برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
گیاه خواری یا گوشت خواری

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری؟ بحث داغ بین گیاهخواران و گوشت خواران یادآور بحث بی‌پایانی است که می‌پرسد اول مرغ بود یا تخم مرغ! همه استدلال‌های سنگین زیادی در دست دارند و نمی‌خواهند حتی یک وجب از آن عقب نشینی کنند. بیایید سعی کنیم بفهمیم که کدام یک از آن‌ها سلامتی بهتری دارند و چه تفاوتی بین افراد گیاه‌خوار و  کسانی که اساساً گوشتخوار هستند وجود دارد.

فواید گوشت خواری بیشتر است یا گیاه خواری

گیاهخواری یا گوشتخواری؟

اصول یک رژیم غذایی متعادل، صرف نظر از حالت غذا بر اساس اصل سه سوم است:

در بشقاب خود در هر وعده غذایی، توصیه می‌شود ⅓  نشاسته، ⅓ میوه یا سبزیجات و ⅓ پروتئین داشته باشید. در سهم میوه و سبزیجات، توصیه می‌کنیم نیمی را خام و نیمی را پخته بخورید. تفاوت بزرگی که باید در نظر گرفت، پروتئین ها هستند که میتوانند حیوانی یا گیاهی باشند. همچنین لازم است به سهم برخی از مواد مغذی که در این مقاله به تفصیل شرح داده شده است، توجه شود.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها برای حفظ توده عضلانی ما استفاده می‌شوند، اما همچنین برای تجدید مو سر، مو‌های بدن، ناخن‌ها، پوست و به شکل هورمون‌ها، آنزیم‌ها، گیرنده‌ها و… نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پروتئین‌های حیوانی حاوی تمام آمینو اسید‌های ضروری (AAI) هستند تا به راحتی توسط بدن جذب شوند. از سوی دیگر، پروتئین‌های گیاهی باید با هم ترکیب شوند تا راحت‌تر جذب شوند، زیرا همه آن‌ها حاوی AAI‌های یکسان نیستند.

پروتئین‌های گیاهی در نشاسته یافت می‌شوند: برنج، سیب زمینی، پاستا، کینوا، گندم، نان و حبوبات. گروه حبوبات از سبزیجات و مغز‌ها (لوبیا، نخود، بادام، گردو، فندق و… ) تشکیل شده است.

نکته: بر خی گیاهخواران، تخم مرغ و لبنیات را مصرف می‌کنند که منابع بسیار خوبی از پروتئین حیوانی هستند.

ریز مغذی‌ها

یک گیاهخوار باید مواد مغذی موجود در گوشت و ماهی را جبران کند که شامل  ویتأمین‌های ، ، ، ، B۱۲ است.

ویتأمین‌های گروه B نقش اساسی در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی، مسئول ارتباط بین نورون‌ها دارند. از خستگی ذهنی جلوگیری می‌کنند. غذا‌های نشاسته‌ای و حبوبات ویتأمین‌های B۱، B۳ و B۶ را تأمین می‌کنند. محصولات لبنی ویتأمین B۱۲ را تأمین می‌کنند (به خصوص شیر)

آهن (هم)

نقش‌های آهن بسیار زیاد است:

  • به عنوان یک ذخیره اکسیژن برای سلول‌هایعمل می‌کند.
  • در سنتز DNA دخالت می‌کند.
  • همچنین برای تولید دوپامین (تنظیم خلق و خو) استفاده می‌شود.

برای این ماده مغذی، آهن غیر هِم را در سبزیجات و میوه‌ها خواهید یافت. ویتأمین C موجود در این گروه غذایی باعث تسهیل جذب آهن در بدن می‌شود.

مراقب باشید، اگر میوه یا سبزی پخته شوند، ۵۰ درصد از محتوای ویتأمین C خود را از دست می‌دهیم، از این رو مصرف این گروه از غذا‌ها به صورت‌ایده‌آل به صورت خام و پخته اهمیت دارد. آهن غیر هم در فرآورده‌های گوشتی وجود دارد و به راحتی در بدن ثابت می‌شود.

فلز روی

نقش‌های آن عبارتند از:

  • مداخله در متابولیسم پروتئین‌ها و چربی‌ها؛
  • آنتی اکسیدان؛
  • تثبیت هورمون‌های مختلف مانند انسولین؛
  • تقویت سیستم دفاعی بدن
  • کمک به وضعیت پوست و مو.

محصولات لبنی (ماست، شیر، پنیر ها) میزان روی مورد نظر بدن را فراهم می‌کنند.

سلنیوم

سلنیوم با تنظیم ضربان قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن به بدن کمک می کند. غلات کامل زمانی که غنی از این ماده معدنی شوند، می‌توانند منبع خوبی از سلنیوم باشند. در آجیل برزیلی یا قارچ شیتاکه این ماده یافت می‌شود که خرید آن‌ها سخت است.

گیاهخواری یا گوشتخواری

گوشتخواران کجا ضرر می‌کنند؟

آمار پزشکی بیان می‌کند که گیاهخواران به طور متوسط سه سال و نیم بیشتر از گوشت خواران عمر می‌کنند. البته توجه کنید که این آمار متعلق به افرادیست که انحصارا گوشتخوار هستند و حجم بسیار کمی از سبزیجات را مصرف می‌کنند.

گیاهخواران کمتر از گوشتخوارن از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند. غذاهای گیاهی کلسترول بالای گوشت را ندارند و در نتیجه عروق آن‌ها با پلاک‌های کلسترول مسدود نمی‌شوند. علائم بیماری عروق کرونر ۲۴٪ کمتر در آن‌ها دیده می‌شود و این عاملی است که به افزایش‌امید به زندگی کمک می‌کند.

محققان معتبر زیادی اثربخشی رژیم گیاهخواری را برای پیشگیری از سرطان آزمایش کرده‌اند و به طور قانع‌کننده‌ای ثابت شده که رژیم گیاه‌خواری نتیجه می‌دهد!  ولی یک «اما» وجود دارد که باید در بخش “مضرات” گیاهخواری مورد بحث قرار گیرد و مربوط به سرطان رکتوم یا روده بزرگ است.

رژیم گیاهخواری به تنظیم متابولیسم کربوهیدرات کمک می‌کند و برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۱ و ۲ با بازگرداندن حساسیت از دست رفته به انسولین معجزه می‌کند. علاوه بر این، اثربخشی رژیم گیاهخواری در مبارزه با موارد زیر تاثیرگذار است:

  • اختلالات روانی
  • روماتیسم مفصلی
  • آسیب‌شناسی مزمن کلیه
  • دیورتیکولوز
  • آب مروارید

معایب گیاهخواری چیست؟

تمام مضرات یک گیاهخواری و به خصوص رژیم غذایی بیش از حد سخت گیاهخواری، با بری بری و کمبود برخی مواد با ارزش دیگر برای بدن انسان که گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی به آن می‌دهند، مرتبط است.

یک رژیم گیاهخواری خوب برنامه‌ریزی شده می‌تواند توصیه‌های همه مواد مغذی مصرفی را برآورده کند. اما اگر رژیم غذایی متعادلی نداشته باشید، در خطر ابتلا به علائم کمبود برخی از مواد غذایی هستید. یک مطالعه دانشگاه آکسفورد نشان داد که گیاهخواران ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. محققان گمان می‌کنند که گیاهخواران در مطالعه آن‌ها رژیم غذایی نامتعادلی داشتند و بنابراین ویتأمین B۱۲، ویتأمین D یا اسید‌های آمینه کمتری مصرف کرده اند.

کمبود ریبوفلاوین یا ویتأمین B۲

رایج‌ترین انواع بری بری گیاهی کمبود ریبوفلاوین یا ویتأمین B۲ و کمبود کوبالامین یا ویتأمین B۱۲ است. اغلب حتی بدون اینکه بدانند، بیش از ۹۰٪ از طرفداران غذا‌های کاملاً گیاهی چنین بری بری را تجربه می‌کنند. ویتأمین D که منبع اصلی آن غذای حیوانی است نیز ممکن است کمبود داشته باشد.

کم خونی

کم خونی یکی دیگر از دشمنان قسم خورده سلامت گیاهخواران به ویژه زنان است. بنا به دلایلی، آمار‌های پزشکی نشان می‌دهد که خانم‌های گیاهخوار بیشتر از علائم کم خونی رنج می‌برند. 

سرطان روده بزرگ

وقت آن است که همان «اما» را که در مورد اثربخشی رژیم گیاهخواری در برابر سرطان گفتیم را به یاد بیاوریم. سلول‌های سرطانی در واقع گوشتخوار هستند. اما وقتی نوبت به سرطان روده بزرگ می‌شود، نتایج کاملاً برعکس است. یک مطالعه در مقیاس بزرگ که توسط دانشمندان آکسفورد انجام شد و تقریباً ۶۴۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داد، به وضوح نشان داد که گیاهخواران شانس بسیار بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری

چرا باید گوشت بخوریم؟

گوشت اگر به مقدار مناسب مصرف شود، می‌تواند اثرات مفیدی بر سلامت و تندرستی ما داشته باشد. در واقع تصادفی نیست که این ماده غذایی بسیار مهم همیشه منبعی از مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو مطلوب محسوب می‌شود. در واقع مصرف صحیح گوشت و به خصوص تکه‌های بدون چربی می‌تواند در مراحل مختلف زندگی مفید باشد. مانند رشد، در دوران نوجوانی، زمانی که پسران و حتی بیشتر دختران نیاز به پروتئین بیشتری دارند و باید از خطر کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کنند. در اینجا پنج دلیل برای اهمیت گوشت برای شما آورده شده است:

منبع اصلی پروتئین با کیفیت بالا است

پروتئین ها برای تنظیم رشد بدن انسان استفاده می‌شوند و تمام آمینو اسید‌های ضروری را که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست را فراهم می‌کند. علاوه بر این، پروتئین‌های گوشت حتی به راحتی قابل هضم هستند.

سرشار از آهن است

گوشت منبع عالی آهن (هِم) است که به راحتی توسط بدن ما جذب شده و قابل استفاده است. این ماده برای عملکرد مناسب همه اندام‌ها، از جمله مغز ضروری است. در واقع، آهن هِم برای تشکیل هموگلوبین، حمل و نقل اکسیژن، افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها و اکسیژن رسانی به سلول‌ها عمل می‌کند. غلظت آن در گوشت بسیار بیشتر از سبزیجات است. برای داشتن همان مقدار آهن هِم موجود در یک استیک، باید شش کیلو اسفناج بخورید.

سرشار از روی است

که راحتتر از روی موجود در گیاهان جذب می‌شود، برای رشد، التیام، حساسیت طعم و بوی و مبارزه با عفونت ضروری است.

ویتأمین B۱۲ را تأمین می‌کند

گوشت حاوی انواع ویتأمین‌های B است. ویتأمین B۱۲ را فقط می‌توان در غذا‌های با منشأء حیوانی یافت: عملکرد‌های بسیار مهم متعددی را انجام می‌دهد، در تشکیل گلبول‌های قرمز خون، در عملکرد عصبی و در فرآیند‌های تبدیل انرژی دخالت می‌کند.

مصرف مواد غذایی با منشأء حیوانی در مرحله از شیر گرفتن توصیه می‌شود

سازمان جهانی بهداشت مصرف مواد غذایی با منشأء حیوانی را برای تأمین کامل نیاز‌های تغذیه‌ای کودک از ۶ تا ۲۳ ماهگی توصیه می‌کند، زیرا رژیم‌های غذایی گیاهی آهن و روی کافی را تأمین نمی‌کند.

فواید گیاه خواری بیشتر است یا گوشت خواری

فواید رژیم گیاهخواری

عوامل خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن را می‌توان با خوردن یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی کاهش داد. دلیل آن می‌تواند مصرف زیاد مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول مانند سویا، حبوبات، آجیل و روغن‌های گیاهی باشد. گیاهخواران چربی کامل و اشباع کمتری می‌خورند. چربی‌های اشباع شده بیشتر در محصولات حیوانی یافت می‌شود. مصرف زیاد آن بر سلامت قلب تأثیر منفی دارد. رژیم غذایی بدون گوشت منجر به موارد زیر می‌شود:

  • کنترل سطح کلسترول بدن
  • سطح قند خون بهتر
  • فشار خون پایین‌تر

شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تر، زیرا انرژی دریافتی به دلیل رژیم غذایی عمدتاً گیاهی کمتر است.

محافظت در برابر بیماری قلبی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند ۲۴٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی مانند بیماری عروق کرونر (CHD)، آریتمی قلبی یا حملات قلبی هستند. این نتیجه‌ای است که دانشمندان دانشگاه آکسفورد به آن رسیده‌اند. آن‌ها ۴۸۰۰۰ شرکت‌کننده را به دو دسته گوشت خوار و گیاهخوار تقسیم کردند و به مدت ۱۸ سال آن‌ها را دنبال کردند. در طول این مدت، گیاهخواران به طور قابل توجهی کمتر به بیماری قلبی مبتلا شدند.

کمک به کاهش وزن و دیابت نوع ۲

گیاهخوارانی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند در مقایسه با گوشت خواران کمتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. رژیم گیاهخواری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.به این علت که غذا‌های گیاهی به کاهش چربی بدن کمک می‌کنند. در یک مطالعه مشاهده‌ای شش ماهه توسط دانشگاه ایالتی جورجیا، گروه گیاه‌خوار دو برابر بیشتر از گروه همه‌چیزخوار وزن کم کردند.

بین رژیم گیاهخواری و اثر پیشگیرانه و درمانی بر دیابت نوع ۲ ارتباط وجود دارد. مصرف هر دو گوشت فرآوری شده و فرآوری نشده به شدت با ایجاد دیابت مرتبط است. خوردن غذا‌های گیاهی با کیفیت بالا به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند، به ویژه غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و چربی‌های غیر اشباع.

درمان بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

بسیاری از مردم مقدار زیادی پروتئین حیوانی و مقدار کمی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند. این کار بار سنگینی بر کلیه وارد می‌کند و می‌تواند بیماری کلیوی را بدتر کند. بنابراین، رژیم غذایی گیاهی اغلب برای بیماران کلیوی توصیه می‌شود.

خطر ابتلا به عفونت ادراری در گیاهخواران ۱۶ درصد کمتر است.

گیاهخواری بهتر است یا گوشتخواری

رژیم گیاهخواری برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

با توجه به انجمن تغذیه آلمان، یک رژیم گیاهخواری برنامه‌ریزی شده و متنوع برای همه مناسب است، به شرطی که شیر و فرآورده‌های آن نیز مصرف شود. رژیم گیاهخواری مستلزم آگاهی از مواد مغذی، نیاز‌ها و ترکیب غذا‌ها است.

زنان باردار و شیرده، نوزادان، کودکان و جوانان نیاز‌های تغذیه‌ای بالایی دارند. همچنین رژیم گیاهخواری برای این گروه‌ها توصیه نمی‌شود، رژیم گیاهخواری باید تحت نظر پزشک باشد.

رژیم گیاهخواری بله یا خیر؟

رژیم غذایی عمدتاً گیاهی تأثیر مثبتی بر بدن دارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. با این حال، این مورد در صورتی اعمال می‌شود که فرد از رژیم غذایی متعادل و متنوعی استفاده کند. اگر یک گیاهخوار هر روز فقط سیب زمینی سرخ کرده و شیرینی بخورد، هیچ تأثیر مثبتی ندارد. اگر به فکر تغییر رژیم غذایی خود هستید، باید در مورد غذا‌ها و مواد تشکیل دهنده آن‌ها تحقیق کنید. همچنین باید آزمایش خون منظم را با پزشک خود انجام دهید تا علائم کمبود احتمالی را در مراحل اولیه شناسایی کنید.

آیا مصرف گوشت برای بیماران دیابتی مضر است؟

دقیقاً برعکس است. بیماران دیابتی نباید از این غذا دست بکشند. دیابت نوع ۲ قند زیادی در خون دارد که حتی از انسولین اضافی که دارد نمی‌تواند بسوزاند. با مصرف بیشتر پروتئین (نه غذا‌های سرخ شده) و فیبر، قند خون کاهش می‌یابد زیرا شاخص گلیسمی پایینی ایجاد می‌شود.

کدام گوشت برای سلامتی مفید است؟

اسید‌های چرب غیراشباع (تک غیراشباع و چند غیراشباع) بسیار مفید خواهند بود، که به ویژه غنی از اسید‌های چرب ضروری برای زندگی هستند و عمدتاً در ماهی و گوشت کم چرب (سینه و پای مرغ، سینه بوقلمون) وجود دارد

چه ویتأمین‌هایی در گوشت وجود دارد؟

گوشت قرمز منبعی از: پروتئین‌های با ارزش بیولوژیکی بالا است. چربی‌های امگا ۳ چند غیر اشباع (یا n-۳ PUFA)؛ ویتأمین‌ها: B۲ (ریبوفلاوین)، B۳ (نیاسین)، B۵ (پانتوتنیک اسید)، B۶ (پیریدوکسین، پیریدوکسال، پیریدوکامین)، B۱۲ (کوبالامین)

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط