برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ادویه پاپریکا

ادویه پاپریکا و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی

ادویه پاپریکا به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. فواید پاپریکا که می‌توان آن را به راحتی در سراسر جهان کشت کرد، همراه با طعمی که به سفره می‌بخشد، آن را از سایر ادویه‌ها متمایز می‌کند و جایگاه بسیار محبوبی دارد. در این بخش همراه ما باشید تا در خصوص خواص این ادویه شگفت‌انگیز صحبت کنیم.

ادویه فلفل قرمز

پاپریکا چیست؟

وقتی معنی پاپریکا را جستجو می‌کنید، می‌بینید که در فرهنگ لغت به عنوان پودر فلفل قرمز نیز ترجمه شده است که در اصل از فلفل دلمه قرمز به دست می‌آید. پاپریکا که سه نوع تند، شیرین و دودی دارد، در مجارستانی به معنای فلفل قرمز است. وطن آن مجارستان است و برای افزودن طعم و رنگ به غذاها استفاده می‌شود. این ادویه در مقایسه با سایر فلفل‌ها تندی کمتری دارد و بسیار ملایم‌تر است.

چه شیرین و چه تند، پاپریکا یک ادویه کم‌کالری (282 کیلو کالری در 100 گرم)، کم چربی و سرشار از نمک های معدنی ، به ویژه آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. به دلیل وجود فلاونوئیدها، پلی فنول ها، بتاکاروتن و لوتئین، خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی بالایی دارد . پاپریکا از سلامت پوست و مو محافظت می‌کند، هضم غذا و فعالیت طبیعی روده را تحریک می‌کند و به لطف کپسایسین، ماده ای که می تواند فشار خون را کاهش دهد، در موارد فشار خون شریانی مفید است .

فواید پاپریکا

یکی از دلایل استفاده از این ادویه، خواص بی‌نظیری است که برای سلامتی و ایمنی بدن ما دارد، از جمله:

  • غنی از ویتامین C
  • بازسازی سلول‌ها
  • مسکن درد
  • حفاظت از سیستم عصبی
  • درمان کلسترول بد
  • تسریع متابولیسم
  • ترمیم زخم‌ها
  • بهبود سرماخوردگی
  • هورمون شادی را ترشح می‌کند.
  • ادرارآور است.
  • برای روماتیسم مفید است.
  • کمک به دفع سموم بدن
  • از سلامت چشم محافظت می‌کند.
  • سلول های خونی را تجدید می‌کند.
  • یک انبار ویتامین C

    ادویه پاپریکا بسیار غنی از ویتامین C است. 1 قاشق غذاخوری پاپریکا 20 درصد از ویتامین C مصرفی روزانه شما را تامین می‌کند.  ویتامین C به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی قوی خود ، موانع سیستم ایمنی را بالا می برد و با مهار سنتز مواد سرطان زا به بدن کمک می کند از خطر ابتلا به تومورها، به ویژه تومورهای معده جلوگیری کند. علاوه بر این ، سهم آن برای خنثی سازی رادیکال های آزاد اساسی است

    سلول‌ها را تجدید می‌کند

    با آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد که باعث بیماری قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر می شوند، مبارزه می‌کند. نوسازی سلول‌ها را تضمین می‌کند. اگر از مشکلات قلبی رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم پاپریکارا به لیست برنامه غذایی بیماری قلبی اضافه کنید.

  •  

    تسکین درد با پاپریکا

     به لطف اجزای موجود در پاپریکا، التهاب کاهش می یابد. دارای خاصیت تسکین درد قوی است. پاپریکا که برای کسانی که اغلب از سردرد رنج می برند خاصیت نجات بخش دارد، با اثر تسریع گردش خون به شما در تسکین سردرد کمک می‌کند.

    محافظت از سیستم عصبی

    سیستم عصبی ما بنا به دلایل مختلفی می‌تواند آسیب ببیند و محافظت از آن مهم است. پاپریکا با خواصی که دارد یک ماده مفید برای  محافظت در برابر هر گونه آسیبی که ممکن است در سیستم عصبی ایجاد شود.

خواص ادویه پاپریکا

کلسترول را متعادل می‌کند

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که توسط کبد تولید می شود و بدن از آن برای ساخت سلول‌ها و تولید ویتامین ها و سایر هورمون ها استفاده می کند. اما کلسترول بد برای سلامت مضر است. کلسترول بد LDL منجر به تجمع پلاک در رگ های خونی می شود و آنها را سفت و باریک می‌کند. این امر جریان خون و اکسیژن مورد نیاز قلب شما را کاهش می‌دهد یا مسدود می‌کند که می‌تواند باعث درد قفسه سینه، حمله قلبی و سکته شود. پاپریکا با تنظیم سطح کلسترول به شما کمک می‌کند زندگی سالم تری داشته باشید.

متابولیسم را تسریع می‌کند

متابولیسم واکنش‌های شیمیایی در سلول‌های بدن است که غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. هرچه متابولیسم بالاتر باشد، انرژی بدن بیشتر میشود و از افزایش وزن جلوگیری میشود. پاپریکا اثری دارد که سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. بنابراین، کاهش وزن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

ترمیم زخم‌ها

روند درمان زخم را میتوان با مواردی چون استفاده از پاپریکا سرعت بخشید. در طب سنتی از این ادویه اغلب در درمان زخم استفاده می‌شود. ماده کپسایسین موجود در آن به بهبود سریع زخم‌ها کمک می‌کند.

برای سرماخوردگی مفید است

 می‌توانید از چای پاپریکا برای پیشگیری از سرماخوردگی‌هایی که اغلب در ماه‌های زمستان رخ می‌دهد، استفاده کنید. چای پاپریکا مقاومت بدن را افزایش می دهد. همچنین افزودن پاپریکا به سوپ‌هایی که هنگام سرما خوردگی درست می‌کنید به تسریع بهبود سرما خوردگی کمک می‌کند.

شادی با پاپریکا

 پاپریکا، درست مانند شکلات، “اندورفین” به نام هورمون شادی را در بدن شما ترشح می‌کند. با میل کردن پاپریکا روحیه خود را حفظ کرده و بدن خود را سرحال نگهدارید.

ادرارآور

پاپریکا یک آنتی اکسیدان قوی است. عفونت‌های دستگاه ادراری با اثر ادرارآور موجود در پاپریکا به سرعت بهبود می‌یابند. اگر در رژیم غذایی لاغری خود دچار مشکلاتی چون یبوست هستید، می‌توانید با افزودن پاپریکا به غذای خود این مشکل را حل کنید.

برای روماتیسم مفید است

واضح ترین علامت روماتیسم، درد عضلانی است. فلفل پاپریکا به ماهیچه های بدن کمک می‌کند تا آرام شوند. اگرچه به عنوان بیماری سالمندان شناخته می‌شود، اما برای بیماری های روماتیسمی که در هر سنی ممکن است با آن مواجه شوید مفید است.

حذف سموم  بدن با پاپریکا

 پاپریکا اثر تسریع کننده‌ای بر سیستم گردش خون دارد. با این اثر میزان تعریق در بدن شما افزایش می‌یابد. با تعریق می توانید از شر سموم مضر خلاص شوید.

از سلامت چشم محافظت می‌کند

 فلفل پاپریکا حاوی سطوح بالایی از ویتامین A است. این به محافظت از سلامت چشم کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند چشم های سالم تری داشته باشید.

سلول های خونی را تجدید می‌کند

  فلفل پاپریکا حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که برای تجدید سلول‌های خون بسیار مفید است. به لطف این ویژگی، شما را در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها از جمله سلول های سرطانی مقاوم می‌کند.

خواص ادویه پاپریکا

چگونه از ادویه پاپریکا استفاده کنیم، برای چیست؟

راه های مختلفی برای استفاده صحیح از ادویه پاپریکا وجود دارد، از جمله:

  • به غذاهای گوشتی طعم بیشتری می‌بخشد و همچنین می تواند در بسیاری از دستورغذاها استفاده شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان سس یا پودر برای صبحانه گرم استفاده کرد.
  • می توانید با افزودن آن به سبزیجات آب پز، به منوهای رژیم غذایی طعم بدهید. به دلیل اثر تسریع کننده متابولیسم، می‌توانید آن را به طور مکرر یا به عنوان پودر پاپریکا یا به عنوان فلفل پاپریکا استفاده کنید.
  • فلفل پاپریکا به دلیل ترکیبات موجود در آن، به‌عنوان ماده اولیه در صنعت داروسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • همچنین به شکل پماد برای واکنش هایی مانند زخم و آلرژی استفاده می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن به بهبود سریع زخم های شما کمک می‌کند.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی پاپریکا

مانند فلفل، توصیه‌های احتیاط ویژه در مصرف افرادی که به سبزیجات متعلق به خانواده Solanaceae (گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل) حساس هستند، در مورد پاپریکا نیز صدق می‌کند.  در واقع، اگر با میل کردن موارد گفته شده دچار مشکلات معده پیچیده شود، پاپریکا می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. علاوه بر این، کپسایسین فراوان در پاپریکا تند می تواند باعث تحریک غشاهای مخاطی دستگاه گوارش و ناراحتی در مورد زخم‌ها و هموروئیدها شود.

اگر به ادویه‌ها علاقه دارید، مقاله بهترین ادویه برای لاغری را از دست ندهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط