برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
دیابت بارداری

دیابت بارداری : نحوه پیشگیری و کنترل

برخی از زنان در دوران بارداری دچار قند خون بالا می‌شوند. این وضعیت دیابت بارداری (GD) نامیده می‌شود. یک رژیم غذایی سالم و ورزش معمولا می‌تواند GD را تحت کنترل نگه دارد، اما برخی از زنان به انسولین نیاز دارند. در صورت عدم درمان، GD می‌تواند مشکلات سلامتی برای مادر و نوزاد ایجاد کند.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری چیست؟

دیابت‌بارداری (GD) نوعی دیابت است. اگر سطح قند خون زنان باردار بیش از حد بالا رود، این وضعیت در زنان باردار ایجاد می‌شود. GD معمولا در اواسط بارداری، بین 24 تا 28 هفته ظاهر می‌شود. ابتلا به GD به این معنی نیست که شما قبلاً قبل از باردار شدن به دیابت مبتلا بوده‌اید. این وضعیت به دلیل بارداری ظاهر می‌شود. زنان مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 در مورد بارداری چالش‌های جداگانه‌ای دارند.

چه چیزی باعث دیابت بارداری می‌شود؟

دیابت‌بارداری ناشی از تغییرات هورمونی و روشی است که بدن ما غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. هورمونی به نام انسولین، گلوکز (قند) غذا را تجزیه می‌کند و آن را به سلول‌های ما می‌رساند. انسولین سطح گلوکز خون ما را در سطح سالم نگه می‌دارد. اما اگر انسولین درست کار نکند یا به اندازه کافی آن را نداشته باشیم، قند در خون انباشته شده و منجر به دیابت می‌شود.

در دوران بارداری، هورمون‌ها می‌توانند در عملکرد انسولین اختلال ایجاد کنند. ممکن است سطح قند خون را آنطور که باید تنظیم نکند، که می‌تواند منجر به دیابت‌بارداری شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند؟

دیابت‌بارداری در هر زنی که باردار است ممکن است ایجاد شود. اما زنان بالای 25 سال که تبار آفریقایی، آسیایی، اسپانیایی، بومی آمریکا یا جزیره اقیانوس آرام دارند در معرض خطر بیشتری هستند. عوامل دیگری که ممکن است احتمال ابتلا به GD را افزایش دهند عبارتند از:

  • بیماری قلبی.
  • فشار خون بالا.
  • عدم تحرک
  • چاقی.
  • سابقه شخصی یا خانوادگی GD.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).
  • تولد قبلی نوزادی با وزن 9 پوند یا بیشتر.

علائم دیابت بارداری چیست؟

دیابت‌بارداری معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. اما برخی از زنان تجربه می‌کنند:

  • تکرر ادرار.
  • حالت تهوع.
  • تشنگی
  • خستگی.
تشخیص دیابت بارداری

چه زمانی یک پزشک برای دیابت بارداری آزمایش می‌کند؟

پزشک شما در حدود هفته های 24 تا 28 بارداری آزمایشات دیابت‌بارداری را انجام می‌دهد. در این مرحله هورمون‌ها توسط جفت شروع به تولید می‌کنند. این عضو در رحم تشکیل می‌شود و اکسیژن و مواد مغذی را برای نوزاد تامین می‌کند. هورمون‌هایی که تولید می‌کند می‌توانند با انسولین تداخل داشته باشند.

دیابت‌بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک قند خون را در دوران بارداری آزمایش می‌کند. آزمون ممکن است دو بخش داشته باشد:

تست چالش گلوکز: شما یک مایع شیرین می‌نوشید. پس از حدود یک ساعت، برای بررسی سطح قند خون خود آزمایش خون خواهید داد. اگر قند خون شما بالا باشد، پزشک آزمایش تحمل گلوکز را انجام می‌دهد.
تست تحمل گلوکز: تست تحمل گلوکز خوراکی تنها در صورتی انجام می‌شود که نتایج تست چالش غیرعادی باشد. قبل از تست تحمل ناشتا (هشت ساعت غذا نخورید). پزشک قبل و بعد از نوشیدن یک مایع شیرین خون از فرد می‌گیرد. تست تحمل می‌تواند تشخیص دیابت بارداری را تایید کند.

چرا درمان دیابت بارداری مهم است؟

در صورت عدم درمان، دیابت‌بارداری می‌تواند خطراتی را برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشد. دیابت‌بارداری خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • زایمان سزارین در صورت بزرگ شدن بیش از حد کودک.
  • هیپوگلیسمی (قند خون پایین).
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری).
  • دیابت نوع 2.

دیابت‌بارداری خطر ابتلای نوزاد به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • مشکلات تنفسی.
  • هیپوگلیسمی
  • چاقی.
  • تولد زودرس.
  • دیابت نوع 2.

دیابت بارداری چگونه مدیریت می‌شود؟

اگر دیابت بارداری در فرد تشخیص داده شد، ممکن است در طول بارداری خود به معاینات مکرر نیاز داشته باشید. پزشک به طور مرتب سطح قند خون فرد را بررسی می‌کند. ممکن است لازم باشد قند خون خود را در خانه با ابزاری به نام گلوکز متر کنترل کنید.

برخی از زنان برای مدیریت دیابت‌بارداری به دارو نیاز دارند. اما بیشتر زنان می‌توانند با رژیم غذایی و ورزش سطح قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

چگونه باید رژیم غذایی خود را برای دیابت بارداری تغییر دهم؟

ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را برای کنترل دیابت‌بارداری تنظیم کنید. سعی کنید:

از غذاهای ناسالم، غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید.
تعادل سالمی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، فیبر و چربی را انتخاب کنید.
وعده‌های غذایی کوچک‌تر را بیشتر مصرف کنید.
وعده‌های غذایی خود را هر روز در زمان مشخصی برنامه‌ریزی کنید.

چگونه می‌توانم در دوران بارداری بی خطر ورزش کنم؟

ورزش به بدن کمک می‌کند تا گلوکز بیشتری مصرف کند، که ممکن است قند خون را کاهش دهد. اگر دیابت بارداری دارید، با پزشک خود در مورد ایجاد یک برنامه ورزشی ایمن صحبت کنید. برنامه ورزشی باید متناسب با نیازهای منحصر به فرد باشد، از جمله:

  • سن.
  • سطح تناسب اندام قبل از بارداری
  • سلامت کلی.
  • وزن.
دیابت بارداری بعد از بارداری

آیا دیابت بارداری بعد از بارداری از بین می‌رود؟

سطح قند خون اکثر زنان پس از زایمان کاهش می‌یابد و سطح هورمون‌ها به حالت عادی باز می‌گردد. اما حدود 50 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری بعداً به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. پزشک ممکن است آزمایش‌های قند خون را هر شش تا 12 هفته پس از بارداری برای مراقبت از دیابت توصیه کند.

برای سهولت زندگی با دیابت بارداری چه باید کرد؟

مدیریت دیابت را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. یک برنامه زمانی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. سعی کنید:

سطح گلوکز خون خود را هر روز در زمان مشخصی بررسی کنید.
سه روز در هفته را برای 30 دقیقه ورزش سبک انتخاب کنید.
وعده‌های غذایی کوچک و متعادل را از قبل برنامه‌ریزی کنید.
با پزشک خود یا یک مربی دیابت در مورد سایر نکات برای مدیریت روزانه دیابت صحبت کنید.

5 نکته برای زنان مبتلا به دیابت بارداری

نکاتی که زنان مبتلا به دیابت‌بارداری باید رعایت کنند:

غذاهای سالم بخورید!

غذاهای سالم را از برنامه غذایی که برای افراد مبتلا به دیابت تهیه شده است بخورید. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی سالم کمک کند. یک متخصص تغذیه همچنین می‌تواند به شما در یادگیری نحوه کنترل قند خون در دوران بارداری کمک کند. 

به طور منظم تمرین کن!

ورزش راه دیگری برای کنترل قند خون است. به تعادل مصرف غذا کمک می‌کند. پس از بررسی با پزشک، می‌توانید در دوران بارداری و بعد از آن به طور منظم ورزش کنید. حداقل پنج روز در هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشید. این می‌تواند پیاده روی سریع، شنا یا بازی فعال با کودکان باشد.

قند خون را اغلب کنترل کنید!

از آنجایی که بارداری باعث می‌شود نیاز بدن به انرژی تغییر کند، سطح قند خون می‌تواند خیلی سریع تغییر کند. طبق دستور پزشک، مرتباً قند خون خود را چک کنید.

در صورت نیاز انسولین مصرف کنید!

گاهی اوقات یک زن مبتلا به دیابت بارداری باید انسولین مصرف کند. اگر انسولین توسط پزشک تجویز شده است، آن را طبق دستور مصرف کنید تا به کنترل قند خون کمک کنید.

بعد از بارداری آزمایش دیابت بدهید!

6 تا 12 هفته پس از تولد نوزاد، و سپس هر 1 تا 3 سال یکبار آزمایش دیابت بدهید. برای اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری، دیابت بلافاصله پس از زایمان از بین می‌رود. اگر از بین نرود، دیابت نوع 2 نامیده می‌شود. حتی اگر دیابت بعد از تولد نوزاد برطرف شود، نیمی از زنانی که دیابت‌بارداری داشتند دیرتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. برای زنی که دیابت بارداری داشته است، مهم است که پس از بارداری به ورزش و رژیم غذایی سالم ادامه دهد تا از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند یا به تاخیر بیاندازد. او همچنین باید به پزشک خود یادآوری کند که قند خون خود را هر 1 تا 3 سال یکبار بررسی کند.

دیابت بارداری چه تاثیری بر مادر و جنین می‌گذارد؟

با درمان مناسب و نظارت منظم توسط پزشک، دیابت‌بارداری قابل مدیریت است و برای مادر و جنین مضر نیست. اما اگر GDM درمان نشود و قند بیش از حد در خون مادر و نوزاد گردش کند، مشکلات بالقوه برای مادر و نوزاد جدی است.

زنانی که GDM کنترل‌نشده دارند در معرض خطر داشتن نوزاد بزرگ‌تر هستند (عارضه‌ای به نام ماکروزومی)، که زایمان را دشوارتر و سزارین را بیشتر می‌کند. آنها همچنین در معرض خطر پره اکلامپسی و مرده‌زایی هستند.

و از آنجایی که دیابت حاملگی به عنوان یک عارضه بارداری در نظر گرفته می‌شود، زنان بارداری که به آن مبتلا هستند ممکن است بیشتر القاء شوند، زیرا اکثر پزشکان اجازه نمی‌دهند بارداری آنها از موعد مقرر پیش برود.

دیابت کنترل نشده همچنین می‌تواند منجر به مشکلات احتمالی برای نوزاد پس از تولد شود، مانند زردی، مشکلات تنفسی و سطح قند خون پایین. در مراحل بعدی زندگی، کودک ممکن است در معرض افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2 باشد.

اما به یاد داشته باشید، پیروی از توصیه های پزشک برای مدیریت سطح قند خون می‌تواند به جلوگیری از این اثرات منفی بالقوه کمک کند.

حرف آخر

دیابت بارداری (GD) در زنان باردار زمانی ایجاد می‌شود که گلوکز بیش از حد در خون آنها وجود داشته باشد. GD معمولا در مرحله میانی بارداری با چند آزمایش خون ساده تشخیص داده می‌شود. در صورت عدم درمان، GD می‌تواند عوارض سلامتی برای مادر و نوزاد ایجاد کند. اکثر زنان می‌توانند دیابت بارداری را با رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند. برخی به دارو نیاز خواهند داشت. دیابت‌بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد. با پزشک خود در مورد راه‌های کاهش خطر ابتلا به دیابت قبل، در طول و بعد از بارداری صحبت کنید.

چگونه می‌توان از دیابت بارداری پیشگیری کرد؟

با حفظ سلامت قبل و در طول بارداری، خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

آیا انواع مختلفی از دیابت بارداری وجود دارد؟

دیابت‌بارداری به دو دسته تقسیم می‌شود:
کلاس A1 برای توصیف دیابت‌بارداری استفاده می‌شود که می تواند تنها از طریق رژیم غذایی کنترل شود.
کلاس A2 برای توصیف دیابت‌بارداری استفاده می‌شود که در آن به انسولین یا داروهای خوراکی برای مدیریت این بیماری نیاز است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط