برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
گلوتن

گلوتن و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

گلوتن، به اصطلاح پروتئین گلوتن، در بسیاری از انواع غلات مانند گندم، جو، چاودار یا غلات یافت می شود. عصاره غلات به نوبه خود جزء محصولات پخته شده و همچنین محصولات نهایی متعددی هستند. در بیماری گلوتن، سیستم ایمنی آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که به گلوتن در روده کوچک حمله می‌کنند. آنها باعث التهاب مزمن می‌شوند که سلول‌های حساس پوشش روده و پرزها را از بین می‌برد. این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز کند. بر اساس مطالعات کنونی، از هر 1000 نفر 5 تا 10 نفر مبتلا هستند که دو سوم آنها زن هستند.

همه افراد تصویر کاملی از بیماری ندارند. برخی از آن‌ها به سختی متوجه علائم می‌شوند. بیماری سلیاک، که قبلا به نام اسپرو نیز شناخته می‌شد، بر اساس عدم تحمل دائمی گلوتن است. این یک بیماری خودایمنی است و نباید آن را با آلرژی به گندم یا حساسیت به گندم اشتباه گرفت.

گلوتن

علت بیماری گلوتن چیست؟

علت ایجاد بیماری گلوتن هنوز به طور واضح مشخص نشده است، اما وراثت در این امر نقش دارد. ظاهراً 30 تا 40 درصد جمعیت از نظر ژنتیکی تقریباً سه برابر خطر ابتلا به این بیماری را دارند. به نظر می‌رسد عفونت‌ها، رژیم غذایی و عوامل محیطی بر پیشرفت بیماری تأثیر می‌گذارند. غیر معمول نیست که بیماری گلوتن همراه با بیماری‌های دیگری مانند دیابت نوع 1، بیماری‌های خودایمنی پوست یا غده تیروئید و ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون رخ دهد.

واکنش خود ایمنی از گلوتن

در افراد مبتلا به بیماری گلوتن، گلوتن باعث ایجاد یک واکنش خود ایمنی می‌شود که منجر به التهاب پوشش روده کوچک و پسرفت پرزها می‌شود. در نتیجه، بیمار دیگر نمی‌تواند مواد مغذی کافی را جذب کند، زیرا عملکرد روده کوچک، جایی که غذا به اجزای آن تجزیه می‌شود، به شدت مختل می شود.

بیماری گلوتن تامین مواد مغذی بدن را مختل می‌کند!

به طور معمول، اجزای غذای قابل استفاده از طریق مخاط روده وارد رگ‌های خونی کوچک پشت آن‌ها و در نتیجه وارد کل بدن می‌شوند. برای جذب بیش‌ترین سطح ممکن برای جذب موثر مواد مغذی، دیواره روده کوچک با میلیون‌ها برآمدگی ریز مانند مو پوشانده شده است. از بین بردن این پرزها سطح روده کوچک را کاهش می‌دهد. به خصوص در کودکان، اختلال در عملکرد روده کوچک می‌تواند منجر به سوء تغذیه و در نتیجه اختلالات رشد و تکامل شود.

به دلیل کمبود عرضه، بیماری سلیاک به عنوان یک بیماری سیستمیک در نظر گرفته می‌شود که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تا زمانی که فرد مبتلا غذاهای حاوی گلوتن مصرف کند، التهاب ادامه دارد. زمانی که روده کوچک دیگر در معرض گلوتن قرار نگیرد از بین می‌رود.

علائم بیماری گلوتن چیست؟

فقط 10 تا 20 درصد از مبتلایان به گلوتن علائم دارند. بسیاری از آن‌ها هیچ علائمی ندارند و بنابراین برای مدت طولانی هیچ تصویری از بیماری خود ندارند. علائم بارز بیماری گلوتن؛ اسهال، مدفوع چرب، حالت تهوع و استفراغ و نفخ معده است. علائم عمومی مانند خستگی، کاهش وزن و کاهش اشتها، درد استخوان و عضله و ضعف عضلانی نیز گاهی رخ می‌دهد.

با این حال، در بسیاری از موارد، بیماری فقط به طور غیرمستقیم از طریق پیامدهای سوء تغذیه خود را نشان می‌دهد. کمبود آهن می‌تواند باعث کم خونی شود یا دریافت ناکافی کلسیم می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود. اگر عدم تحمل گلوتن شناسایی نشده باقی بماند، به دلیل کمبود عرضه، تاخیرهای رشدی در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود. در بزرگسالان، سایر عوارض شامل ناباروری و سرطان روده بزرگ است.

تشخیص بیماری گلوتن با آنتی بادی و بیوپسی

در صورت مشکوک بودن به بیماری سلیاک، ابتدا می‌توان خون را از نظر وجود آنتی بادی‌های خاص بررسی کرد. تایید قطعی تشخیص با بیوپسی آندوسکوپی روده کوچک انجام می‌شود. پزشک یک پروب دوربین را از طریق دهان، مری و معده وارد روده کوچک می‌کند و نمونه‌هایی از مخاط روده کوچک می‌گیرد که زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. به این ترتیب می‌توان تشخیص داد که آیا تغییراتی در پرزهای روده کوچک ایجاد شده است که نمونه بیماری گلوتن است یا خیر. معاینه معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و معمولاً فقط 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد.

عدم تحمل گلوتن

عدم تحمل گلوتن ترکیبی از آلرژی و بیماری خود ایمنی است. اگر عدم تحمل گلوتن در دوران کودکی رخ دهد، بیماری سلیاک نامیده می‌شود. در بزرگسالی نیز از اسپرو بومی صحبت می‌شود. پاسخ ایمنی روده منجر به التهاب مزمن و آسیب بعدی به پوشش روده، به ویژه در دوازدهه می‌شود. سویه‌های ژنتیکی وجود دارند که مسئول خطر ابتلا به بیماری، تظاهرات فردی تصویر بالینی و زمان وقوع آن هستند.

گلوتن در انواع خاصی از غلات یافت می‌شود و همچنین برای افزایش خاصیت ارتجاعی به نان در نانوایی‌ها اضافه می‌شود. در افراد مبتلا، منجر به آسیب شدید و از بین رفتن سطح غشای مخاطی روده کوچک و برآمدگی‌های آن (پرزها) می‌شود که عمدتاً به دلیل پاسخ ایمنی تحریک‌شده است. نتیجه این است که جذب مواد مغذی از طریق روده به جریان خون بسیار کاهش می‌یابد. از آنجایی که علائم از فردی به فرد دیگر می‌تواند بسیار متفاوت و غیراختصاصی باشد، اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا تشخیص صحیح داده شود.

گلوتن در چه غذاهای وجود دارد؟

تمام غذاهای تهیه شده از غلات حاوی گلوتن (گندم، چاودار، جو و همچنین منشأ و هیبریدهای آن‌ها مانند غلات، غلات نارس، تریتیکاله، گندم خراسان (کموت)، غلات چند ساله جنگلی، تریتوردئوم، غلات اینکورن، عنبر و … حاوی گلوتن است مانند آرد، بلغور، پولک، سبوس، بلغور، کوسکوس، بلغور، گندم مروارید، نان، شیرینی، آرد سوخاری، پیراشکی، پاستا، شیرینی، کیک، بیسکویت، وافل و … . همچنین مالت و محصولات حاوی مالت (برای مثال اوومالتین، قهوه مالت، کورن فلکس، آبجو) حاوی گلوتن هستند.

مزیت رژیم غذایی بدون گلوتن

مزیت رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟

رژیم غذایی بدون گلوتن مزایای زیادی دارد. در این قسمت به بررسی این مزیت‌ها پرداخته‌ایم.

ناراحتی گوارشی را تسکین می‌دهد

مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال برخی از علائم معمول حساسیت به گلوتن، همراه با سایر عوارض جانبی مانند خستگی و نوسانات خلقی هستند. علائم معمول بیماری سلیاک نیز شامل تهوع، استفراغ، نفخ شکم و اسهال است. اگر بعد از خوردن غذاهای حاوی گلوتن هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، قطع رژیم غذایی می‌تواند کمک زیادی به کاهش علائم کند.

می‌تواند انرژی اضافی را فراهم کند

برخی گزارش می‌دهند که بعد از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس خستگی یا سستی می‌کنند. اگر این مورد برای شما صادق است، یک رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند انرژی اضافی را فراهم کند و از خستگی مغز که گلوتن ایجاد می‌کند جلوگیری کند. بیماری سلیاک همچنین می‌تواند باعث سوء جذب مواد مغذی شود که می‌تواند علت خستگی نیز باشد. برای افرادی که از این علائم رنج می‌برند، خوردن گلوتن می‌تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند و باعث شود سلول‌های ایمنی شما به پوشش روده کوچک حمله کنند. با گذشت زمان، آسیب به پوشش می‌تواند بر جذب برخی مواد مغذی تأثیر بگذارد و دریافت مواد مغذی مناسب برای حفظ سطح انرژی را دشوار کند.

می‌تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند

درمان سنتی اوتیسم شامل استفاده از انواع مختلف درمان تخصصی همراه با دارو است. با این حال، تحقیقات جدید امیدوارکننده نشان داده است که حذف گلوتن از رژیم غذایی می‌تواند به کاهش علائم اوتیسم در کودکان در صورت استفاده به تنهایی یا در ترکیب با درمان‌های معمولی کمک کند. سایر درمان‌های طبیعی اوتیسم شامل استفاده از مکمل‌هایی مانند روغن ماهی، آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها همراه با رژیم غذایی سالم و عاری از مواد افزودنی و غذاهای فرآوری‌نشده است.

گلوتن التهاب را کاهش می‌دهد

اگر افراد مبتلا به بیماری سلیاک به مصرف گلوتن ادامه دهند، می‌تواند در طول زمان به التهاب گسترده در بدن کمک کند. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب مزمن می‌تواند با ایجاد بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان مرتبط باشد. اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، یک رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند به شما در جلوگیری از التهاب و جلوگیری از عواقب سلامتی کمک کند.

گلوتن باعث کاهش چربی می‌شود

علاوه بر کاهش علائمی مانند مشکلات گوارشی و خستگی، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند باعث کاهش چربی شود. یک مطالعه حیوانی در سال 2013 گزارش داد که موش‌هایی که از رژیم غذایی بدون گلوتن تغذیه می‌شدند، حتی بدون تغییر در مصرف غذا، کاهش وزن و چربی بدن را نشان دادند.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که در غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود که خاصیت ارتجاعی و بافت غذاها را بهبود می‌بخشد. برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن، خوردن غذاهای حاوی گلوتن می‌تواند علائم منفی مانند مشکلات گوارشی، سوء جذب مواد مغذی و خستگی را ایجاد کند.

آیا حذف گلوتن از رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

حذف گلوتن از رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سریع چربی، تامین انرژی اضافی، کاهش التهاب، کاهش مشکلات گوارشی و بهبود علائم اوتیسم و ​​IBS کمک کند. اگرچه گلوتن در سراسر عرضه مواد غذایی رایج است، اما انواع غذاهای بدون گلوتن وجود دارد که می‌تواند انتقال به رژیم غذایی بدون گلوتن را آسان کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط