برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی: از لاغری تا پیشگیری از سرطان!

توت فرنگی یک میوه تابستانی نمادین است. در این مقاله، به خواص توت فرنگی و تاثیراتی که بر سلامتی افراد دارد، خواهیم پرداخت. برای آشنایی با این میوه شگفت‌انگیز تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

خواص توت فرنگی

توت فرنگی چیست؟ 

توت فرنگی، یکی از میوه‌های تابستانی است که در همه چیز از ماست گرفته تا دسر و سالاد استفاده می‌شود. این میوه، یک غذای کم گلیسمی است، به این معنی که تأثیر کمی بر قند خون دارند. این ویژگی آن را به گزینه‌ای خوشمزه برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال کنترل یا کاهش سطح گلوکز خود هستند. 

میوه‌های بدون قند را بشناسید.

خواص توت فرنگی

توت فرنگی به حافظه کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و قلب را سالم نگه می‌دارد. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، فواید سلامتی مهمی دارند. به عنوان مثال، سرشار از ویتامین C و پلی فنول است، ترکیبات آنتی اکسیدانی که ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه، با خنثی کردن مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد از سلول‌ها و بافت‌های بدن محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد زیادی که در بدن پرسه می‌زنند می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود، عدم تعادلی که می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند. 

با مهار رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو، مواد شیمیایی گیاهی موجود در توت فرنگی ممکن است سطوح بسیار بالایی از التهاب را کاهش دهد. ای وضعیت می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و به چندین بیماری از جمله چاقی کمک کند. علاوه بر این، مزایای سلامتی توت فرنگی عبارتند از: 

  • بهبود حساسیت به انسولین
  • محافظت از پوست
  • مدیریت آرتروز
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • سلامت روده بهتر
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • حفاظت از سلامت مغز

در مورد خواص سیب نیز بخوانید

بهبود حساسیت به انسولین

پلی فنول‌های موجود در توت فرنگی باعث بهبود حساسیت به انسولین در بزرگسالان غیر دیابتی می‌شود. این میوه نه تنها خود قند کمی دارد، بلکه ممکن است به متابولیسم سایر اشکال گلوکز نیز کمک کند. 

محافظت از پوست

توت فرنگی دارای اثرات ضد التهابی است که به جلوگیری از آسیب پوست کمک می‌کند. درمان‌های آرایشی مبتنی بر خواص توت فرنگی از پوست در معرض اشعه مضر فرابنفش A محافظت می‌کنند، به‌ویژه زمانی که در ترکیب با کوآنزیم Q۱۰ استفاده شود. 

مدیریت آرتروز

فواید ضد التهابی توت فرنگی می‌تواند به محافظت از سایر قسمت‌های بدن از جمله مفاصل شما نیز کمک کند. برای افراد مبتلا به آرتروز و زانو درد، این میوه می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. 

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

محققان دریافته‌اند که توت فرنگی ممکن است از طرق مختلف، سلامت قلب را تقویت کند. علاوه بر کمک به بهبود حساسیت بدن به انسولین، ممکن است باعث کاهش چربی خون (نام‌تری گلیسیرید) و کاهش کلسترول تام و LDL شود. LDL نوع بد کلسترول است. خوردن منظم این میوه، با کمک به رگ‌های خونی و کاهش فشار خون، از قلب محافظت کند. 

با رژیم غذایی برای کلسترول بالا آشنا شوید.

سلامت روده و توت فرنگی

سلامت روده 

خوردن غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها به کاهش یبوست و حرکت بهتر روده‌ها کاهش میابد. محققان دریافته‌اند که یک میکروبیوم روده سالم می‌تواند به بدن کمک کند تا از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین موجود در آن بهتر استفاده کند. 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

افرادی که میوه و سبزیجات زیادی می‌خورند، در مقایسه با افرادی که غذاهای غنی از مواد مغذی کمتری مصرف می‌کنند، معمولا کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. علاوه بر این، برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. اما دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا دقیقا مشخص کنند که چگونه ترکیبات شیمیایی موجود در آن ممکن است به پیشگیری یا درمان سرطان کمک کند. 

در مورد رژیم میوه و سبزیجات بیشتر بدانید.

حفاظت از سلامت مغز

تحقیقات طولانی مدت نشان می‌دهد افرادی که میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند زغال اخته و توت فرنگی مصرف می‌کنند، با افزایش سن نرخ کاهش تفکر و حافظه کمتری دارند. آن‌ها همچنین، کمتر به بیماری آلزایمر، رایج‌ترین شکل زوال عقل مبتلا می‌شوند. دانشمندان بر این باورند که اثرات ضد التهابی این میوه نقش مهمی در محافظت از مغز دارد. 

چرا توت فرنگی برای شما مفید است؟ 

ازجمله خواص توت‌فرنگی کالری بسیار کم و ارزش غذایی زیادی است که دارد. این میوه، شیرین است، اما به طور طبیعی قند کمی دارند. این ترکیبی است که شکست دادن آن سخت است. این میوه، سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان اصلی آن، آنتوسیانین است که به میوه رنگ می‌دهد. مقدار آنتوسیانین در این میوه با رسیدن میوه افزایش می‌یابد. 

بنابراین، هر چه توت قرمزتر باشد، حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. همچنین دارای فیبر خورکی و چندین ویتامین و مواد معدنی مهم دیگر از جمله منگنز، پتاسیم و اسید فولیک است. قند طبیعی کمتری نسبت به سایر میوه‌های دیگر مانند سیب و موز دارد.سطوح بالای ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها در توت فرنگی به کاهش خطر بیماری‌های جدی مانند سرطان، دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی کمک می‌کند. همچنین منبع عالی برای موارد زیر هستند: 

  • منیزیم
  • فسفر
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • فولات
  • ویتامین K
  • منگنز

خواص توت فرنگی برای لاغری

توت فرنگی، یک میوه سرشار از عناصر مغذی است و می‌تواند در رژیم غذایی لاغری مفید باشد. این میوه حاوی کمترین میزان کالری در مقایسه با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است. به معنی این که می‌توانید حجم زیادی از آن را مصرف کنید بدون اینکه کالری زیادی دریافت کنید. دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که می‌تواند به احساس سیری کمک کند و از خوردن بیش از حد جلوگیری کند. همچنین، فیبر موجب در آن بهبود عملکرد روده و کنترل قند خون می‌شود. بیشترین محتوای آب را در میان میوه‌ها دارد. همچنین، حاوی مقادیر کم چربی است که منجر به کاهش کالری و کنترل وزن می‌شود.

همچنین با خواص عناب برای لاغری نیز آشنا شوید.

کلام پایانی 

خوردن میوه و سبزیجات، به دلیل اینکه سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و… هستند، بسیار مفید است. در این مقاله ذکر کردیم که خواص توت فرنگی به این دو مورد خلاصه نمی‌شود. به دلیل داشتن قند طبیعی کمتر، برای افراد دیابتی و افراد غیر دیابتی که به انسولین حساسیت دارند نیز مفید است. همچنین به تمام نکات مربوط به این میوه خوشمزه به صورت کامل پرداختیم.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط