برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کم خونی

کم خونی چه تاثیری بر روی بدن می‌گذارد؟ همه چیز درباره آن

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به اندام‌های بدن شما وجود نداشته باشد. در نتیجه، احساس سرما و علائم خستگی یا ضعف معمول است. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما شایع‌ترین نوع آن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. شما می‌توانید با افزودن آهن به رژیم غذایی خود علائم این نوع کم خونی را کاهش دهید.

کم خونی چیست؟

کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول های قرمز کافی نداشته باشید. سلول ها با آهن و هموگلوبین حرکت می‌کنند، پروتئینی که به انتقال اکسیژن از طریق جریان خون به اندام‌های شما در سراسر بدن کمک می‌کند. هنگامی که فردی دچار کم خونی می‌شود، گفته می‌شود که “کم خون” است. کم خونی ممکن است به این معنی باشد که بیش از حد معمول احساس خستگی یا سردی می‌کنید، یا اگر پوست شما بیش از حد رنگ پریده به نظر می‌رسد. این به این دلیل است که اندام‌های شما اکسیژن مورد نیاز برای انجام وظایف خود را دریافت نمی‌کنند. برخی از افراد وقتی برای اهدای خون می‌روند متوجه می‌شوند که آهن آنها کم است.

کم خونی

آیا انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد؟

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما هر یک از آنها باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز در گردش خون می‌شود. سطح گلبول قرمز به یکی از دلایل زیر پایین است:

  • بدن نمی‌تواند هموگلوبین کافی (هموگلوبین کم) تولید کند.
  • بدن هموگلوبین می سازد، اما هموگلوبین به درستی کار نمی کند.
  • بدن گلبول های قرمز کافی نمی سازد.
  • بدن خیلی سریع گلبول های قرمز خون را تجزیه می کند.
  • برخی از انواع کم خونی که ممکن است نام آنها را شنیده باشید شامل کم خونی ناشی از فقر آهن و کم خونی سلول داسی شکل است.

کم خونی چقدر شایع است؟

کم خونی بیش از دو میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیش از 30 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهد. این بیماری به ویژه در کشورهای با منابع کم رایج است، اما بسیاری از مردم جهان صنعتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند؟

هر کسی ممکن است به کم خونی مبتلا شود، اگرچه گروه های زیر در معرض خطر بیشتری هستند:

زنان: از دست دادن خون در طول دوره‌های ماهانه و زایمان می‌تواند منجر به کم خونی شود. این امر به ویژه در صورت داشتن قاعدگی‌های سنگین یا شرایطی مانند فیبروم صادق است.
کودکان 1 تا 2 ساله: بدن در طول جهش رشد به آهن بیشتری نیاز دارد.
نوزادان: نوزادان ممکن است آهن کمتری دریافت کنند که از شیر مادر یا شیر خشک به غذای جامد جدا شوند. آهن مواد غذایی جامد به راحتی توسط بدن جذب نمی‌شود.
افراد بالای 65 سال: افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض رژیم‌های غذایی فاقد آهن و برخی بیماری‌های مزمن هستند.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند: این داروها شامل داروهایی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل (Plavix®)، وارفارین (Coumadin®)، محصولات هپارین، apixaban (Eliquis®)، betrixaban (BevyxXa®)، دابیگاتران (Pradaxa®)، ادوکسابان (Savaysa®) هستند. و ریواروکسابان (Xarelto®).

علائم و نشانه‌های کم خونی چیست؟

علائم و نشانه‌های متعددی در همه انواع کم خونی رخ می‌دهد، مانند خستگی، تنگی نفس و احساس سرما. سایر موارد عبارتند از:

  • سرگیجه یا ضعف.
  • سردرد.
  • درد زبان
  • پوست رنگ پریده، پوست خشک یا پوستی که به راحتی کبود می‌شود.
  • حرکت ناخواسته در ساق پا (سندرم پاهای بیقرار).
  • ضربان قلب سریع.

کم خونی چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

کم خونی علاوه بر احساس خستگی یا سرما می‌تواند اثرات دیگری بر بدن داشته باشد. علائم دیگری که نشان می‌دهد ممکن است کمبود آهن داشته باشید عبارتند از: ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل و ریزش موی احتمالی. ممکن است متوجه شوید که حس چشایی فرد تغییر کرده است یا ممکن است صدای زنگ در گوش خود را تجربه کنید.

انواع مختلف کم خونی ممکن است منجر به مشکلات جدی دیگری شود. افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل اغلب دارای عوارض قلبی و ریوی هستند.

اگر کم خونی دارید که درمان نمی‌شود، می‌تواند منجر به آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی شود. شما همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت و افسردگی هستید.

ممکن است شنیده باشید که کمبود آهن با جویدن یخ مرتبط است، که اتفاق می‌افتد. جویدن یخ نشانه پیکا است، وضعیتی که شامل خوردن چیزهایی است که واقعاً غذا نیستند، مانند گچ یا خاک. بنابراین پیکا نیز نشانه کمبود آهن است. اغلب در کودکان مبتلا به کم خونی دیده می‌شود.

کم خونی در کودکان

چگونه کم خونی بر کودکان تأثیر می‌گذارد؟

داشتن آهن و سایر مواد مغذی کافی در رژیم غذایی کودکان برای پیشگیری از کم خونی و مشکلات مربوط به آن با عدم توجه، تاخیر در رشد مهارت‌های حرکتی و مشکلات یادگیری ضروری است. در کودکان بزرگتر، باید به علائم کم خونی در طول جهش رشد و سیکل‌های قاعدگی توجه بیشتری داشته باشید.

کم خونی چگونه بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد؟

در افراد مسن‌تر، کم خونی ممکن است تأثیر بیشتری در ایجاد گیجی یا افسردگی داشته باشد. ضعف ممکن است راه رفتن را دشوارتر کند. کم خونی در صورت عدم درمان ممکن است طول عمر شما را کوتاه کند.

کم خونی چگونه بر بارداری تاثیر می‌گذارد؟

کمبود آهن در دوران بارداری احتمال بروز عوارضی مانند زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. پس از تولد، مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که از زنانی با سطح آهن پایین متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر وزن کم هنگام تولد و مشکلات مربوط به سطح آهن خود هستند.

اگر باردار هستید، احتمال ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر است. نوزاد متولد نشده برای آهن و سایر مواد مغذی به شما متکی است. بسیاری از زنان باردار برای جلوگیری از کم خونی از قرص آهن استفاده می‌کنند. برای اطمینان از اینکه آهن کافی برای خود و کودکتان دارید، وعده‌های غذایی متعادل حاوی غذاهای غنی از آهن و غذاهایی که ویتامین‌های B12 و B9 را تامین می‌کنند، مصرف کنید. دستورالعمل‌ پزشک خود را برای مصرف ویتامین‌ها و افزودن آهن به رژیم غذایی خود دنبال کنید.

فهمیدن اینکه شما کم خونی دارید تازه شروع کار است. یافتن علت کم خونی شما را به بهترین درمان هدایت می‌کند.

علت کم خونی

چه چیزی باعث کم خونی می‌شود؟

شایع‌ترین علت کم خونی سطوح پایین آهن در بدن است. به این نوع کم خونی کم خونی ناشی از فقر آهن می‌گویند. بدن شما برای ساختن هموگلوبین، ماده‌ای که اکسیژن را در سراسر بدن حرکت می‌دهد، به مقدار مشخصی آهن نیاز دارد. با این حال، کم خونی فقر آهن تنها یک نوع است. انواع دیگر ناشی از:

رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین B12، یا نمی‌توانید از ویتامین B12 استفاده یا جذب کنید (مثل کم خونی خطرناک).
رژیم‌های غذایی فاقد اسید فولیک، که فولات نیز نامیده می‌شود، یا بدن نمی‌تواند از اسید فولیک به درستی استفاده کند (مانند کم خونی ناشی از کمبود فولات).
اختلالات خونی ارثی (مانند کم خونی داسی شکل یا تالاسمی).
شرایطی که باعث می‌شود گلبول‌های قرمز خیلی سریع تجزیه شوند (مانند کم خونی همولیتیک).
شرایط مزمن باعث می‌شود بدن هورمون کافی برای ایجاد گلبول‌های قرمز را نداشته باشد. اینها شامل پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، بیماری کلیوی پیشرفته، لوپوس و سایر بیماری های طولانی مدت است.
از دست دادن خون مربوط به شرایط دیگر مانند زخم، هموروئید یا گاستریت.

علت کم خونی فقر آهن چیست؟

شما می‌توانید به کم خونی فقر آهن مبتلا شوید:

خونریزی، یا به دلیل از دست دادن سریع مقدار زیادی خون (مثلاً در یک تصادف جدی) یا از دست دادن مقادیر کمی خون در مدت زمان طولانی. بدن با از دست دادن خون، آهن بیشتری را از دست می دهد تا بتواند آن را با غذا جایگزین کند. این می تواند برای زنانی که دوره های قاعدگی شدید دارند یا در افرادی که بیماری التهابی روده دارند اتفاق بیفتد.
دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی
نیاز به آهن بیشتری نسبت به قبل (به عنوان مثال، در دوران بارداری یا بیماری).
برخی از انواع کم خونی فقر آهن با نام های دیگری مرتبط با علت نامیده می شوند، مانند کم خونی بیماری مزمن (که به آن کم خونی التهاب نیز گفته می شود) یا کم خونی حاد از دست دادن خون.

چه عواملی باعث ایجاد انواع کم خونی می‌شود که کم خونی فقر آهن نیستند؟

عواملی که منجر به انواع کم خونی می‌شود شامل:

کم خونی خطرناک

به تعبیر دقیق، کم خونی خطرناک زمانی اتفاق می‌افتد که فرد چیزی به نام فاکتور ذاتی نداشته باشد که به او اجازه می‌دهد ویتامین B12 را جذب کند. بدون ویتامین B12، بدن نمی‌تواند گلبول‌های قرمز سالم تولید کند. سایر انواع کم خونی که شامل کمبود ویتامین‌های گروه B است، مانند B9 (اسید فولیک)، نیز اغلب به عنوان کم خونی خطرناک تبدیل می‌شوند. این نام ممکن است به شرایط دیگری از جمله کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک و کم خونی آدیسون اشاره داشته باشد، حتی اگر کمبود فاکتور ذاتی وجود نداشته باشد.

کم خونی همولیتیک

این نوع کم خونی می‌تواند ناشی از بیماری‌های ارثی یا اکتسابی باشد که باعث می‌شود بدن گلبول های قرمز تغییر شکل یافته را بسازد که خیلی سریع از بین می‌روند. (بیماری اکتسابی بیماری است که در هنگام تولد به آن مبتلا نبوده‌اید.) اگر ژنتیکی نباشد، کم خونی همولیتیک می‌تواند ناشی از مواد مضر یا واکنش به برخی داروها باشد.

کم خونی داسی شکل

این شکل ژنتیکی کم خونی به این دلیل اتفاق می‌افتد که شکل گلبول‌های قرمز معیوب است. آنها داسی شکل هستند، به این معنی که می‌توانند رگ‌های خونی را مسدود کرده و باعث آسیب شوند. هموگلوبین به درستی کار نمی‌کند. این نوع کم خونی اغلب، اما نه همیشه، در آمریکایی های آفریقایی تبار یافت می‌شود.

کم خونی Diamond-Blackfan

این یک اختلال خونی نادر است که ممکن است ارثی یا اکتسابی باشد. در این نوع کم خونی، مغز استخوان به اندازه کافی گلبول قرمز نمی‌سازد. کم خونی Diamond-Blackfan در سال اول زندگی تقریباً در 90٪ افراد مبتلا به آن تشخیص داده می‌شود.

کم‌خونی آپلاستیک

این یک نوع کم خونی است که توسط مغز استخوان آسیب دیده ایجاد می‌شود که قادر به ساخت گلبول‌های قرمز کافی نیست. همچنین ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. نام دیگر کم خونی آپلاستیک، آپلازی مغز استخوان (نارسایی) است. ممکن است برخی افراد این بیماری را سرطان بدانند، اما اینطور نیست.

چیزی وجود دارد که برخی افراد از آن به عنوان کم خونی میلودیسپلاستیک یاد می‌کنند. با این حال، سندرم‌های میلودیپلاستیک (MDS) به سرطان واقعی اشاره دارد و نتیجه سلول‌های غیرطبیعی در مغز استخوان است.

کم خونی فانکونی

این نوع کم خونی نیز نادر است و ژنتیکی است. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که مغز استخوان به اندازه کافی گلبول قرمز نمی‌سازد. علائم فیزیکی این بیماری مانند ساختار غیر طبیعی استخوان و رنگ غیر طبیعی پوست وجود دارد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به این بیماری در سن 10 سالگی تشخیص داده می‌شوند.

کم خونی مدیترانه‌ای

این وضعیت به عنوان کم خونی کولی نیز شناخته می‌شود و در واقع به بتا تالاسمی ماژور اشاره دارد. تالاسمی شرایط ارثی است که در آن بدن مقدار مناسبی هموگلوبین تولید نمی‌کند. علاوه بر این که به اندازه کافی از این سلول‌ها ساخته نمی‌شود، گلبول‌های قرمز خون تا زمانی که در افراد بدون این عارضه زنده است، زنده نمی‌مانند.

کم خونی گیاهخواری یا وگان

این اصطلاح به این ایده اشاره دارد که افرادی که گیاهخوار یا گیاهخوار هستند، به دلیل عدم مصرف گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی، در دریافت آهن کافی مشکل دارند. با این حال، برنامه‌ریزی دقیق غذایی این گفته را نادرست می‌کند. راه های زیادی برای دریافت آهن کافی با رژیم غذایی گیاهی وجود دارد.

پزشک همچنین ممکن است از اصطلاحاتی برای کم خونی استفاده کند که به اندازه گلبول‌های قرمز خون اشاره دارد. این کلمات شامل عباراتی مانند کم خونی ماکروسیتیک (بزرگتر از سلول های طبیعی) یا کم خونی میکروسیتیک (کوچکتر از سلول های طبیعی) است.

تشخیص و درمان کم خونی

کم خونی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک می‌تواند آزمایش‌های خون را برای تشخیص کم‌خونی انجام دهد. آزمایش اصلی یک آزمایش شمارش کامل خون است که CBC نیز نامیده می‌شود. CBC می تواند به شما بگوید که چند گلبول قرمز دارید، چقدر بزرگ هستند و چه شکلی هستند. آزمایش خون همچنین می‌تواند به شما بگوید که آیا ویتامین B12 و B9 شما کم است و بدن شما چقدر آهن ذخیره کرده است.

نوع و تعداد آزمایش‌های خون و سایر آزمایش‌ها به نوع کم‌خونی که پزشک فکر می‌کند به آن مبتلا هستید بستگی دارد.

  • آزمایش خون و ادرار می‌تواند نشان دهد که آیا کم خونی همولیتیک دارید یا خیر.
  • ممکن است برای یافتن خونریزی گوارشی، کولونوسکوپی یا آزمایش خون مخفی مدفوع از مدفوع شما پیشنهاد شود.
  • پزشک ممکن است در برخی موارد نادر بیوپسی مغز استخوان (برداشتن بافت مغز استخوان) را تجویز کند.
  • نوع کم خونی و علت آن به پزشک اجازه می‌دهد تا نوع درمان مناسب را تعیین کند.

کم خونی چگونه درمان می‌شود؟

اول، پزشک متوجه می‌شود که آیا کم خونی ناشی از یک رژیم غذایی نامناسب است یا یک مشکل سلامت جدی‌تر. سپس می‌توانید هم برای کم خونی و هم علت آن درمان شوید. کم خونی فقر آهن با موارد زیر درمان می‌شود:

مکمل‌های آهن که از طریق دهان مصرف می‌شوند.
غذاهای سرشار از آهن و غذاهایی که به جذب آهن در بدن کمک می‌کنند (مانند غذاهای حاوی ویتامین C).
آهن از طریق انفوزیون داخل وریدی (IV) داده می‌شود. (اگر بیماری مزمن کلیوی یا CKD دارید، اغلب این یک انتخاب است.)
انتقال گلبول‌های قرمز.
اگر کم خونی ناشی از خونریزی داخلی باشد، ممکن است پزشک برای متوقف کردن آن نیاز به جراحی داشته باشد. ترمیم جراحی برای درمان کم خونی در افراد مبتلا به فتق هیاتال نوع پاره‌ازوفاژیال، با یا بدون زخم (به نام زخم کامرون) استفاده شده است.

سایر انواع کم خونی ممکن است به انواع دیگری از درمان نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اختلالات ژنتیکی (مانند تالاسمی بتا و کم خونی داسی شکل) ممکن است نیاز به پیوند مغز استخوان داشته باشند.

اگر CKD باعث کم خونی می‌شود، علاوه بر مکمل آهن (از طریق خوراکی یا IV)، درمان می‌تواند شامل تزریق اریتروپویتین (EPO) نیز باشد. EPO هورمونی است که به مغز استخوان می‌گوید گلبول های قرمز بسازد.

کم خونی همچنین در برخی موارد با سرطان مرتبط است – هم از نظر کم خونی که یک علامت است و هم از نظر درمان سرطان. هم پرتودرمانی و هم شیمی درمانی می‌توانند باعث کم خونی شوند. ممکن است لازم باشد که درمان بیشتر سرطان متوقف شود تا زمانی که کم خونی با آهن، تزریق خون، دریافت ویتامین های B ضروری یا تزریق داروهایی برای تحریک بدن برای تولید EPO بهبود یابد.

چگونه می‌توانم از کم خونی جلوگیری کنم؟

برخی از انواع کم خونی‌ها، مانند مواردی که ارثی هستند، قابل پیشگیری نیستند. با این حال، می‌توانید با تغذیه خوب از کم خونی ناشی از کمبود آهن، کمبود ویتامین B12 و کمبود ویتامین B9 جلوگیری کنید. این شامل خوردن یک رژیم غذایی با غذاهای کافی که آهن و این ویتامین‌ها را فراهم می‌کند، همراه با منابع غذایی ویتامین C برای کمک به جذب است. مطمئن شوید که آب کافی می‌نوشید. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که این به حفظ سطح هموگلوبین کمک می‌کند.

چگونه کم خونی را مدیریت کنم؟

در حالی که برخی از انواع کم خونی کوتاه مدت و خفیف هستند، برخی دیگر می‌توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند. راه‌های مختلفی برای کمک به کنترل کم خونی وجود دارد، از جمله:

  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم.
  • نوشیدن آب کافی برای هیدراته ماندن
  • ورزش منظم. با این حال، اگر ضعیف بوده‌اید، باید با احتیاط ورزش کنید. با پزشک خود در مورد راه‌های ورزش ایمن مشورت کنید.
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که باعث کم خونی می‌شوند.
  • شستن مرتب دست‌ها برای جلوگیری از عفونت.
  • مراقبت دقیق از دندان‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک.
  • در مورد هرگونه تغییر علائم با پزشک خود صحبت کنید.
  • با نوشتن علائم خود را پیگیری کنید.

در صورت کم خونی چه غذاهایی بخورم و از کدام غذاها پرهیز کنم؟

با کم خونی، انتخاب مواد غذایی خوب مهم است. خوردن غذاهای ناسالم به معنای دریافت کالری بدون مواد مغذی است. شما همچنین باید سایر شرایط پزشکی را که هنگام انتخاب غذا دارید در نظر بگیرید. نشان داده شده است که برخی چیزها جذب آهن را مختل می‌کنند. شما نباید مکمل‌های کلسیم و آهن را همزمان مصرف کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید از این موارد اجتناب کنید یا محدود کنید:

  • اقلام حاوی تانن مانند قهوه، چای و برخی ادویه‌ها.
  • شیر.
  • سفیده تخم مرغ.
  • فیبر. (هر چند شما نمی خواهید تمام فیبرها را حذف کنید، زیرا مصرف مکمل های آهن می تواند باعث یبوست شود.)
  • پروتئین سویا.
  • به طور کلی، شما باید از غذاهای غنی از آهن و غذاهایی که ویتامین‌های B12، B9 و C را تامین می‌کنند، استفاده کنید. می‌توانید آهن را از منابع گیاهی مانند عدس، اسفناج و پسته دریافت کنید. شما می‌توانید آهن را از منابع پروتئینی مانند گوشت گاو بدون چربی و بوقلمون دریافت کنید. غلات کامل و سبزیجات با برگ تیره منابع خوبی از ویتامین B هستند. برخی غذاها حتی با آهن نیز غنی شده‌اند.
  • مرکبات، انواع توت‌ها و سایر مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل و گوجه فرنگی مصرف آهن را بهبود می‌بخشد. ایده خوبی است که از پزشک خود یا شاید از یک متخصص تغذیه در مورد بهترین راه‌های تغذیه در هنگام کم خونی راهنمایی بگیرید. همچنین مطمئن شوید که گریپ فروت با هیچ یک از داروهای شما تداخل نداشته باشد.

مهم است که در مورد آنچه که می‌توانید انجام دهید تا بهترین مراقبت از خود را انجام دهید، آموزش ببینید. همچنین مهم است که شما و پزشک با هم درباره اینکه چه چیزی برای شما بهتر است تصمیم بگیرید. اگر برای تنظیم رژیم غذایی برای کمک به دریافت آهن کمک می‌خواهید، از این فرصت استفاده کنید و به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. مطمئن شوید که تمام سوالاتی را که دارید بپرسید تا بتوانید در حرکت رو به جلو مطمئن باشید.

آیا کم خونی می تواند بر وزن من تأثیر بگذارد؟

داشتن آهن کافی نیز ممکن است یکی از عوامل مشکلات وزن باشد. افراد دارای اضافه وزن در صورت رفع کمبود آهن در خون، ممکن است وزن خود را کاهش دهند. اگر شرایط دیگری مانند سرطان دارید، ممکن است کاهش وزن ناخواسته همراه با کم خونی را تجربه کنید. افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند ممکن است به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار کم خونی شوند.

آیا کم خونی کشنده است؟

اگرچه اکثر انواع کم خونی قابل درمان هستند، اما کم خونی همچنان می‌تواند کشنده باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط