برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
دیابت نوع ۲

دیابت نوع 2 : علت، علائم و درمان آن

دیابت نوع ۲ یک بیماری است که با وجود مقادیر بیش از حد گلوکز (قند) در خون مشخص می‌شود. گلوکز اضافی که به عنوان هیپرگلیسمی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به دلیل تولید ناکافی انسولین یا عملکرد ناکافی آن باشد. انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. دو نوع شناخته شده دیابت وجود دارد. دیابت نوع 1 (بدون ترشح انسولین) و نوع 2 که ناشی از کاهش حساسیت به انسولین توسط کبد، ماهیچه و بافت چربی و یا کاهش ترشح انسولین از پانکراس است.

دیابت نوع ۲ چیست؟

این نوع از دیابت یک بیماری بسیار گسترده در سراسر جهان است و شیوع آن به طور مداوم در حال افزایش است (بیش از 400 میلیون بیمار در سراسر جهان تا سال 2030 پیش بینی می‌شود). طبقه‌بندی رسمی، دیابت نوع 2 را به عنوان نقصی در ترشح انسولین شناسایی می‌کند که می‌تواند به تدریج در طول زمان بدتر شود.

دیابت نوع ۲

علت دیابت نوع ۲ چیست؟

علت اصلی دیابت ۲ هنوز ناشناخته است، اما احتمال دار منشاء آن چند ژنی و چند عاملی باشد. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن (معمولاً در بزرگسالی، بعد از 30-40 سالگی رخ می‌دهد)، با وجود چاقی و با عدم فعالیت بدنی افزایش می‌یابد، دیابت نوع ۲ در کودکان و نوجوانان نیز تشخیص داده می‌شود. به نظر می‌رسد آشنایی با این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند. حدود 40 درصد از بیماران دیابتی نوع ۲ دارای بستگان درجه یک (والدین یا خواهر و برادر) هستند که به همان بیماری مبتلا هستند.

علائم دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۲ به طور کلی سال‌ها خاموش می‌ماند زیرا قند خون به تدریج ایجاد می‌شود و حداقل در ابتدا به اندازه کافی شدید نیست. در ادامه علائم معمول دیابت (خستگی، افزایش تشنگی، افزایش خروجی ادرار، کاهش وزن ناخواسته، بی‌حالی، درد شکم)  ایجاد می‌شود. عوارض عمده ناشی از دیابت نیز می‌تواند باعث آسیب قابل توجهی در سطوح عصبی، کلیوی، چشمی و قلبی عروقی به بیمار شود.

چگونه از دیابت نوع ۲ پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲، توصیه می‌شود یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. در واقع نشان داده شده است که انجام فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط ​​به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز یا 150 دقیقه در هفته، درصد وزن بدن، بروز دیابت نوع ۲ را تا 60 درصد کاهش می‌دهد. رژیم غذایی نیز مهم است. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع (چربی های حیوانی) خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، در حالی که جایگزینی با اسیدهای چرب غیر اشباع آن را کاهش می‌دهد (امگا 3).

دیابت نوع 2 چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص دیابت، آزمایش خون لازم است. مقدار گلوکز ناشتا بیش از 126 میلی گرم در دسی لیتر که حداقل در دو روز مختلف تایید شده باشد، کافی است. در غیر این صورت مقادیر بیش از 6.5 درصد هموگلوبین گلیکوزیله تایید شده با نمونه گیری دوم، یا سطح قند خون بیش از 200 میلی گرم است.

درمان‌های دیابت نوع 2

درمان‌های دیابت نوع ۲

درمان‌های مختلفی برای دیابت نوع ۲ وجود دارد. گسترش این نوع تا حد زیادی با افزایش چاقی و سبک زندگی کم تحرک مرتبط است، بنابراین رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی ثابت درمان دیابت است. با این حال، تنها 10 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در غیاب درمان دارویی در طول زمان به خوبی کنترل بیماری را حفظ می‌کنند. داروهای موجود برای درمان دیابت نوع 2 عبارت‌اند از:

داروهای ترشح کننده (سولفونیل اوره)

این دست از داروها بر متابولیسم قندها تأثیر می‌گذارند. آنها می‌توانند باعث افزایش وزن و هیپوگلیسمی شوند، زیرا لوزالمعده را تحریک می‌کنند تا انسولین تولید کند اما توسط میزان قند در گردش تنظیم نمی‌شود.

بیگوانیدها (متفرومینا)

 بیگونید حساسیت محیطی انسولین تولید شده را بهبود می‌بخشد. تأثیر مثبت جزئی بر وزن بدن دارد، می‌تواند باعث ایجاد اختلال شود.

تیازولیدین دیون‌ها

این داروها حساسیت محیطی عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشند، بر متابولیسم قند اثر می‌گذارند، تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند (می‌توانند کلسترول HDL را افزایش دهند)، می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

آگونیست‌های گیرنده GLP-1

 آنها لوزالمعده را برای تولید انسولین به روش فیزیولوژیکی تحریک می‌کنند، بنابراین در رابطه با هیپرگلیسمی، می‌توانند کاهش وزن را در برخی موارد حتی مهم‌تر کنند، اما می‌توانند اختلالاتی را در دستگاه گوارش ایجاد کنند.

بازدارنده DPP-4

اثراتی مشابه موارد قبلی بر متابولیسم قند دارد، اما اثرات جزئی و بدون تاثیر بر وزن دارد.

مهارکننده‌های آلفا گلوکوزیداز

جذب روده‌ای گلوکز را کاهش می‌دهند.

انسولین

 بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب می‌توانند از درمان با انسولین زیر جلدی که گاهی اوقات با درمان‌های توضیح داده شده در بالا همراه است، بهره مند شوند.

در بیماران دیابتی مقادیر گلیسمی مورد نظر عبارتند از:

  • قند خون ناشتا و قبل از غذا (قبل از ناهار و قبل از شام) بین 90-130 میلی گرم در دسی لیتر
  • قند خون بعد از غذا (دو ساعت بعد از غذا) کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر
  • هموگلوبین گلیکوزیله <7%

بیمار دیابتی باید از استعمال دخانیات پرهیز کند، همچنین فشار خون و مقادیر چربی خون (کلسترول LDL و تری گلیسیرید) را از نظر دارویی بررسی کند.

انسولین چیست

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های لوزالمعده تولید می‌شود و باعث می‌شود گلوکز (قند) در گردش در داخل سلول‌ها وارد شود و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند. اگر لوزالمعده انسولین کافی تولید نکند یا اگر اندام‌های هدف (عضله، کبد، بافت چربی) به اندازه کافی به هورمون پاسخ ندهند، بدن نمی‌تواند از گلوکز در گردش به عنوان منبع انرژی استفاده کند و گلوکز در خون باقی می‌ماند. که در آن سطح آن بالاتر می‌رود (هیپرگلیسمی) و باعث آسیب به اندام‌های مختلف می‌شود. اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در زمان تشخیص هر دو نقایص زیر را دارند:

  • تولید ناکافی انسولین توسط پانکراس (کمبود نسبی انسولین)،
  • پاسخ ناکافی به انسولین (مقاومت به انسولین).

دیابت نوع 2 تقریباً 90٪ از کل موارد دیابت را تشکیل می‌دهد. به طور کلی در بزرگسالی رخ می‌دهد (حدود 2/3 موارد دیابت افراد بالای 64 سال را مبتلا می‌کند). اگرچه در سال‌های اخیر تعداد فزاینده‌ای از موارد در نوجوانی تشخیص داده می شود که این واقعیت با افزایش موارد چاقی در دوران کودکی مرتبط است.

عوارض دیابت نوع ۲ چیست؟

بدترین خطرات برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ ناشی از شروع عوارض است. مدیریت صحیح بیماری، رعایت رژیم غذایی، فعالیت بدنی و پایش مداوم مقادیر گلوکز خون در پیشگیری از این آسیب شناسی‌ها ضروری است. عوارض دیابت نوع 2 عمدتاً روی چشم‌ها، کلیه‌ها، سیستم قلبی عروقی و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.

چشم‌ها

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به انواع مختلفی از بیماری‌های چشمی از جمله رتینوپاتی، آب مروارید و گلوکوم هستند که همگی می‌توانند منجر به نابینایی شوند.

کلیه‌ها

دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی کلیه آسیب برساند و پاکسازی خون را دشوار می‌کند و علت آن یک نارسایی کلیه است.

سیستم قلبی عروقی

هایپرگلیسمی می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و منجر به عوارض قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و ضخیم شدن رگ‌ها شود. پرفشاری خون (فشار خون بالا) اختلالی است که زمانی رخ می‌دهد که نیرویی که با آن خون در رگ‌های خونی گردش می‌کند.

سیستم عصبی

هایپرگلیسمی می‌تواند به سلول‌های عصبی آسیب برساند تا جایی که سیستم عصبی ممکن است سیگنال‌ها را به درستی به بدن ارسال نکند. این اختلال نوروپاتی نامیده می‌شود. اختلالات عصبی عمدتاً روی دست‌ها و پاها (پای دیابتی) تأثیر می‌گذارد، اما آسیب عصبی می‌تواند سایر اندام‌های بدن مانند دستگاه گوارش، مثانه و اندام‌های جنسی را تحت تأثیر قرار دهد و اغلب باعث اختلال نعوظ می‌شود.

کلام آخر

دیابت نوع 2 بیماری است که متابولیسم گلوکز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورت عدم درمان، این شکل از دیابت بر وضعیت سلامتی نیز تأثیر می‌گذارد و کیفیت و امید به زندگی بیمار را کاهش می‌دهد. در دیابت نوع 2، گلوکز، پس از جذب از مجرای روده و ریخته شدن به جریان خون به دلیل تغییرات هورمونی (انسولین) یا نقص عملکرد گیرنده‌های تیروزین کیناز محیطی که آن را به اندازه کافی موثر نمی‌گیرند، در خون باقی می‌ماند. باعث ایجاد یک سری واکنش‌های متابولیکی منفی می‌شود.

علت دیابت نوع ۲ چیست؟

به گفته پزشکان و دانشمندان، دیابت نوع 2 به ترکیبی از عوامل ژنتیکی که زمینه خاصی برای ایجاد بیماری مورد نظر می‌دهد و عوامل محیطی که به عنوان عناصری که استعداد فوق الذکر را مشخص می‌کنند، بستگی دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط