برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
دیابت ملیتوس

دیابت ملیتوس : علائم و انواع آن

دیابت ملیتوس یا به طور عامیانه بیماری قند یک اصطلاح جمعی برای اختلالات متابولیک مختلف است. دیابت به دلیل گلوکز بیش از حد در خون به اصطلاح هیپرگلیسمی نامیده می‌شود. به طور معمول، گلوکز همراه با غذا خورده می‌شود و از خون به سلول‌های بدن پمپ می‌شود. هورمون انسولین برای این امر ضروری است. اگر هورمون وجود نداشته باشد یا انسولین کمی وجود داشته باشد، انتقال گلوکز به سلول‌های بدن با شکست مواجه می‌شود. گلوکز در خون باقی می‌ماند و به کلیه‌ها می‌رسد، کلیه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا گلوکز اضافی را با ادرار از بدن خارج کنند، به طوری که آزمایش نشان دهنده افزایش سطح قند در ادرار است.

دیابت ملیتوس

دیابت ملیتوس چیست؟

دیابت ملیتوس یا شیرین که به نام بیماری قند نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن به ویژه متابولیسم قند مختل می‌شود. در نتیجه، افراد مبتلا به طور دائمی سطح قند خون بالایی دارند (هیپرگلیسمی مزمن) که اثرات مضر دائمی بر اندام‌های مختلف دارد. زمانی که سطح قند خون ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم گلوکز در هر دسی لیتر سرم خون (mg/dl) باشد، پزشکان از افزایش یا بالا بودن سطح قند خون صحبت می کنند. مقادیر mg/dl 126 یا بالاتر نشان دهنده دیابت است. در افراد سالم این مقدار حدود 80 میلی گرم در دسی لیتر است. دیابت به عنوان یک بیماری گسترده در نظر گرفته می‌شود زیرا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

دیابت ملیتوس چه علائمی دارد؟

تشنگی و هوس‌های مکرر برای ادرار کردن دو علامت واضح هستند که نشان دهنده دیابت هستند. متأسفانه، علائم دیابت به طور کلی کاملاً غیر اختصاصی هستند. علائم شایع دیابت قندی عبارت‌اند از:

  • اصرار مداوم برای ادرار کردن
  • احساس تشنگی
  • کسالت
  • پوست خشک
  • کاهش وزن
  • اختلالات قاعدگی
  • اختلالات بینایی
  • گرفتگی عضلات
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

افزایش ادرار

اگر سطح قند خون به طور دائم بالا باشد، کلیه‌ها مقادیر بیش‌تری قند (گلوکز) را همراه با ادرار دفع می‌کنند (گلوکوزوری). از آنجایی که قند از نظر فیزیکی آب را به هم متصل می‌کند، افراد مبتلا مقادیر زیادی ادرار نیز دفع می‌کنند (پلی یوری). آنها باید اغلب به توالت بروند. بسیاری از دیابتی‌ها با میل آزاردهنده به ادرار کردن، به خصوص در شب، آزار می‌دهند. ادرار دفع شده معمولاً شفاف و فقط کمی زرد رنگ است. قند موجود در ادرار بیماران دیابتی طعم کمی شیرین به آن می‌دهد. این جایی است که اصطلاح فنی دیابت ملیتوس از اینجا می‌آید.

تشنگی شدید

میل شدید به ادرار کردن باعث ایجاد یک احساس عذاب‌ آور تشنگی (پولی دیپسی) در بیماران دیابتی می‌شود. بدن می‌خواهد از دست دادن مایعات را با نوشیدن بیشتر جبران کند. اغلب به اندازه کافی موفق نمی‌شود. حتی اگر افراد مبتلا زیاد آب بنوشند، تشنگی واقعاً قابل رفع نیست.

ضعف، خستگی و مشکل در تمرکز

عملکرد ضعیف نیز یکی از علائم رایج دیابت است. زیرا در افراد دیابتی مقدار زیادی گلوکز سرشار از انرژی در خون وجود دارد. با این حال، گلوکز به سلول‌ها نمی‌رسد و بنابراین برای تولید انرژی در دسترس آن‌ها نیست. این امر باعث کمبود انرژی در سلول‌ها می‌شود. در نتیجه، بیماران اغلب احساس ناتوانی می‌کنند و از نظر جسمی کمتر قادر به انجام کار هستند.

قسمت اعظم گلوکزی که بدن روزانه به آن نیاز دارد برای مغز است. بنابراین کمبود گلوکز عملکرد مغز را مختل می‌کند. برای مثال باعث عدم تمرکز، سردرد و خستگی تا اختلال شدید هوشیاری و کما می‌شود.

اختلالات بینایی

اگر دیابت ملیتوس به اندازه کافی درمان نشود سطح قند خون نه تنها به شدت افزایش می‌یابد، بلکه به شدت نوسان پیدا می‌کند. این نوسانات منجر به تورم عدسی در برخی از بیماران می‌شود. این امر قدرت انکساری نوری و در نتیجه حدت بینایی آنها را تغییر می‌دهد. بیماران دچار اختلالات بینایی می‌شوند. معمولاً چند ساعت طول می‌کشد، اما دوباره فروکش می‌کند.

خارش (خارش) و خشکی پوست

گاهی اوقات دیابت باعث خارش و خشکی پوست در بسیاری از بیماران می‌شود. یکی از دلایل این امر از دست دادن مایعات زیاد در نتیجه افزایش ادرار است. کارشناسان گمان می‌کنند که مکانیسم‌های دیگری وجود دارد که ممکن است مسئول افزایش خارش در بیماران دیابتی باشد.

سیستم ایمنی ضعیف شده

افزایش قند خون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها می‌شود. دلایل این امر هنوز مشخص نیست. به همین دلیل است که دیابتی‌ها بیشتر از افراد غیر دیابتی از برونشیت، ذات‌الریه، التهاب پوست یا بیماری‌های قارچی مختلف رنج می‌برند. به عنوان محافظت، پزشکان واکسیناسیون آنفولانزا و واکسیناسیون پنوموکوک را به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند.

تشخیص دیابت ملیتوس

چگونه دیابت ملیتوس را تشخیص دهیم؟

از آنجایی که علائم دیابت ملیتوس بسیار نامشخص هستند و گاهی اوقات به طور کلی وجود ندارند، علائم اغلب نادیده گرفته می‌شوند و اصولا به عنوان، خستگی پس از ورزش شناخته می‌شوند. بنابراین، تشخیص دیابت ملیتوس اغلب تنها پس از آنچه به عنوان هیپوگلیسمی حاد شناخته می‌شود، که به عنوان قند خون پایین نیز شناخته می‌شود، انجام می‌شود. بنابراین، به علائم هشدار دهنده هیپوگلیسمی نیز توجه کنید. این علائم عبارتند از؛

  • عرق سرد
  • تاکی کاردی
  • سرگیجه
  • لرزیدن
  • سردرد
  • اختلالات بینایی

انواع دیابت ملیتوس

انواع مختلفی از دیابت ملیتوس را می‌توان بسته به علت و زمان شروع بیماری طبقه بندی کرد:

دیابت ملیتوس نوع 1

دیابت ملیتوس نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های خاصی در پانکراس حمله می‌کند. این سلول‌های بتا معمولاً انسولین تولید می‌کنند که برای متابولیسم قند مهم است. کمبود انسولین در نهایت منجر به دیابت می‌شود. جوانان و کودکان بین 10 تا 16 سال به طور خاص تحت تأثیر این نوع دیابت هستند، اما افراد مسن نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

دیابت ملیتوس نوع 2

دیابت ملیتوس نوع 2 نیز یک بیماری متابولیسم قند است، اما بر اساس عوامل ژنتیکی نیست. یک سبک زندگی نامطلوب به احتمال زیاد در ایجاد این دیابت تاثیر گذار است. در این نوع دیابت، سلول‌های بدن به اندازه کافی قند جذب نمی‌کنند، به همین دلیل در خون باقی می‌ماند و قند خون دائماً بالا می‌رود. بیشتر افراد دیابتی و در درجه اول افراد مسن به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، به همین دلیل است که پزشکان قبلاً از این بیماری به عنوان دیابت بزرگسالی یاد می‌کردند.

دیابت ملیتوس و کبد چرب

با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2 نیز افزایش می‌یابد. در واقع، افراد کوچک بیشتر احتمال دارد که بیمار شوند. احتمالاً اضافه وزن تنها دلیل این امر نیست. به نظر می‌رسد که بچه‌های کوچک چربی بیشتری در اندام‌های خود جمع می‌کنند. بنابراین، احتمال ابتلا به کبد چرب در آنها بیشتر است. رسوبات چربی در داخل و اطراف اندام‌ها بدون در نظر گرفتن کل توده چربی بدن باعث دیابت می‌شود.

دیابت ملیتوس و بارداری

اگر دیابت ملیتوس در دوران بارداری ایجاد شود، پزشکان از این نوع دیابت به عنوان دیابت بارداری (یا دیابت نوع 4) یاد می‌کنند. در بیشتر موارد، این مشکل پس از تولد کودک ناپدید می‌شود، اما در برخی از زنان ادامه می‌یابد و بعدا درمان می‌شود. حدود چهار تا پنج درصد زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند.

دیابت ملیتوس در کودکان

اکثر کودکان دیابتی دیابت ملیتوس نوع 1 دارند. شیوه زندگی مدرن به این معنی است که کودکان و جوانان بیشتر عوامل خطر اصلی این بیماری را نشان می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از : اضافه وزن، ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم.

در مواقعی که قند خون پائین است چه کار کنیم؟

در این حالت مصرف فوری قند، برای مثال گلوکز، ضروری است در هر صورت برای روشن شدن علائم خود با پزشک مشورت کنید. اگر فردی بیهوش شد، با اورژانس تماس بگیرید. فرد را در وضعیت ریکاوری قرار دهید و به او غذا یا نوشیدنی ندهید زیرا خطر خفگی وجود دارد. بوی استون معمولی در تنفس، که یادآور پاک کننده لاک ناخن است، می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ایجاد شود. این نشان دهنده کمبود شدید انسولین است که می‌تواند عواقب تهدید کننده زندگی داشته باشد. در این مواقع مهم است که فوراً به پزشک اورژانس اطلاع داده شود و هرگز فرد مورد نظر را تنها نگذارید چرا که امکان دارد به کمای دیابتی برود.

رژیم غذایی برای کمک به درمان بیماری دیابت ملیتوس

در بیماران دیابتی رژیم غذایی صحیح نقش اساسی دارد. یک برنامه غذایی خوب به شما این امکان را می‌دهد که قند خون را کنترل کنید (قند خون را تحت کنترل نگه دارید)، از عوارض دیابت (مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی) جلوگیری کنید، سطح چربی در خون را کنترل کنید و وزن را مدیریت کنید.

رژیم دیابت شامل چه مواردی است؟

رژیم دیابت مبتنی بر مصرف سه وعده غذایی در روز و دو میان وعده در زمان های منظم است. این به شما کمک می‌کند از انسولینی که بدنتان از طریق دارو می‌سازد یا دریافت می‌کند بهتر استفاده کنید و قند خونتان را ثابت نگه دارید.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی یک رژیم غذایی بر اساس اهداف سلامتی، ذائقه و سبک زندگی کمک کند، به شما این امکان را می دهد تا عادات غذایی خود را بهبود ببخشید و به شما کمک کند تا سهم مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

چه غذاهایی برای افراد دیابتی توصیه می شود؟

کربوهیدرات های سالم

در طول هضم، قندها (کربوهیدرات های ساده) و نشاسته ها (کربوهیدرات های پیچیده) در خون به گلوکز تجزیه می‌شوند تا جذب شوند. روی کربوهیدرات های سالم تمرکز کنید، مانند:

  • میوه
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات، مانند لوبیا، نخود، عدس، نخود
  • لبنیات کم چرب مانند شیر و ماست

از مصرف کربوهیدرات های کمتر سالم مانند دسرهای پخته شده یا نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

غذاهای غنی از فیبر

فیبرهای غذایی شامل تمام قسمت‌های غذاهای گیاهی است که بدن شما قادر به هضم یا جذب آنها نیست. فیبر جذب روده‌ای قندها را کند می‌کند و در نتیجه به کنترل قند خون کمک می‌کند. غذاهای غنی از فیبر عبارت‌اند از:

  •  سبزیجات
  • میوه
  • میوه خشک شده
  • حبوبات، مانند لوبیا، نخود، عدس، نخود
  •  غلات کامل

ماهی 

خوردن ماهی حداقل دو بار در هفته برای قلب مفید است. ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند از بیماری قلبی پیشگیری کنند.

از ماهی‌های سرخ شده و ماهی‌های دارای مقادیر بالای جیوه مانند ماهی خال مخالی یا ماهی تن پرهیز کنید.

چربی های “خوب”.

غذاهای حاوی چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. این شامل:

  •  روغن زیتون اضافی
  •  روغن بزرک
  • آووکادو
  •  میوه خشک شده

اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا همه چربی‌ها کالری بالایی دارند.

برای دیابت چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

دیابت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. برخی از غذاها باید به نفع یک رژیم غذایی سالم برای قلب حذف شوند.

  • چربی های اشباع شده لبنیات پرچرب را محدود کنید. کره و روغن نارگیل و هسته خرما را محدود کنید. پروتئین های حیوانی مانند هات داگ، سوسیس، بیکن، سوسیس را محدود کنید. 
  • چربی های ترانس. از چربی‌های ترانس موجود در میان وعده های بسته بندی شده، محصولات پخته‌شده و مارگارین خودداری کنید.
  • کلسترول منابع کلسترول شامل محصولات لبنی سرشار از چربی و پروتئین حیوانی، زرده تخم مرغ، جگر و سایر احشاء است. سعی کنید از 200 میلی گرم (میلی گرم) کلسترول در روز تجاوز نکنید.
  • سدیم. تقریباً 1.5 گرم سدیم باید در روز مصرف شود. اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که حتی کمتر از آن مصرف کنید.
تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن و به اصطلاح خود ایمنی است که در آن تخریب انتخابی سلول‌های بتا تولید کننده انسولین در جزایر لانگرهانس در پانکراس منجر به کمبود مطلق انسولین می‌شود. این نوع دیابت نیاز به درمان مادام العمر با انسولین دارد. از طرف دیگر در دیابت نوع 2 کمبود مطلق انسولین وجود ندارد.

کدام نوع بیماری دیابت از همه خطرناک‌تر است؟

دیابت نوع 1، همه دستورالعمل ها توصیه می‌کنند، باید فوراً تشخیص داده و درمان شود تا از عارضه خطرناکی به نام کتواسیدوز دیابتی (DKA) جلوگیری شود که در شدیدترین مرحله می تواند منجر به ادم مغزی با عواقب مهم عصبی تا مرگ شود.

برای دیابت چقدر باید آب بخوریم؟

افراد مبتلا به دیابت تحت درمان که به کنترل خوبی بر بیماری خود دست یافته‌اند، به مقدار روزانه حدود 2.5 لیتر آب نیاز دارند که باید در طول روز در دوزهای کم توزیع شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط