برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ویتامین B3

ویتامین B3 و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

ویتامین B3 (نیاسین، نیکوتین اسید، نیکوتین آمید)، همچنین ویتامین ضدپلاگروئیک یا ویتامین PP نامیده می‌شود. این جزء اصلی دو آنزیم است NAD (نیکوتین آمید-آدنین-دی نوکلئوتید) و NADP (نیکوتین آمید-آدنین-دی نوکلئوتید-فسفات). نیکوتینیک اسید در واقع پیریدین-3-کربوکسیلیک اسید است. نیکوتین آمید از جایگزینی یک گروه هیدروکسیل (OH) با یک گروه آمینه (NH2) در ساختار اسید نیکوتینیک حاصل می‌شود.

ویتامین B3 چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

ویتامین B3 مرتبط با ویتامین C (500-1000 میلی گرم در روز) در درمان بیماری‌های روانپزشکی، به ویژه اسکیزوفرنی و افسردگی نشان داده شده است. 90 درصد اسکیزوفرنی را درمان می‌کند. دوزهای تجویزی برای اسکیزوفرنی می‌تواند تا 25 گرم در روز در 3 ماه اول باشد که در قسمت‌های 3 گرمی هر 2 ساعت تجویز می‌شود. پس از 3 ماه، دوز نگهدارنده می‌تواند به 3 گرم در روز کاهش یابد که به 3 قسمت 1 گرمی (هر کدام 2 قرص 500 میلی گرمی) تقسیم می‌شود. علاوه بر ایجاد یک محیط عاطفی مساعد برای بهبود ذهن، آموزش اراده و ذهن و همچنین رژیم غذایی غنی از ویتامین B3 از عوامل تسریع بهبود هستند.

ویتامین B3

ساختار شیمیایی ویتامین B3

نیاسین، یکی از سه شکل کمپلکس ویتامین PP یا B3، در سال 1937 طی برخی از مطالعات تخمیر الکلی به عنوان اسید نیکوتینیک (پیریدیل-بتا کربوکسیلیک اسید) شناسایی شد. اصطلاح نیاسین همچنین به مشتقات مربوطه اشاره دارد که فعالیت بیولوژیکی مشابه یا مشابه نیکوتین آمید دارند. اسید نیکوتینیک عمدتاً در گیاهان یافت می‌شود و نیکوتین آمید در عوض نمونه‌ای از بافت‌های حیوانی است. اشکال بیولوژیکی فعال نیاسین عبارتند از نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADP) که به عنوان کوآنزیم در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی عمل می‌کنند.

کاربردهای نیاسین

ویتامین B3 به طور عمده در احشاء حیوانات، بافت عضلانی، میوه‌ها، زرده تخم مرغ نیز به مقدار کمی وجود دارد، یکی از 13 ویتامین ضروری است. در حال حاضر، نیاسین عمدتاً به عنوان یک افزودنی خوراک استفاده می‌شود که می‌تواند میزان استفاده از پروتئین خوراک، تولید شیر گاو و تولید گوشت و کیفیت ماهی، مرغ، اردک، گاو، گوسفند و سایر دام‌ها را بهبود بخشد. نیاسین همچنین یک واسطه دارویی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با مواد اولیه آن می‌توان آن را به انواع داروها مانند نیکوزامید و استر اینوزیتول نیکوتینیک اسید و غیره سنتز کرد. کاربردهای این ویتامین عبارتند از:

نیاسین به سختی در اتانول حل می‌شود، آزادانه در محلول کربنات یا قلیایی آبی قابل حل است. نیاسین متعلق به ویتامین B است که در متابولیسم بدن شرکت می‌کند، می‌تواند برای جلوگیری از پلاگر یا سایر بیماری‌های نقص نیاسین و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون استفاده شود. همچنین برای کاهش خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به کلسترول بالا که قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اند استفاده می‌شود. گاهی اوقات از نیاسین برای درمان بیماری عروق کرونر (آترواسکلروز) استفاده می‌شود.

کمبود ویتامین B3

کمبود شدید ویتامین B3 باعث ایجاد وضعیت پاتولوژیک معروف به پلاگر می‌شود که با درماتیت، اختلال در سیستم گوارشی و سیستم عصبی مشخص می‌شود. اختلالات روده‌ای علاوه بر اسهال شامل استفراغ، دیسفاژی، التهاب حفره دهان و غشاهای مخاطی است. علائم عصبی در موارد درمان نشده ایجاد می‌شود و شامل سردرد، از دست دادن حافظه، بی خوابی، پرخاشگری، اختلالات روانی و در نهایت زوال عقل است.

ویتامین B3 در چه مواد غذایی وجود دارد؟

نیاسین یا ویتامین B3 به مقدار قابل توجهی در کله پاچه، جگر، محصولات ماهی و همه گوشت‌ها مانند؛ مرغ، گوشت گاو و خوک و در محصولات فرآوری شده مانند ژامبون خام یافت می‌شود. در غلات، نیاسین به ویژه در لایه‌های بیرونی کاریوپسیس و در جوانه وجود دارد. مشتقات غلات تصفیه شده نیز حاوی نیاسین هستند اما در مقادیر کمتر. در میان آجیل، بادام زمینی دارای بالاترین ارزش است. منبع اصلی نیاسین از پیش ساخته شده در رژیم غذایی ایتالیایی توسط گروه گوشت و مشتقات (30٪ که 12٪ از گوشت گاو) است. گروه غلات و مشتقات 24 درصد نیاسین پیش ساخته و گروه ماهی و محصولات شیلات 10 درصد را تامین می‌کند. 23 درصد دیگر از گروه سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات و سیب زمینی تامین می‌شود. علاوه بر این، گروه دمنوش‌های گیاهی، چای، قهوه و جایگزین‌های آن حدود 9 درصد نیاسین مصرف‌شده در رژیم غذایی را تأمین می‌کند.

ویتامین B3

سطوح مصرف ویتامین B3

داده‌ها نشان می‌دهد که میانگین دریافت نیاسین از پیش ساخته شده در کل جمعیت 17.9 میلی گرم در روز است.

نوزادان (6-12 سال)

برای این گروه سنی، مقدار ویتامین ب 3، 5 میلی گرم در روز نشان داده شده است.

کودکان و نوجوانان (1-17 سال)

با توجه به کمبود اطلاعات موجود برای این گروه سنی، نیاز ویتامین B3 بر اساس نیاز بزرگسالان با اصلاح وزن بدن محاسبه شد. از آنجایی که تفاوت در گروه سنی 18 تا 59 سال در این مورد ناچیز است، نوجوانان 15 تا 17 ساله (مرد و زن) نیاز به ویتامین B3 را نشان می‌دهند که مطابق با بزرگسالان است.

بزرگسالان (18-59 سال)

با توجه به عملکردهای متعددی که نیاسین در بدن انجام می‌دهد و مربوط به مصرف انرژی توسط بدن نیست، همان مقدار برای جنس مذکر و برای جنس زن معادل 14 میلی گرم در روز نشان داده شده است.

زنان باردار

مقدار 3 میلی گرم در روز به ارزش ویتامین B3 برای زنان اضافه می‌شود تا افزایش مصرف انرژی و سنتز بافت‌های جدید در مادر و جنین را پوشش دهد. بنابراین مقدار گرد شده 22 میلی گرم در روز است.

ویتامین B3 در پیشگیری از دیابت ملیتوس وابسته به انسولین بسیار مفید است

نشان داده شده است که ویتامین B3 در پیشگیری از دیابت وابسته به انسولین مفید است، بیماری که اغلب ژنتیکی است و در افراد جوان رخ می‌دهد. در کودکان، دیابت ملیتوس وابسته به انسولین (IDDM) که اغلب دیابت نوع I نامیده می‌شود، در اثر تخریب خود ایمنی سلول‌های بتای ترشح کننده انسولین در لوزالمعده ایجاد می‌شود.

سایر اقدامات مهم ویتامین  B3 (PP) عبارتند از:

  • در سنتز هورمون‌های جنسی (استروژن، تستوسترون، پروژسترون)، کورتیزون، تیروکسین، انسولین، انتقال دهنده‌های عصبی شرکت می‌کند.
  • در بیماری‌های روماتیسمی (افزایش متابولیسم سروتونین باعث کاهش درد در بیماران روماتیسمی می‌شود) ضروری است.
  • از هموگلوبین محافظت می‌کند.
  • انرژی زا است.
  • نقش در درمان پلاگر (در ترکیب با ویتامین B9).
  • ضد دیابت (از سلول‌های پانکراس محافظت می‌کند).
  • برای سلامت دستگاه گوارش مهم است.
  • به مبارزه با اعتیاد به الکل، تنباکو، مواد مخدر کمک می‌کند.
  • نقش در درمان اختلالات روانی.
  • از مویرگ‌های خونی محافظت می‌کند.
  • در تنفس سلولی دخالت می‌کند.
  • تروفیک بودن پوست را تضمین می‌کند.
منابع غذایی نیاسین و نیکوتین آمید چیست؟

نیاسین و نیکوتین آمید در طیف گسترده‌ای از غذاهای خام و فرآوری شده از جمله غلات غنی شده، گوشت از منابع مختلف حیوانی، محصولات شیلاتی، سبزیجات و ادویه جات، دانه‌های روغنی، قارچ‌ها و مخمرها یافت می‌شوند.

چه زمانی ممکن است نیاز به ادغام جذب ویتامین B3 باشد؟

معمولا یک فرد سالم که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی می‌کند، نیازی به مکمل‌های ویتامین B3 ندارد. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است این مورد نیاز باشد، مانند کسانی که فعالیت‌های کاری شدید انجام می‌دهند، برای کسانی که ورزش را در سطح حرفه‌ای متوسط ​​انجام می‌دهند، برای افراد مسن، برای کسانی که از الکل یا مواد مخدر سوء استفاده می‌کنند یا برای کسانی که در قسمت زیادی از بدن دچار سوختگی شدید شده‌اند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط