برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی کودکان

چاقی کودکان : علت و نحوه پیشگیری از آن

مانند بزرگسالان، رژیم غذایی نامتعادل نیز می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان شود. کودکان چاق در درازمدت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند. پیامدهای منفی سلامت اساساً مانند بزرگسالان است. علاوه بر این، کودکان دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر اختلالات روانی- اجتماعی هستند. داشتن وزن مناسب در دوران کودکی احتمال داشتن وزن طبیعی را در آینده افزایش می‌دهد.

چاقی کودکان

علت چاقی کودکی و نوجوانی چیست؟

دلایل مختلفی برای چاقی در کودکان و نوجوانان وجود دارد. این‌ها شامل مصرف بیش از حد انرژی (برای مثال به دلیل حجم زیاد)، افزایش مصرف غذاهای پرکالری (مانند محصولات فست فود) و نوشیدنی‌های شیرین، و همچنین عدم ورزش و کوتاه شدن مدت خواب است. برخی داروها (مانند برخی داروهای روانگردان)، عوامل ژنتیکی و برخی بیماری‌ها (مانند سندرم کوشینگ، کم کاری تیروئید) نیز می‌توانند باعث ایجاد اضافه وزن یا چاقی شوند. چاقی در دوران کودکی و نوجوانی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

چه زمانی کودکان و نوجوانان اضافه وزن دارند؟

برای طبقه‌بندی وزن (طبیعی، کم وزن، اضافه وزن یا چاق)، تعیین BMI نیز در سراسر جهان در کودکان و نوجوانان ثابت شده است. در مقایسه با بزرگسالان، لازم است کودکان هنگام محاسبه BMI، سن و جنسیت را نیز در نظر بگیرند. به دلیل رشد جسمانی، تغییرات توده بافت چربی نیز در کودکان تا حدودی طبیعی است.

BMI برای کودکان و نوجوانان

از آنجایی که BMI به سن و جنسیت بستگی دارد، به اصطلاح منحنی‌های مرجع BMI (درصد) باید در دوران کودکی استفاده شود. برای مثال، اگر یک پسر یا دختر در سن 9 سالگی BMI آنها بیش از 20 باشد که در صدک 90 است، اضافه وزن دارند. یعنی؛ 90 کودک از 100 کودک در این سن BMI زیر 20 دارند. در کودکان و نوجوانان صدک 90 اضافه وزن، صدک 97 چاقی و صدک 99.5 در نظر گرفته می‌شود.

نکاتی برای جلوگیری از چاقی کودکان و نوجوانان 

راه‌های جلوگیری از چاقی کودکان و نوجوانان به شرح زیر است:

رفتار سالم

برای مثال از نظر تغذیه و ورزش، می‌تواند از بروز چاقی در کودکان جلوگیری کند. بنابراین والدین باید الگوی خوبی باشند. بنابراین والدین و سایر مراقبان نقش مهمی دارند. در گام اول، شناخت چاقی به این عنوان و درک آن به عنوان یک خطر برای سلامتی مهم است. قدم بعدی این است که در اسرع وقت به دنبال کمک حرفه‌ای باشید، برای مثال از یک متخصص اطفال یا یک متخصص تغذیه. در صورت لزوم، یک روانشناس نیز می‌تواند به شما در مقابله با چاقی کمک کند.

تغذیه به عنوان یک عنصر سازنده مهم

وقتی صحبت از مصرف چربی به میان می‌آید، باید مراقب مصرف درست یعنی چربی‌های غیراشباع بود. این‌ چربی‌ها عبارتند از: آجیل، روغن‌های گیاهی. از سوی دیگر مصرف چربی‌های اشباع و ترانس باید کاهش یابد. این‌ها در فست‌فودها، محصولات رفاهی و بیسکویت‌های بسته‌بندی شده یافت می‌شوند. علاوه بر این، اغلب نمک زیادی در چنین محصولاتی نهفته است.

از غذاهای آماده به مقدار کم استفاده کنید. علاوه بر افزودنی‌های متعدد، غذاهای آماده اغلب حاوی قند و چربی بیش از حد لازم هستند. بنابراین، تا حد امکان، خودتان غذاها را از مواد اولیه تهیه کنید. این کار معمولا باعث صرفه جویی در هزینه و همچنین طعم بهتری می‌شود. روش‌های تهیه غذای کم چرب شامل جوشاندن، بخارپز کردن، خورش یا سرخ کردن در تابه‌ای روکش‌دار است.

میوه و سبزیجات روزانه

اگر کودک شما از سبزیجات و میوه‌ها متنفر است، می‌توانید آنها را فریب دهید و آنها این مواد را در غذا پنهان کنید.

وعده‌های غذایی منظم

این وعده‌ها را می‌توان به صبحانه، ناهار و شام و همچنین میان وعده صبح و بعد از ظهر تقسیم کرد. این کار انرژی و مواد مغذی کافی را در طول روز برای کودکان فراهم می‌کند.

توزیع بهینه وعده‌های غذایی

اگر اضافه وزن دارید، توزیع صحیح وعده‌های غذایی در طول روز بسیار مهم است. شام در این میان نقش ویژه‌ای دارد. این نباید خیلی تجملاتی باشد و نباید خیلی دیر سرو شود. به این ترتیب بدن می‌تواند از ذخایر چربی خود به عنوان منبع انرژی استفاده کند و آن‌ها را تجزیه کند.

ایجاد اندازه و سهم

دست کودک می‌تواند به عنوان یک واحد اندازه‌گیری استفاده شود. به همین ترتیب، ترکیب غذا را نیز نباید نادیده گرفت. یک وعده غذایی ایده آل حاوی سبزیجات یا میوه، محصولات غلات و منبع پروتئین (مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات) است.

از رژیم‌های غذایی سخت دوری کنید

تغذیه یک طرفه، رژیم‌های گرسنگی یا رژیم‌های سخت می‌تواند به بدن آسیب برساند و منجر به علائم و همچنین اختلالات رشد و تکامل شود. هنگامی که رژیم سخت به پایان می‌رسد، بدن ذخایر چربی را سریع‌تر ذخیره می‌کند تا در برابر گرسنگی مجهزتر شود.

دلایل و عوامل خطر چاقی کودکان

غذا خوردن یک پاداش نیست!

اگر بچه‌ها یاد بگیرند که وقتی غمگین، استرسی یا بی حوصله هستند همیشه چیزی برای خوردن وجود دارد، این موضوع می‌تواند باعث چاقی آن‌ها شود. بهتر است کودک را در آغوش بگیرید، به حرف‌های او گوش دهید و نگرانی‌هایش را جدی بگیرید و در مورد آنها بحث کنید.

ورزش روزانه و تحرک در کنار هم

ورزش نه تنها باعث تناسب اندام و سوزاندن کالری می‌شود، بلکه تاثیر مثبتی بر وزن نیز دارد،‌ ورزش همچنین استرس را از بین می‌برد. بنابراین اجازه دهید کودک یا فرزندانتان تا حد امکان حرکت کنند. حداقل یک ساعت در روز. علاوه بر این، زندگی روزمره نیز فرصت‌های زیادی برای ورزش فراهم می‌کند.

اهمیت خواب و ریکاوری در چاقی کودکان 

خواب کم و استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد چاقی شود. این می‌تواند بر هورمون‌هایی که گرسنگی و سیری را تنظیم می‌کنند تأثیر بگذارد. میزان خواب و استراحت کودک در افراد مختلف متفاوت است. فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون، بازی با رایانه یا استفاده از تلفن هوشمند، و همچنین یک وعده غذایی پرحجم و نوشیدنی‌های کافئین‌دار (مانند نوشیدنی‌های کولا، چای سیاه و سبز) در عصر می‌تواند خواب را دشوار کند.

دلایل و عوامل خطر چاقی کودکان

چاقی یک بیماری چند عاملی است که با عدم تعادل در سطوح انرژی همراه است. برای ثابت نگه داشتن وزن، انرژی دریافتی و مصرف انرژی باید در تعادل باشند. هر گونه انرژی دریافتی اضافی به صورت چربی رسوب می‌کند که در طول زمان می‌تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود. هیچ دلیل واحدی برای چاقی دوران کودکی وجود ندارد و عدم تعادل انرژی از تعامل پیچیده عوامل متعدد (خطرناک) مانند سبک زندگی و رفتار، ژن‌ها، محیط و دارو ناشی می‌شود که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرد. رژیم غذایی، وضعیت سلامتی و سبک زندگی مادر نیز از شاخص‌های مهم سلامت جنین است.

چاقی کودکان چگونه خود را نشان می‌دهد؟

بسته به میزان رسوبات چربی اضافی، کودکان دارای اضافه وزن از شکایات مختلفی رنج می‌برند. آن‌ها اغلب از لحاظ فیزیکی انعطاف‌پذیری کمتری دارند و در حین ورزش نسبت به همسالان با وزن معمولی خود سریع‌تر خسته می‌شوند. برخی از کودکان هنگام فعالیت دچار تنگی نفس می‌شوند و در هنگام خواب دچار تنگی نفس یا حتی وقفه‌های کوتاه در تنفس در شب می‌شوند (آپنه خواب). این علائم زمانی که اضافه وزن دارید شدیدتر است.

در کودکانی که بیش از حد وزن دارند، افزایش تعریق و مشکلات ارتوپدی مانند کمردرد یا زانو درد نیز اغلب مشاهده می‌شود. مورد دوم به این دلیل است که وزن زیاد بدن فشار زیادی به مفاصل (به ویژه مفاصل ستون فقرات، لگن، زانو و مچ پا) وارد می‌کند و ساییدگی آنها را تسریع می‌کند.

چاقی در کودکان گاهی اثرات روانی دارد. آزار و اذیت سایر کودکان و توصیه‌های مداوم والدین برای کمتر غذا خوردن معمولاً فشار زیادی بر افراد وارد می‌کند، به طوری که افراد دارای اضافه وزن اغلب از جامعه کنار می‌روند و خود را منزوی می‌کنند.

چاقی در کودکان چه عوارضی دارد؟

کودکانی که اضافه وزن دارند در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت نوع دو، سنگ صفرا، عود آسم، بیماری تخمدان پلی کیستیک در دختران، وقفه تنفسی در خواب و اختلالات خواب در کودکان قرار می‌گیرند. از نظر روانی نیز چاقی کودکان می‌تواند منجر به کنار کشیدن از فعالیت‌های اجتماعی، اضطراب و افسردگی شود.

علائم چاقی در کودکان چیست؟

تغییرات ظاهری از جمله:علائم کشش پوست روی باسن و شکم، تیرگی پوست در اطراف گردن و سایر نواحی
افزایش باقت چربی در ناحیه سینه
کاهش اعتماد به نفس شدید
اختلالات اشتها
تنگی نفس هنگام فعالیت بدنی
آپنه خواب
یبوست
رفلاکس معده به مری
بلوغ زودرس و سیکل های قاعدگی نامنظم در دختران
بلوغ تاخیری در پسران
صافی کف پا
دررفتگی لگن

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط