برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
فشار خون بالا

فشار خون بالا : درباره این بیماری چه می‌دانید!

فشار خون بالا، یک مشکل عمده سلامتی است که در افراد مسن شایع است. شبکه رگ‌های خونی بدن که به سیستم عروقی معروف است با افزایش سن تغییر می‌کند. شریان‌ها سفت‌تر می‌شوند و فشار خون بالا می‌رود. این می‌تواند حتی برای افرادی که عادات قلبی سالمی دارند و احساس خوبی دارند نیز صادق باشد. فشار خون بالا، که گاهی اوقات “قاتل خاموش” نامیده می‌شود، اغلب باعث ایجاد علائمی از بیماری نمی‌شود که بتوانید ببینید یا احساس کنید. اگرچه این بیماری تقریباً نیمی از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیاری ممکن است حتی از ابتلا به آن آگاه نباشند. مرد مسن که فشار خون را توسط پرستار بررسی می‌کند.

اگر فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل نشود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، زوال عقل عروقی، مشکلات چشمی و بیماری کلیوی شود. خبر خوب این است که فشار خون در اکثر افراد قابل کنترل است.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون با 2 عدد ثبت می‌شود. فشار سیستولیک (عدد بالاتر) نیرویی است که قلب خون را در اطراف بدن پمپاژ می‌کند. فشار دیاستولیک (عدد پایین) مقاومت در برابر جریان خون در رگ‌های خونی است. هر دو برحسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شوند.

به عنوان یک راهنمای کلی:

قلب خون را به اطراف بدن پمپاژ می‌کند. خون اکسیژن را به اندام‌های حیاتی بدن می‌رساند. گاهی وجود مشکلی در بدن، پمپاژ خون را برای قلب سخت‌تر می‌کند. اگر شریان بیش از حد باریک شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. فشار خون بالا اگر بطور مداوم باشد می‌تواند بر دیواره رگ‌ها فشار وارد کند. این می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی شود که برخی از آنها می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود (یا اگر بالای ۸۰ سال دارید ۱۵۰/۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر)
فشار خون ایده‌آل معمولا بین 90/60mmHg و 120/80mmHg در نظر گرفته می‌شود.
خوانش فشار خون بین 120/80 میلی‌متر جیوه و 90/140 میلی‌متر جیوه می‌تواند به این معنی باشد که اگر اقدامات لازم برای کنترل فشار خون خود را انجام ندهید، در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستید.

فشار خون هر کس کمی متفاوت خواهد بود. آنچه برای شما کم یا زیاد است ممکن است برای شخص دیگری طبیعی باشد.

خطرات فشار خون بالا

خطرات فشار خون بالا

اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار اضافی بر رگ‌های خونی، قلب و سایر اندام‌ها مانند مغز، کلیه‌ها و چشم‌ها وارد می‌کند. فشار خون بالا مداوم می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی را افزایش دهد، مانند:

  • بیماری قلبی
  • حمله قلبی
  • سکته‌های مغزی
  • نارسایی قلبی
  • بیماری شریانی محیطی
  • آنوریسم آئورت
  • بیماری کلیوی
  • زوال عقل عروقی

اگر فشار خون بالا دارید، کاهش آن حتی به مقدار کم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

فشار خون خود را چک کنید!

تنها راه تشخیص فشار خون بالا انجام آزمایش فشار خون است. به همه بزرگسالان بالای 40 سال توصیه می‌شود که حداقل هر 5 سال یکبار فشار خون خود را چک کنند. انجام این کار آسان است و می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد. شما می‌توانید فشار خون خود را در مکان‌های مختلفی آزمایش کنید، از جمله:

  • در درمانگاه‌ها عمومی
  • در برخی داروخانه‌ها
  • به عنوان بخشی از بررسی سلامت NHS
  • در برخی از محل‌های کار
  • همچنین می‌توانید فشار خون خود را خودتان با فشارسنج خانگی اندازه‌گیری کنید.

مواردی که می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد!

همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث فشار خون بالا می‌شود، اما مواردی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید اگر:

  • اضافه وزن دارند.
  • نمک زیاد بخورید و به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نکنید.
  • به اندازه کافی ورزش نکنید.
  • نوشیدن بیش از حد الکل یا قهوه (یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین)
  • استعمال دخانیات
  • زیاد نمی‌خوابید یا خواب آشفته دارید.
  • بالای 65 سال هستند.
  • یکی از بستگان مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد.
  • تبار سیاه آفریقایی یا سیاه کارائیب هستند.
  • در یک منطقه محروم زندگی می‌کنند
  • ایجاد تغییرات در سبک زندگی سالم گاهی اوقات می‌تواند به کاهش شانس ابتلا به فشار خون بالا کمک کند و در صورتی که فشار خون بالا باشد، به کاهش آن کمک می‌کند.

درمان فشار خون بالا

پزشکان می‌توانند با استفاده از موارد زیر به شما کمک کنند تا فشار خون خود را در حد ایمن نگه دارید:

  • تغییر سبک زندگی
  • داروها

بهترین کار برای هر فردی متفاوت است. با پزشک خود صحبت کنید تا به شما در تصمیم گیری در مورد درمان کمک کند.

تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون

این تغییرات سبک زندگی می‌تواند به پیشگیری و کاهش فشار خون بالا کمک کند:

  • مقدار نمکی که می‌خورید را کاهش دهید و به طور کلی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • کافئین را کاهش دهید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است نیاز به مصرف 1 یا چند دارو برای جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار خون خود داشته باشند.

داروهای فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شود، ممکن است پزشک مصرف 1 یا چند دارو را برای کنترل آن توصیه کند. اینها به صورت قرص هستند و معمولاً باید یک بار در روز مصرف شوند. داروهای رایج فشار خون عبارتند از:

مهارکننده‌های ACE – مانند انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و رامیپریل
مسدود‌کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین 2 (ARBs) – مانند کاندسارتان، ایربسارتان، لوزارتان، والزارتان و اولمسارتان
مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم – مانند آملودیپین، فلودیپین و نیفدیپین یا دیلتیازم و وراپامیل
دیورتیک‌ها – مانند اینداپامید و بندروفلومتیازید
مسدودکننده‌های بتا – مانند آتنولول و بیسوپرولول
مسدودکننده‌های آلفا – مانند دوکسازوسین
سایر دیورتیک‌ها – مانند آمیلوراید و اسپیرونولاکتون
دارویی که برای شما توصیه می‌شود به مواردی مانند میزان فشار خون، سن و قومیت فرد بستگی دارد.

درمان فشار خون بالا

آیا فشار خون بالا دارم؟

هر کسی ممکن است فشار خون بالا داشته باشد. برخی از شرایط پزشکی مانند سندرم متابولیک، بیماری کلیوی و مشکلات تیروئید می‌توانند باعث فشار خون بالا شوند. برخی از افراد به دلیل چیزهایی که نمی‌توانند تغییر دهند، شانس بیشتری برای داشتن آن دارند. اینها هستند:

سن. احتمال ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می‌یابد، به خصوص فشار خون سیستولیک ایزوله.
جنسیت. قبل از 55 سالگی، مردان شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون دارند. زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.
سابقه خانوادگی. فشار خون بالا در برخی از خانواده‌ها وجود دارد.
نژاد. آمریکایی‌های آفریقایی تبار در معرض افزایش خطر فشار خون بالا هستند.
فشار خون بالا اغلب هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد، اما بررسی‌های معمول فشار خون به تشخیص افزایش سطوح کمک می‌کند. اگر فشار خون در دو یا چند معاینه بالا باشد، ممکن است پزشک از فرد بخواهد که فشار خون خود را در خانه اندازه‌گیری کنید.

ملاحظات مهمی برای افراد مسن در تصمیم‌گیری برای شروع درمان فشار خون بالا در صورتی که فشار خون بالای 130/80 باشد، از جمله سایر شرایط سلامتی و تناسب اندام کلی وجود دارد. پزشک ممکن است با فرد همکاری کند تا یک هدف فشار خون را پیدا کند که برای سلامتی بهترین است و ممکن است ورزش، تغییر در رژیم غذایی و داروها را پیشنهاد دهد.

چگونه می‌توانم فشار خون خود را کنترل کنم؟

شما اغلب می‌توانید فشار خون خود را با تغییر عادات روزانه خود و در صورت نیاز با مصرف دارو کاهش دهید. درمان، به خصوص اگر شرایط پزشکی دیگری مانند دیابت دارید، نیاز به ارزیابی مداوم و گفتگو با پزشک دارد. تغییراتی در سبک زندگی که می‌توانید برای کمک به پیشگیری و کاهش فشار خون بالا انجام دهید:

وزن سالم را هدف بگیرید. اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به کاهش وزن دارید. به طور کلی، برای حفظ وزن سالم، باید همان مقدار کالری که می‌خورید و می‌نوشید را بسوزانید.
ورزش. فعالیت متوسط، مانند پیاده‌روی سریع یا شنا، می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. اهدافی را تعیین کنید تا بتوانید با خیال راحت ورزش کنید و حداقل 150 دقیقه (2.5 ساعت) در هفته کار کنید. اگر مشکلات سلامتی دارید که درمان نمی‌شوند، قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید. رژیم غذایی متعادل از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، پروتئین، لبنیات و روغن‌ها – مانند برنامه غذایی روش‌های غذایی برای توقف فشار خون (DASH) – می‌تواند فشار خون فرد را کاهش دهد.
نمک را کم کنید. با بالا رفتن سن، بدن و فشار خون نسبت به نمک (سدیم) حساس‌تر می‌شود که در طی فرآوری یا آماده‌سازی به بسیاری از غذاها اضافه می‌شود. محدود کردن مقدار نمک روزانه ممکن است کمک کند. DASH یک رژیم غذایی کم‌نمک است.
کمتر الکل بنوشید. نوشیدن الکل می‌تواند بر فشار خون فرد تأثیر بگذارد. برای کسانی که الکل می‌نوشند، مردان نباید بیش از دو نوشیدنی در روز و زنان بیش از یک نوشیدنی در روز مصرف کنند تا خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش یابد.
از استعمال دخانیات خودداری کنید. سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. فواید ترک سیگار برای سلامتی در هر سنی قابل مشاهده است – شما هرگز برای ترک آنقدر پیر نیستید.
شب راحت بخوابید. اگر به شما گفته شده است که خروپف می‌کنید یا به نظر می رسد که برای لحظاتی هنگام خواب نفس نمی‌کشید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه مشکلی به نام آپنه خواب باشد. درمان آپنه خواب و داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
استرس را مدیریت کنید. مقابله با مشکلات و کاهش استرس می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

حرف آخر

علاوه بر توصیه به تغییر شیوه زندگی، پزشک احتمالاً داروهایی برای کاهش فشار خون به سطح ایمن تجویز خواهد کرد. فشار خون سیستولیک ایزوله، شایع‌ترین شکل فشار خون بالا در افراد مسن، به همان روش فشار خون بالا معمولی درمان می‌شود، اما ممکن است به بیش از یک نوع داروی فشار خون نیاز داشته باشد. ممکن است قبل از یافتن برنامه‌ای که برای شما مناسب‌تر است، چندین نوع یا ترکیبی از داروها را امتحان کنید. دارو می‌تواند فشار خون فرد را کنترل کند، اما نمی‌تواند آن را درمان کند. اگر پزشک داروی فشار خون بالا را شروع کند، ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت داشته باشید.

برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم؟

میوه بخورید.
ماهی، آجیل و حبوبات (لوبیا) بیشتر مصرف کنید.
به جای غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده به غذاهای تازه یا منجمد بخورید.
هر روز حداقل به میزانی که کالری دریافت می‌کنید، باید آن بسوزانید.
به جای تنقلات و دسرهای شیرین یا نمکی سبزیجات و میوه‌ مصرف کنید.
نان، پاستا و سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات را که از غلات کامل تهیه می‌شوند را به جای آرد سفید بسیار تصفیه شده انتخاب کنید.
به جای کره، روغن نارگیل یا روغن هسته پالم از چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون، کانولا، سویا، بادام زمینی یا ذرت استفاده کنید.
تا حد امکان غذاهای کم سدیم را انتخاب کنید. به جای نمک از گیاهان، ادویه ها، سرکه و دیگر طعم‌دهنده‌های کم‌سدیم استفاده کنید.
در صورت نیاز به کاهش وزن، کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

گیاهانی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند؟

ریشه زنجبیل
فلفل هندی
برگ زیتون و زردچوبه
مارچوبه
بامیه  
زعفران 

ورزش هایی که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند؟

ورزش‌‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌‌های مناسبی برای کاهش فشار خون هستند. حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط