برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

خواص آجیل: نکات باورنکردنی که نمی‌دانید!

آجیل رنج وسیعی از مغزها و دانه‌ها را شامل می‌شود که در میان بسیاری از افراد محبوب است. این مواد سرشار از مواد مغذی، فیبر و ویتامین‌ها هستند که استفاده از آن‌ها در بسیاری از انواع رژیم‌های غذایی تأیید شده است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با خواص آجیل و فواید آن برای سلامتی آشنا شوید.

خواص آجیل

 آجیل شامل چیست؟

آجیل نامی است که به مجموعه‌ای از مواد غذایی گفته می‌شود که در پخت و پز، به عنوان میان وعده و گاهی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شوند که به طور کلی شامل مغزها، دانه‌ها و میوه‌ها است. از مغزها می‌توان به بادام، فندق و گردو اشاره کرد. تخمه کدو، دانه کتان و تخمه آفتاب‌گردان جزء دانه‌ها هستند و برخی از میوه‌های خشک شده مانند کشمش، برگه آلو و انجیر در دسته آجیل قرار می‌گیرند. هر یک از این دسته‌ها خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

خواص آجیل

با استفاده کنترل‌شده‌ی مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک شده می‌توان از انواع ترکیبات مغذی موجود در آن‌ها بهره جست. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

سلامتی مو

پروتئین و املاح معدنی موجود در آجیل برای سلامتی پوست و مو بسیار مؤثر است. به عنوان مثال گردو سرشار از اسیدهای چرب سالم (امگا 3 و امگا 6) است. مصرف این ترکیب سبب درخشندگی و از بین بردن موخوره می‌شود. همچنین وجود بیوتین در گردو آن را به ماده‌ای قدرتمند برای رفع ریزش مو و شوره سر تبدیل می‌کند.

کاهش وزن

استفاده از برخی از انواع آجیل در حفظ تناسب اندام مؤثر است. انواع بادام شامل درختی و هندی از مثال‌های آن هستند. این ترکیبات حاوی فیبر، کلسیم و منیزیم هستند. وجود فیبر کمک می‌کند تا شما برای مدت طولانی سیر بمانید. همچنین کلسیم و منیزیم سبب افزایش چربی‌سوزی می‌شوند، در نتیجه اگر قصد کاهش وزن دارید از مصرف این ترکیبات فوق‌العاده غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: میوه خشک برای لاغری

بهبود کلسترول و تری گلیسیرید

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی عروقی و حتی سکته‌های مغزی شود. در نتیجه کنترل و مدیریت میزان آن‌ها بسیار مهم است. یکی از انواع آجیل که در این مورد مؤثر است، بادام زمینی است. بادام زمینی به کاهش تری گلیسیرید کمک کرده و همچنین کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد.

کاهش ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

مصرف آجیل در کنترل بیماری‌های زمینه‌ای بسیار اثرگذار است. فندق از جمله مواد غذایی خوشمزه و در عین حالی مفید برای سلامتی است. این ترکیب حاوی اسید اولئیک است که بر میزان حساسیت به انسولین نقش دارد. این امر سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی و همچنین پیشگیری از ابتلا به دیابت بارداری خواهد شد.

تقویت حافظه

از خواص آجیل می توان به ترکیبی که شکل آن نیز شبیه به مغز است، یعنی فواید گردو اشاره کرد. این ماده با تأثیر بر سیستم عصبی و بهبود انتقالات پیام‌های مغز از زوال عقلی جلوگیری کرده و باعث بهبود کیفیت حافظه می‌شود.

بهبود کم خونی

از بهترین گزینه‌ها برای بهبود سلامت رگ‌های خونی، می‌توان به پسته اشاره کرد. پسته منبع اسید آمینه بوده و نقش مهمی در ارتقاء جریان خونی دارد. مصرف آن برای افراد دارای کم خونی و یا زنان باردار منجر به خون‌سازی می‌شود.  

نوشیدنی طبیعی با آجیل

نحوه استفاده از آجیل

آجیل می‌تواند به روش‌های مختلفی در رژیم غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرد. ساده‌ترین راه مصرف آن‌ها به صورت خام به عنوان میان وعده است. شما می‌توانید ترکیبی از انواع آجیل را بین وعده‌های غذایی خود استفاده نمایید. همچنین برخی از انواع آجیل مانند گردو، بادام درختی پوست کنده و آلوی خشک در بسیاری از خورشت‌‌ها و دیگر غذاها علاوه بر طعم دلپذیر، فواید زیادی برای سلامتی خواهد داشت. به علاوه شما می‌توانید از مغزها به صورت خورد شده در انواع نوشیدنی‌های طبیعی و شیک پروتئینی استفاده نمایید. مصرف دانه‌ها، مانند دانه‌ی کتان در رژیم روزانه مفید است. اضافه کردن یک قاشق دانه کتان به یک کاسه ماست می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش وزن، به خصوص در ناحیه شکمی داشته باشد.

مضرات آجیل

اگرچه آجیل دارای مزایای زیادی برای سلامتی است، اما باید توجه کنید که مصرف آن‌ها کنترل شده باشد. برخی از این عوارض در ادامه آورده شده است.

مشکلات گوارشی

آجیل حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند. مصرف بیش از اندازه این ترکیب سبب بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، سنگینی معده و اسهال خواهد شد.

فشار خون بالا

برخی از آجیل‌ها دارای مقادیر زیادی نمک هستند. مصرف زیاد از این مواد شور سبب افزایش فشار خون می‌شود. افرادی که مشکلات فشار خون دارند باید بیشتر در این زمینه مراقب باشند.

مشکلات کلیوی

بسیاری از انواع آجیل حاوی ماده‌ای به نام اگزالات هستند. این ترکیب در تشکیل سنگ کلیه نقش دارد. در صورتی که اعتدال را در استفاده از آجیل نگه ندارید، ممکن است به مشکلات کلیوی دچار شوید.

کلام آخر

آجیل شامل انواع دانه‌ها، مغزها و میوه‌ها است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر یک از انواع آجیل حاوی مواد معدنی، فیبر، ویتامین، اسیدهای آمینه و پروتئین هستند که در بهبود سلامت عمومی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نقش دارند. باید توجه داشت که مصرف بیش‌ از حد این ترکیبات می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود، در نتیجه لازم است تعادل را در استفاده از آن‌ها رعایت نمایید تا از خواص آجیل بهره مند شوید. 

میزان استاندارد مصرف روزانه آجیل چقدر است؟

این مقدار به فاکتورهای مختلفی از جمله میزان فعالیت روزانه، مقدار آب مصرفی، سلامت گوارشی و مشکلات آلرژیک بستگی دارد. چنانچه در صورت مصرف آجیل با مشکلاتی روبرو شدید، بهتر است با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط