مثال ، BMI فردی با وزن 75 کیلو با قد 1.80 متر  برابر با 23.1 خواهد بود .

برای زنان، BMI بین 19 تا 24 مطلوب است که به‌عنوان وزن طبیعی تعریف شود، درحالی‌که برای مردان این مقادیر بین 20 تا 25 افزایش می‌یابد . در زمینه اضافه‌وزن، BMI زنان بین 24 تا 30 و BMI مردان بین 25 تا 30 است.

برای هر دو جنس، شاخص‌های 30 تا 40 نشان‌دهنده «چاقی» و شاخص‌های بالای 40 نشان‌دهنده «چاقی شدید» است.

شاخص توده بدن نه‌تنها برای تشخیص اضافه‌وزن و چاقی مفید است، بلکه برای اپیدمیولوژی بسیار مهم است، زیرا با خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی، مانند بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی مرتبط است.

چه چیزهایی باعث چاقی می‌شود؟

چاقی یک پدیده چندعاملی است زیرا می‌تواند به شرایط متعددی بستگی داشته باشد. برخی از علل تعیین‌کننده تغییرناپذیر هستند، مانند وراثت، سن و جنسیت، بر خلاف دیگران، از جمله فست‌فود و سوءمصرف الکل.

تغذیه اشتباه

بدن برای زندگی و عملکرد اندام‌هایش باید انرژی خود را به شکل غذا که بر حسب کالری اندازه‌گیری می‌شود تأمین کند . اگر کالری بیشتری نسبت به مصرف خود دریافت کند، بدن ما آنها را به چربی تبدیل می‌کند.  

هر کس، بزرگ و کوچک، می‌تواند تمایل به خوردن مکرر و بد داشته باشد. با خوردن غذاهای چرب و کالری در تمام ساعات، مانند شیرینی و چوب‌شور، خطر افزایش وزن و چاق شدن را به دنبال داریم.  

بنابراین، با خوردن بیش از آنچه نیاز دارید، «سوخت» کمتری نسبت به آنچه که وارد می‌کنید می‌سوزانید، به‌خصوص اگر ورزش نکنید.

در میان رایج‌ترین اشتباهات غذایی می‌بینیم:

  • منوهای یکنواخت فاقد بسیاری از مواد مغذی.
  • صبحانه ضعیف یا غیبت که منجر به نیش زدن بین وعده‌های غذایی می‌شود.
  • غذاهای هیپرلیپیدی (غنی از چربی) و با چگالی انرژی بالا، مانند سوسیس، “اول” فراوری شده، غذاهای سرخ شده، سس‌ها، پنیرهای چرب، تنقلات، دسرهای خامه‌ای، تنقلات شکم پر.
  • غذاهای تصفیه شده و بنابراین کم فیبر مانند نان سفید. 
  • بخش‌های بزرگ، به‌ویژه غذاهایی که خارج از خانه خورده می‌شوند.
  • مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و شیرین.
  • میوه و سبزی کم یا اصلاً کم است.

ارتباط چاقی و ژنتیک

وزن اضافی تا حدی ذاتی است، یعنی توسط ژن‌هایی که والدین به آن‌ها داده‌اند برنامه‌ریزی شده‌اند، و تا حدودی توسط شرایط خارجی که باعث تحریک پرخوری می‌شوند، ایجاد می‌شوند.

وراثت و محیط از همان زمان رحم با یکدیگر تعامل دارند تا فرد را چاق یا لاغر کنند.

با وجود یک والدین چاق، یک کودک، و سپس بزرگسال، او نیز 40 درصد شانس دارد که یکی شود. درحالی‌که اگر پدر و مادر هر دو چاق باشند، خطر تا 80 درصد افزایش می‌یابد. در عوض، زمانی که والدین عادی هستند، به 10 درصد کاهش می‌یابد.

چاقی هورمونی

به‌ندرت در شروع چاقی، اختلال در عملکرد برخی از هورمون‌ها، مهم‌تر از همه لپتین و انسولین که گرسنگی را افزایش می‌دهند، وارد عمل می‌شود.

بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می‌توانند ریشه اضافه‌وزن باشند. سندرم کوشینگ یا هیپرکورتیزولیسم شامل افزایش تولید کورتیزول و در نتیجه ذخیره چربی است.

تومورهای پانکراس، همراه با هیپرانسولیسم و ​​آسیب مغزی، ثانویه به عفونت هیپوتالاموس یا تومور، مصرف کالری اضافی را تحریک می‌کنند. شرایط دیگر مانند:

  • کمبود خواب.
  • آلاینده‌هایی که بر متابولیسم لیپید تأثیر می‌گذارند.
  • اواخر بارداری
  • یائسگی
  • سیگار نکش.
  • فشار.

استفاده طولانی‌مدت از برخی داروها، مانند کورتیزون و قرص‌های ضدبارداری نیز می‌تواند منجر به اضافه‌وزن قابل توجهی شود.

چاقی و اختلالات روانی

اختلالات روانی ارتباط مستقیمی با چاقی ندارند اما می‌توانند آن را تسهیل کنند. از جمله این موارد باید اشاره کرد:

  • سندرم گرسنگی شبانه
  • تغذیه کنترل نشده
  • بحران اضطراب

متأسفانه، این موقعیت‌هایی است که در آن فرد می‌تواند بدون اینکه بتواند کاری انجام دهد، بخار روی غذا، غذا خوردن به‌صورت کنترل نشده و افزایش وزن دارد.

انواع چاقی

انواع چاقی

ترکیب بدن، بر حسب درصد چربی بدن، توده عضلانی و آب، برای متخصص مهم است تا وضعیت بدنی شما را بهتر بسازد.

یکی از ابزارهای ضروری تر در مواجهه با چاقی، مشاهده توزیع چربی در بدن است که نوع چاقی را مشخص می‌کند.

شکل بدن همچنین به هورمون‌های جنسی (استروژن برای زنان و تستوسترون برای مردان) بستگی دارد، به‌طوری‌که حتی در شرایط فیزیولوژیکی طبیعی توزیع توده چربی در دو جنس متفاوت است.

در انسان، تجمع چربی یکنواخت نیست، اما در برخی نواحی غلیظ می‌شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درحالی‌که زنان چربی را بیشتر در نیمه پایینی بدن ذخیره می‌کنند.

در شرایط خاص، مانند یائسگی، مصرف بیش از حد الکل یا بیماری‌های خاص، این دو نوع می‌توانند تشدید شوند.

چاقی آندروئید

آندروئید یا چاقی مرکزی، یک ساختار «سیب» است که در مردان رایج است و نشان می‌دهد که چربی به میزان زیادی و به‌وفور در ناحیه شکم و اطراف اندام‌های داخلی رسوب‌کرده است.

کسانی که چربی احشایی دارند، اما همچنین چربی پشتی، قفسه سینه و پشت، مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، کاهش تحمل کربوهیدرات‌ها و سطوح بالای کلسترول و اسیداوریک هستند.

بنابراین جدی‌ترین چاقی از نظر عوارض، چاقی سیب است که گاهی اوقات زنان را نیز درگیر می‌کند.

برای اینکه بدانید به این نوع چاقی مبتلا هستید یا نه، فقط دور کمر را در باریک‌ترین نقطه، بدون لباس اندازه بگیرید.

خطر متوسط ​​بیماری با دور کمر بین ۹۵ تا ۱۰۲ سانتی‌متر برای مردان و ۸۰ تا ۸۸ سانتی‌متر برای زنان مرتبط است.

چاقی ژینوئید 

چاقی ژینوئید که محیطی یا زیرجلدی نامیده می‌شود، به دلیل غلظت چربی در باسن، و ران‌ها به شکل گلابی نشان داده می‌شود. این چربی سطحی معمولاً برای زنان با خطر کمتر بیماری همراه است.

چاقی مستطیلی 

چاقی متوسط ​​یا “مستطیلی” بر افرادی تأثیر می‌گذارد که چربی یکنواختی در سرتاسر بدن آنها پخش می‌شود، بدون اینکه در هیچ ناحیه ای از بدن انباشته شود.

مشخصه “سایزهای اضافی” ، نوع مربوط به مردان و زنان است و می‌تواند خطرات سلامتی را دررابطه‌با درصد بالای توده چربی پنهان کند.

چاقی دوران کودکی

برای تعیین چاقی دوران کودکی، وزن، قد و سایر پارامترها مانند اندازه‌گیری دور بازو و چین‌های پوست باید ارزیابی شوند.

بر اساس داده‌ها، می‌توان تعیین کرد که کودک در کدام “درصد” قرار می‌گیرد، یعنی در مقایسه با 100 کودک هم سن خود، چه سطحی از “توسعه” دارد.

کودک با وزن طبیعی حدود صدک 50 است، درحالی‌که کودک بالای صدک 97 چاق است، زیرا از هر 100 کودک 97 کودک لاغرتر از او هستند.

در عوض، یک کوچک در صدک 90 اضافه‌وزن دارد. به‌عبارت‌دیگر، کودکی که 20 درصد از وزن ایده‌آل خود بیشتر باشد، چاق ارزیابی می‌شود .

معاینات کودک باید هر 3-6 ماه یکبار با رعایت مقادیر مرجع استاندارد انجام شود. پرخوری در دو سال اول زندگی علاوه بر اینکه باعث افزایش حجم سلول‌های چربی می‌شود، افزایش تعداد آنها را نیز تعیین می‌کند.

چاقی مرتبط با رژیم غذایی

این شایع‌ترین شکل چاقی است. در سال‌های اخیر با توسعه صنعت آشغال غذا افزایش‌یافته است. این شکل از چاقی می‌تواند ناشی از رژیم غذایی سرشار از قند یا چربی باشد، اما همچنین می‌تواند ناشی از مصرف میان وعده باشد. مردان بیشتر از زنان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

چاقی مرتبط با گلوتن

این نوع چاقی ژینوئید زنان را بیشتر از مردان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در واقع گلوتن شکل پروتئینی است که در غلات یافت می‌شود. خوردن مقادیر زیاد گلوتن باعث افزایش وزن می‌شود و می‌تواند منجر به چاقی شود.

چاقی ناشی از استرس

استرس یکی از آسیب‌های دیگر مدرنیته نیز عامل چاقی اندرویدی است. در واقع، این وضعیت منجر به نیاز به میان وعده و خوردن یک رژیم غذایی پرچرب و قند می‌شود. این امر ناگزیر منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. برای جلوگیری از چاقی، افرادی که از استرس رنج می‌برند می‌توانند تمرینات آرامش‌بخش یا فعالیت بدنی منظم انجام دهند.

چاقی ناشی از عدم تحرک بدنی

سبک زندگی و توسعه فناوری امروزی باعث عدم فعالیت می‌شود. این سبک زندگی کم‌تحرک یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در چاقی فرم اندروید است. گذراندن چندین ساعت در مقابل تلویزیون و کامپیوتر باعث افزایش وزن می‌شود و این چاقی عمدتاً زنان را درگیر می‌کند. ورزش بهترین راه برای مبارزه با افزایش وزن و عوارضی است که سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند ایجاد کند.

چاقی به دلیل تنگ شدن مجاری وریدی

این یک مشکل سلامتی است که با اختلالات گردش خون مشخص می‌شود. در بیشتر موارد این یک بیماری ارثی است. فرد مبتلا همچنین ممکن است از سنگینی پاها یا وریدهای واریسی  رنج ببرد.

چاقی در کودکان

چاقی و اضافه‌وزن چه عوارضی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین پیامدهای چاقی، بیماری‌های درازمدت یا کوتاه‌مدت است. در کوتاه‌مدت، فردی که وزن اضافه دارد برای انجام فعالیت‌های ساده روزانه تلاش می‌کند. بدن می‌تواند سیگنال‌هایی مانند:

  • تنگی نفس و خستگی با کوچک‌ترین تلاش، مانند بالارفتن از پله‌ها.
  • تعرق مفرط.
  • دوره‌های مکرر بی‌تفاوتی یا خواب‌آلودگی در طول روز.

نه‌تنها این، افراد چاق اختلالات گردش خون، از سلولیت تا ادم لنفاوی را نشان می‌دهند. آنها همچنین مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده به مری دارند.

در نهایت، آنها شب‌ها خروپف می‌کنند و ممکن است دچار آپنه خواب شوند، همراه با اکسیژن‌رسانی ضعیف خون که می‌تواند باعث فشارخون بالا، سکته مغزی و حمله قلبی شود.

علاوه بر این، یک فرد چاق ممکن است به دلیل وزن زیاد، مشکلات مفاصل، به‌ویژه کمر، لگن و زانو داشته باشد . اما همچنین ناراحتی روی پوست، از جمله اگزما و سوزش در نقاط در معرض مالش، مانند داخل ران.

بیماری‌های مرتبط با چاقی

بنابراین چاقی آشکار باید به‌عنوان یک بیماری پیچیده و مزمن در نظر گرفته شود زیرا یک عامل خطر مهم برای انواع بیماری‌های جدی است و می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود. در درازمدت، افزایش وزن غیرطبیعی می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • دیابت نوع 2
  • سندرم متابولیک
  • هیپرکلسترولمی
  • هیپرتری گلیسیریدمی
  • محاسبات
  • نقرس
  • ترومبوز
  • آمبولی ریه
  • اختلالات عملکرد دستگاه تناسلی، مانند آمنوره.
  • کبد چرب و سیروز کبدی.
  • فشارخون.
  • بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی.
  • استئوآرتریت یا استئوآرتریت دژنراتیو.
  • برخی از سرطان‌ها، به‌ویژه سرطان روده بزرگ، آندومتر، کلیه، پروستات، سینه و کیسه صفرا.

اختلالات روانی در بزرگسالان و کودکان 

از نظر روانشناسی، یک فرد چاق اغلب در جامعه احساس ناراحتی و تحقیر می‌کند. او همچنین می‌تواند خجالت بکشد، گرفتار عقده‌های حقارت و اعتمادبه‌نفس پایین شود که می‌تواند منجر به افسردگی شود.

از سوی دیگر، کودکان چاق، در سال‌های اول مدرسه، اغلب عملکرد تحصیلی، رفتاری و اجتماعی پایین‌تری نسبت به همسالان با وزن طبیعی خود دارند.

بنابراین دانش‌آموزان چاق بیشتر احتمال دارد که تحصیلات عالی را تکمیل نکنند.

علاوه بر این، این کودکان بی‌حوصله هستند، رضایت کمتری از زندگی را تجربه می‌کنند و سه برابر بیشتر در معرض آزار و اذیت قرار می‌گیرند که به نوبه خود عملکرد مدرسه را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، آنها می‌توانند از تغییر شکل‌های استخوانی مانند پاهای X شکل و کف پای صاف رنج ببرند .

رژیم چاقی شکم

چگونه چاقی را درمان کنیم؟

در برخی موارد، می‌توان با تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مداوم، این وضعیت را کاهش داد.

 بهترین راه رژیم غذایی و ورزش هم‌زمان باهم است.

حرکت کنید

اغلب اوقات، تنبلی بر انتخاب پیوستن به باشگاه یا انجام فعالیت‌های دیگر غالب است.

برای غلبه بر این کمبود، باید تمریناتی را ترجیح داد که در هر زمانی امکان‌پذیر باشد و نیازی به تجهیزات خاصی نداشته باشد، مانند پیاده‌روی تند حداقل 45 دقیقه، چند بار در هفته.

به چاشنی‌ها توجه کنید!

 چاشنی‌های همان کالری پنهان غذایی هستند که اغلب ما به آن توجهی نداریم.  مخصوصاً روغن‌ها کالری بالایی در حجم کم  دارند. به‌عنوان‌مثال  روغن زیتون برای سلامتی شما مفید است، اما اگر به‌طورجدی اضافه‌وزن دارید، یک قاشق غذاخوری در هر وعده کافی است . در موارد دیگر، می‌توانید نصف قاشق غذاخوری اضافی اضافه کنید.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

اولین وعده غذایی در روز که نباید آن را رها کنید صبحانه است . مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه با کاهش خطر ابتلا به چاقی، حوادث قلبی عروقی و دیابت مرتبط است.

سپس روز را با افزودن دو وعده غذایی دیگر و دو میان وعده ادامه دهید. توصیه این است که کم و اغلب غذا بخورید، سعی کنید با آرامش بجوید و غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

بخش‌هایی از ماکارونی، نان یا سیب‌زمینی که زیاده‌روی نکرده و چاشنی‌شان متعادل باشد، به بدن کمک می‌کند تا احساس سیری را درک کند، به همین دلیل است که این غذاها نباید از برنامه غذایی حذف شوند.

در مورد سبزیجات هم همینطور. با چاشنی کم یا بدون چاشنی، می‌توانید آنها را تا زمانی که سیر شوید بخورید.

به‌جای میوه. شما نباید کمتر از دو میوه در روز بخورید، اما بیشتر از 3 یا 4 میوه مصرف نکنید زیرا حاوی فروکتوز است که در دوزهای بالا باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شود. میوه‌ها باید خوب شسته و جویده شوند. می‌توان آن را با پوست میل کرد تا فیبرهای در گردش را افزایش دهد که عملکرد منظم روده را تسهیل می‌کند.

ماهی را وارد رژیم غذایی کنید

ماهی باید حداقل دو بار در هفته و در وعده‌های 200-250 گرمی مصرف شود. خوردن ماهی تازه توصیه می‌شود، اما برای کسانی که قادر به خرید ماهی منجمد نیستند، به شرطی که مرغوب باشد. 

اهداف قابل دستیابی برای کاهش وزن انتخاب کنید

کاهش وزن زیاد و سریع به‌اندازه اضافه‌وزن برای سلامتی مضر است.

ایده‌آل این است که حدود 500 گرم در هفته کم کنید. به یاد داشته باشید که رژیم در لغت به معنای “سبک زندگی” است، بنابراین نه‌تنها باید وعده‌های غذایی و بنابراین وزن را کنترل کرد، بلکه از ممنوعیت‌ها نیز تجاوز نکرد.

همچنین، لحظه رژیم را به‌عنوان یک دوره غم‌انگیز تجربه نکنید، بلکه به‌عنوان یک چالش با خودتان برای بهبود رفاه خود تجربه کنید.

نتایج کاهش وزن را حفظ کنید

هنگامی که به وزن ایده‌آل خود رسیدید، حفظ کاهش وزن و در نتیجه اجتناب از نوسانات وزن (سندرم یویو) مهم است. در واقع، اضافه‌وزن ثابت جزئی بهتر از نوسانات است.

به یاد داشته باشید که خوردن یک لذت است و همچنین باید در طول رژیم باشد، بنابراین توصیه می‌شود غذاها و دستورالعمل‌ها را تغییر دهید و در صورت امکان آزمایش کنید.

حتماً از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید

اگر چاق هستید، رژیم‌های غذایی خودساخته می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد . شما باید توسط یک حرفه‌ای که باید بادقت انتخاب شود دنبال شوید و ارزیابی کند که آیا رویکرد او به تغذیه ویژگی‌های هر فرد را در نظر می‌گیرد یا خیر، تا یک رژیم غذایی شخصی، سفارشی و نه عمومی را فرموله کنید.

ورزش برای لاغر شدن

تأثیر ورزش بر چاقی

برای افراد چاق، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شود، نزدیک‌شدن سریع به ورزش است. یعنی هر روز رفتن به باشگاه، شاید بعد از سال‌ها بی‌تحرکی، استرس ناگهانی و بیش از حد را در بدن ایجاد کند.

در عوض، کار درست این است که به تدریج شروع کنید (چه از نظر فراوانی و چه از نظر شدت ) و مطمئن شوید که ورزش به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شما تبدیل می‌شود و نه فقط مکمل رژیم غذایی برای کاهش وزن.

علاوه بر این، وزن بیش از حد، انجام هر ورزشی را دشوار و به‌شدت خسته‌کننده می‌کند و اغلب باعث ایجاد درد در اندام‌های تحتانی می‌شود.

بنابراین ایده‌آل این است  که با یک پیاده‌روی ساده شروع کنید و سپس به یک پیاده‌روی سریع و سپس به یک  دویدن ملایم بروید.

اگر پیاده‌روی را دوست ندارید، می‌توانید دوچرخه ورزشی را در داخل خانه، 3 بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه انجام دهید.

حتی ورزش‌های آبی به‌ویژه برای افراد چاق مناسب هستند، زیرا به لطف شناور بودن آب، به احساس سبکی کمک می‌کنند. آنها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که عضلات خود را بدون فشار به مفاصل به حرکت در آورید.

ورزش کنید تا سالم بمانید!

متأسفانه افرادی که با وجود تغییر شکل چربی، فکر می‌کنند طبیعی هستند و تغییر سبک زندگی خود را ضروری نمی‌دانند، چاقی همیشه احساس نمی‌شود.

از هر دو فرد دارای اضافه‌وزن فقط یک نفر وزن خود را اغراق‌آمیز می‌داند و حتی در بین 10 درصد چاق آن را درست می‌داند .

درک دقیق‌تری از وضعیت تغذیه در زنان به‌جای مردان ثبت شده است. اضافه‌وزن متوسط ​​در وهله اول با آگاهی از اینکه مشکلی با هیکل فرد وجود دارد خود را نشان می‌دهد. ادراک نباید ذهنی و صرفاً فرضی باشد، بلکه باید با آزمون‌هایی در دست باشد:

  • به بدنتان در آینه نگاه کنید.
  • مرتب خودتان را وزن کنید.
  • شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید.

درمان افسردگی چاقی

نتایج بهتر با این تکنیک و سایر راهبردهای ضد چاقی را می‌توان با همراهی یک درمان شناختی-رفتاری که می‌تواند فردی یا گروهی باشد به دست آورد.

افکار ناکارآمد مسئول پرخوری و عادات غذایی نادرست هستند. یعنی باورهای نادرست در مورد غذا و بدن. به نوبه خود، این شناخت‌های تحریف شده با رفتارهای نامناسب، مانند کنترل نکردن وزن فرد، تقویت می‌شوند.

هر دو، شناخت‌ها و رفتارها، در وهله اول با اطلاعاتی به بیمار در مورد این اختلال پرداخته می‌شوند تا از پرخوری جلوگیری شود و او را تشویق به خوردن وعده‌های غذایی منظم و متعادل کنند.

متعاقباً، متخصص به بهبود کیفیت و کمیت غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد چاق ایده رژیم غذایی و موقعیت‌های پرخطر را بپذیرند.

در نهایت مسیر با پیشگیری از عود ادامه می‌یابد که استفاده از دفترچه غذایی برای آن مفید است. یادداشت‌ها همراه با احساسات مربوط به غذا و مشکلات خانوادگی و اجتماعی که به نفع مشکل است، با درمانگر بحث می‌شود.

 مراجعه به پزشک برای درمان چاقی 

اگر چاقی درمان نشود، بدتر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود به یک متخصص مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما در مبارزه با افزایش وزنی که اغلب در بیماران طی 5 سال پس از کاهش وزن رخ می‌دهد، کمک کند.

متخصص تغذیه یا متخصص غدد می‌تواند این بیماری مزمن را به طور دائم مدیریت کند و با تجویز مکمل‌ها یا داروهای سرکوبگر گرسنگی که می‌تواند چربی‌ها را آب کند یا متابولیسم کند را تحریک کند، کاهش وزن را تسهیل کند.

متأسفانه در ایتالیا درمان دارویی چاقی می‌تواند بر روی داروهای کمی حساب شود و همچنین توسط NHS پشتیبانی نمی‌شود  که به طور متناقضی آماده است تا عملیات جراحی اختصاص‌داده‌شده به این مشکل را به بیمار منتقل کند.

جراحی 

جراحی چاقی، برای افراد بسیار چاق، با BMI بیش از 40 ، یا در صورت وجود عوارض و تنها زمانی که روش‌های دیگر هدف را شکست داده باشند، اختصاص دارد. مداخلات اتاق عمل برای کاهش دریافت و جذب غذا در 3 نوع است که با برش دیواره شکم یا لاپاراسکوپی انجام می‌شود:

  • معده محدودکننده که مصرف غذا را از طریق یک حلقه بادی (بند معده) که قسمت کوچکی از معده را از بقیه جدا می‌کند، محدود می‌کند.
  • سوء جذب که به‌شدت از ورود مقادیر زیاد غذا جلوگیری می‌کند و اندازه معده را کاهش می‌دهد.
  • مخلوط که ترکیبی از دو روش قبلی، به‌ویژه از طریق بای پس معده، با تشکیل یک کیسه کوچک معده است که مستقیماً به روده متصل می‌شود و معده را پرش می‌کند.

به طور معمول، پس از عمل، 50 درصد کاهش وزن در طی 10 سال و کاهش خطر مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چربی بدن وجود دارد. اما جراحی چاقی بدون عارضه نیست و نباید آن را تنها روش ایمن دانست.

اگرچه این یک ابزار طولانی‌مدت مؤثر است، اما نیاز به همکاری و حسن‌نیت از جانب بیمار دارد که باید دستورالعمل‌های دقیق رژیم غذایی و زندگی را برای همیشه دنبال کند .

رژیم غذایی اصولی برای چاقی

آموزش غذا یکی از سلاح‌های اصلی برای مبارزه با سوءتغذیه و چاقی است و نه‌تنها به افراد بلکه برای خانواده‌ها نیز باید توجه شود رفتار صحیح غذایی شامل:

  • محدودکردن مصرف چربی‌ها و قندها
  • افزایش مصرف سبزیجات و غذاهای تازه.
  • یک رژیم غذایی متنوع و با وعده‌های کوچک انتخاب کنید.
  • کاهش یا حذف الکل، مضر برای سلامت اعضای بدن و منبع مهم کالری “خالی”.
  • فعالیت بدنی منظم، مانند 30 دقیقه در روز برای 5 بار در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط ​​انجام دهید.
  • کودکان باید حداقل 60 دقیقه در روز بازی یا ورزش کنند . اگر می‌خواهید وزن کم کنید، سطح فعالیت بدنی باید تدریجی باشد.
  • در مورد تغذیه، الگوی خوبی برای کودکان باشید.

کلام آخر

چاقی یک وضعیت خطرناک است و قطعا رژیم گرفتن در این وضعیت، کار سختی است. ممکن است در ابتدا این فکر به ذهن شما خطور کند که با جراحی از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید. اما این تمام ماجرا نیست! شما نیاز دارید تا برای طولانی مدت عادات خود را تغییر دهید، پرتحرک شوید و درست غذا بخورید. یک رژیم غذایی مناسب، ورزش مناسب و همت عالی به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتایج برسید. 

انواع چاقی

دلایل و اختلالات ژنتیک.
اختلالات و عدم عملکرد صحیح هورمون‌ها.
عواض ناشی از مصرف داروهایی خاص.
داشتن سبک زندگی ناسالم.
مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی و سایر مواردی که برای سلامت بدن ضرر دارند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط