برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی بدون قند

رژیم غذایی بدون قند ؛ بهترین مواد غذایی برای کاهش قندخون

رژیم غذایی بدون قند رژیمی است که سلامت و تندرستی بیشتر، وزن کمتر را  برای شما فراهم می‌کند و برای محافظت در برابر بیماری‌های مختلف طراحی شده است. شاید حذف شکر آسان به نظر برسد. اما موادی که ما به‌عنوان قند می‌شناسیم در بسیاری از غذاها یافت می‌شود به همین دلیل حذف این غذاها سخت تر است. در ادامه  همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری بدانیم رژیم‌های غذایی بدون قند و شکر با بدن چه می‌کنند و آیا این نوع رژیم می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد یا خیر.

رژیم غذایی بدون قند

رژیم غذایی بدون قند چه می‌کند؟

متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند كه حداكثر 10 درصد از كل انرژی روزانه بايد از قندهای آزاد تأمین شود. با دریافت کل انرژی 2000 کالری در روز، معادل 50 گرم این انرژی تامین می‌شود. در رژیم غذایی بدون قند، تمام تلاش بر این است که میزان قند مواد غذایی که می‌خوریم، بیشتر از این مقدار مجاز نشود. اگر شروع به رژیم گرفتن کنید، پس از چند روز، سطح قند خون تثبیت می‌شود یعنی میل به غذا از بین می‌رود، این کاهش سطح قند خون را می‌توانی به راحتی احساس کنید. رژیم غذایی بدون قند نه‌ تنها سلامتی بیشتر، بلکه یک نگرش کاملاً جدید نسبت به زندگی را نوید می‌دهد. در زیر نکاتی را در مورد نحوه شروع یک رژیم غذایی سالم به شما ارائه می‌دهیم.

نگران افت قند نباشید

پس از چند روز رژیم غذایی بدون قند، سطح قند خون تثبیت می‌شود. آنگاه  احساس انرژی بیشتری خواهید کرد. بدن همیشه میل به شیرینی خواهد داشت که مقاومت در برابر آن دشوار است. یک‌ تکه میوه کم قند می‌تواند در چنین مواردی کمک‌ کننده باشد. پس از چهار هفته بعد از کاهش مصرف قند، برخی از افرادی که مشکلات پوستی دارند، بهبود قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند و برای بسیاری از کسانی که بدون قند زندگی می‌کنند و سالم‌تر غذا می‌خورند، کاهش وزن نیز خواهند داشت. فشارخون نیز تثبیت می‌شود و برخی افراد حس چشایی متفاوتی را تجربه می‌کنند. مزیت بزرگ این رژیم این است که شما دیگر نیازی به شیرینی ندارید. بدن نیز از این نوع تغذیه سود می‌برد، زیرا خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

در تله قند پنهان نیفتید!

اگر می‌خواهید بدون قند زندگی کنید یا حداقل می‌خواهید به رژیم غذایی کم قند توجه بیشتری کنید، باید به قندهای پنهان توجه ویژه‌ای داشته باشید. قند پنهان حتی در غذاهای شور و ظاهراً بدون قند نیز وجود دارند. این‌ها شامل مالتوز، عصاره مالت جو و سایر مواد حاوی مالت، شکر معکوس و شربت گلوکز فروکتوز هستند. فروکتوز، آب سیب غلیظ، شربت افرا، شربت ذرت، لاکتوز و پودر آب پنیر شیرین نیز اغلب برای شیرین کردن استفاده می‌شوند. همچنین جایگزینی شکر با جایگزین‌های ظاهراً سالمی مانند شربت آگاو، عسل یا شربت افرا هیچ فایده‌ای ندارد. این جایگزین‌های قند نسبت به شکر تصفیه‌شده هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند، زیرا به همان روش متابولیزه می‌شوند.

کم‌تر از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار مصرف کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی قند آزاد هستند و همچنین شما را سیر نمی‌کنند.  نوشیدنی‌های انرژی‌زا، لیمونادها و نوشیدنی‌های آب‌میوه تله‌های قند پنهان هستند. برای یک رژیم غذایی بدون قند، بهتر است از آب (می‌توانید آن را با کمی آبلیمو میل کنید) یا چای بدون شکر استفاده کنید. اگر کاملاً متعهد هستید، می‌خواهید سالم غذا بخورید و مصرف قند را کاهش دهید، از مواد غذایی قندی مانند نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و خود را به قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها محدود کنید.

عوارض رژیم غذایی بدون قند

شکر سیستم پاداش را در مغز فعال می‌کند. یعنی زمانی که کمی  غذای شیرین می‌خوریم، مغز از آن خوشش می‌آید و هوس خوردن بیشتری می‌کنیم. این‌گونه است که اعتیاد به مواد غذایی می‌تواند ایجاد شود. این همان چیزی است که ترک شکر را بسیار دشوار می‌کند. جای تعجب نیست که افکار در چند روز اول عمدتاً حول شیرینی، بیسکویت و سایر شیرینی‌ها می‌چرخد. اگر واقعاً هوس خوردن شیرینی‌جات دارید، بهتر ست یک میوه میل کنید. زیرا میوه حاوی قند (فروکتوز) است، اما به طور قابل‌توجهی کمتر از سایر غذاها شیرین است. علاوه بر این، شما مواد مهمی مانند فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد گیاهی ثانویه را از طریق میوه جذب می‌کنید.

چگونه به زندگی بدون قند عادت کنیم؟

هدف از تبدیل یک رژیم غذایی سالم و بدون قند به یک عادت بزرگ و چالش‌برانگیز است. اگر آن را به مراحل کوچک تقسیم کنید آسان‌تر می‌شود. چند نکته:

  • از مصرف محصولات فرآوری شده خودداری کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید خودتان آشپزی کنید. در این صورت شما دقیقاً می‌دانید چه چیزی در غذا وجود دارد و از قندهای پنهان اجتناب کنید. چند دستورالعمل سالم و هرآنچه را که دوست دارید امتحان کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل، سالم و لذت‌بخش داشته باشید و اگر گرسنه شدید، چند آجیل، یک‌ تکه کوچک میوه کم قند یا یک هویج مصرف کنید. همچنین باید شیرینی‌ها را از آشپزخانه حذف کنید. 
  • اگر همیشه دوست داشتید قهوه خود را با شکر شیرین کنید، چرا آن را با کمی شیر بادام یا جو دوسر امتحان نکنید؟ این نوشیدنی‌های گیاهی به طور طبیعی طعم کمی شیرین دارند.
  • از آب‌ میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین صرف‌ نظر کنید. آب خنک بهترین گزینه است، می‌توانید آن را با مقداری آب‌ لیمو طعم دار کنید. دم‌نوش‌های گیاهی نیز انتخاب خوبی هستند.
  • میوه‌هایی را انتخاب کنید که قند کمی دارند. اینها شامل هندوانه، گریپ‌فروت، انواع توت‌ها، زردآلو، پرتقال، هلو و آلو هستند.

اصلاً قند خون چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، سطح قند خون اطلاعاتی در مورد محتوای قند خون ارائه می‌دهد. محتوای گلوکز در خون برای افزایش سطح قند خون تعیین‌کننده است. گلوکز (دکستروز) به‌عنوان یک تأمین‌کننده انرژی برای بدن عمل می‌کند و در نتیجه بر عملکرد مغز و کار ماهیچه‌ها، از جمله موارد دیگر، تأثیر می‌گذارد. بدن ما سعی می‌کند سطح قند خون، یعنی محتوای قند خون را تا حدامکان ثابت نگه دارد، یا از مقادیر حد خاصی تجاوز نکند یا از آن پایین نیاید. اما در اصل، نوسان سطح قند خون در طول روز به‌محض اینکه چیزی می‌خوریم یا فازهای افزایش مصرف انرژی داریم، کاملاً طبیعی است.

کدام غذاها باعث افزایش قند خون می‌شوند؟

در اینجا مروری کوتاه بر غذاهایی است که در صورت امکان باید از آنها اجتناب کنید تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید:

  • غذاهای سرشار از قند و چربی که معمولاً کالری بسیار بالایی دارند.
  • اسیدهای چرب اشباع شده (به‌عنوان‌مثال در سوسیس، فست‌فود و غیره  محصولات بسیار فرآوری شده)
  • نوشیدنی‌های شیرین و الکل

چه غذاهایی بخورین تا سطح انسولین خون پايین نیاید؟!

در اینجا یک مرور کلی از غذاهایی است که ترجیحاً باید بخورید تا سطح انسولین شما به‌سرعت بالا و پایین نیاید:

  • غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین
  • میوه و سبزیجات
  • محصولات غلات کامل
بهترین رژیم‌های غذایی برای کاهش سطح قند خون

بهترین رژیم‌های غذایی برای کاهش سطح قند خون

اگر می‌خواهید در مورد یک رژیم غذایی خاص تصمیم بگیرید، برای مثال، رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، ایده خوبی برای پایین نگه‌داشتن سطح قند خون و جلوگیری از نوسانات شدید است. روزه‌داری متناوب نیز راه خوبی برای دستیابی به سطوح پایدار قند خون است. این کار از یک‌ طرف از خوردن تنقلات زیاد جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر، روزه‌داری متناوب می‌تواند چاقی را کاهش دهد و در نتیجه حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

  1. ریزمغذی‌ها را مصرف کنید

ریزمغذی‌ها باید همراه با غذا وارد بدن شوند زیرا بدن نمی‌تواند آنها را تولید کند. این مواد مغذی شامل مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. برخلاف درشت مغذی‌ها (چربی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها)، انرژی تولید نمی‌کنند و در مقادیر کمتر موردنیاز هستند. تعامل پیچیده آنها برای عملکرد طبیعی بدن اهمیت زیادی دارد. عملکرد اصلی تسهیل واکنش‌های متابولیک شیمیایی متعدد در بدن است. برخی از این مواد مغذی مهم که با سطح قند خون شما نیز مرتبط است، در زیر ارائه شده است:

کروم

این ماده مغذی چیزی است که به‌عنوان فاکتور انسولین شناخته می‌شود و برای  حفظ قند خون در سطوح پایدار مهم است. همچنین به متابولیسم طبیعی درشت مغذی‌ها (چربی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها) کمک می‌کند. غذاهایی که به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی کروم هستند عبارت‌اند از:  صدف، آجیل برزیلی و لوبیا چشم‌ بلبلی.

روی

روی یک عنصر کمیاب است که از متابولیسم کربوهیدرات‌ها و اسیدهای چرب پشتیبانی می‌کند. مشابه کروم، از متابولیسم درشت مغذی‌ها (چربی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها) نیز پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان‌مثال صدف، سبوس گندم، بلغور جو دوسر یا دانه‌های خشخاش حاوی مقدار زیادی روی هستند.

ویتامین B6

این ویتامین با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود و برای عملکرد متابولیسم گلیکوژن مهم است. در تبدیل ذخایر پروتئین و کربوهیدرات به گلوکز مورد نیاز است. هورمون‌های گلیکوژن و انسولین با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سطح قند خون در سطح طبیعی است.

ویتامین B9 (اسیدفولیک)

همراه با ویتامین B6 و ویتامین B12، اسیدفولیک برای متابولیسم همو سیستئین لازم است. هموسیستئین یک متابولیت درون‌زا است و با حمایت اسیدفولیک، ویتامین B6 و ویتامین B12 تجزیه می‌شود. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این ویتامین‌ها تأثیر مثبتی بر متابولیسم همو سیستئین و عملکرد ذهنی دارند .

  1. ورزش کنید

اولین نکته در مورد اینکه چگونه قند خون خود را به طور طبیعی کاهش دهید این است که ورزش را در زندگی روزمره خود ادغام کنید. در طول ورزش کردن ماهیچه‌های ما به طور قابل‌توجهی بیشتر از زمان استراحت به انرژی نیاز دارند. از آنجایی‌ که مهم‌ترین و سریع‌ترین منبع انرژی قند ساده (گلوکز) است، به طور مستقیم مصرف می‌شود و از خون تجزیه می‌شود. بنابراین ورزش بهترین معیار برای کاهش قند خون است. اما این تنها یکی از اثرات مثبت ورزش کردن است. ورزش منظم همچنین می‌تواند تأثیر مفیدی بر متنوع‌ترین مناطق بدن ما داشته باشد. اثرات مثبت، به‌عنوان‌مثال، برای:

  • ماهیچه‌ها
  • فشارخون
  • حجم قلب
  • چربی خون
  • تراکم استخوان
  • تأمین اکسیژن
  • سیستم ایمنی
  • روان

علاوه بر این، فعالیت بدنی راه خوبی برای کاهش وزن در طولانی‌مدت است. همچنین می‌توانید با کاهش وزن به کاهش قند خون خود به طور طبیعی کمک کنید. این‌گونه است که می‌توانید وزن خود را با گام‌های کوچک به روشی طبیعی و پایدار کاهش دهید و آن را در درازمدت حفظ کنید.

  1. از کربوهیدرات‌ها اجتناب کنید

اگر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنیم، متابولیسم کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کند و ساده‌ترین شکل قند گلوکز را تشکیل می‌دهد. گلوکز به شکل قند می‌تواند وارد جریان خون شود و باعث می‌شود که سطح قند خون ما به همان میزان افزایش یابد. اگر بخواهیم قند خون خود را به طور طبیعی کاهش دهیم، کاهش کربوهیدرات‌ها یک اقدام بسیار مؤثر است. با کمک یک برنامه غذایی می‌توانید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. این برنامه‌ها طوری طراحی می‌شوند که بیش از 150 گرم کربوهیدرات در روز نمی‌توانید مصرف کنید. به‌اصطلاح رژیم کتو، شکل تغذیه‌ای کم کربوهیدرات است و تنها 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز فراهم می‌کند. کربوهیدرات‌های «سریع» یا «ساده» باعث می‌شوند که سطح قند خون سریع‌تر از کربوهیدرات‌های «پیچیده» افزایش یابند؛ بنابراین، باید مصرف کربوهیدرات‌های «ساده» را کاهش دهید که شامل غذاهایی مانند:

کربوهیدرات‌های ساده

  • شکر
  • شیرینی، به‌عنوان‌مثال خرس صمغی
  • محصولات پخته شده از آرد سفید، مانند بیسکویت، کیک و نان سفید
  • پاستا
  • مقدار زیادی غلات
  • عسل و شربت
  • نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌های شیرین شده

برخلاف کربوهیدرات‌های ساده، کربوهیدرات‌های «پیچیده» مستقیماً برای تولید انرژی در دسترس بدن نیستند. آنها ابتدا باید توسط بدن از طریق فرایندهای مختلف به مولکول‌های قند ساده تبدیل شوند. متابولیسم برای این کار به زمان معینی نیاز دارد و قند به‌ آرامی وارد جریان خون می‌شود. به‌این‌ترتیب سطح قند خون کمتر بالا می‌رود و پایدارتر می‌شود. به مقدار و انتخاب کربوهیدرات‌های درست توجه کنید. بهتر است از غذاهای شیرین پرهیز کنید و میوه و سبزیجات را ترجیح دهید.

ازاسترس دوری کنید

استرس می‌تواند تأثیر منفی بر سطح قند خون ما داشته باشد. افرادی که در زندگی خود استرس زیادی دارند اغلب از کمردرد، تنش و خستگی شکایت دارند. اختلالات خواب، میگرن و فشارخون بالا نیز غیرمعمول نیستند. بسیاری از منابع استرس را نمی‌توان پیش‌بینی کرد یا از آن پیشگیری کرد. با این‌ وجود، راه‌های متعددی برای کاهش استرس در سبک زندگی وجود دارد.  در اینجا چند راه برای کاهش استرس آورده شده است:

  • خواب کافی و آرام
  • تمرینات تنفسی مانند تنفس عمیق در هوای تازه
  • گذراندن وقت در طبیعت
  • استراحت‌های آگاهانه برای خود برنامه‌ریزی کنید و همچنین از طریق تلفن همراه ،ایمیل و شبکه‌های مجازی در دسترس نباشید.
  • سرگرمی‌هایی را پیدا کنید که به شما آرامش می‌دهد، مانند مطالعه، آشپزی، پیاده‌روی در هوای تازه
  • ذهن‌آگاهی: قدردانی از لحظه به‌جای نگرانی در مورد آینده یا گذشته
  • تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب، مانند یوگا، مدیتیشن، تمرینات اتوژنیکمقدار زیادی آب بنوشید

فواید تامین آب 

انتخاب نوشیدنی مناسب نیز بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. در حال حاضر نوشیدنی‌های شیرین زیادی در بازار وجود دارد که باعث می‌شوند قند خون خیلی سریع بالا برود. تأمین آب موردنیاز بدن بسیار مهم است. فواید تامین آب بدن عبارت است از؛

  • به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • بدن ما را سم‌زدایی می‌کند.
  • هضم غذا را تحریک می‌کند.
  • برای پوست خوب است.
  • دمای بدن را تنظیم می‌کند.
  • مغز را متناسب نگه می‌دارد.

برای بسیاری از مردم نوشیدن آب کافی در زندگی روزمره دشوار است. در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما در مصرف آب کمک کند: 

  • برنامه‌های روتین خود را انجام دهید (مثلاً 2 لیوان آب بعد از بلند شدن، 1 لیوان آب قبل از مسواک زدن)
  • آب ساکن یا آب شیر بنوشید (تحمل آن در مقادیر زیاد آسان‌تر است)
  • بطری‌های آب را در دسترس همه‌جا داشته باشید (همچنین به‌عنوان یک یادآوری عمل می‌کند)
  • آب را با طعم متفاوت کنید (مانند لیمو، نعناع، ​​زنجبیل، چای)
  • چای شیرین نشده بنوشید (مثلاً چای سرد خنک در تابستان، چای میوه‌ای گرم در زمستان)

سایر مواد غذایی در رژیم فاقد قند

اگر می‌خواهید رژیم غذایی مناسب برای کاهش قند خون  داشته باشید، باید از غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • شربت میوه
  • کیک
  • شکلات
  • شیرینی

در مورد این محصولات باید بیشتر مراقب باشید!

  • تقریباً تمام غذاهای آماده، سالاد، سس و غیره
  • آب‌میوه‌ها
  • ماست‌های میوه‌ای
  • نوشیدنی‌های شیرین (کولا، نوشابه و غیره)
  • عسل
  • مرباجات

مواد غذایی دارای قند پنهان که باید به‌اندازه مصرف کنید!

  • تخم‌مرغ
  • ماهی و گوشت
  • سبزیجات
  • نوشیدنی‌های بدون شیرینی
  • حبوبات
  • لبنیات بدون شکر (پنیر، ماست ساده و غیره)
  • میوه
  • آجیل، دانه‌ها
  • روغن‌ها و چربی‌ها
بهترین غذاها برای کاهش سطح قند خون

بهترین غذاها برای کاهش سطح قند خون

در اینجا چند نکته داخلی دیگر برای غذاهای خاص وجود دارد که به دلیل ترکیبات آنها برای کاهش سطح قند خون مناسب هستند:

  • سیر
  • زنجبیل
  • حبوبات، مانند لوبیا، نخود و عدس
  • دارچین
  • میوه‌هایی مانند سیب، موز (هنوز به طور کامل نرسیده‌اند)
  • محصولات غلات کامل
  • سبزیجات به‌خصوص سبزیجات برگ سبز
  • منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، لبنیات کم‌چرب
  • ماهی چرب
  • روغن زیتون
  • آجیل

ماهی

ماهی تازه خوشمزه است و شما را سیر می‌کند. محتوای پروتئین بالا و اسیدهای آمینه موجود در آن تضمین می‌کند که پس از خوردن ماهی برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. همچنین اجازه می‌دهد تا قند خون فقط به طور متوسط ​​افزایش یابد. ماهی‌های دریایی مانند سالمون، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی ایده‌آل هستند، اما همچنین ماهی‌های بدون چربی مانند قزل‌آلا و ماهی کاد. اگر ماهی بخارپز شود، چربی کمتری دارد.

سبزیجات برگ سبز

اسفناج، کلم‌پیچ و کاهو کالری کمی دارند و کربوهیدرات کمی دارند. در عوض، سبزیجات سبز دارای محتوای بالای ویتامین C، منیزیم، کلسیم و فیبر هستند. این فیبرهای گیاهی غیرقابل‌هضم باعث می‌شوند کربوهیدرات‌های غذا با سرعت بیشتری وارد خون شوند. در نتیجه قند خون بعد از غذا کمتر افزایش می‌یابد و احساس سیری طولانی‌تر می‌شود.

دارچین

چای، اشترودل سیب یا نان زنجبیلی و… بسیاری از غذاها بدون دارچین غیرقابل‌تصور هستند. پوست پودر شده درخت دارچین استوایی حتی می‌تواند بیشتر از نوشیدنی‌ها و دسرها تصفیه شود. دارچین یک درمان طبیعی شناخته شده است. می‌تواند جذب قند را در سلول‌ها تسهیل کند و در نتیجه به کاهش سطح قند خون کمک کند. 

 سیر

سیر بخشی جدایی‌ ناپذیر از بسیاری از غذاهای ما است سیر دارای اثر ضدالتهابی است و یکی از بهترین غذاهای کاهش‌دهنده قند خون است. این ماده غذایی حتی به کاهش کلسترول بد LDL در خون کمک می‌کند و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حاوی بیش از 70 درصد اسیدهای چرب تک غیراشباع است. این‌ها می‌توانند با کاهش کلسترول مضر LDL که مسئول تجمع در رگ‌های خونی است، از رگ‌های خونی ما محافظت کنند. یک مطالعه بزرگ با بیماران دیابتی نوع 1 نیز نشان داد که روغن گیاهی تضمین می‌کند که سطح قند خون پس از خوردن غذا کمتر افزایش می‌یابد.

قند خون و دیابت

سطح قند خون نشان می‌دهد که نسبت گلوکز در خون چقدر بالا است. گلوکز در خون تأمین‌کننده مهم انرژی برای بدن ما است مغز و گلبول‌های قرمز  انرژی خود را از گلوکز دریافت می‌کنند. سطح قند خون در درجه اول توسط دو هورمون انسولین و گلوکاگون تنظیم می‌شود. درحالی‌که انسولین سطح قند خون را کاهش می‌دهد، گلوکاگون آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر گلوکاگون، آدرنالین، کورتیزول و هورمون‌های تیروئید نیز می‌توانند در افزایش سطح قند خون نقش داشته باشند. انسولین با انتقال گلوکز از خون به داخل سلول‌ها، سطح قند خون را کاهش می‌دهد. در کبد و سلول‌های ماهیچه‌ای گلوکز یا ذخیره می‌شود یا به انرژی تبدیل می‌شود. این فرایند دوباره سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

اما در مورد دیابت، این مکانیسم مختل می‌شود. درحالی‌که در دیابت نوع 1 کمبود انسولین وجود دارد، در دیابت نوع 2 انسولین کافی تولید می‌شود، اما انسولین دیگر نمی‌تواند گلوکز را به سلول‌ها منتقل کند (مقاومت به انسولین). در هر دو مورد، منجر به افزایش دائمی سطح قند خون می‌شود. در درازمدت، این می‌تواند به آسیب جدی به اعصاب و عروق و همچنین به چشم‌ها و کلیه‌ها منجر شود.

نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون

نه‌ تنها غذا، بلکه برخی نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند. معمولا این نوشیدنی‌ها قند بالایی دارند. اما در مقابل مصارف برخی نوشیدنی‌ها مثل انواع چای می‌تواند در کنترل سطح قند خون مؤثر باشد.

چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوشیدنی‌های امروزی است. به این دلیل که گیاه چای دارای خواص مختلفی است. فواید دارویی آن شامل خواص آنتی‌اکسیدانی است که در تقویت استخوان‌ها و محافظت از سیستم قلبی عروقی را بر عهده دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه چای سبز به کاهش سطح بالای قند خون کمک می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که از دیابت یا هیپرگلیسمی رنج می‌برند توصیه می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی کافی است حدود 2 قاشق غذاخوری چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه دم کنید.

چای اکالیپتوس

اکالیپتوس برای درمان علائم سرماخوردگی توصیه می‌شود.اما واقعیت این است که این گیاهان همچنین دارای خواصی هستند که به کاهش سطح قند خون کمک می‌کنند. برای تهیه این دم‌کرده کافی است دو برگ اکالیپتوس را بردارید و خوب بشویید و همراه با یک فنجان آب در قابلمه‌ای بریزید. وقتی جوش آمد، 10 دقیقه صبر کنید، صاف کنید و بنوشید.

چای دارچین

دارچین یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی است. نه‌تنها یک ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی است، بلکه مصرف آن به کنترل سطح کلسترول و قند نیز کمک می‌کند. این دم‌نوش دارچین را می‌توان با پودر دارچین یا با چوب دارچین تهیه کرد. برای تهیه چوب دارچین، یک چوب دارچین را در یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. در صورت تهیه با پودر دارچین به‌ازای هر فنجان 1 قاشق چایخوری اضافه کنید.

چای بابونه

بابونه یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی به دلیل خاصیت هضم‌کنندگی آن است. مزایای آن به همین‌جا ختم نمی‌شود. این گیاه همچنین به افزایش تولید انسولین و در نتیجه تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف آن برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. اما آیا طرز تهیه این چای را می‌دانید؟ کافی است چند شاخه بابونه را در یک فنجان آب بجوشانید. سپس باید اجازه دهید 15 دقیقه بماند و آن را صاف کنید. پس از آن می‌توانید آن را بنوشید و از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید.

دمنوش شنبلیله

دمنوش شنبلیله شاید کمتر شناخته شده باشد، اما این گیاه آسیایی به طور گسترده به‌عنوان چاشنی در دنیای آشپزی و غذا استفاده می‌شود. علاوه بر این، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم نیز توصیه می‌شود زیرا به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. این دمنوش با حدود 15 گرم شنبلیله به‌ازای هر فنجان آب (که باید از قبل به نقطه‌ جوش رسیده باشد) درست می‌شود. پس از افزودن شنبلیله به آب، فقط باید اجازه دهید چند دقیقه بماند تا بتوانید آن را بنوشید.

نکاتی برای رژیم غذایی بدون قند

اگر تمایل دارید رژیم بدون قند یا رژیم غذایی کاهش قند داشته باشید، رعایت برخی نکات هرچند کوچک می‌توانند مؤثر باشد که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم:

  • برای شروع رژیم غذایی بدون قند، یخچال و لوازم خود را خالی کنید.
  • قبل از شروع رژیم غذایی جدید خودتان را در حد یک وعده متعادل به مواد قندی دعوت کنید. تا جایی که می‌توانید خودتان غذا درست کنید.
  • از مصرف غذاهای آماده، کنسروی و فست‌فود خودداری کنید.
  • مقدار زیادی آب‌معدنی، قهوه یا چای شیرین نشده بنوشید.
  • میان وعده‌های سالم مانند آجیل، چیپس نارگیل یا یک‌ تکه پنیر به شما کمک می‌کند که بین وعده‌های غذایی گرسنه نشوید.
  • اگر دلتان برای مزه شیرینی تنگ شد یا عادت دارید چای خود را شیرین مصرف کنید، می‌توانید از جایگزین‌های قند بدون کالری مانند اریتریتول و استویا استفاده کنید. از سوی دیگر، باید از شیرین‌کننده‌هایی مانند آسپارتام و سوربیتول دوری کنید: این جایگزین‌ها مشکوک به سرطان‌زا هستند.
  • نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و هوس در یک یا دوهفته اول طبیعی است، سعی کنید مدیتیشن انجام دهید و یا سرخود را گرم کنید.
  • ورزش می‌تواند تا حد زیادی به حفظ روحیه شما کمک کند.
با قند خون بالا چه بنوشید؟

حداقل باید دو لیتر در روز باشد. آب‌معدنی، آبمیوه‌های اسپریتزر و چای‌های میوه مناسب هستند.

عوارض قند خون بالا چیست؟

سطح قند خون بسیار بالا منجر به علائمی می‌شود که قبل از کشف دیابت خود تجربه کرده باشید: خستگی، عدم تمرکز، بی‌حالی یا سرگیجه. ازبین‌رفتن متابولیسم می‌تواند منجر به کمای دیابتی شود.

کدام میوه سطح قند خون را کاهش می‌دهد؟

میوه‌های توصیه شده که قند خون کمتری دارند شامل: سیب، گلابی، توت، مرکبات، زردآلو تازه یا گیلاس هستند. میوه‌هایی چون آناناس موز نارس را نیز می‌توان به‌صورت محدود مصرف کرد.

آیا منیزیم بر قند خون تأثیر می‌گذارد؟

منیزیم عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشد و انسولین هورمون تنظیم‌کننده قند خون است که افراد دیابتی فاقد آن هستند یا فقط تأثیر محدودی روی آن دارند. همان‌طور که مطالعات نشان می‌دهد، اگر بیماران دیابتی نیز منیزیم دریافت کنند، می‌تواند اثر انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

کدام غذاها قند خون را افزایش نمی‌دهند؟

بهترین غذاها برای کاهش سطح قند خون عبارت‌اند از:
·     سیر
·     زنجبیل
·     حبوبات، مانند لوبیا، نخود و عدس
·     دارچین
·     میوه‌هایی مانند سیب، موز (هنوز به طور کامل نرسیده‌اند)
·     محصولات غلات کامل
·     سبزیجات به‌خصوص سبزیجات برگ سبز
·     منابع پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، لبنیات کم‌چرب
آیا با رژیم غذایی بدون قند احساس خستگی نمی‌کنیم؟
نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و هوس در یک یا دوهفته اول طبیعی است، سعی کنید مدیتیشن انجام دهید و یا سرخود را گرم کنید. پس از چند روز رژیم غذایی بدون قند، سطح قند خون تثبیت می‌شود. آنگاه  احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط