برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

چرا استپ وزن دارم + دلایل و راهکار رفع

اگر تا حالا دچار افزایش وزن و چاقی شده باشید، به احتمال زیاد تجربه استپ وزن را هم دارید! شرایطی که طی آن بعد از یک مدت کاهش وزن مطلوب، دیگر وزن شما کاهش پیدا نمی‌کند و اصطلاحا دچار استپ وزنی شده اید. شایان ذکر است که شرایط استپ وزن در هر شخص با شخص دیگر کاملا متفاوت است؛ بعضی از افراد به صورت محدود و کوتاه مدت دچار این مشکل می شوند و بعضی دیگر هم به صورت بلند مدت!

در هر صورت در این مقاله به صورت کامل به دلایل بروز استپ وزنی میپردازیم و همینطور راهکار های مختلف جهت رفع آن را در اختیار شما قرار میدهیم. حتما در ادامه مطالعه مقاله، ویدیو ابتدا صفحه را هم مشاهده کنید تا اطلاعات تکمیلی مربوط را بدست بیاورید.

فهرست مطالب

چرا با وجود رژیم و ورزش وزن کم نمیکنم؟

همه ما تجربه اینکه برای کاهش وزن تلاش کنیم اما نتیجه نگیریم را داریم؛ خیلی از افراد هر چند به سختی ورزش می‌کنند و رژیم های غذایی مختلف را برای کاهش وزن امتحان می‌کنند اما روند کاهش وزن شان بسیار آهسته است و یا در اکثر اوقات وزن آن ها از یک عدد پایین‌تر نمیاد؛ چنین وضعیتی غالبا نشان دهنده استپ وزنی در بدن شخص می‌باشد.

البته توصیه میکنیم در صورت عدم کاهش وزن حتما وضعیت خودتان را با تیم متخصصین در میان بگذارید و اگر دچار استپ وزن شده بودید قطعا نیاز به پیشبرد برخی توصیه ها در کنار دوره کاهش وزن خودتان دارید تا استپ وزنی شما شکسته شود و بتوانید بیشتر و سریعتر وزن کم کنید. فراموش نکنید که حتی سخت ترین نوع استپ وزن هم صرفا یک مانع موقت در راه تناسب اندام شما است و با رعایت اصول و توصیه های مربوط می توانید استپ را بشکنید و وزن کم کنید.

علت استپ وزنی چیست؟

اصولا مردم مشکل استپ وزن را یک مسئله همه گیر در روند کاهش وزن معرفی میکنند و فکر میکنند هر شخصی که قصد رسیدن به تناسب اندام را دارد، دیر یا زود دچار این مشکل می شود و غیر قابل اجتناب است! در حالیکه واقعا اینطور نیست؛ استپ وزنی به دلایل مختلفی در دوره کاهش وزن شما به وجود میاید و در صورتی که از بروز آن دلایل جلوگیری کنید، قطعا مسئله استپ وزن هم قابل پیشگیری و کنترل خواهد بود.

دلیل فراگیر بودن استپ در زمان کاهش وزن، اشتباهات فراگیر و رایجی است که افراد در دوره های لاغری انجام می‌دهند که آن ها هم عمدتا به دلیل سوتبلیغات ها شکل گرفته است. مهم ترین دلایل بروز استپ وزن عبارتند از:

1. کاهش وزن سریع:

همیشه دوست داریم خیلی سریع به وزن ایده آل خودمون برسیم و در این راستا هر فرد یا گروهی که پیشنهاد بهتر هر چند غیر استانداردی به ما بدهد را قبول میکنیم و به تجربیات کاهش وزن خودمان اضافه میکنیم. این عجله زیاد برای رسیدن به وزن ایده‌آل و دست زدن به هر کاری در نهایت فقط زمان رسیدن به تناسب اندام را عقب می‌اندازد و همینطور احتمال بروز استپ وزنی را نیز افزایش می دهد.

سرعت دادن به رویه کاهش وزن حتی با روش های علمی و استاندارد هم هرگز توصیه نمی شود چرا که بدن فرصت پیدا نمی کند تا خودش را با شرایط جدید وفق دهد و قاعدتا شما کاهش وزن بدی را تجربه خواهید کرد به نحوی که به همان سرعتی که وزن کرده اید، دچار بازگشت وزن می شوید و حتی اضافه وزن بیشتری از حالت اولیه را نیز تجربه خواهید کرد. فراموش نکنید که در مسیر تناسب اندام، اقدام آهسته و پیوسته نتایج عالی و ماندگاری برای شما ایجاد می کند و هر چقدر سریعتر گام بردارید احتمال شکست و حتی نتیجه بد بیشتر خواهد شد.

2. کاهش وزن فشرده:

کاهش وزن فشرده هم دقیقا مثل کاهش وزن سریع محکوم به شکست است. به عبارتی شما با کاهش وزن فشرده سریعا دچار استپ وزنی می شوید و به جای اینکه به تناسب اندام برسید، مدت زمان طولانی درگیر مقاومت بدن و رفع کردن آن خواهید شد. دقیقا مانند عجله کردن در کاهش وزن و استفاده کردن از راهکارهای غیر استاندارد، فشار آوردن به بدن نیز حتی با راهکار های اصولی نتیجه مطلوبی برای کاهش وزن شما ندارد.

زمانی که فشار زیادی را به بدن از طریق برنامه های غذایی سخت یا ورزش های فشرده تحمیل می کنید، بدن به جای چربی سوزی و از دست دادن بافت چربی خودش که از آن انرژی مورد نیازش را تامین می کند، سراغ تامین انرژی از بخش های دیگر می رود و در چربی سوزی مقاومت ایجاد می کند؛ در صورتی که اگر از مسیر درست، آهسته و پیوسته پیش میرفتید، هرگز دچار مقاومت در چربی سوزی نمی‌شدید و مدام کاهش وزن را تجربه می کردید.

3. کاهش وزن با متد های غیر استاندارد:

غالبا روش های غیر استاندارد و فوری برای وزن کم کردن به دلیل علمی نبودن و درست طی نکردن مسیر کاهش وزن باعث بروز مشکلات مختلف به ویژه استپ وزن در بدن شخص می شود؛ متاسفانه سو تبلیغات‌ها برای رسیدن به تناسب اندام در کوتاهترین زمان از طریق متد های غیر استاندارد باعث شده تا مشکلات سلامتی متعدد و زمینه بدنی نا مساعد برای تناسب اندام در بین مردم افزایش چشمگیری داشته باشد.

خوشبختانه بدن به صورت هوشمند راهکار اصولی خودش را برای کاهش وزن معرفی کرده و آن هم افزایش سوخت و ساز و مدیریت تغذیه است چرا که دقیقا از همین روش دچار افزایش وزن می شود پس از همین روش هم می تواند کاهش وزن را تجربه کند. هر روشی به غیر از این موارد هر چند در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد و باعث چند کیلوگرم کاهش وزن شما بشود اما در طولانی مدت مشکلات متعددی برای شما به وجود می آورد که استپ وزنی یکی از آن ها است.

4. یکنواخت شدن دوره کاهش وزن:

شاید کاهش وزن برای شما هیجان انگیز و جذاب باشد اما برای بدن تان اینطور نیست! به عبارتی بدن شما کاهش وزن تان را یک تهدید طلقی می کند به این صورت که حس می کند بخشی از بافت چربی آن که اتفاقا منبع تامین انرژی اش بوده در حال نابود شدن است پس مدام برای جلوگیری از از بین رفتن چربی ها اقداماتی را انجام می دهد تا جلوی رویه کاهش وزن شما را بگیرد؛ استپ وزنی یکی از کارهایی است که بدن در همین راستا انجام می دهد.

با توجه به هوشمند بودن بدن و تشخیص فرایند هایی که در حال اتفاق افتادن است از طرف آن، زمانی که دوره لاغری شما یکنواخت می شود و مدت زمان قابل توجهی از یک برنامه مشخص برای چربی سوزی استفاده می کنید، بدن آن رویه را تشخیص می دهد و به صورت هوشمندانه سازوکار استپ وزنی را برای جلوگیری از از دست دادن بافت چربی اعمال می کند.

پس باید بدانید که در صورت اقدام خودسرانه برای کاهش وزن چنین خطراتی را در مسیر خواهید داشت که اگر با یک تیم تخصصی همراه شوید برای آن قاعدتا برنامه های مختلف و ترفندهای متعددی دارند تا به نوعی بدن را منحرف کنند و همواره چربی سوزی شما را تا رسیدن به اندام ایده آل تان حفظ نمایند.

5. استفاده کردن از راهکار های متعدد لاغری:

همانطور که گفتیم یکنواخت شدن رویه کاهش وزن شما می تواند منجر به استپ وزن شود اما این به آن معنی که مدام متد و روش کاهش وزن خودتان را تغییر دهید چرا که استفاده کردن از راهکار های متعدد لاغری شما را به سرعت دچار استپ وزن می کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید اینکه با استفاده از یک روش مشخص وزن کم کنید اما در آن روش با ایجاد تنوع از طریق افزایش فشار یا کاهش فشار و همینطور استفاده کردن از راهکار های جانبی مسیر کاهش وزن خودتان را کنترل کنید تا درگیر استپ وزنی نشوید.

متاسفانه بعضی از مراجعه کنندگان اندام برتر طی یک سال گاها از 4 یا 5 روش مختلف برای وزن کم کردن استفاده می کنند که این باعث می شود به طور کامل زمینه سالم و آماده بدن آن ها برای کاهش وزن از بین برود و نه تنها دچار استپ وزنی شوند بلکه دیگر نتوانند تجربه کاهش وزن مطلوب و راحتی داشته باشند و مدام برای وزن کم کردن باید تلاش بی وقفه کنند تا کاهش وزن را تجربه نمایند.

به طور کلی روند کاهش وزن شما باید از اول تا آخر تحت نظارت تیم حرفه ای قرار بگیرد و در بازه های زمانی مختلف برای جلوگیری از مشکلاتی مثل استپ وزنی تغییرات مثبت و استانداردی در رویه دوره شما اعمال بشود! در صورتی که شما به هر دلیلی خارج از روند استاندارد و آهسته و نرمال کاهش وزن، بخواهید به زور، با سرعت زیاد، با استفاده از روش های غیر استاندارد و… وزن کم بکنید، قطعا دچار استپ وزنی خواهید شد.

از طرفی در صورتی که استاندارد های لازم را در کاهش وزن لحاظ کنید و دوره خود را زیر نظر تیم حرفه ای پیش ببرید به نحوی که تغییرات و تنوعات لازم در زمان ضروری در روند دوره اعمال بشوند و به همین ترتیب بدون عجله و فشار دوره لاغری خود را پیگیری کنید، قطعا دچار استپ وزن نخواهید شد.

علت استپ وزن از نظر طب اسلامی چیست؟

بررسی یک مشکل از دیدگاه های مختلف کمک می کند تا آن را به بهترین نحو ممکن بتوانیم رفع کنیم؛ به همین دلیل بد نیست نگاهی به علت استپ وزن از نظر طب سنتی هم داشته باشیم و بررسی کنیم که از این نظر چه دلایلی باعث ایست وزن در دوران کاهش وزن می شوند.

  1. گرفتن رژیم غذایی به تنهایی و عدم ورزش و فعالیت بدنی
  2. مصرف مواد غذایی دیر هضم و موادی که خون صالح تولید نمی کنند.
  3. عدم کنترل اعراض نفسانی مثل خشم و استرس
  4. سریع خوردن غذا و نجوییدن کامل آن
  5. عدم خواب کافی در طول شب
  6. مشکلات هورمونی (مانند: تیروئید، مقاومت به انسولین و…)
  7. مصرف برخی داروها مانند کورتن
  8. عدم اصلاح مشکلات گوارشی و وضعیت معده
  9. مصرف بی رویه خوراکی ها با طبع سرد برای کنترل اشتها
  10. کمبود برخی ویتامین ها در بدن مانند ویتامین D و ویتامین E
  11. چه عواملی در ایجاد استپ وزن تاثیر گذار هستند؟

    مهم است که بدانید استپ وزنی در هر بدن با بدن دیگر متفاوت است؛ به عبارتی دلایلی وجود دارد که باعث می شود هر شخص شرایط بدنی منحربفردی داشته باشد و نحوه مقابله آن با ایست وزنی متفاوت باشد. درست مانند بیماری سرماخوردگی که در هر شخص شدت و تاثیرگذاری آن متفاوت می باشد. هر چقدر این عوامل در بدن شما از کنترل تان خارج باشد و وضعیت نابسمان تری داشته باشند، قطعا احتمال ایجاد استپ وزنی برای شما افزایش پیدا می کند. عوامل تاثیر گذار در ایجاد استپ وزن عبارتند از:

    1. وضعیت بدنی شما:

    سلامت بدنی شما زمانی که وارد دوره کاهش وزن می شوید، تاثیر گذاری بسزایی در روند کاهش وزن‍تان و همینطور درگیر شدن یا نشدن با استپ وزنی خواهد داشت. قاعدتا هر چقدر آمادگی بدنی بهتر و سلامتی بیشتری داشته باشید روند لاغری مطلوب تری را تجربه خواهید کرد.

    توصیه ما به شما اینکه قبل از ورود به دوره لاغری این را با خودتان مشخص کنید تا انتظار درستی از عملکرد خودتان داشته باشید و در صورت بروز مشکل دلسرد نشوید و از مسیر لاغری خسته نشوید! باید بدانید که قاعدتا یک فرد با زمینه سلامتی جسمانی بیشتر حتما کاهش وزن بهتری را تجربه می کند و از آن طرف یک فرد در صورتی که دچار مشکلات و یا بیماری های بدنی باشد روند کاهش وزن آهسته تری خواهد داشت. به همین ترتیب میزان و شدت مشکلات بدنی شما می تواند مشخص کند که درگیر مسائلی نظیر استپ وزن هم خواهید شد یا خیر! اما به طور واضح در صورت داشتن مشکلات جسمانی احتمال بروز استپ وزنی در بدن شما بیشتر است.

    2. وضعیت روانی شما:

    به همان میزان وضعیت جسمانی شما در رویه کاهش وزن موثر است و در صورت ایجاد مشکلات جسمانی احتمال بروز مقاومت بدن وجود دارد، وضعیت روانی شما هم در این رویه تاثیر گذار است. افرادی که با مشغله های ذهنی مختلف سروکله میزنند و به نوعی مشکلاتی نظیر استرس، اضطراب، هیجانات مختلف و… را تجربه می کنند قطعا نسبت به افرادی که آمادگی ذهنی بیشتر و ذهن منسجم تری دارند، کاهش وزن آهسته تری خواهند داشت و در این مسیر هم ممکن است دچار ضعف هایی بشوند.

    هر چند برای بسیاری از مراجعه کنندگان آنطور که باید ملموس نیست اما واقعیت اینکه وضعیت سالم روانی شما حتی ممکن است تاثیرگذاری بیشتری از وضعیت جسمانی شما در رویه کاهش وزن‌تان داشته باشد. افراد با ذهنیت برنده همیشه نتایج بهتری از افرادی میگیرند که مدام از آینده و نتیجه کار های خودشان میترسند؛ به طور کلی در صورتی که دچار مشکلاتی نظیر استرس، اضطراب و… هستید، احتمالا در رویه کاهش وزن خودتان تجربه استپ وزن را نسبت به سایرین زودتر خواهید داشت.

    3. فعالیت های لاغری گذشته:

    هر فعالیتی که شما در هر زمانی از عمر خودتان برای بدن تان انجام داده اید، در حافظه بدنی شما ذخیره شده است و در صورتی که در آینده مجددا بدن شما در آن شرایط قرار بگیرید و همان فعالیت را بخواهید انجام بدهید حتما تجربه گذشته شما در آن دخیل خواهد بود! متاسفانه یا خوشبختانه اگر این تجربه منفی باشد، واکنش بدن به فعالیت جدید شما هم کمی منفی و با مقاومت است اما اگر تجربه گذشته شما مثبت باشد، بدن همراهی بیشتری با شما خواهد کرد.

    به عبارتی تمام فعالیت هایی که در گذشته برای کاهش وزن انجام داده اید، چه موفق بودید و چه شکست خوردید توسط بدن ذخیره شده اند و زمانی که شما مجددا قصد کاهش وزن را دارید بدن به آن ها مراجعه می‌کند و تصمیم می‌گیرد با شما همراهی کند یا مقاومت کند تا جلوی شما را بگیرد؛ اصولا افرادی که مدام از روش های مختلف برای کاهش وزن استفاده کردند و غالبا هم شکست خوردند، آمادگی بیشتری برای مبتلا شدن به استپ وزنی را دارند! از همین رو باید به تمام فعالیت هایی که برای کاهش وزن و سلامتی در طول عمرتان انجام میدهید اهمیت دهید و صرفا برای تجربه سراغ راه های مختلف و غیر اصولی نروید چرا که دیر یا زود عوارض و مشکلات آن گریبان گیر شما می شود.

    4. کیفیت زندگی کنونی:

    شرایط محیطی و کیفیت زندگی کنونی شما هم می تواند در بروز استپ وزنی در بدن شما تاثیر گذار باشد. زمانی که در خصوص این مسئله صحبت میکنیم بسیاری افراد نمی توانند درک کنند که پارامتر های جزئی وجود دارد که تاثیر گذاری زیادی در روند کاهش وزن آن ها می تواند داشته باشد اما تا کنون به آن ها توجه نکرده بودند.

    برای مثال کیفیت و نظم خواب، محیط آرام و مطلوب زندگی، کیفیت آب و هوای محل زندگی، آرامش روانی روزانه شما، کیفیت ارتباط های دوستانه شما، میزان فعالیت های روزانه و… می تواند در روند کاهش وزن و سلامتی شما تاثیر گذار باشد! از همین رو ما بارها به مراجعین توصیه اکید میکنیم که کاهش وزن صرفا محدود کردن تغذیه نیست و اگر قصد لاغری دارید باید سبک زندگی خودتان را اصلاح کنید و به طور کلی بهتر زندگی کنید تا سلامت بهتری هم داشته باشید.

    5. کیفیت مواد غذایی مصرفی:

    کیفیت مواد غذایی مصرفی شما و همینطور ارزش غذایی فرهنگ غذایی تان هم به نوعی در وضعیت تناسب اندام و سلامتی شما تاثیر گذار است و در صورت افت کیفیت در روند کاهش وزن احتمال بروز استپ وزنی برای شما وجود دارد. در تحقیق های مختلفی که انجام شده مشخص شده وضعیت سلامتی افراد در جغرافیا های مختلف متفاوت است و تجربه متفاوتی در رویه کاهش وزن دارند. برای مثال کیفیت سلامت فردی که در شمال ایران زندگی میکند با فردی که در جنوب ایران زندگی میکند متفاوت است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل فرهنگ غذایی آن ها است.

    برای مثال افرادی که در شمال زندگی می کنند به دلیل فرهنگ غذایی برخی غذاها را بیشتر میل می کنند در نتیجه مواد مغذی خاصی را بیشتر دریافت می کنند که باعث می شود در بخشی از ویژگی های بدنی برتری داشته باشند و همینطور افراد در جنوب به دلیل فرهنگ غذایی متفاوت، برخی مواد مغذی را دریافت می کنند که در نهایت کمک می کند بخش دیگری از وضعیت جسمانی آن ها تقویت شود؛ قاعدتا تجربه کاهش وزن و ابتلا به استپ وزن این افراد کاملا متفاوت خواهد بود.

    به همین ترتیب کیفیت مواد غذایی هم می تواند در سلامت و لاغری شما تاثیر گذار باشد؛ متاسفانه به دلیل صنعتی شدن اکثر مواد غذایی مصرفی و کاهش کیفیت آن ها باید توجه بیشتری به تغذیه داشته باشید. فراموش نکنید شاید با خرید مواد غذایی ارزان قیمت تر برای مدتی کمتر هزینه کنید اما در بلند مدت به دلیل بیماری ها و مشکلاتی که این مواد غذایی برای شما به وجود می آورد باید ده ها برابر هزینه برای رفع بیماری ها و رسیدن به سلامتی کنید.

    بارها از ما در اندام برتر شنیده اید که هرگز خودتان را در روند کاهش وزن با دیگران مقایسه نکنید چرا که هر شخصی شرایط و ویژگی های منحصربفرد خودش را دارد؛ دلایلی که تا اینجا مطرح شد علاوه بر عوامل موثر در ایجاد استپ وزنی، به طور واضح دلیل اینکه چرا کاهش وزن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است هم عنوان شد.

    به طور کلی استپ وزن شما حاصل وضعیت کنونی زندگی تان و عملکرد شما در گذشته به ویژه در مقوله سلامتی می باشد. هر چقدر کیفیت و سلامت شما بهتر و بیشتر باشد، احتمال اینکه دچار ایست وزنی بشوید کاهش میابد.

    استپ وزن چقدر طول میکشه؟

    سختی استپ وزن شما بسته به شرایط و وضعیتی است که دچار آن می شوید و کاملا منحصربفرد شما است؛ اصولا نمی‌توانیم سختی ایست وزن را پیش‌بینی کنیم اما چیزی که مشخص است اینکه هر چقدر شما از راهکار های غیر استاندارد تری برای لاغری استفاده کنید و تلاش کنید با فشار و به زور با هر قیمتی که شده وزن کم کنید، در نهایت استپ وزن سخت تر و طولانی تری را تجربه خواهید کرد.

    در بین مراجعه کنندگان اندام برتر عزیزانی بوده اند که بالغ بر 20 سال دچار استپ وزن بودند و از طرفی افرادی هم بودند که کمتر از 1 ماه دچار استپ و وقفه در روند کاهش وزن خودشان شدند. هر کدام از این افراد شرایط و تجربیات متفاوتی در زمینه کاهش وزن داشتند اما به طور واضح کسانی که مدت زمان طولانی تری درگیر استپ شدند، افرادی بودند که اشتباهات بیشتری در زمینه کاهش وزن انجام داده بودند.

    اگر بخوایم مدت زمان حدودی برای رفع استپ وزنی در نظر بگیریم، باید گفت که اگر وضعیت سلامت و بدنی شما استاندارد باشد و زمینه بدن خود را با روش های اشتباه و غیر استاندارد خراب نکرده باشید، احتمالا در زمان کمتر از یک ماه می توانید استپ پیش آمده در دوره کاهش وزن خودتان را بشکنید و روند لاغری خودتان را ادامه بدهید.

    چند درصد افراد دچار استپ وزنی در دوران لاغری می شوند؟

    به نقل از تالار گفتگو نی نی سایت و افرادی که تجربیات خودشون رو به صورت عمومی منتشر کردن و همینطور با در نظر گردن آمار مراجعین اندام برتر متاسفانه بیش از نیمی از افرادی که برای رسیدن به تناسب اندام اقدام می کنند، در روند کاهش وزن خودشان دچار استپ وزنی کوتاه مدت یا طولانی مدت می شوند. همانطور که قبل تر گفتیم مشکل استپ با در نظر گرفتن عوامل و دلایل بروز آن قابل کنترل و پیشگیری است اما با توجه به شایع بودن دلایل آن متاسفانه تعداد زیادی از افراد ناخواسته درگیر آن می شوند.

    نشانه های استپ وزن چی هستند؟

    استپ وزن دقیقا مثل هر مشکل دیگری قبل از بروز و حین بروز نشانه های مختلفی دارد که از طریق آن ها می توانید متوجه بشوید شما دچار آن شده اید یا خیر! بد نیست توجه کنید که گاهی اوقات افراد دچار مقاومت در وزن نمی شوند اما به دلیل تشخیص اشتباه احساس می کنند که ایست وزنی دارند! به همین باید نشانه های مهم آن را بشناسید که عبارتند از موارد زیر:

    1. کند شدن کاهش وزن:

    پس از چند هفته کاهش وزن مطلوب و ایده آل متوجه می شوید که رفته رفته سرعت کم کردن وزن تان افت کرده و آهسته تر شده، چنین شرایطی یک اختیار از امکان بروز استپ وزنی می باشد. اگر روند کاهش وزن خودتان را اصلاح نکنید و مشکل را مرتفع نکنید پس از کند شدن کاهش وزن، دچار استپ وزنی خواهید شد.

    2. ثابت ماندن وزن:

    احتمالا خودتان یا اطرافیان تان در شرایطی گیر کرده اید که هر چند اضافه وزن قابل توجهی دارید اما وزن شما تکان نمی خورد. این ثابت ماندن وزن در زمانی که دچار اضافه وزن هستید، احتمال وجود استپ وزنی را نشان می دهد.

    3. افزایش وزن دارید اما کاهش وزن ندارید:

    مهم ترین نشانه استپ وزن اینکه وزن شما افزایش پیدا می کند اما کاهش پیدا نمی کند. متاسفانه در زمان بروز این مشکل، وزن شما از یک عدد مشخص پایین تر نمیاید اما در صورت ناپرهیزی دچار افزایش وزن خواهید شد و هر چند مجددا برای کاهش وزن تلاش می کنید، دوباره در همان وزن قبلی خودتان گیر می کنید و نمی توانید کاهش وزن بیشتری داشته باشید.

    توجه کنید که سرعت درگیر شدن با استپ وزن برای هر شخص متفاوت است و نحوه بروز نشانه های آن نیز منحصربفرد است. اینکه شما تحت چه شرایطی و چه زمانی ممکن است دچار این مشکل شوید، کاملا به وضعیت بدنی و سلامت حال حاضر و گذشته شما و همینطور کار هایی که برای کاهش وزن کردید، بستگی دارد.

    استپ وزن چیه؟ چرا دچار استپ وزن میشم؟ چطور استپ وزنم رو رفع کنم؟

    انواع استپ وزن

    همه افراد به یک صورت دچار ایست وزنی نمی شوند و هر کدام بسته به شرایطی که دارند با این مشکل سر و پنجه نرم می کنند؛ اما بد نیست بدانید که ما دو نوع استپ وزن کاذب و واقعی را داریم. گاهی اوقات افرادی که احساس می کنند دچار استپ وزنی شده اند، در واقع چنین مشکلی ندارند و دلیل اینکه وزن کم نمی کنند چیز دیگری است.

    تشخیص نوع مقاومت بدن شما و همینطور راهکار رفع آن را بهتر است به تیم متخصصین بسپارید تا به دلیل تشخیص اشتباه شخصی خودتان، زمان، انرژی و سلامتی تان را در خطر نیندازید.

    استپ وزن کاذب

    استپ وزن کاذب به بیان ساده وضعیتی است که وزن شخص دچار ایست شده و پایین‌تر نمی رود اما دلیل آن مقاومت بدن نیست بلکه یک سری عامل جانبی دیگر در این ایست وزنی تاثیر گذار هستند. همیشه همه مقاومت هایی که بدن با آن ها در دوران کاهش وزن مواجه می شود، استپ وزنی نیستند، گاهی اوقات به دلیل اینکه فعالیت اشتباهی انجام می دهیم یا کار را درست و اساسی پیش نمیبریم، قاعدتا نتیجه ای هم نمیگیریم اما چون به این وضعیت آگاه نیستیم، فکر میکنیم دچار استپ وزنی شده ایم. به همین دلیل توصیه میکنیم همواره تشخیص وضعیت بدنی خودتان را به عهده تیم متخصصین بگذارید.

    به همان نحوی که سایر مشکلات و اشتباهات ما حاصل دلایلی هستند و علائمی هم دارند، استپ وزن کاذب هم به دلایل واضحی بروز پیدا می کند که اگر از آن ها آگاه باشیم در روند کاهش وزن و تناسب اندام خودمان مدیریت بهتری خواهیم داشت.

    مهم ترین دلایل استپ وزن کاذب عبارتند از:

      1. عدم پایبندی درست به دوره کاهش وزن
      2. انتخاب روش اشتباه برای لاغری
      3. استفاده کردن از مواد غذایی کم کیفیت
      4. عجله زیاد و کوتاه کردن مسیر کاهش وزن
      5. بروز مشکلاتی مثل استرس، آشفتگی و…

    هر چند به طور واضح و دقیق نمی توان دلایل مشخص و مرتبی را برای بروز استپ وزنی کاذب معرفی کرد اما به طور کلی، هر وضعیتی که منجر به کاهش وزن اصولی نشود و شما را در مسیر کاهش وزن قرار ندهد اما شما فکر کنید در حال وزن کم کردن هستید، ممکن است این اشتباه را که دچار استپ وزنی شده اید برای تان ایجاد کند که در چنین حالتی شما در واقع دچار استپ وزن کاذب شده اید.

    استپ وزن واقعی

    عمدتا صحبت ما در این مقاله در خصوص استپ وزنی واقعی است؛ شرایطی که در آن شما واقعا دچار مقاومت بدنی طی دوره کاهش وزن شده اید. همانطور که پیش تر هم گفتیم، تعداد افرادی که در دوران کاهش وزن خود درگیر استپ وزن واقعی می شوند بسیار زیاد است چرا که عمده افراد به دلیل سو تبلیغات‌های موجود برای لاغری از روش های غیر استانداردی برای وزن کم کردن استفاده می کنند و همینطور اصول تغذیه ای و رفتاری درست را در سبک زندگی روزانه خود اعمال نمی کنند و این باعث استپ وزن می شود.

    جلوتر هم دلایل بروز استپ وزن واقعی را شرح دادیم، آگاهی به این دلایلی و جلوگیری از ایجاد وضعیتی که شما را دچار مقاومت بدن کند در دوران کاهش وزن ضروری است و عمدتا به عهده تیم متخصصین می باشد تا با ایجاد تغییرات مطلوب در روند دوره شما از بروز آن جلوگیری کنند.

    مهم ترین دلایل استپ وزن واقعی عبارتند از:

      1. کاهش وزن سریع
      2. کاهش وزن فشرده
      3. استفاده کردن از متد های غیر استاندارد لاغری
      4. یکنواخت شدن دوره کاهش وزن
      5. استفاده کردن از روش های متعدد برای لاغری

    به طور کلی در صورتی که روند کاهش وزن شما طولانی بشود و از قبل برنامه ریزی هدفمندی برای آن نداشته باشید، بدن شما را به سمت ایست وزنی هدایت می کند و این اجتناب ناپذیر است چرا که ذاتا بدن با از بین بردن بافت چربی میانه خوبی ندارد. به همین دلیل شما می بایست برای بازه های زمانی مختلف تحت نظر تیم متخصصین آماده ایجاد کردن تغییرات در دوره کاهش وزن جهت جلوگیری از استپ باشید.

    استپ وزن در کاهش وزن و زمان لاغر شدن

    قبل از صحبت در خصوص استپ وزن در شرایط مختلف باید مفهوم آن را درک کنید تا بتوانید متوجه بشوید که چرا دچار مقاومت بدنی می شوید. با درک این مفهوم خواهید دانست که چرا در رژیم های مختلف، زمان های مختلف و حالات مختلف به صورت موقت یا دائمی درگیر ایست وزنی می شوید.

    به طور کلی هر روندی که وضعیت بدنی شما را از حالت عادی خارج کند، مثل یک دوره کاهش وزن که تغذیه شما را محدود می کند یا ورزش های مختلف انجام میدهید و انرژی بیشتری میسوزانید، برای بدن شما حکم یک شرایط غیر عادی و بحرانی را دارد. به همین دلیل در چنین شرایطی عمدتا تلاش میکند تا جلوی بروز مشکلات را با مقاومت بگیرد. استپ وزنی یکی از ابزار های بدن شما برای جلوگیری از از بین رفتن بافت های مختلف مثل بافت چربی می باشد.
    پس طبیعی است که در هر نوع دوره کاهش وزن، یا حتی زمان های دیگری مانند بارداری، عمل یا… ممکن است شما دچار استپ وزنی بشوید اما با رعایت اصول مطرح شده در مقاله قطعا می توانید آن را کنترل و رفع کنید.

    استپ وزن در رژیم کتوژنیک

    استپ وزن در رژیم کتوژنیک در صورتی که روند دوره خودتان را مدیریت نکنید مثل سایر انواع رژیم های موجود و حتی بیشتر از آن ها احتمال بروز دارد! اصولا رژیم های کتوژنیک به دلیل اعمال برخی محدودیت های خاص و بیشتر از رژیم های روتین به قصد افزایش محدودیت جهت کاهش وزن بیشتر، بدن را در معرض استپ قرار می دهند.

    با این حال حتی چنین رژیم هایی هم در مسیر کاهش وزن نه تنها مضر نیستند بلکه می توانند کمک کننده باشند؛ به شرط اینکه با برنامه ریزی، مدیریت دوره و تحت نظر تیم متخصصین پیش بروید، در این صورت می توانید بهترین بازدهی را از انواع رژیم های کاهش وزن به ویژه رژیم کتوژنیک بگیرید.

    اما در صورتی که به صورت بی رویه و بدون برنامه ریزی و خودسرانه اقدام به استفاده کردن از چنین رژیم هایی با محدودیت های مشخص کنید، قاعدتا انتظار می رود که در پروسه کاهش وزن دچار استپ وزنی هم بشوید و به دلیل اینکه برنامه ای هم برای رفع آن ندارید، احتمالا ایست وزنی سختی را هم تجربه خواهید کرد.

    استپ وزن بعد از عمل بای پس معده

    اصولا استپ وزن بعد از عمل های لاغری نظیر عمل بای پس معده یک اتفاق اجتناب ناپذیر است. چرا که عملا در فاصله بسیار کوتاهی تغییرات اساسی در وضعیت گوارش و توده چربی بدنی فرد اتفاق می‌افتد و مدت ها زمان میبرد تا بدن خودش را با این وضعیت وفق دهد به همین دلیل افراد پس از چنین عمل هایی زمینه آماده ای برای افزایش وزن سریع دارند و از طرفی کنترل وزن برای شان بسیار دشوار خواهد بود. به همین ترتیب در صورتی که دچار افزایش وزن بشوند، مجددا به سختی کاهش وزن خواهند داشت.

    متاسفانه شما پس از عمل جراحی لاغری برای مدت زمان زیادی دچار استپ وزن خواهید بود؛ البته کاهش وزن پس از چنین عمل هایی آنچنان مفهومی ندارد اما در هر صورت اگر دچار بازگشت وزن شوید یا به مقدار محدود وزن تان افزایش پیدا کند و بخواهید کاهش وزن داشته باشید، مسیر سختی را پیش روی خودتان خواهید داشت.

    استپ وزن در دوران بارداری

    استپ وزن در دوران بارداری به معنی آن چیزی که میشناسید صدق نمیکند. اصولا در دوران بارداری بانوان دچار افزایش وزن می شوند و از طرفی هر چقدر تلاش می کنند، آنچنان کاهش وزن مطلوبی را در این دوران نمی توانند تجربه کنند. به همین دلیل احساس می کنند در دوران بارداری دچار استپ وزنی شده اند! در صورتی که اینطور نیست.

    افزایش وزن شما در دوران بارداری به دلیل اشباع چربی و به اصلاح عامیانه چاق شدن نیست، بلکه به دلیل رشد جنین در رحم شما می باشد. به این معنی که افزایش وزن شما را دچار چربی اضافه نکرده که حالا قصد سوزاندن آن را داشته باشید. پس به طور کلی با توجه به اینکه شما در دوران بارداری دچار اشباع چربی نشده اید، چربی سوزی هم در بدن شما اتفاق نمیوفتد و در نهایت وزن هم کم نمی کنید و این به معنی استپ وزن در دوره بارداری نیست.

    استپ وزن بعد از زایمان و در دوران شیردهی

    ترک خوردگی و پارگی در ماهیچه ها و توده های چربی شکل گرفته در دوران بارداری و سپس زایمان یکی از دردسر‌های بانوان پس از زایمان هستند. اصولا اشباع این نوع چربی های پراکننده در بدن باعث استپ وزن بعد از زایمان و دوران شیردهی می شوند. متاسفانه این مسئله آنچنان قابل پیشگیری نیست و حداقل بانوان مدتی می‌بایست با آن درگیر شوند.

    جلوتر و در دوران شیردهی هم به دلیل تغذیه نوزاد و همینطور استرس ها و نگرانی ها در این دوران شکل گیری استپ وزن طبیعی می باشد. اما نکته ای که باید توجه کنید اینکه استپ وزنی بعد از زایمان و دوران شیردهی کاملا موقت و گذرا است و با کمی صبر اصولا تا زمانی که نوزاد به دوران مصرف غذای کمکی در کنار شیر مادر میرسد، شما نیز از نظر بدنی به شرایط استانداردی که می رسید که آمادگی کافی برای سوزاندن چربی، شکستن استپ وزن و رسیدن به تناسب اندام قبل از بارداری را خواهید داشت.

    استپ وزن در دوران پریودی

    تغییرات هورمونی در دوران پریودی وضعیت بدن بانوان را از حالت استاندارد و عادی خارج می کند. چنین وضعیتی در تناسب اندام آن ها نیز تاثیر بسزایی دارد. برای مثال در دوران پریودی احتمالا وزن شما دچار نوساناتی می شود و بیشتر یا کمتر از حالت استاندارد خواهد بود. به همین ترتیب استپ وزن در دوران پریودی نیز ممکن است اتفاق بیوفتد اما چیزی که مشخص است اینکه موقت و کوتاه مدت خواهد بود.

    در هر صورت باید آگاه باشید که تغییرات هورمونی در دوران پریودی تاثیر گذاری قابل توجهی در سوخت و ساز و رویه های بدن شما خواهد داشت، به همین ترتیب نحوه کاهش وزن و چربی سوزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است شما استپ وزن در دوران پریودی را به صورت موقت تا پایان دوره عادت ماهانه خود تجربه کنید؛ این اتفاق کاملا عادی است و جای نگرانی ندارید. بهترین عملکرد در این دوران رسیدگی به بدن و خودداری از ایجاد فشار زیاد برای چربی سوزی است. بهتر است این دوران را به جای کاهش وزن بیشتر با هدف کنترل وزن طی کنید، استراحت کنید و پس از آن مجددا فعالیت های سخت تر کاهش وزن خودتان را از سر بگیرید.

    استپ وزنی در بدنسازی

    به همان میزان که احتمال بروز ایست وزنی در دوره های غذایی و رژیم های مختلف وجود دارد، احتمال استپ وزنی در بدنسازی و ورزش نیز ممکن است. به عبارتی اگر شما در دوره های ورزشی به قصد کاهش وزن، شدت ورزش را سخت کنید و یا هر کدام از پارامتر هایی نظیر (عدم تنوع، اصولی انجام ندادن حرکات، فشار بی رویه، بدون نظم بودن) را نداشته باشید، امکان دارد دچار استپ بشوید.

    توصیه اکید ما اینکه دقیقا مانند برنامه های غذایی کاهش وزن و توصیه هایی که در این خصوص به شما در این مقاله کردیم، زمان ورزش کردن به قصد کاهش وزن هم مراعات کنید و اصول مطرح شده را رعایت کنید؛ چرا که در صورت بروز استپ وزنی در بدنسازی دیگر حتی با افزایش شدت ورزش هم به سختی وزن کم خواهید کرد و مسیر کاهش وزن شما با چالش ها و سختی‌های زیادی همراه خواهد شد.

    استپ وزن در کودکان

    استپ وزن در کودکان عمدتا به صورت کاذب و غیر واقعی رخ می دهد. البته کودکان زیادی را داریم که به دلیل مشکلاتی در زمینه تناسب اندام و در صدد رفع آن ها دچار ایست وزنی می شوند اما در یک نگاه کلی استپ وزنی کودکان که غالبا خانواده ها را نگران می کند، کاذب است و چندان جای نگرانی ندارد! با این حال توصیه میکنیم در صورت بروز چنین مشکلی حتما با تیم متخصصین مشاوره کنید.

    با توجه به رشد سریع و مداوم کودکان، فعالیت های هورمونی و همینطور فعالیت های بدنی روزانه آن ها، ثابت ماندن وزن شان در حین رشد مسئله طبیعی و عادی است؛ البته در صورتی که این مشکل به صورت کوتاه مدت به وجود بیاد. بهترین حالت برای خاطر جمعی شما از وضعیت سلامت تناسب اندام کودکان تان اینکه مدام وضعیت BMI و BMR آن ها را رصد کنید تا در صورت خارج شدن فرزندتان از استاندارد های سلامتی تناسب اندام فورا برای رفع مشکل اقدام نمایید.

    از طرفی کودکانی که دچار اضافه وزن هستند هم با توجه به حضور در سن رشد و سرعت بالای رشد، ممکن است علی رغم اینکه برای کاهش وزن تلاش میکنید، روی اعداد آنچنان روی ترازو تغییری نکنند و در چنین شرایطی احساس کنید فرزندتان درگیر استپ وزن کودکان شده است؛ اما غالبا اینطور نیست و به دلیل همزمان بودن رشد، تغییرات وزنی آنچنان چشمگیر نیستند. در چنین شرایطی هم بررسی وضعیت BMI و BMR فرزندتان برای خاطر جمعی شما کمک کننده است.

    استپ وزن در افزایش وزن و زمان چاق شدن

    شاید فکر کنید که ایست وزنی صرفا زمان کاهش وزن سراغ شما میاید اما بد نیست بدانید که استپ وزنی در افزایش وزن و زمان چاق شدن هم ممکن است بروز پیدا کند و اجازه افزایش وزن را به شما ندهد. این مسئله برای عزیزانی که قصد افزایش وزن دارند هم می تواند دردسر آفرین باشد اما باید بدانید که دقیقا همان نکاتی که برای جلوگیری از استپ وزن زمان کاهش وزن گفتیم در استپ وزنی زمان افزایش وزن و چاق شدن هم صادق هستند.

    به طور کلی هر رویه ای که وضعیت عادی و فعلی بدن شما را تحت تاثیر قرار بدهد چه در راستای کاهش وزن و چه در راستای افزایش وزن باشد، بدن به نوعی سعی میکنید جلوی این تغییرات را بگیرید، استپ یکی از راهکار های بدن برای جلوگیری از چنین تغییراتی است. بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز آن اینکه سعی نکنید خیلی سریع و با فشار زیاد افزایش وزن داشته باشید! در صورتی که آهسته اما پیوسته به سمت هدف خود حرکت کنید و بدن تان را هم در فشار قرار ندهید، امکان بروز ایست وزنی به حداقل می رسد و دچار این مشکل نخواهید شد.

    راه های جلوگیری از استپ وزنی

    مدت زمان درگیری با استپ وزنی برای هر شخص متفاوت است، هر فردی با توجه به زمینه بدنی و سلامتی که دارد، به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت می تواند درگیر این مقاومت بشود، به همین دلیل بهترین حالت برای رهایی از مشکلات آن، جلوگیری از بروز استپ وزنی می باشد. هر چند در پروسه کاهش وزن درگیر شدن با ایست وزن اجتناب ناپذیر است اما با رعایت کردن برخی نکات می توانید مدت زمان درگیر شدن با آن را کوتاه کنید و یا حتی از بروز آن به طور کامل جلوگیری نمایید.

    ساده ترین راه‌های جلوگیری از استپ وزنی انجام ندادن همان علت های بروز آن می باشند. کافی است دلایلی که باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند را به خاطر داشته باشید و هر زمان احساس کردید در حال دچار شدن به آن ها هستید با تیم متخصصین در میان بگذارید و یا تغییراتی در رویه های کاهش وزن خود اعمال کنید تا از بروز استپ جلوگیری نمایید. اما با این حال بهترین راه های جلوگیری از مقاومت بدن در زمان کاهش وزن عبارتند از:

    1. آهسته و بدون فشار وزن کم کردن.
    2. از یک روش اصولی برای کاهش وزن استفاده کنید.
    3. همراه با یک تیم تخصصی باشید و مدام آن را تغییر ندهید.
    4. مدام از روش های متعدد برای کاهش وزن سریعتر استفاده نکنید.
    5. از اعمال حداکثر فشار برای کاهش وزن سریع خودداری کنید.
    6. همواره برای ایجاد تنوع در رویه کاهش وزن برنامه و جایگزین داشته باشید.
    7. همزمان از چندین روش مختلف برای کاهش وزن استفاده نکنید.
    8. نظم در وعده های غذایی را رعایت کنید.
    9. از چرخه “رها کردن و بازگشت به دوره کاهش وزن” مدام خودداری کنید.
    10. مواد غذایی با کیفیت مصرف کنید.

    به طور کلی از هر کاری که شما را از رویه استاندارد و مطلوب کاهش وزن خارج کند و کمک کند تا سریعتر، فشرده تر و بیشتر وزن کم کنید، احتمال بروز استپ وزنی را افزایش میدهد. فراموش نکنید اصولی ترین رویه لاغری، کاهش وزن با آرامش و ثبات است و تنها در این صورت وزنی که به آن خواهید رسید برای شما ماندگار می شود وگرنه اگر با فشار دنبال لاغری باشید، خیلی زود وزن شما بازگشت خواهد داشت.

    استپ وزنی را چگونه بشکنیم؟

    هر چند راه های متعددی برای جلوگیری از بروز استپ وجود دارد اما بد نیست بدانیم در صورت مبتلا شدن به استپ وزنی چگونه آن را بشکنیم و مشکل را رفع کنیم؛ مهم ترین عاملی که برای رفع استپ وزنی باید بدانید اینکه شرایط بدن شما و مقاومت پیش آمده در بدن تان منحصر به خودتان است پس نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید! با توجه به اینکه عمده راه حل های از بین بردن ایست وزنی مربوط به رفتار و وضعیت روانی شما است و در کنار آن ها چند توصیه تغذیه ای هم می تواند به بهبود وضعیت کمک کند، باید بدانید که با تمرکز کردن روی وضعیت خودتان و جلوگیری از مقایسه خودتان با دیگران، اعتماد به نفس کافی برای مواجه با استپ وزنی را حفظ کنید.

    1. برای شکستن استپ وزنی شرایط ذهنی خود را کنترل کنید:

    آرامش روانی یکی از مهم ترین عوامل در کاهش وزن بشمار می رود؛ به طور کلی تشنج های ذهنی مانند استرس، اضطراب و… سرعت کاهش وزن شما را به شدت کاهش می دهند و همینطور وضعیت سلامتی تان را هم بهم می ریزند! بد نیست بدانید که این دسته از اختلالات ذهنی نظیر استرس باعث افزایش تولید کورتیزول در بدن می شوند و همین عامل باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می شود. به همین ترتیب علی رغم تلاش شما برای شکستن استپ وزنی در صورتی که بسیار درگیر استرس، اضطراب و… باشید؛ احتمالا نتیجه مطلوبی در رویه کاهش وزن خودتان احساس نخواهید کرد.

    2. برای رفع استپ وزن لیست غذاهایی را که میخورید یادداشت کنید:

    باید بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید حواستان به تغذیه روزانه تان باشد! خیلی وقت ها فکر می کنید که به میزان کمی غذا میخورید و آنچنان کالری وارد بدن تان نمی شود پس انتظار دارید که وزن کم کنید و یا است وزن تان رفع شود در حالیکه این اتفاق نمیوفتد و عمدتا در وضعیت مقاومت بدنی میمانید یا حتی دچار افزایش وزن می شوید.

    طبق مطالعاتی که انجام شده بیشتر افراد میزان غذایی که طی روز مصرف می کنند و کالری وارد شده به بدن شان را نمی دانند، از همین رو نمی توانند رویه کاهش وزن خودشان را مدیریت کنند. گاهی اوقات ریزه خواری های شما، پرخوری های عصبی، اشتهای کاذب و… باعث می شود طی روز جسته و گریخته به غیر از وعده های اصلی، خوراکی هایی را میل کنید که کالری زیادی وارد بدن تان می کنند و وضعیت بدن شما را از حالت کاهش وزن خارج می نمایند و حتی شما را در صدد افزایش وزن قرار می دهند. پس توصیه میکنیم در صورتی که استپ وزن دارید حداقل مدتی مواد غذایی که طی روز مصرف می کنید را یادداشت کنید تا کنترل بهتری روی میزان کالری وارد شده به بدن تان داشته باشید و در صورتی که مشاهده کردید در حال ناپرهیزی هستید جلوی آن را بگیرید.

    3. فعالیت بدنی خود را برای شکستن استپ وزنی افزایش دهید:

    اصول هر چقدر کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنید، نیاز به افزایش تلاش و فعالیت ها برای ادامه دار شدن این مسیر دارید چرا که با کاهش وزن شما متابولیسم پایه نیز کند می شود. افزایش فعالیت‌های بدنی به ویژه ورزش های قدرتی جلوی کند شدن متابولیسم پایه را میگیرد و احتمال بروز استپ وزن شما را به حداقل می‌رساند.

    توجه کنید که همواره در طی دوره کاهش وزن نباید از روز اول تمام توان خود را برای کاهش وزن بگذارید چرا که به مرور نیاز به افزایش فشار خواهید داشت و اگر تمام فشار را ابتدای کار اعمال کرده باشید، بروز استپ وزنی اجتناب ناپذیر خواهد شد. همواره به صورت نرم اما مستمر اقدام به افزایش میزان فعالیت های خود کنید تا زمانی که به وزن ایده‌آل تان برسید.

    4. جهت خروج از استپ وزن به اندازه کافی بخوابید:

    خواب کافی احتمالا تنها کاری است که در دوره کاهش وزن برای لاغری بهتر و بیشتر از شما انرژی نمی‌گیرد و شما را سر حال می کند. در طول مدت زمانی که خواب هستید فعالیت های بدن شما تنظیم می شوند و نیازمندی های بدن تان برای شروع یک روز جدید مهیا می شوند. بهینه سازی های لازم در زمان خواب مهم ترین پارامتر ها برای حفظ رویه کاهش وزن هستند که اتفاقا از بروز مشکلاتی مثل استپ وزن هم جلوگیری می کنند.

    نظم در خواب مهم ترین عاملی است که باید در خصوص آن رعایت کنید. اینکه مرتبا در زمان مشخص و به میزان کافی بخوابید. خواب نا منظم باعث می شود بدن شما فرصت کافی برای وفق پیدا کردن با شرایط و همینطور اعمال پاک سازی های لازم در زمان خواب را نداشته باشد. البته هر از گاهی ممکن است ناپرهیزی در زمان خواب اتفاق بیوفتد اما جای نگرانی نیست و روتین معمولی زندگی شما اهمیت بیشتری از یکی دو شب ناپرهیزی به هر دلیلی دارد.

    5. برای رفع استپ وزن رژیم را امتحان کنید

    اگر در یک دوره کاهش وزن هستید همزمان با در میان گذاشتن مسئله با تیم متخصصین با اعمال تغییرات در دوره می توانید استپ وزنی خودتان را رفع کنید اما اگر خارج از دوره کاهش وزن هستید، بد نیست بدانید که طبق تحقیقات انجام شده برخی رژیم ها می توانند به شکستن استپ وزنی شما کمک کنند. هر چند باید توجه کنید که تشخیص خودسرانه و اقدام جهت رژیم برای رفع استپ وزن توصیه نمی شود بلکه با مشاوره تخصصی باید برای این کار اقدام نمایید.

    برای مثال رژیم فستینگ یا رژیم شوک از انواع رژیم ها برای رفع استپ وزن هستند که غالبا به مراجعین کمک می کنند. اما نحوه استفاده کردن از این نوع رژیم ها و همینطور نیازمندی بدن شما برای استفاده کردن یا استفاده نکردن نکته قابل توجهی است. در هر صورت اگر دچار استپ وزن شده اید، قطعا با یک رژیم تخصصی که تمرکز روی رفع استپ وزن داشته باشد، امکان شکستن استپ وزن تان وجود دارد.

    6. برای خروج از استپ وزنی صرفا به ترازو اعتماد نکنید:

    گاهی اوقات افرادی که به ما در اندام برتر مراجعه می کنند علی رغم چربی سوزی که دارند، عدد روی ترازو تغییری نمی کند و افراد احساس می کنند که کاهش وزن ندارند اما در کل احساس سبکی و شادابی نسبی می کنند. در چنین شرایطی مشخص می شود که افراد هر روی ترازو کاهش وزن نداشته اند اما چربی سوزی اتفاق افتاده و به دلیل تغییرات هورمونی و نوسانات وزنی کاهش وزن آن ها ملموس نیست!

    در چنین شرایطی برای اینکه خاطر جمع بشوید که آیا در حال کاهش وزن هستید یا خیر؛ بهتر است بر اساس سایز خود قضاوت کنید. اگر نسبت به موعد وزن کشی قبلی سایز شما کاهش داشته، به آن معنی است که در حال چربی سوزی هستید و خبری از استپ وزنی نیست و جای نگرانی هم وجود ندارد.

    7. برای رفع استپ وزن عجله نکنید:

    بد نیست تاکید کنیم که برای خروج از استپ وزن نباید عجله کنید. هر چقدر قصد داشته باشید با اعمال فشار بیشتر، سریعتر از استپ وزنی خارج شوید، احتمال بدتر شدن وضعیت وجود دارد. همانطور که قبلا هم تاکید کردیم بهترین وضعیت برای کاهش وزن، آهسته وزن کم کردن است! این توصیه در خصوص استپ وزنی هم صادق است! اگر قصد دارید از وضعیت استپ وزن خارج شوید، باید بپذیرید که مدت زمانی را صبوری کنید و طبق اصول پیش بروید تا ایست وزنی شما شکسته شود و مجددا کاهش وزن را تجربه کنید.

    البته باید بدانید که شما فردی با تجربه مقاومت بدن هستید که در صورت تکرار اشتباهات گذشته و اعمال فشار و رویه های اشتباه کاهش وزن احتمال درگیر شدن تان با استپ نسبت به افراد دیگر بیشتر است. پس همواره سعی کنید از مسیر درست و اصولی کاهش وزن برای رسیدن به تناسب اندام اقدام کنید.

    چطور استپ وزن رو بشکنیم؟

    خوراکی های مناسب برای رفع استپ وزن

    فارق از رفتار هایی که برای کاهش وزن انجام می دهیم و بعضا منجر به استپ وزنی می شوند، برنامه غذایی ما هم تاثیر بسزایی در آن دارد. به عبارتی وقتی در برنامه غذایی خودمان برخی مواد غذایی را کمتر و برخی دیگر را بیشتر بدون توجه به نیاز بدن مصرف می کنیم، احتمال ابتلا به مشکلات مختلف را افزایش میدهیم. حالا اگر در دوران کاهش وزن هم باشیم، احتمال بروز استپ وزنی را دو چندان میکنیم؛ چرا که تمام فشار هایی که گفتیم از طریق فعالیت های فشرده و بی رویه به بدن وارد می شوند، از طریق برنامه نامنظم و نامتناسب غذایی هم می توانند به بدن تحمیل می شوند.

    از همین رو باید به نظم و تناسب مواد غذایی در برنامه خودتان توجه کنید به نحوی که تمام دسته بندی های غذایی لازم جهت حفظ سلامتی و نشاط تان به موقع و به اندازه به بدن وارد شود تا زمینه بروز استپ وزن یا مشکلات مشابه را مهیا نکنند، از همین رو حتما به توصیه های زیر توجه کنید.

    1. پروتئین ها را برای خروج از استپ وزن حذف نکنید:

    اصولا در رژیم های غذایی غیر اصولی در حق پروتئین ها اجحاف زیادی می شود چرا که عمدتا افراد سعی می کنند مصرف آن ها را بسیار کاهش دهند! در حالی که اشتباه است و اتفاقا باید مصرف پروتئین را در سطح استاندارد کنترل کنید چرا که استفاده روزانه از آن متابولیسم شما را 100 کالری افزایش می دهند و از طرفی چون سیرکننده بسیار خوبی بشمار می رود تا چند ساعت به شما احساس سیری با کیفیتی می دهند به نحوی که شما کمتر غذا میخورید و قاعدتا کالری کمتری طی روز دریافت خواهید کرد.

    بهترین وعده برای مصرف پروتئین، صبحانه می باشد. طبق تحقیقات افرادی که در وعده صبحانه پروتئین مصرف می کنند، طی روز کمتر احساس گرسنگی خواهند کرد و همینطور کمتر ریزه خواری می کنند.

    2. فیبر بیشتری برای شکستن استپ وزنی مصرف کنید:

    خوراکی های فیبردار، همراه همیشگی شما در برنامه های غذایی کاهش وزن هستند. اگر می خواهید اشتها خودتان را کنترل کنید و به همین ترتیب طی روز غذای کمتری مصرف کنید حتما در برنامه خودتان انواع و اقسام خوراکی های فیبردار را بگنجانید چرا که چنین خوراکی هایی حرکت غذا در سیستم گوارش را کند می کنند و کمک می کنند تا سریعتر احساس سیری کنید.

    متاسفانه به دلیل اینکه منابع فیبردار از سفره های روزمره ما ناپدید شده اند، مصرف فیبر به حداقل رسیده است اما اگر دوست دارید سیستم گوارش سالمی داشته باشید، کاهش وزن مطلوبی را تجربه کنید و همینطور دچار استپ وزنی هم نشوید، حتما از خوراکی های فیبردار استفاده کنید. بهترین منابع تامین فیبر هم عبارتند از:

      • میوه ها و سبزیجات
      • غلات کامل
      • بلغور جو دو سر
      • آجیل ها و دانه ها
      • انواع توت
      • انواع لوبیا
      • سیب

    3. نقش مایعات در استپ وزن چیست؟

    مصرف نوشیدنی ها به ویژه آب می تواند متابولیسم شما را تا 30 درصد افزایش بدهد که این مسئله رفته رفته به کاهش وزن بیشتر شما کمک می کند. فارق از اهمیت مایعات برای کاهش وزن، مصرف به اندازه آب کمک می کند تا سلامتی شما تضمین بشود و نشاط روزانه خودتان را حفظ کنید؛ این دو مولفه در نهایت روند کاهش وزن بهتر و سالم تری را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

    در کنار آب، مصرف چای سبز نیز برای کاهش وزن مفید است و اگر در کنار یک دوره لاغری اصولی از آن استفاده کنید تا 17 درصد می تواند چربی سوزی شما را افزایش دهد. به همین ترتیب قهوه هم تاثیر گذاری مثبتی در روند چربی سوزی دارد به نحوی که با افزایش متابولیسم کمک می کند همراه با برنامه غذایی و ورزش چربی سوزی راحت تر اتفاق بیوفتد.

    تفاوت استپ وزن و تثبیت وزن چیست؟

    با توجه به اینکه زمان بروز استپ وزنی، وزن شما کاهش پیدا نمی کند و به نوعی دچار مقاومت می شوید، ممکن است اینطور فکر کنید که وزن تان تکان نمیخورد و تثبیت شده است و اتفاقا حس مطلوبی داشته باشید! اما واقعیت اینکه اینطور نیست و ایست وزن با تثبیت وزن تفاوت بسیار زیادی دارد و قابل مقایسه نیستند.

    زمانی که شما دچار استپ وزنی میشوید، وزن شما از یک مقدار مشخص پایین تر نمیاید! اما در صورتی که ناپرهیزی انجام دهید و یا دوره خود را نیمه کاره رها کنید، قطعا دچار افزایش وزن و چاقی خواهید شد. عمده عزیزانی که دچار این مشکل می شوند مرتبا وزن شان بالا می رود اما هر چقدر تلاش می کنند برای کاهش وزن با مقاومت مواجه می شوند به نحوی که نه تنها به سختی وزن کم می کنند بلکه وزن شان از مقدار مشخصی پایین تر نمی رود.

    اما زمانی که بحث تثبیت وزن در میان است، شما به اندام ایده آل یا حداقل وزن مطلوب خودتان رسیده اید و حالا بعد از گذران موفق دوره و رعایت اصول و درک کردن سبک زندگی مناسب، وزن تان در رنج مشخصی ثابت می ماند و مثل گذشته مدام دچار افزایش وزن نمی شوید. به عبارتی شما یک دوره موفق کاهش وزن با نتیجه ماندگار را گذرانده اید که این با استپ وزن بسیار متفاوت است.

    پاسخ به سوالات پر تکرار درباره استپ وزنی

    استپ وزن یعنی چه؟

    زمانی که بدن شما در حین کاهش وزن یا افزایش وزن دچار مقاومت می شود به نحوی که با وجود رعایت رژیم غذایی و فعالی های ورزشی وزن شما تغییری محسوسی نمی کند شما در وضعیت استپ وزنی هستید.

    چرا وزنم کم نمی‌شود؟

    اصولا مقاومت بدن و عدم کاهش وزن دلایل مختلفی دارد اما به طور کلی روند غیر اصولی کاهش وزن باعث شده در یک جایی بدن شما دچار استپ وزن بشود و اجازه کاهش وزن بیشتر به شما ندهد.

    شوک به بدن برای رفع استپ وزنی چطوریه؟

    شوک دادن به بدن جهت شکستن استپ وزن یعنی ایجاد تغییرات سریع و ناگهانی در روند دوره کاهش وزن شما به نحوی که مقاومت بدن تان در برابر چربی سوزی از بین برود و دوباره بتوانید وزن کم کنید. شوک به بدن حتما باید تحت نظر تیم تخصصی اتفاق بیوفتد.

    چطور استپ وزنی رو رفع کنیم؟

    بهترین راه برای رفع کردن استپ وزن، جلوگیری از بروز آن است، با این حال در این مقاله توضیحات تکمیلی زیادی در خصوص راهکار های شکستن استپ وزنی و یا جلوگیری از بروز آن را مطرح کرده ایم.

    چطور از بروز استپ وزن جلوگیری کنیم؟

    بهترین توصیه برای جلوگیری از بروز استپ وزن اینکه هرگز دنبال کاهش وزن سریع با فشار آوردن زیاد به بدن خودتان نباشید! فشار بی رویه بدون شک شما را دچار استپ وزن می کند از طرفی کاهش وزن آهسته و اصولی جلوی بروز مشکلاتی مثل استپ وزنی را میگیرد.

    مهم ترین نشانه های استپ وزنی چی هستن؟

    کند شدن چربی سوزی، ثابت ماندن وزن و همینطور افزایش وزن در حالیکه هیچ جوره کاهش وزن ندارید از نشانه های استپ وزن هستند.

    چرا استپ وزن طولانی و شدید دارم؟

    مدت زمان درگیری با استپ وزن و همینطور شدت آن کاملا به وضعیت بدنی و عملکرد شما بستگی دارد. هر چقدر غیر اصولی تر و فشرده تر وزن کم کرده باشید احتمالا بیشتر و شدید تر درگیر استپ وزن خواهید بود.

     

     

    نتایج دوره:

    مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط