برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی بعد از عمل کیسه صفرا

رژیم غذایی بعد از عمل کیسه صفرا

مشکلاتی مثل سنگ کیسه صفرا باعث می‌شوند تا خوردن بعضی غذاها مشکل ایجاد کند. در بیشتر موارد جراحی سنگ صفرا برای برداشتن سنگ‌ها لازم است که در برخی موارد چاره‌ای جز برداشتن کامل صفرا وجود ندارد. عمل کله سیستکتومی شامل برداشتن کیسه صفرا است که به عنوان یک مخزن صفرا در ناحیه زیر کبدی عمل می‌کند. کیسه صفرا کیسه کوچکی است که در زیر کبد قرار دارد و صفرا را ذخیره می‌کند، مایعی که اساساً توسط کبد تولید می‌شود و برای هضم چربی‌ها ضروری است. کلسترول و نمک‌ها می‌توانند تجمع کرده و سنگ‌هایی را تشکیل دهند که عبور صفرا را مسدود کرده و باعث التهاب کیسه صفرا می‌شوند. در این صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است.

اگر مشکلات صفرا دارید این بخش را از دست ندهید. در این بخش توضیح می‌دهیم که اگر مشکلات صفرا دارید چه غذایی بخورید، اگر می‌خواهید عمل کیسه صفرا انجام دهید چه نکات غذایی را رعایت کنید و در چه زمانی می‌توانید به رژیم غذایی عادی برگیرید.

رژیم غذایی با مشکلات کیسه صفرا

اگر مشکلات سنگ صفرا دارید و جراحی انجام نداده‌اید، باید در خوردن برخی غذاها اعتدال داشته باشید تا دچار مشکلاتی چون درد صفرا یا بدتر شدن بیماری خود نشوید. لیست زیر شامل انواع غذاهای مجاز و غذاهایی است که باید از میل‌کردن آنها با مشکلات صفرا اجتناب کنید. توجه داشته باشید که این لیست عمومی است و برای یک رژیم تخصصی و شخصی باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

خوردن گوشت با مشکلات صفرا

  • مجاز: آب پز، خورشتی، کبابی، کباب شده گوشت گوساله، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، ژامبون بدون چربی و زبان گوساله. مرغ باید بدون پوست خورده شود.
  • غیرمجاز: غذاهای گوشتی سرخ شده، پخته، بریان شده، دودی (به جز ژامبون)، گوشت یا مرغ چرب مانند غاز، اردک یا گوشت خوک چرب، مغز، بیکن دودی، قلوه، ژامبون چرب.
  • محصولات سوسیس و کالباس معمولاً به دلیل محتوای چربی بیشتر آنها توصیه نمی‌شود.

خوردن ماهی با مشکلات صفرا

  • مجاز: انواع ماهی بدون چربی؛ مانند ماهی قزل‌آلا، کاد و پلاک ترجیحاً به صورت آب پز، بخارپز یا کبابی.
  • غیرمجاز: انواع ماهی‌های چرب مانند کپور، ساردین، ماهی‌تن و…

 مصرف تخم مرغ و سنگ صفرا

  • مجاز: یک تا دو عدد تخم مرغ در روز را می‌توان به صورت پخته (ترجیحاً فقط سفیده خورده شود) استفاده کرد.
  • غیرمجاز: نیمرو، غذاهایی تخم مرغ زیادی دارند، سس مایونز، بستنی چرب

خوردن محصولات لبنی با سنگ صفرا

تقریباً هیچ مشکلی با میل‌کردن محصولات لبنی کم‌چرب نخواهید داشت. شیر شیرین، شیر ترش، دوغ، ماست، کوارک، پنیر قابل‌پخش کم‌چرب همگی مجاز هستند. میزان چربی انواع پنیر قابل‌پخش روی بسته‌بندی درج شده است.

خوردن چربی با سنگ صفرا

  • مجاز: کره، روغن‌های گیاهی در مقادیر کم، روغن ذرت، آفتاب‌گردان و جوانه گندم حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند و توصیه می‌شود. تحمل چربی فردی باید در نظر گرفته شود پس بهتر است از پزشک معالج خود بپرسید که چقدر می‌توانید چربی بخورید. در مجموع، حدود 40 گرم چربی پخت و پز و 40 گرم چربی قابل‌پخش در روز.

نان و محصولات آسیاب شده با مشکلات صفرا

  • مجاز: نان سفید، نان‌ترد، نان غلات کامل. اگر خیلی حساس هستید، انواع نان سفید توصیه می‌شود. ماکارونی، برنج، بلغور، آرد بدون افزودنی
  • غیرمجاز: نان‌های سبوس‌دار درشت و سنگین، شیرینی‌های چرب یا نفاخ، شیرینی‌هایی با آجیل، بادام، دانه‌های کنجد، شکلات

خوردن سبزیجات با مشکلات صفراوی

  • مجاز: هویج، اسفناج، کاهو، مارچوبه، قارچ، لوبیا سبز جوان، نخود نرم، کرفس، کدوتنبل، چغندر، تره‌فرنگی، جعفری، خیار به عنوان سبزیجات، احتمالاً مقداری گل کلم یا کلم جوانه یا جوانه‌های سبزیجات. سبزیجات بهتر است آب‌پز شوند، کمی نمک‌زده شوند و برای مدت کوتاهی در کره یا روغن ریخته شوند. فقط باید از سبزیجات تازه استفاده شود. سالاد را می‌توان با سرکه رقیق شده، آب‌لیمو یا کمی شکر تهیه کرد.
  • غیرمجاز: سبزیجات نفاخ مانند کلم، حبوبات، کلم. از مصرف سالاد خیار و گوجه‌فرنگی باید اجتناب شود. از سبزیجات کنسرو شده نیز باید اجتناب کرد!

شیرینی‌ها

  • مجاز: شیرینی‌های سبک و کم‌چرب مانند بیسکویت، پودینگ، بیسکویت خشک، اشترودل و…
  • غیرمجاز: شیرینی‌های شکلاتی، شیرینی‌هایی با فیلینگ خامه‌ای، شیرینی‌هایی با خامه فرم گرفته، شیرینی‌های پف‌دار، شیرینی‌های پرشده با آجیل یا دانه خشخاش، شیرینی‌های سرخ شده در چربی، خمیر مخمر تازه.

شیرین‌کننده‌ها

  • مجاز: فروکتوز، میوه‌های شیرین، عسل، مربا، مربا. گاهی اوقات شیرینی‌ها به خوبی تحمل نمی‌شوند.
  • غیرمجاز: تمام محصولات شکلاتی و بستنی

همچنین بخوانید: آیا شیرین کننده رژیمی مضر هستند؟

سوپ

  • مجاز: سوپ‌های حاوی بلغور، برنج، بلغور جو دوسر، سیب‌زمینی و سبزیجات
  • غیرمجاز: آبگوشت‌های غلیظ از گوشت گاو، گوساله یا مرغ، سوپ‌های دودی، عصاره‌های سوپ و گوشت

میوه

  • مجاز: بسته به میزان تحمل، سیب، گلابی، پرتقال، نارنگی، موز، گریپ‌فروت، توت، انجیر، کشمش، خرما، زردآلو، هلو، آلو، گیلاس، میوه خشک
  • غیرمجاز: آجیل، کمپوت‌های شرکتی و میوه‌های نارس.

نوشیدنی‌ها

  • مجاز: شیر بدون چربی، قهوه با شیر، چای سبک، چای گیاهی. آب‌میوه و سبزیجات (در صورت تحمل)، آب‌معدنی. قبل از نوشیدن باید دی‌اکسیدکربن برخی از آب‌های معدنی را با گاززدن کاهش داد.
  • غیرمجاز: الکل به هر شکل، چای غلیظ، نوشیدنی‌های سرد، نوشیدنی‌های گازدار قوی.

ادویه‌جات

  • مجاز: جعفری، آویشن، زیره، مرزنجوش، ریحان، کرفس، پیازچه، شاهی، ترب و غیره.
  • غیرمجاز: پیاز و سیر به مقدار زیاد، خردل، فلفل، پاپریکا، کاری، کپر، سس‌های تند؛ مانند سس ورچستر، سس پاپریکا، سس گوجه‌فرنگی و همه ادویه‌های تند.

همچنین بخوانید: هضم نشدن غذا چه علتی دارد؟ چی بخوریم؟

رژیم غذایی بلافاصله پس از جراحی برداشتن کیسه صفرا

پس از بیدارشدن از بیهوشی عمومی، بیمار می‌تواند طبق نشانه‌های پزشکی چند جرعه آب بنوشد. در صورت عدم وجود حالت تهوع، می‌توانید روز بعد به غذاخوردن برگردید.

ابتدا و برای چند هفته اول، رژیم غذایی اغلب غذاها کم کالری و کم‌چرب هستند، باید به طور مناسب به وعده‌های غذایی کوچک و مکرر تقسیم شوند، با ترجیح غذاهای ساده و کم پخته، کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر، با کاهش شدید چربی‌های اشباع شده و کلسترول.

در صورت بروز اسهال:

  • پس از کوله سیستکتومی، درصد خوبی از بیماران از مدفوع مایع برای چند روز شکایت دارند که با داروهای خاص قابل‌کنترل است.
  • در این مورد، داروهایی مانند کلستیرامین یا هیدروکسید آلومینیوم که جذب اسیدهای صفراوی را تغییر می‌دهند، می‌توانند به عنوان جایگزین یا همراه با داروهای ضداسهال مصرف شوند.
  • رژیم غذایی در صورت وجود اسهال همراه با کله سیستکتومی کم‌چرب و غذاهای تحریک‌کننده مانند قهوه، شکلات و ادویه‌جات خواهد بود. لبنیات و غذاهایی که باعث افزایش گاز روده می‌شوند؛ مانند اسموتی‌ها و نوشابه‌های گازدار نیز باید تعدیل شوند، در حالی که مصرف فیبر، موز و غلات خشک مانند بیسکویت و کراکر، برنج، ماکارونی و نان تست شده خوب است.

در صورت بروز یبوست:

مصرف مسکن‌های مخدر برای تسکین درد منجر به شروع یبوست می‌شود که باید با خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر (سبزیجات، عموماً خام یا پخته، حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها) و احتمالاً از طریق مدفوع اصلاح شود.

همچنین بخوانید: مشکلات گوارشی در هضم غذا

بازگشت به یک رژیم غذایی معمولی بعد از عمل کیسه صفرا

پس از سپری‌شدن دوره بلافاصله پس از عمل، بیمار کوله سیستکتومی می‌تواند بر اساس ترجیحات خود به رژیم غذایی عادی خود بازگردد.

میل‌کردن غذاهای غنی‌تر از چربی باید تدریجی باشد، با در نظر گرفتن این نکته که به دنبال پرخوری یا وعده‌های غذایی هیپرلیپیدی، خطر سوءهاضمه، رفلاکس معده به مری و استئاتوره افزایش می‌یابد.

بنابراین، توصیه می‌کنیم که وعده‌های غذایی کوچک و مکرر مصرف کنید و میزان تحمل غذاهای مختلف را بررسی کنید. مانند همیشه در مورد رژیم غذایی، تغذیه پس از کوله سیستکتومی کاملاً فردی است و برخی از افراد قادر به هضم هر غذایی بدون مشکل، حتی غذاهای بزرگ هستند.  دیگران از مشکلات بزرگ‌تر شکایت دارند.

آیا می‌توانم بعد از جراحی کیسه صفرا قهوه بنوشم؟

حداقل برای چند هفته اول مصرف قهوه را توصیه نمی‌کنیم. کافئین موجود در قهوه تخلیه معده را تسریع می‌کند. بنابراین بدن به یکباره به مقدار بیشتری صفرا نیاز دارد که باعث ایجاد مشکلی می‌شود که در بالا توضیح داده شد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط