برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص سیر

خواص سیر که شما را شگفت زده خواهد کرد!

سیر که یکی از غذاهای طبیعی است که به محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها کمک می‌کند. خواص سیر به اندازه‌ای است که بارها نام آن را در طب سنتی شنیده باشیم. در این بخش به معرفی این خواص سیر می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

خواص سیر

 خواص تغذیه‌ای سیر چیست؟

100 گرم سیر 41 کالری دارد که به شرح زیر تقسیم می‌شود:

در 100 گرم سیر مواد زیر وجود دارند:

  • 80 گرم آب
  • 9 گرم پروتئین
  • 6 گرم لیپید (مخصوصاً چربی‌های چند غیراشباع)
  • 4 گرم قندهای محلول
  • 1 گرم فیبر
  • 5 میلی‌گرم ویتامین C
  • 3 میلی‌گرم نیاسین
  • 14 میلی‌گرم تیامین
  • 02 میلی‌گرم ریبوفلاوین
  • 5 میکروگرم ویتامین A (معادل رتینول)
  • 600 میلی‌گرم پتاسیم
  • 63 میلی‌گرم فسفر
  • 14 میلی‌گرم کلسیم
  • 3 میلی‌گرم سدیم
  • 5 میلی‌گرم آهن
  • سیر همچنین منبع آلیسین است.

خواص سیر و موارد منع مصرف سیر

سیر منبع آنتی‌اکسیدان‌ها و پیش‌سازهای یک مولکول آلیسین با فعالیت ضدباکتری، ضدویروسی و ضدقارچی است. آلیسین همچنین یکی از متحدان سلامت قلب و عروق است؛ زیرا با کاهش سفتی عروق خونی به کاهش فشارخون کمک می‌کند. برخی مطالعات همچنین نشان می‌دهد که سیر ممکن است به کاهش بروز سرطان معده کمک کند.

خواص درمانی سیر

سیر که در غذاهای جهانی ضروری است، هزاران سال است که به عنوان دارو و همچنین طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود. مشخص است که سیر روده‌ها را تمیز می‌کند و اثرات مفید زیادی از دیابت گرفته تا سرطان دارد. فواید سیر که در بین مردم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود به شمردن ختم نمی‌شود.

در بسیاری از زمینه‌ها مانند محافظت از سلامت مو و ناخن، محافظت در برابر سرطان، محافظت از سلامت جنسی، کنترل وزن، محافظت در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت فواید دارد.

برای مصرف سالم سیر چه باید کرد؟

آلیسین موجود در سیر تنها زمانی تشکیل می‌شود که دیواره سلولی سیر آسیب دیده (رنده یا بریده شود). به همین دلیل، مطالعات نشان داده اند که بهتر است سیر را قبل از استفاده له کنید و سپس بگذارید حدود ده دقیقه دم بکشد. 

اثر کاهش فشارخون سیر

تصور می‌شود که روند پیری سیستم عروقی (مانند تصلب شرایین) با سیر پسرفت می‌کند. علاوه بر این، سیر که سیالیت خون را تنظیم می‌کند، به عادی‌سازی فشارخون بیش از حد بالا کمک می‌کند، زیرا رگ‌ها را گشاد و شل می‌کند. این ماده غذایی مفید حاوی “ساپونین” است که مواد گیاهی ثانویه‌ای هستند که اثرات مثبتی در تنظیم چربی خون (کلسترول) دارند؛ بنابراین به بهبود جریان خون و افزایش انعطاف‌پذیری عروق کمک می‌کند.

سیر با کمک همه این مواد مختلف می‌تواند لخته‌های خون را خنثی کند و برخلاف رقیق‌کننده‌های خون به روشی کاملا طبیعی و بدون عوارض از ترومبوز و سکته جلوگیری کند.

خواص آنتی بیوتیکی سیر

سیر به طور سنتی برای مشکلات روده‌ای (نفخ، فرآیندهای تخمیر و شرایط درد مانند گرفتگی عضلات) و برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. همچنین منبع خوبی از سلنیوم است. سلنیوم یک عنصر ضروری است که برای متابولیسم، سیستم ایمنی، غده تیروئید و پوست و ناخن‌های سالم مهم است. به ویژه ترکیبات آلیسین و گوگرد دارای خواص کشنده‌ای در برابر انواع میکروارگانیسم‌ها و انگل‌های بیماری‌زا (باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، آمیب‌ها، کرم‌ها) هستند. بنابراین، سیر را می‌توان به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی تعریف کرد که برخلاف آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی از حفظ فلور روده سالم پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که فلور روده بزرگترین بخش سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهد، سیر به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند. روده سالم همچنین جذب بهتر و در دسترس بودن مواد مغذی را تضمین می‌کند، به این معنی که مواد مفید بیشتری به سلول‌ها می‌رسند.

سیر برای عفونت مثانه موثر است!

در یک مطالعه مشخص شد که عصاره آبی سیر می‌تواند باکتری‌هایی را که قبلاً نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت کرده‌اند، از بین ببرد. برخی از باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونت مثانه (سیستیت) شوند که سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. سیر می‌تواند توسط افرادی که از عفونت‌های دستگاه ادراری رنج می‌برند استفاده شود و در نتیجه می‌تواند بهبود را تسریع کند.

سیر در درمان سرطان استفاده می‌شود!

قرن هاست که می‌گویند سیر خاصیت ضدسرطانی دارد. تعدادی از مطالعات این دانش را ثابت کرده‌اند. ترکیبات گوگرد موجود در سیر دارای اثرات ضد سرطانی هستند. تبدیل آلیسین دو ماده محلول در چربی تولید می‌کند. دی آلیل سولفید (DAS) و دی آلیل دی سولفید (DADS). فرض بر این است که این ترکیبات گوگردی در سیر در دو فرآیند دخیل در تومورزایی نقش دارند. این ترکیبات از یک سو باعث کاهش واکنش‌پذیری مواد سرطان‌زا و تسریع در حذف آنها می‌شود. بنابراین DNA کمتر آسیب می‌بیند. از سوی دیگر، این ترکیبات می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را مختل کنند و در نتیجه مرگ سلولی را از طریق آپوپتوز (خودکشی) آغاز کنند. با انجام این کار، آنها از گسترش تومورها جلوگیری می‌کنند. سرطان روده بزرگ، سرطان معده و مری،

سیر از کبد محافظت می‌کند!

سیر با تقویت دیواره های سلولی و حمایت از کبد با عملکرد “سم زدایی” خود که فرآیند پاکسازی ارگانیسم از مواد سمی برای آن مضر است، از سایش آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سیر را می‌توان در مسمومیت با فلزات سنگین (جیوه، کادمیوم) یا کاهش پیامدهای منفی مصرف الکل استفاده کرد.

آیا سیر عوارضی دارد؟

سیر در صورت مصرف زیاد باعث ناراحتی معده و روده می‌شود. افرادی که در حال حاضر از داروهای ضدانعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به فشارخون پایین می توانند سیر را به طور منظم مصرف کنند، البته به شرطی که زیاده روی نشود. با این حال، سیر می‌تواند اثر داروهای رقیق کننده خون را افزایش دهد. برای این کار حتما باید قبل از مصرف آب سیر، دراژه و قرص با پزشک متخصص مشورت کنید. وقتی صحبت از استفاده از سیر تازه می‌شود، اگر می‌خواهید از اثرات آن نهایت استفاده را ببرید، باید آن را خام مصرف کنید. یک حبه سیر در روز کافی است. سیر را باید بعد از پخت اضافه کنید. به ویژه، روغن می‌تواند اثربخشی سیر را افزایش دهد.

برای بوی سیر چه باید کرد؟

بسیاری از افراد پس از مصرف سیر از بوی بد دهان رنج می‌برند که بوی آن ناخوشایند است. در بیشتر مواقع، شیر، زنجبیل، آب‌لیمو و نعناع می‌توانند بوی سیر را حداقل برای مدتی سرکوب کنند. سیر را باید در زمستان در محیطی خنک و خشک در سرداب یا بالکن های سربسته و در تابستان در قسمت سبزیجات یخچال نگهداری کرد. پس از باز شدن غده باید ظرف 10 روز مصرف شود تا خشک نشود. زیرا اساساً هر چه تازه‌تر و آبدارتر باشد بهتر است. یکی دیگر از گزینه‌های نگهداری خوب این است که سیر را در یک شیشه خیس کنید.

سیر را چگونه باید مصرف کرد؟

وقتی سیر بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود، از ارزش غذایی آن در حداکثر سطح استفاده می‌شود. پس از چند دقیقه صبر کردن باید له شود و مصرف شود و از پخت طولانی خودداری شود. اگر سیر بعد از پخت به غذا اضافه شود، ارزش غذایی آن از بین نمی‌رود.

خواص سیر تازه بیشتر است یا سیر خشک؟

مواد فعال سیر تازه همیشه در مکمل‌های غذایی ترجیح داده می‌شوند. آلیسین، ماده فعال اصلی سیر، یک ترکیب ناپایدار است که به‌سرعت به ترکیبات گوگردی کم یا پیچیده تبدیل می‌شود. هرگونه فرآوری بعدی سیر، چه باحرارت دادن، خشک کردن، انجمادی، تقطیر با بخار آب یا موارد مشابه، سطح اثر آلیسین موجود در آن را تغییر می‌دهد.

موارد منع مصرف سیر

هیچ منع مصرف شناخته شده‌ای وجود ندارد. در حالت قبل از عمل احتیاط توصیه می‌شود (استفاده از فرآورده‌های حاوی سیر باید حداقل چند هفته قبل از عمل جراحی یا معاینه بیوپسی باید به حالت تعلیق درآید.) در افراد مبتلا به زخم معده یا گاستریت با احتیاط مصرف شود. موارد نادری از تحریک دستگاه گوارش در افراد حساس وجود دارد. هیچ دلیلی برای رد استفاده از سیر در بارداری و شیردهی وجود ندارد، با این حال برخی از اجزای فرار سیر حاوی گوگرد وارد شیر مادر شده و طعم آن را تغییر می‌دهد.

نکات مهم:

از مصرف آن در همراهی با داروهای ضدانعقاد و تجمع ضدپلاکتی و برخی از داروهای ضد رترو ویروسی در درمان HIV باید اجتناب شود.

مصرف روزانه سیر چقدر باید باشد؟

هم از نظر ارزش غذایی و هم از نظر محتوایی، مصرف روزانه سیر باید به مقدار معینی باشد. اگر بیماری اضافی دارید، حتما باید با یک متخصص مشورت کنید. یک فرد سالم می‌تواند روزانه 2 حبه سیر خام بخورد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط