برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

علت پرخوری عصبی + سریعترین راه درمان پرخوری عصبی

زندگی شهری و دغدغه های فراوان آن سبب افزایش سطح تنش و استرس می شود و این استرس در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز کرده و اثرات گوناگونی بر روی افراد می گذارد. یکی از اثرات افزایش سطح استرس، پرخوری عصبی است که بیشتر در بانوان نمایان می شود. پرخوری عصبی باعث وارد شدن آسیب های فراوانی به سلامتی و بدن شده و در صورت نادیده گرفته شدن می تواند خطرات زیادی را برای شخص به وجود آورد. اصلی ترین علت پرخوری عصبی، افزایش فشار، استرس و افسردگی می باشد. زمانی که متوجه پرخوری عصبی شدید، می بایست در اولین فرصت نسبت به درمان پرخوری عصبی خود اقدام کنید.

در این مقاله از اندام برتر، پرخوری عصبی، علل و انواع آن را مورد بررسی قرار داده و سپس به راه های رمان پرخوری عصبی می پردازیم. اگر خود و یا یکی از نزدیکان شما به پرخوری عصبی دچار شده است، باید در اولین فرصت نسبت به بررسی دلیل پرخوری عصبی و درمان آن اقدام نمایید.

پرخوری عصبی چیست؟

انسان ها برای مقابله با استرس و ناراحتی به راه های گوناگونی متوسل می شوند که یکی از شایع ترین آن ها، پرخوری عصبی است. در واقع پرخوری عصبی سبب ایجاد احساس رضایت شده و سبب می شود تا شخص احساس بهتری داشته باشد. این واکنش یک مکانیزم دفاعی و البته مخرب برای کاهش استرس، افسردگی و ناراحتی می باشد. پرخوری عصبی یا بولیمیا که با نام پرخوری احساسی نیز شناخته می شود، معمولا با پرخوری شروع می شود و در پی آن، احساس ندامت و ناراحتی از پرخوری در فرد بروز پیدا می کند.

اغلب افرادی که به پرخوری عصبی دچار هستند، برای مقابله با احساس پشیمانی خود از پرخوری و جلوگیری از کاهش وزن خود، دست به رژیم گرفتن، حذف وعده های اصلی، ورزش بیش از اندازه، روزه گرفتن و مصرف دارو های ملین می زنند. این مواد سبب افزایش آسیب های پرخوری عصبی برای سلامتی و بدن شده و می تواند تحدید بزرگی برای سلامتی شخص باشد.

اینفوگرافیک توضیحات پرخوری عصبی چیست؟ درمان پرخوری عصبی

علائم پرخوری عصبی

علائم پرخوری عصبی را می توان به 3 دسته علائم جسمی، احساسی و رفتاری دسته بندی کرد. معمولا افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، سعی در پنهان نگه داشتن آن را از دیگران دارند، بنابراین تشخیص این عارضه برای نزدیکان می تواند دشوار باشد.

1. علائم جسمی و فیزیکی پرخوری عصبی

از علائم جسمی پرخوری عصبی می توان به موارد زیر اشاره کرد. معمولا تمامی علائم جسمی و فیزیکی پرخوری عصبی به صورت یکجا در فرد ظاهر نمی شوند.

  • زخم های دهان
  • حفره دندان و پوسیدگی
  • حساسیت دندان و لسه
  • تغییر رنگ دندان ها
  • کم آبی بدن
  • گلو درد
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • دل درد
  • معده درد
  • تورم دست و پا
  • تورم صورت و فک
  • سردرد، سرگیجه و عدم تعادل
  • غش کردن
  • پینه پشت دست
  • یبوست

2. علائم احساسی و عاطفی پرخوری عصبی

علائم احساسی و عاطفی پرخوری عصبی شامل موارد زیر می شوند. توجه نمایید که صرف این علائم حتما به معنای پرخوری عصبی نبوده و در صورت مشاهده این علائم نمی توان به قطعیت راجع به پرخوری عصبی تصمیم گرفت. بنابراین در صورت مشاهده این علائم بین نزدیکان خود، ضن بر این عارضه نبرید.

  • نوسانات خلقی
  • نیاز به تایید
  • خود انتقادی شدید
  • حساسیت بالا نسبت به اتفاقات

3. علائم رفتاری پرخوری عصبی

تشخیص پرخوری عصبی از روی علائم رفتاری بسیار ساده تر از علائم جسمی و احساسی می باشد. معمولا افراد دچار پرخوری عصبی، بخشی از علائم رفتاری زیر را دارند.

  • خستگی ظاهر
  • مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی
  • خوردن مقدار زیادی غذا در یک وعده
  • ذخیره مواد غذایی در اتاق
  • عادات غذایی غیر متعادل
  • ورزش کردن به اندازه زیاد
  • مصرف داروهای ضد اشتها

علت پرخوری عصبی

علل پرخوری عصبی به صورت کاملا مشخص نبوده و ابهاماتی زیادی در خصوص علل پرخوری عصبی وجود دارد. با این حال عوامل ژنتیکی، ناراحتی، وارد شدن شوک، افسردگی، استرس و کاهش عزت نفس می توانند سبب پرخوری عصبی شوند.

علت اصلی پرخوری عصبی را می توان به ناراحتی ارتباط داد. این ناراحتی به خودی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولا اغلب افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، اعتماد به نفس پایینی به خصوص در مباحث ظاهری داشته و در انتقادات زیادی نسبت به خودشان دارند. همین موارد سبب استرس و ناراحتی شده و مکانیزم دفاعی پرخوری عصبی به کار می افتد. بنابراین برای درمان پرخوری عصبی، بهترین راه، روبرو شدن با احساسات و حل کردن آن ها به شیوه صحیح و درست می باشد.

پرخوری عصبی و افسردگی

همانطور که پیش تر خدمت شما بیان شد، پرخوری عصبی و افسردگی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. افسردگی می تواند یکی از علت های پرخوری عصبی باشد و پرخوری عصبی نیز باعث تقویت افسردگی می شود. درنتیجه افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، در یک چرخه که یک سر آن افسردگی و سر دیگر آن پرخوری است، قرار می گیرند. برای نابود کردن این چرخه لازم است تا در قدم اول به موضوع افسردگی رسیدگی شود و شخص به آرامی با متعادل کردن احساسات خود، پرخوری عصبی را ترک نماید. مراجعه به روانشناس برای مقابله و درمان پرخوری عصبی می تواند بسیار موثر واقع شود.

انواع شرایط پرخوری عصبی

میل شدید به مصرف تنقلات در کودکان می تواند با پرخوری عصبی اشتباه گرفته شود. با این حال کودکان نیز همانند سایر افراد در معرض پرخوری عصبی قرار دارند. علل پرخوری عصبی در کودکان و نوجوانان می تواند کمی متفاوت تر از پرخوری عصبی در سایر افراد باشد. همچنین در دوران بارداری نیز به دلیل تغییرات هورمونی شدید و عدم تعادل در احساسات شایع بوده و شیوه برخورد با آن نیز متفاوت از پرخوری عصبی در افراد دیگر می باشد.

پرخوری عصبی در کودکان

دقت داشته باشید که میل به تنقلات و ریزه خواری کودکان را با پرخوری عصبی اشتباه نگیرید. پرخوری عصبی در کودکان بطور معمول با استرس و ناراحتی قابل مشاهده و پرخاش همراه است. مشکلات میان اعضای خانواده، استرس تحصیل، شوک های وارد شده به کودک و مشکلاتی کودک در مدرسه می تواند سبب پرخوری عصبی در آن ها شود. زمانی که کودک دچار پرخوری عصبی می شود، بهتر است تا به روانشناس مراجعه شود. درمان کودک در خانه برای ترک پرخوری عصبی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

پرخوری عصبی در نوجوانان

نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و شکل گیری شخصیت و تاثیر پذیری بالا از جامعه اطراف خود بیشتر از دیگران در معرض پرخوری عصبی قرار دارند. ممکن است پرخوری عصبی در نوجوانی با متعادل شدن تغییرات هورمونی و شکل گرفتن شخصیت، خود به خود درمان شود اما در صورت بالا بودن استرس و تنش، احتمال ماندگار شدن این عادت وجود دارد. پدر و مادر بسته به نقش خود در زندگی نوجوانان می توانند با گفت و گوی دوستانه به آن ها در مقابله با استرس و پرخوری عصبی آن ها کمک نمایند.

پرخوری عصبی در بارداری

در زمان بارداری، پرخوری عصبی را با افزایش تمایل به خوردن و ویار، اشتباه نگیرید. خانم های باردار طول دوره بارداری خود، تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می کنند و خلق و خو آن ها دچار تغییر می شود. به همین دلیل احتمال استرس و گاها افسردگی در دوره بارداری افزایش پیدا کرده و ممکن است شخص باردار برای تقابل با استرس و ناراحتی خود به پرخوری عصبی روی بیاورد. از آنجایی که اکثر درمان های دارویی برای پرخوری عصبی در دوران بارداری بسیار پر خطر و پر عارضه می باشند، بهترین راه برای درمان پرخوری عصبی در این زمان، مشغول کردن خود به کارهای دیگر می باشد. همچنین پیاده روی، پیلاتس، مراقبه و نرمش های مجاز در زمان بارداری برای درمان پرخوری عصبی مفید می باشند.

پرخوری عصبی در رژیم

رژیم های غذایی بسیار سنگین و غیر اصولی می توانند باعث کاهش سطح منگنز، منیزیم، آهن و ریز مغذی های مورد نیاز بدن شده و عوارض زیادی برای سلامتی به همراه خواهند دارند. یکی از عوارض رژیم های غیر اصولی، کاهش سطح ترشح سروتونین و اختلال در کار غدد گوناگون در پی کمبود مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. کاهش سروتونین سبب افسردگی و به هم ریختن خواب شده و می تواند در برخی از افراد به پرخوری عصبی منجر شود.

تفاوت پرخوری عصبی و گرسنگی

گرسنگی در پی کاهش انرژی بدن، خالی شدن معده و ارسال سیگنال گرسنگی به مغز رخ داده و شخص برای تامین انرژی مورد نیاز خود دست به غذا خوردن می زند. همچنین در زمان گرسنگی، غذا خوردن تا زمان سیر شدن ادامه پیدا کرده و شخص پس از احساس سیری، دست از خوردن می کشد. در پرخوری عصبی هیچ گرسنگی در کار نبوده و شخص بدون آن که احساس گرسنگی داشته باشد، دست به پرخوری می زند.

همچنین پرخوری عصبی همراه با احساس پشیمانی همراه بوده و شخص برای کاهش احساس پشیمانی و ناراحتی خود و همچنین جبران پرخوری دست به اعمالی چون مصرف ملین، استفراغ ارادی، سم زدایی از بدن و ورزش کردن افراطی می زند، در حالی که غذا خوردن در پی گرسنگی هیچ یک از این مسائل را ندارد.

با پرخوری عصبی چه کنیم؟

پرخوری عصبی برای سلامتی بدن و روان بسیار زیان آور بوده و در صورت بروز آن باید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام شود. عدم درمان پرخوری عصبی نه تنها سلامتی شما را با مشکلاتی جدی روبرو خواهد کرد، بلکه سبب افزایش استرس، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. شاید ترک پرخوری عصبی برای افرادی که به دلیل تروما های وارد شده و افسردگی به آن دچار شده اند، بسیار سخت و ناشدنی به نظر برسد، اما با مراجعه به روانشناس و روبرو شدن با علت پرخوری عصبی می توان آن را به صورت کامل درمان نمود.

اگر به پرخوری عصبی دچار شده اید، می توانید در کنار کمک گرفتن از روانشناس، مدیتیشن را شروع کنید و سعی کنید به آرامی تعادل خود را بازیابی نموده و در واقع ریشه بروز پرخوری عصبی خود را یافته و آن را از بین ببرید. شاید در نگاه اول، جلسات مشاوره برای درمان پرخوری عصبی بی فایده بنظر برسد اما به مرور زمان متوجه خواهید شد که این جلسات برای درمان مشکل پرخوری عصبی بسیار مفید بوده و حتی به درمان علت پرخوری عصبی نیز کمک می کند.

درمان پرخوری عصبی با دارو

معمولا دارو هایی که برای پرخوری عصبی تجویز می شوند، داروهای کاهش دهنده اشتها و دارو های ضد افسردگی و استرس می باشند. بسته به علت پرخوری عصبی دارو های مختلفی برای درمان آن تجویز می شوند. مصرف سرخود دارو برای درمان پرخوری عصبی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورت نیاز به درمان پرخوری عصبی با دارو، روانشناس شما را به روان پزشک ارجاع داده و روان پزشک نیز با توجه به شرایط، داروی مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد.

درمان پرخوری عصبی با دارو های گیاهی

دارو های گیاهی که دارای خاصیت آرامش بخشی هستند، می توانند برای درمان پرخوری عصبی مفید باشند. داروهای گیاهی چون اسطوخودوس، روغن بنفشه، آویشن و مریم گلی می توانند ضمن افزایش آرامش شما، پرخوری عصبی شما را درمان نمایند. همچنین مصرف دارو های گیاهی کاهنده اشتها مانند زیره نیز می تواند به درمان پرخوری عصبی کمک ویژه ای نماید.

البته درمان پرخوری عصبی با دارو های گیاهی برای همه افراد جوابگو نبوده و بسته به شدت پرخوری عصبی و ریشه آن ممکن است به جلسات روانشناسی نیاز باشد.

بهترین درمان پرخوری عصبی

بهترین راه درمان پرخوری عصبی، پیدا کردن دلیل بروز بولیمیا و درمان آن می باشد. هر چند راهکار هایی چون مشغول کردن خود در زمان فعال شدن واکنش دفاعی پرخوری عصبی و مراقبه نیز می توانند به درمان پرخوری عصبی کمک فراوانی نمایند. اگر بتوانید کنترل ذهن و احساس خود را تا حدودی در دست بگیرید، می توانید با مواجهه شدن با استرس و دلایل افسردگی خود، با آن ها کنار آمده و تعادل ذهنی و روانی خود را بازیابی کنید. فاصله گرفتن از چیز هایی که سبب افزایش استرس و افسردگی می شوند نیز می تواند به درمان پرخوری عصبی شما کمک نماید.

سریعترین راه درمان پرخوری عصبی

سریع ترین راه درمان پرخوری عصبی، نوشیدن دمنوش های آرامش بخش و کاهنده اشتها است. از آنجایی که دارو های گیاهی به سرعت بر روی اشتها و یا آرامش تاثیر می گذارند، سریع تر از سایر روش های درمان پرخوری عصبی عمل می کنند. البته توجه داشته باشید که مراجعه به روانشناس، مراقبه کردن و اصلاح افکار و سبک زندگی، تاثیر بسیار بالایی بر روی کاهش و درمان پرخوری عصبی دارند. هر چند این روش های درمانی برای پاسخگویی کامل نیازمند زمان می باشند.

پرخوری عصبی از نظر روانشناسی

پرخوری عصبی از نظر روانشناسی به دلیل ضربه های ناگهانی، تروما های شدید، افسردگی، عزت نفس پایین، استرس و عدم اعتماد به نفس در افراد بروز پیدا کرده و برای درمان آن نیز لازم است تا ریشه پرخوری عصبی در افراد پیدا شده و مورد درمان قرار بگیرد. در واقع پرخوری عصبی واکنشی دفاعی برای دریافت احساس رضایت و آرامش در زمان هجوم افکار منفی، استرس و غم بوده و مادامی که این احساسات در فرد وجود داشته باشند، پرخوری عصبی نیز ادامه داشته و در صورت ترک آن نیز احتمال برگشت آن بسیار بالا می باشد. بنابراین برای از بین بردن این مشکل باید آن چیزی که سبب پرخوری عصبی شده است را مورد هدف قرار داد.

پرخوری عصبی در طب سنتی

از راهکار های طب سنتی برای درمان پرخوری عصبی می توان به مصرف دمنوش ها، گیاهان و عرقیات آرامش بخش و کاهنده اشتها اشاره کرد. مواد غذایی چون دارچین، زنجبیل، زیره و سیر می توانند اشتها و میل به مصرف مواد خوراکی را کاهش داده و برای درمان پرخوری عصبی مفید واقع شوند. همچنین دمنوش های آرامش بخشی چون دمنوش گل گاو زبان، آویشن و یا گیاهان دارویی چون روغن بنفشه سبب افزایش آرامش و کاهش تنش از ذهن و جسم شده و باعث اجتناب از پرخوری عصبی می شوند.

روش جلوگیری از پرخوری عصبی

برای جلوگیری از پرخوری عصبی لازم است تا محرک ها را کاهش داده و محدود کنید. برای مثال از قرار دادن مواد غذایی و خوراکی در اتاق، کشو و ماشین خود، خودداری کنید و خوراکی هایی که میل بیشتری به آن دارید را از دسترس خود دور کنید. افرادی که پرخوری عصبی دارند، شرایط و موقعیت های خاص سبب تحریک آن ها به پرخوری می شود. بنابراین برای جلوگیری از پرخوری عصبی از شرایطی که سبب تحریک شما می شوند، دوری کنید. برای مثال اگر صحبت کردن سر مسئله ای خاص سبب افزایش تنش شما می شود و یا فکر کردن به یک موضوع باعث استرس شما می گردد، از آن اجتناب کنید.

پرخوری عصبی دارم؛ چیکار کنم؟

اگر فکر می کنید که به پرخوری عصبی دچار شده اید، در اولین قدم با یک روانشناس در رابطه با این موضوع صحبت کنید، چرا که بسیاری از افرادی که گمان می کنند به پرخوری عصبی دچار شده اند، در اشتباه هستند. پرخوری عصبی با احساس پشیمانی، افسردگی و در پی آن، احساس عذاب وجدان و تلاش برای پاک سازی بدن، رژیم های سنگین و ورزش غیر معمول همراه است.

چنانچه مطمئن شدید که به پرخوری عصبی دچار هستید، عواملی که سبب تحریک شما به پرخوری می شوند را حذف کرده و یا محدود کنید. برای مثال اگر در پرخوری عصبی به مصرف خوراکی های خاصی علاقه دارید، آن ها را از خانه دور کنید و یا در موقعیت هایی که سبب تحریک شدن شما به پرخوری می شوند، دوری کنید. همچنین در این حین، کمک گرفتن از یک روانشناس نیز می تواند به ریشه یابی دلیل پرخوری عصبی شما و شروع روند درمان آن کمک قابل توجهی نماید. برای سرعت بخشیدن به درمان پرخوری عصبی، مصرف دارو های گیاهی آرامش بخش و کاهنده اشتها نیز می تواند مفید واقع شود.

بطور کل شناسایی و درمان علت پرخوری عصبی، اصلی ترین و ثمر بخش ترین راه برای درمان پرخوری عصبی می باشد. با درمان علت پرخوری عصبی، نه تنها بولیمیا شما درمان خواهد شد، بلکه در صورت قرار گرفتن در موقعیت های تحریک کننده، پرخوری عصبی شما دوباره بر نمی گردد.

پاسخ به سوالات پرتکرار درباره پرخوری عصبی

پرخوری یعنی چه؟

پرخوری شامل خوردن مکرر مقادیر زیادی غذای پرکالری است حتی اگر گرسنه نباشید. نیاز به غذا حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید در ابتدا می‌تواند تلاشی برای کنار آمدن با یک حالت عاطفی منفی باشد، اما به سرعت به یک رفتار اجباری خارج از کنترل تبدیل می‌شود. پرخوری معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهد و با احساس ناراحتی فیزیکی عمیق همراه است. گاهی اوقات پرخوری‌ها خود به خودی است و مردم هر چه در خانه پیدا کنند می‌خورند.

علامت هشدار دهنده پرخوری عصبی چیست؟

تعداد دفعات پرخوری – افسردگی – تحریک پذیری روانی

پرخوری عصبی از چه سنی شروع می‌شود؟

اختلالات خوردن بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی به ترتیب 0.5 درصد و 2 تا 3 درصد از زنان را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهند. شایع ترین سن شروع بین 12 تا 25 سالگی است.

علت پرخوری عصبی چیست؟

ایجاد عادت اشتباه – وضعیت استرسی و اضطرابی – بروز تنش – افسردگی – اختلالات روانی و…

درمان خانگی پرخوری عصبی

با استفاده از متد نورون درمانی اندام برتر می توانید به راحتی پرخوری عصبی خودتان را رفع کنید!

سریعترین راه درمان پرخوری عصبی

در صورتی که وضعیت پرخوری عصبی شما حاد است و نیاز به درمان سریع دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و از اقدام خودسرانه پرهیز کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط