برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی : علت، علائم، تشخیص و درمان

مصرف بیش از حد الکل در یک دوره زمانی طولانی منجر به طیف وسیعی از آسیب‌های کبدی می‌شود. آنها از کبد چرب (استئاتوز هپاتیس) تا مرحله میانی التهاب کبد (استئاتوهپاتیت الکلی – ASH) تا سیروز کبدی و کمای کبدی را شامل می‌شوند. تحمل الکل به عوامل زیادی بستگی دارد و بنابراین به طور جداگانه متفاوت است. در زنان سالم، مصرف روزانه 12 گرم الکل، که معادل حدود یک هشتم شراب یا یک چهارم لیتر آبجو است کم خطر در نظر گرفته می‌شود. مردان سالم معمولاً می‌توانند دو برابر این مقدار را تحمل کنند. اثر مضر الکل به کبد معمولاً با مصرف مکرر بیش از 20 گرم در روز در زنان و بیش از 40 گرم در روز در مردان شروع می‌شود.

کبد چرب الکلی

علت بیماری کبد چرب الکلی چیست؟

تمام بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل ناشی از اثرات سمی الکل (اتانول) و محصولات تجزیه آن استالدئید و استات بر بافت کبد است. کبد چرب در ابتدا ایجاد می‌شود. آسیب شدیدتر منجر به هپاتیت الکلی و در نهایت سیروز کبدی می‌شود. علاوه بر میزان مصرف الکل و مدت زمان مصرف الکل، عوامل دیگری نیز بر شدت آسیب کبد چرب الکلی تأثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:

  • رژیم غذایی (مثلاً مصرف مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع، کمبود فروکتوز یا پروتئین)
  • داروهای بالقوه آسیب رسان به کبد (مانند پاراستامول، برخی آنتی بیوتیک‌ها)؛
  • جنسیت؛ زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض خطر کبد چرب الکلی هستند زیرا محتوای کمتری از یک آنزیم خاص در پوشش معده و کبد آنها (الکل دهیدروژناز) دارند. به دلیل این کمبود نسبی آنزیم، زنان نمی‌توانند الکل را به سرعت مردان متابولیزه کنند.
  • بیماری‌های همراه: از جمله نارسایی قلبی، تجمع آهن در کبد (هموکروماتوز یا بیماری ذخیره آهن)، و هپاتیت B، C و D.
  • عوامل مختلف ارثی

انواع بیماری‌های رایج کبدی

در این قسمت به بررسی انواع بیماری‌های کبدی پرداخته‌ایم. این بیماری‌ها عبارتند از:

کبد چرب الکلی (استئاتوز هپاتیس)

قطرات چربی در سلول‌های کبد ذخیره می‌شوند و میتوکندری‌ها (نیروگاه های سلول) آسیب می‌بینند.

هپاتیت الکلی (استئاتوهپاتیت)

هپاتیت الکلی ترکیبی از کبد چرب و التهاب کبد است. کبد متورم می‌شود و سلول‌های کبد از بین می‌روند و بافت همبند شروع به تشکیل (فیبروز) می‌کند. حتی هپاتیت الکلی می‌تواند منجر به کاهش جریان خون به کبد شود. هپاتیت الکلی باعث ایجاد فشار خون بالا در ورید باب (پرفشاری خون پورتال) می‌شود.

سیروز کبدی

در این بیماری پیشرفته کبد، ساختار طبیعی کبد با تبدیل فیبری گسترده بافت کبد به بافت همبند (فیبروز) مختل می‌شود. ندول‌ها تشکیل می‌شوند و در نهایت کبد کوچک می‌شود. در مرحله پیشرفته سیروز کبدی، کبد دیگر نمی‌تواند محدودیت‌های عملکردی را جبران کند و بنابراین دیگر نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد. به اصطلاح سیروز کبدی جبران نشده ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد. فشار خون پورتال خیلی زود در سیروز کبدی ایجاد می‌شود. با پیشرفت بیماری، کارسینوم سلول کبدی می تواند ایجاد شود.

کبد چرب الکلی چه علائمی دارد؟

علائم کبد چرب الکلی به شدت به مرحله و شدت بیماری بستگی دارد. در بیشتر موارد، الکلی‌ها تنها پس از 30 سالگی تحت تأثیر آسیب کبدی قرار می‌گیرند. آسیب شدید کبدی اغلب در این گروه بیمار پس از 40 سالگی مشاهده می شود. با کبد چرب، دور کبد افزایش می‌یابد (هپاتومگالی) و کبد به فشار حساس می‌شود. هپاتیت همچنین با بزرگ شدن و حساس شدن کبد مشخص می‌شود. در سیروز، کبد دوباره کوچک می‌شود و وقتی در دیواره شکم لمس می‌شود، احساس سختی می‌کند. در مورد سیروز پیشرفته کبد، اغلب به دلیل کاهش شدید اندازه اندام، کبد دیگر قابل لمس نیست.

هپاتیت الکلی چه علائمی دارد؟

یک دوره خفیف هپاتیت الکلی با افزایش خستگی، حالت تهوع و درد در سمت راست بالای شکم مشخص می‌شود. زردی و تب نیز می‌تواند رخ دهد و بزرگ شدن طحال (سپلنومگالی) و کاهش وزن نیز رخ می‌دهد. اگر دوره شدید باشد، زردی، آب شکمی (آسیت)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و اختلال در تعادل الکترولیت‌ها (سدیم، پتاسیم، کلر)، لخته شدن خون و عملکرد مغز (آنسفالوپاتی کبدی) رخ می‌دهد.

سیروز کبدی چه علائمی دارد؟

فشار بالا در ورید پورتال (فشار خون پورتال) اغلب با عواقب واریس در مری و در معده رخ می‌دهد که می‌تواند پاره شود و منجر به خونریزی تهدید کننده زندگی شود. افزایش لرزش وریدهای متسع یا واریس در ناحیه ناف (caput medusae) نیز در دیواره شکم دیده می‌شود. آسیت و اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی (آنسفالوپاتی کبدی) نیز ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، موهای بدن در دیواره شکم کاهش می‌یابد. رگ‌های عنکبوتی کوچک روی پوست ایجاد می‌شوند (نایوی عنکبوتی) و پوست کف دست‌ها قرمز است. اختلالات عملکرد کلیه (سندرم کبدی) و عملکرد ریه (سندرم کبدی ریوی) نیز از جمله موارد دیگر رخ می‌دهد.

رژیم غذایی کبد چرب الکلی

رژیم غذایی کبد چرب الکلی

اگر کبد چرب الکی شما تشخیص داده شد، تنها یک تغییر اساسی در سبک زندگی به شما کمک خواهد کرد. سپس باید به طور مداوم از الکل اجتناب کنید تا کبد بتواند بازسازی شود. اما ورزش کافی در زندگی روزمره نیز یک عنصر سازنده مهم است. در مورد تغذیه، توصیه می‌شود از غذاهای تازه، فرآوری نشده و محصولات غلات کامل استفاده کنید. باید غذاهای شیرین را کم مصرف کنید. اگر به روش جدید زندگی خود پایبند باشید، کبد چرب می‌تواند عقب نشینی کند.

کبد چرب الکلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر نشانه‌هایی از آسیب کبدی وجود داشته باشد (مثلاً افزایش پارامترهای عملکرد کبد در خون)، پزشک از بیمار در مورد عادات نوشیدنی او سؤال می‌کند. این سوال اغلب توسط افراد آسیب دیده صادقانه پاسخ داده نمی‌شود. از مصرف بیش از 20 گرم (زنان) یا 40 گرم (مردان) الکل، می‌تواند به عنوان یک علت یا حداقل به عنوان بار اضافی در یک بیماری کبدی دیگر در نظر گرفته شود. در بیمارانی که روزانه بیش از 80 گرم الکل خالص مصرف می‌کنند، همین الکل عامل بیماری کبدی فرض می‌شود. با این حال، علل احتمالی دیگر همیشه بررسی می‌شوند. اگر سوء مصرف الکل مشخص باشد، عملکرد کبد به طور منظم بررسی می‌شود.

آزمایش خون

آزمایش خون می‌تواند افزایش ترانس آمینازها (GOT، GPT) و γ-GT را نشان دهد، اما ویتامین B1، ویتامین B6 و اسید فولیک را نیز کاهش می‌دهد. شمارش خون می‌تواند کاهش گلبول‌های سفید و قرمز و همچنین پلاکت‌ها را نشان دهد. پارامترهای انعقاد (مقدار سریع، INR) را می‌توان تغییر داد.

تصویر برداری

یافته‌های رادیولوژیکی مانند اولتراسوند، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از قسمت فوقانی شکم می‌تواند نشان دهنده کبد چرب، تشکیل ندول یا آسیت باشد. برای بررسی اینکه آیا سیروز کبدی وجود دارد، می‌توان از بررسی خاصی از کشش بافت کبد با استفاده از سونوگرافی (الاستوگرافی) استفاده کرد. برای ارزیابی دقیق بافت کبد، می‌توان نمونه بافتی از کبد گرفت (بیوپسی).

واریس مری و معده را می‌توان با گاستروسکوپی تشخیص داد. علاوه بر این، از نمونه‌های مدفوع می‌توان برای یافتن خونی که از خونریزی در دستگاه گوارش قابل مشاهده نیست (هموکولت) استفاده کرد.

بیماری کبد چرب الکلی چگونه درمان می‌شود؟

رکن اصلی درمان پرهیز از الکل است. در مورد بیماری کبد چرب الکلی، پرهیز از الکل می‌تواند منجر به پسرفت کامل کبد چرب در عرض چند هفته شود. گاهی اوقات هپاتیت چرب الکلی و سیروز اولیه نیز برطرف می شوند. در سیروز پیشرفته کبد، پرهیز از الکل اغلب می‌تواند تغییر شکل بافت همبند بافت کبد را متوقف کند. همچنین رگرسیون نسبی در بازسازی بافت همبند می‌تواند وجود داشته باشد. رگرسیون می‌تواند منجر به بهبود علائم یا طول عمر بیشتر شود. اقدامات حمایتی شامل، یک رژیم غذایی ارتقاء دهنده سلامت، تامین کافی ویتامین‌ها و عناصر کمیاب، و در مورد علائم ترک، تجویز دارو برای آرام کردن و تسکین استرس روانی است. موفقیت درمانی واضحی برای آنتی اکسیدان‌های سیلیمارین (خار مریم)، ​​ویتامین A، ویتامین E، S-adenosyl-l-methionine ثابت نشد.

در مرحله پیشرفته هپاتیت الکلی و سیروز کبدی، پیوند کبد ضروری است. پیوند اعضا بسیار ارزشمند است. بنابراین، اولویت به کسانی داده می‌شود که آسیب دیده‌اند و به احتمال زیاد می‌توانند به طور دائم از الکل خودداری کنند تا از کبد پیوندی محافظت کنند. بنابراین در برخی از مراکز پیوند، یک مرحله پرهیز شش ماهه قبل از پیوند لازم است. در سایر مراکز هیچ نسخه‌ای از مدت زمان پرهیز از الکل (پرهیز از الکل) قبل از پیوند وجود ندارد. در عوض، مسیر عمل توسط پزشکان و روانشناسان تعیین می‌شود که بیماران مبتلا را به طور دقیق بررسی می‌کنند.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که کبد دیگر نتواند اسیدهای چرب را به درستی متابولیزه کند. سپس انرژی اضافی را به عنوان چربی در اندام ذخیره می‌کند. اما حتی با چاقی و دیابت نوع 2، اگر هورمون انسولین به اندازه کافی با آن مقابله نکند، قند می‌تواند به چربی تبدیل شود. با افزایش چاقی، احساس فشار در قسمت بالای شکم و گرفتگی عضلات افزایش می یابد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط