برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص بادام

خواص بادام و مضرات مصرف زیاد آن

بادام دانه‌های خوراکی و یکی از بهترین آجیل‌های درختی است. درخت بادام یکی از اولین درختانی بوده است که مردم کشت می‌کردند. در اردن، باستان شناسان شواهدی از درختان بادام یافتند که قدمت آن‌ها به 5000 سال قبل می‌رسد. اکنون ایالات متحده بزرگ‌ترین تولید کننده بادام در جهان است. بادام‌هایی که می‌توانید از فروشگاه‌ها بخرید، معمولاً پوسته آن‌ها برداشته می‌شود و مغزهای خوراکی داخل آن قابل استفاده می‌شود. بادام‌ها به دو صورت خام یا بو داده فروخته می‌شوند. در ادامه این مقاله به طور خلاصه به خواص بادام خواهیم پرداخت.

بادام یک غذای سالم است. آن‌ها طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کنند و می‌توانند منبع خوبی از پروتئین برای افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند باشند. همچنین به طرق مختلف در رژیم غذایی گنجانده شود. جالب است بدانید بادام حاوی مواد مغذی است که به پیشگیری از سرطان، تقویت استخوان‌ها، تقویت سلامت قلب و غیره کمک می‌کند. فقط یک مشت بادام حاوی یک هشتم پروتئین مورد نیاز روزانه یک فرد است؛ بنابراین مردم می‌توانند بادام را به صورت خام یا برشته به عنوان میان وعده میل کنند یا به غذاهای شیرین یا خوش طعم اضافه کنند.

خواص بادام

خواص بادام

بادام دارای چندین خواص بالقوه برای سلامتی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بادام و سلامتی

خوردن بادام سطح کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بادام فاقد کلسترول است. بادام سرشار از چربی است، اما چربی اشباع نشده است. این نوع چربی خطر لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول «بد» را اکاهش می‌دهد. چربی‌های غیراشباع می‌تواند وضعیت کلسترول خون فرد را بهبود بخشد. بادام موجب افزایش سطح ویتامین E در پلاسما و گلبول‌های قرمز می‌شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند به توقف فرآیند اکسیداسیون که باعث انسداد عروق کلسترول می‌شود، کمک کند. به مردم توصیه می‌شود برای محافظت از سلامت قلب روزانه حدود 45 گرم بادام مصرف کنند.

 بادام و خطر سرطان

خطر ابتلا به سرطان سینه در میان افرادی که مقادیر بیشتری از بادام زمینی، گردو و بادام مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که آن را در برنامه‌ تغذیه‌ای خود ندارند، دو تا سه برابر کمتر دیده شده است. گردو، بادام زمینی و بادام یک عامل محافظتی برای ایجاد سرطان سینه هستند.

 ارتباط خواص بادام و بیماری‌های قلبی

بادام همراه با سایر آجیل‌ها و دانه‌ها می‌تواند به بهبود سطح لیپید یا چربی در خون کمک کند. همچنین برای سلامت قلب مفید باشد. بادام به میزان قابل توجهی سطح آنتی اکسیدان‌ها را در جریان خون افزایش می‌دهد و موجب کاهش فشار خون می‌شود. فشار خون بالا منجر به ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.  بادام هم‌چنین جریان خون را بهبود می‎بخشد. محققان معتقدند که این موارد می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • ویتامین E، چربی‌های سالم و فیبر که به فرد کمک می‎کند احساس سیری کند.
  • تاثیر آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها.

آن‌ها خوردن یک مشت بادام در روز را برای به دست آوردن این فواید توصیه می‌کنند.

خواص بادام و ویتامین E

بادام حاوی مقادیر نسبتاً بالایی ویتامین E است. مصرف بیشتر ویتامین E خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که رادیکالهای آزاد بیش از حد انباشته شوند.

رادیکال‌های آزاد ناشی از فرآیندهای طبیعی بدن و استرس‌های محیطی هستند. بدن می‌تواند بسیاری از آن‌ها را از بین ببرد، اما آنتی‌اکسیدان‌های رژیمی به حذف آن‌ها کمک می‌کنند. سطوح بالای رادیکال‌های آزاد می‌تواند منجر به مختل اکسیداتیو و در نتیجه آسیب به سلول‌ها شود. این موارد باعث بیماری‌های مختلف و مشکلات در سلامتی می‌شود.

بادام و قند خون

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بادام می‌تواند به مدیریت سطح قند خون در بدن کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سطح منیزیم پایینی دارند. کمبود در میان کسانی که در قند خون خود مشکل دارند شایع است.

Properties of almonds

مضرات مصرف بادام

در این قسمت با بخشی از مضرات مصرف بادام آشنا می‌شویم:

آلرژی

افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید از بادام اجتناب کنند. اگر فردی پس از خوردن بادام دچار کهیر، تورم و مشکل در تنفس شد، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد. وضعیتی به نام آنافیلاکسی به سرعت ایجاد می‌شود و می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. کسانی که آلرژی شناخته شده دارند باید بسته بندی غذاهای آماده را بررسی کنند و مطمئن شوند که غذاهای رستوران‌ها حاوی آجیل نیستند. این خطر وجود دارد که کیک‌ها، آب‌نبات‌ها، و بسیاری از غذاهایی که حاوی آجیل باشند.

خفگی و مکیدن

کودکان خردسال، برخی افراد مسن و هرکسی که در بلعیدن مشکل دارد، به دلیل خطر خفگی، باید از آجیل کامل اجتناب کنند. افراد مبتلا به زوال عقل، بیماری پارکینسون و کاهش تحرک می‌تواند در معرض خطر بیشتری برای آسپیراسیون باشند که همین امر باعث ورود غذا به ریه‌ها شود. آسپیراسیون غذا می‌تواند منجر به عوارضی مانند ذات الریه شود.

آیا بادام در درمان یبوست تاثیر دارد؟

بله، خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام می‌تواند دستگاه گوارش شما را در حرکت نگه دارد و از یبوست جلوگیری کند.

آیا بادام برای لاغری مفید است؟

این گیاه منبع خوبی از پروتئین است به ویژه برای افرادی است که رژیم گیاهی را دنبال می کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط