برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم کتوژنیک و تخمدان پلی کیستیک

رژیم کتوژنیک و تخمدان پلی کیستیک

تقریباً از هر 10 زن 1 نفر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این سندرم تخمدان را به یکی از شایع‌ترین شرایطی که باعث ناباروری می‌شود تبدیل می‌کند. علائم شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل عدم وجود نظم در چرخه قاعدگی یا عدم وجود چرخه قاعدگی، رشد بیش از حد موهای زائد و ناباروری است. یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا عامل اصلی کمک کننده درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است. کربوهیدرات‌ها باعث التهاب و اختلالات هورمونی می‌شوند. PCOS اغلب با داروهای دیابت که سطح قند خون و انسولین را هدف قرار می‌دهند، درمان می‌شود. کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات فوق العاده کم است که قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد.

رژیم کتوژنیک و تخمدان پلی کیستیک

PCOS چیست؟

این یک سندرم پیچیده و بیماری خود ایمنی است که در اثر عدم تعادل هورمونی بین هورمون لوتئینیزه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) ایجاد می‌شود. هنگامی که تولید LH از محدوده طبیعی بالاتر می‌رود، بدن شروع به تولید آندروژن‌هایی مانند تستوسترون می‌کند که می‌تواند به دوره‌های قاعدگی نامنظم، ناباروری و خطر بالای سرطان تخمدان منجر شود. سایر علائم و نشانه‌های PCOS عبارتند از کیست تخمدان، موهای زائد بدن، آکنه، افزایش وزن و میل جنسی کم. در حال حاضر گزارش شده است که سندرم تخمدان پلی کیستیک 12 تا 21 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما تا 70 درصد تشخیص داده نمی‌شود. در حالی که سندرم تخمدان پلی کیستیک با عوارض باروری مشخص می‌شود، عوارض متابولیکی مرتبط با رژیم غذایی دلیلی برای در نظر گرفتن رژیم کتوژنیک به عنوان یک گزینه درمانی برای این بیماری است.

چه چیزی باعث PCOS می‌شود؟

در حالی که علت دقیق PCOS ناشناخته است، محققان حدس می‌زنند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل متعدد شیوه زندگی باعث تخمدان پلی کیستیک می‌شود. مقاومت به انسولین نیز یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است، به همین دلیل است که تقریبا 50 درصد از زنان مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن یا چاق هستند و 75 درصد از زنان چاق نابارور به PCOS مبتلا هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر اینکه علت اصلی ناباروری در زنان است، با عوامل خطر مختلف بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا نیز مرتبط است.

چرا رژیم کتوژنیک برای تخمدان پلی کیستیک مناسب است؟

کتوژنیک یک درمان موثر برای PCOS است زیرا نه تنها علائم، بلکه علل زمینه‌ای PCOS را هدف قرار می‌ٔدهد. کتوژنیک به معنای خوردن کربوهیدرات‌های پرچرب و فوق کم است. با کاهش کربوهیدرات‌ها، گلوکز خون خود را به طور چشمگیری کاهش می‌دهید. برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تغییر رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش سطح انسولین باروری را بهبود می‌بخشد. PCOS یک بیماری شایع است که زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می‌دهد و شامل پریودهای نامنظم و سطوح بالای آندروژن همراه با مشکلات وزنی است.

رژیم کتوژنیک و تخمدان پلی کیستیک

رژیم کتوژنیک یک برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات است که بر کربوهیدرات کم، چربی کم و مقدار طبیعی پروتئین تمرکز دارد. که به کاهش علائم PCOS کمک می‌کند. ارتباط بین مقاومت به انسولین و PCOS به خوبی مطالعه شده است. اگر بتوانید مقاومت به انسولین را با رژیم کتوژنیک کنترل کنید، می‌توانید بسیاری از علائم و عوارض PCOS از جمله وزن، دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و ناباروری را کاهش دهید.

سایر درمان‌های پلی کیستیک

اگر بیمار پریودهای نامنظم داشته باشد، پزشک او را با قرص‌های ضدبارداری فقط در حد عادت ماهانه‌اش درمان می‌کند، بدون اینکه بر عواقب آن یا میزان افزایش وزن او تمرکز کند. اگر بیمار ناباروری داشته باشد، درمان‌های باروری به او داده می‌شود، حتی اگر به دلیل سایر مشکلات مرتبط با PCOS، موفقیت آمیز نباشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن مواد غذایی فراوانی وجود دارد که منجر به بزرگ‌ترین مشکل این سندرم یعنی چاقی می‌شود. متأسفانه زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند و دارای مقاومت به انسولین هستند نیز دچار اضافه وزن می‌شوند. اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی اغلب از موارد زیر نیز رنج می‌برند:

  • دیابت نوع 2
  • بیماری‌های قلبی
  • فشار خون بالا
  • اختلالات خواب
  • بیماری‌های عروق کرونر قلب
  • بیماری‌های کبد چرب
  • خونریزی یا سرطان دیواره رحم

برای کاهش خطر ناباروری، زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مجبور به کاهش وزن می‌شوند. اضافه وزن همچنین منجر به حفظ مقاومت به انسولین و عدم تعادل هورمونی می‌شود و کاهش وزن را دشوارتر از حد معمول می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کالری معمولی می‌تواند منجر به کاهش وزن، کاهش قند خون و سطح انسولین شود. کاهش کالری می‌تواند باعث شود احساس گرسنگی کنید، سطح انرژی شما کاهش یابد و از تغییرات خلقی رنج ببرید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و نقش انسولین

محققان از مطالعات دوقلوها و خانواده‌ها دریافته‌اند که مادران و خواهران مبتلا به PCOS نیز از قاعدگی نامنظم رنج می‌برند. بستگان درجه یک نیز به انسولین مقاوم هستند. این بدان معنی است که تمایل به ایجاد مقاومت به انسولین در مبتلایان به PCOS می‌تواند به دلایل ژنتیکی باشد. بنابراین، ژن‌ها می‌توانند زمینه ایجاد بیماری را فراهم کنند. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را کنترل می‌کند. قند را وارد خون می‌کند تا بدن شما انرژی بگیرد. مقاومت به انسولین می‌تواند به دلیل اختلال در ترشح انسولین ایجاد شود. این اختلال باعث می‌شود بدن شما به اثرات انسولین پاسخ ایمنی بدهد. سپس انسولین نمی‌تواند گلوکز را به داخل سلول‌ها منتقل کند، بنابراین قند در خون شما باقی می‌ماند و سطح انسولین در خون شما بالا می‌رود. (در صورت تداوم این وضعیت منجر به دیابت نوع 2 می‌شود.)

چه زمانی از رژیم کتوژنیک برای درمان تخمدان پلی کیستیک استفاده می‌شود؟

برای بیماران مبتلا به PCOS با BMI بیش از 30 رژیم غذایی کتوژنیک گزینه مناسبی برای درمان کیست پلی کیتیک آن‌ها است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط