برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تغذیه کبد چرب

کبد چرب : هر آنچه باید درباره این بیماری بدانید!

چربی در کبد به طور معمول زمانی ایجاد می‌شود که فرد چربی و قند بیشتری نسبت به بدنش مصرف کند. این در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند شایع‌تر است، اما می‌تواند در بزرگسالان با وزن بدن سالم نیز رخ دهد. اگر چربی بیش از 5 درصد کبد را تشکیل دهد، کبد جزء کبد چرب محسوب می‌شود. اگرچه ابتلا به این بیماری ممکن است آسیب فوری نداشته باشد، اما این نگرانی وجود دارد که چربی اضافی در کبد ممکن است کبد را در برابر آسیب‌های بیشتر مانند التهاب و زخم آسیب‌پذیر کند.

کبد چرب به خصوص در افراد مبتلا به دیابت و دارای اضافه وزن شایع است. اگرچه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، اما می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی در افراد شود. ایجاد تغییرات در سبک زندگی کلید پیشگیری و بهبود این وضعیت است.

کبد عضو اصلی بدن برای پردازش مواد غذایی و مواد زائد است. یک کبد سالم حاوی چربی بسیار کم یا بدون چربی است. اگر بیش از حد الکل می‌نوشید یا غذای زیادی می‌خورید، بدن شما با تبدیل مقداری از کالری‌ها به چربی با این مقدار اضافی مقابله می‌کند. سپس این چربی در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود.

چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند ایجاد شود. اگر زیاد باشد، کبد چرب دارید. کبد چرب در سراسر جهان رایج‌ می‌شود، زیرا ما قندها و چربی‌های اضافه‌شده زیادی مصرف می‌کنیم.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) چیست؟

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک بیماری کبدی است که در افرادی که الکل مصرف می‌کنند کم یا بدون الکل تاثیر می‌گذارد. همانطور که از نام آن پیداست، ویژگی اصلی NAFLD چربی بیش از حد ذخیره شده در سلول‌های کبدی است. NAFLD شایع‌ترین بیماری کبدی در کانادا است که حدود 20 درصد از کانادایی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در افرادی که دارای اضافه وزن دارند یا چاق هستند، همچنین در فردی که وزن بدنش در محدوده وزنی سالم است، اما معمولاً غذاهای شیرین و چرب زیادی می‌خورد و چربی اضافی دور کمر دارد، ایجاد شود. نشان داده است که NAFLD به شدت با سندرم متابولیک مرتبط است – یک اختلال سلامتی که با گروهی از عوامل خطر (دور کمر بزرگ، فشار خون بالا، سطح قند خون بالا، کلسترول بالا و مقادیر غیر طبیعی چربی در خون) مشخص می‌شود که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. افرادی که علائم دارند ممکن است:

  • احساس خستگی یا به طور کلی ناخوشی کنید.
  • در قسمت سمت راست بالای شکم خود درد دارند.
  • کاهش وزن.

علت بیماری کبد چرب چیست؟

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل در دوره‌های طولانی باشد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به کبد چرب «بیماری کبد چرب غیرالکلی» دارند که ناشی از الکل نیست. در افرادی که:

  • فشار خون بالا دارند.
  • دارای کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا هستند.
  • دیابت نوع 2 دارند یا به نظر می رسد که به آن مبتلا خواهند شد.
  • اضافه وزن دارند، به خصوص در اطراف شکم.
  • تعداد کمی از افراد به دلیل بیماری‌های دیگر مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن یا هموکروماتوز (ناهنجاری ژنتیکی ذخیره آهن) یا در واکنش به داروهایی مانند کاوا یا داروهایی مانند استروئیدها یا شیمی درمانی درگیر کبدچرب می‌شوند.
  • برخی از زنان نیز به دلیل عوارضی که در اواخر بارداری ایجاد می شود، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند.

علاوه بر چاقی، علل تغذیه‌ای بیماری کبد چرب عبارتند از:

  • گرسنگی و سوء تغذیه پروتئین
  • استفاده طولانی مدت از تغذیه کامل تزریقی (روش تغذیه ای که شامل تزریق مستقیم مواد مغذی به جریان خون است)
  • جراحی بای پس روده برای چاقی
  • کاهش وزن سریع

برخی از شرایط اغلب همراه بوده و ممکن است به بیماری کبد چرب کمک کنند:

  • دیابت شیرین
  • هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون)
  • مقاومت به انسولین و فشار خون بالا

علل دیگر عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی
  • داروها و مواد شیمیایی

چربی چگونه وارد کبد می‌شود؟

چربی و قندهای موجود در رژیم غذایی افراد معمولاً توسط کبد و سایر بافت‌ها تجزیه می‌شوند. اگر میزان مصرف چربی یا قند ساده بیش از مقدار مورد نیاز بدن باشد، چربی در بافت چربی ذخیره می‌شود. از دیگر دلایل تجمع چربی در کبد می‌توان به انتقال چربی از سایر قسمت‌های بدن یا ناتوانی کبد در تبدیل آن به شکلی قابل حذف اشاره کرد.

به طور کلی، افراد مبتلا به بیماری کبد چرب هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی از افراد ناراحتی در ناحیه شکم در سطح کبد، خستگی، احساس ناخوشی عمومی و ناراحتی مبهم را گزارش می‌دهند.

NASH چیست؟

NASH مخفف استئاتوهپاتیت غیرالکلی است و شکل جدی‌تر NAFLD است. NASH نه تنها می‌تواند باعث ایجاد اسکار کبدی به نام فیبروز شود، بلکه از هر 5 بزرگسال مبتلا به NASH، یک نفر می‌تواند آسیب بالقوه به عملکرد کبد به نام سیروز ایجاد کند.

بیماران NASH نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کبد هستند و از هر 10 نفر یک نفر مبتلا به NASH ممکن است منجر به نارسایی کبد و نیاز به پیوند کبد شود.

تفاوت NASH و NAFLD چیست؟

در حالی که یک کبد چرب ساده یک وضعیت نسبتاً خوش‌خیم است، NASH اغلب با آسیب مداوم کبد همراه است و می‌تواند منجر به سیروز کبد، سرطان کبد و نیاز به پیوند کبد شود.

علائم

همانند NAFLD، افراد مبتلا به NASH عموماً علائم محدودی دارند. اگرچه نادر است، اما برخی از کودکان ممکن است با استفراغ و حساسیت به لمس بزرگ شدن کبد تظاهر کنند.

چه اتفاقی ممکن است برای افراد مبتلا به NASH بیفتد؟

در حال حاضر، چشم‌انداز بلند مدت افراد مبتلا به NASH به خوبی درک نشده است. در بیشتر موارد، NASH به نظر یک بیماری به آرامی پیشرونده است. با این حال، بخش کمی از بیماران NASH وجود دارد که سیروز آنها شدیدتر می‌شود و احتمالاً منجر به سرطان کبد یا نارسایی کبد می‌شود. در نارسایی مزمن کبد، ممکن است پیوند کبد مورد نیاز باشد.

درمان NAFLD و NASH

هنگامی که چربی ساده تجمع می‌یابد، کبد در برابر آسیب‌های بیشتر آسیب‌پذیر می‌شود که ممکن است منجر به التهاب و زخم کبد شود. درمان بیماری کبد چرب به علت آن مرتبط است. در حال حاضر، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام بیماران دچار NASH می‌شوند.

درمان بهینه برای NAFLD و NASH هنوز ایجاد نشده است. به افراد توصیه می‌شود عوامل خطر خود را بررسی کنند (به عنوان مثال، اگر دیابتی هستند، کنترل یا پایش قند خون خود را بهبود بخشند و به کاهش وزن تدریجی و پایدار برسند).

معمولاً توصیه می‌شود کسانی که NASH تشخیص داده شده است از نوشیدن الکل خودداری کنند. اصلاح سبک زندگی و کنترل عالی سایر بیماری‌ها برای همه بیماران مبتلا به NAFLD و NASH مهم است.

در حال حاضر، هیچ درمان ثابت شده‌ای با دارو برای NAFLD و NASH وجود ندارد. از آنجایی که NASH در حال حاضر یک بیماری رایج برای سلامتی است، توجه زیادی را در جامعه علمی ایجاد کرده است. آزمایش‌های بالینی متعددی برای درمان‌های مختلف NASH و چندین درمان دارویی امیدوارکننده وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود راه را برای گزینه‌های درمانی جدید و مؤثرتر هموار کند.

درمان کبدچرب

بیماری کبد چرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

از آنجایی که کبد چرب اغلب علائم واضحی ایجاد نمی‌کند، ممکن است تا زمانی که آزمایش معمول علائم ناهنجاری کبدی را نشان ندهد، ندانید که آن را دارید.

پزشک ابتدا با صحبت با فرد و سپس معاینه کبد چرب را تشخیص می دهد. ممکن است از فرد خواسته شود که یک آزمایش خون به نام آزمایش عملکرد کبد انجام دهید تا سلامت کبد خود را ببیند. همچنین ممکن است از فرد خواسته شود که یک اسکن مانند سونوگرافی یا اسکن MRI انجام دهید.

اگر آزمایش‌ها نشان می‌دهد که کبد چرب دارید، ممکن است برای بررسی بیشتر سلامت خود به آزمایش‌های دیگری نیاز داشته باشید.

بسته به نتایج آزمایشات، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که به متخصص (متخصص گوارش) مراجعه کنید. در موارد شدید، متخصص ممکن است بیوپسی از کبد را برای تایید تشخیص و ارزیابی شدت بیماری ترتیب دهد.

بیماری کبد چرب چگونه مدیریت می‌شود؟

هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. درمان شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی شماست. این می‌تواند شرایط را بهبود بخشد و حتی آن را معکوس کند. اگر کبد چرب ناشی از الکل است، مهمترین کاری که باید انجام دهید ترک الکل است. این مانع از ابتلا به یک بیماری جدی‌تر می‌شود. اگر به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستید، احتمالاً به شما توصیه می‌شود:

  • الکل مصرف نکنید یا خیلی کم مصرف کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و از مصرف شکر پرهیز کنید.
  • کاهش وزن.
  • به طور منظم تمرین کن.
  • قند خون خود را کنترل کنید.
  • اگر کلسترول بالا را دارید درمان کنید.
  • از داروهایی که می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند اجتناب کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کن.

پزشک می‌تواند به شما کمک کند. آنها ممکن است فرد را به یک متخصص تغذیه، مشاور مواد مخدر و الکل یا متخصص ارجاع دهند.

اجتناب از تمام چربی در رژیم غذایی ضروری نیست. با اینحال، پزشک ممکن است توصیه کند که از مصرف برخی مواد غذایی مانند غذاهای حاوی فروکتوز (قند موجود در میوه) و چربی‌های ترانس (نوعی چربی) خودداری کنید.

داروی خاصی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این حال، بسته به وضعیت فرد، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که دارو مصرف کنید تا سطح لیپید خود را کاهش دهید، یا نحوه مدیریت گلوکز را در بدن بهبود بخشد.

آیا می‌توان از بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

راه پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی پیروی از توصیه‌های سبک زندگی مشابهی است که به افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند، از جمله:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه و سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم است.
  • حفظ وزن سالم
  • فعالیت بدنی در بیشتر روزهای هفته – اگر به طور منظم ورزش نکرده‌اید، ابتدا با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

عوارض بیماری کبد چرب چیست؟

در بسیاری از افراد، کبد چرب به خودی خود مشکلات زیادی ایجاد نمی‌کند. اما در برخی از افراد کبد چرب ملتهب می‌شود و باعث بیماری جدی‌تری به نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی یا NASH می شود. التهاب مداوم ممکن است باعث زخم شدن کبد شود که می‌تواند منجر به سیروز شود. این یک بیماری جدی است.

تعداد کمی از افرادی که به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. برخی از افرادی که به سیروز کبدی شدید مبتلا می‌شوند نیاز به پیوند کبد دارند. افراد مبتلا به کبد چرب بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند.

مدیریت تغذیه کبد چرب

مدیریت تغذیه کبد چرب

غذا قدرت بهبود علائم را دارد، به همین دلیل است که ما بهترین برنامه غذایی برای کبد چرب را برای فرد آورده‌ایم.

غذاهایی که باید بخورید/ برنامه غذایی سالم برای بیماران کبد چرب

یکی از بهترین کارهایی که باید انجام دهید اگر علائم کبد چرب را دارید، پیروی از یک برنامه غذایی برای کبد چرب است. در مرحله اول، شما باید کربوهیدرات‌های تصفیه شده و شکر را کاهش دهید و آنها را با کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر جایگزین کنید. این کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانند جو دوسر، برنج قهوه ای، کینوا و غیره باشند.

1. قهوه

کافئین به کاهش سرعت شروع تعدادی از بیماری‌های کبدی کمک می‌کند. بنابراین، نوشیدن یک فنجان قهوه در روز نوشیدن 1 فنجان قهوه سیاه در روز راهی عالی برای حمایت از سلامت کبد است.

2. آووکادو

آووکادو دارای چربی غیراشباع است که جایگزینی عالی برای محصولات چربی اشباع شده مانند کره است. همچنین یک منبع گیاهی عالی برای اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای امگا 3 موجود در آووکادو به بهبود کبد چرب و همچنین التیام آسیب‌های کبدی کمک می‌کند.

3. چای سبز

آنتی‌اکسیدان‌های منحصر به فرد مانند کاتچین‌ها چربی کبد و در نتیجه التهاب موجود در بیماران NAFLD را کاهش می‌دهند و آنزیم‌های کبدی را نیز بهینه می‌کنند.

4. روغن زیتون 

اگر مشکوک به کبد چرب هستید، مهم است که از چربی های اشباع شده اجتناب کنید، به خصوص آنهایی که در گوشت قرمز یا کره پیدا می‌کنید. بنابراین، چربی‌هایی مانند روغن زیتون غیراشباع هستند و جایگزین بسیار بهتری هستند. فقط ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز خوب است.

5. بلغور جو دوسر

از آنجایی که ردیابی وزن هدف اصلی مدیریت تغذیه بیماران NAFLD است، بلغور جو دوسر غنی از فیبر کمک زیادی به سیر کردن آن می‌کند. همچنین، این یک گزینه صبحانه کم چرب حاوی فیبر و کربوهیدرات های پیچیده است. بنابراین مصرف آن باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به NAFLD می‌شود.

6. توفو

پروتئین سویا موجود در توفو می‌تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند. علاوه بر این، منبع خوبی از پروتئین است. از این رو، به کاهش سرعت شروع بیماری کبد چرب کمک می‌کند. یکی دیگر از مزایای عالی این است که توفو قند و چربی کمی دارد. اگر از یک رژیم غذایی مناسب NAFL پیروی می‌کنید، ضروری است. از آنجایی که همه کاره است، می‌توانید به راحتی آن را در هر غذای دیگری بگنجانید.

7. سبزیجات سبز

سبزیجات سبز مانند بروکلی و اسفناج می‌توانند تجمع چربی در کبد را کاهش دهند. سعی کنید روزانه مقادیر زیادی بروکلی، اسفناج، متی، خردل و کاهو مصرف کنید. پر کردن رژیم غذایی خود با مقدار زیادی سبزیجات نیز یک راه عالی برای مدیریت وزن است.

علاوه بر این، فیبر سبزیجات برگ سبز به سیری اولیه کمک می‌کند و وزن را کنترل می کند. علاوه بر این، ترکیبات نیترات موجود در سبزیجات برگ سبز علائم را کاهش داده و بیماری کبد چرب را معکوس می‌کند و کلروفیل موجود در سبزیجات سبز یک پاک کننده عالی کبد است.

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم و کلم بروکلی نیز به افزایش توانایی کبد در سم زدایی و پاکسازی کمک می کنند.

8. آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، گردو، بادام هندی، دانه کتان، دانه چیا، تخم کدو و غیره، منابع غنی از اسیدهای چرب پلی و تک غیراشباع هستند. این چربی غیراشباع اغلب «چربی خوب» نامیده می شود و برای بدن مفید است. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 را از مغزها و دانه ها دریافت می‌کنید. این به نوبه خود برای معکوس کردن بیماری کبد چرب مفید است.

9. مرغ و تخم مرغ

به عنوان بخشی از بهترین برنامه غذایی برای کبد چرب، باید مرغ و تخم مرغ مصرف کرد، زیرا آنها منابع پروتئین فعال بیولوژیکی هستند. پروتئین زیست فعال به راحتی در بدن جذب و هضم می شود. از آنجایی که یکی از دلایل اصلی رسوب چربی در کبد رژیم غذایی کم پروتئین است، مقدار کافی پروتئین می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند.

آیا اندازه کمر مهم است؟

اندازه گیری دور کمر – که بر اساس جنسیت متفاوت است – برای شناسایی خطرات سلامتی مرتبط با چربی اضافی شکم استفاده می‌شود.
برای مردان، اگر دور کمر فرد بیش از 102 سانتی‌متر باشد، خطرات سلامتی افزایش می‌یابد.
برای زنان، اگر دور کمر فرد بیش از 88 سانتی‌متر باشد، خطرات سلامتی افزایش می‌یابد.
مهم است که دور کمر خود را به روشی ثابت اندازه‌گیری کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است:
یک نوار اندازه گیری به اندازه 2 سانتی‌متر بالاتر از ناف دور خود بپیچید.
نوار باید محکم باشد اما به بدن فشار نیاورد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط