برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مواد غذایی ضد استرس

بهترین مواد غذایی ضد استرس را بشناسید

استرس به دلایل مختلفی در زندگی روزمره ایجاد می‌شود. به خصوص مشغله کاری، روابط با اعضای خانواده، ترافیک، زندگی اجتماعی یا بسیاری از مسائل دیگر باعث ایجاد استرس می‌شود. برای مقابله با استرسی که بخشی از زندگی مدرن است، می‌توانید برنامه‌های تغذیه سالم را دنبال کنید. با دریافت حمایت از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها که سطح استرس را در بدن کاهش می‌دهند، می‌توانید زندگی آرام‌تری داشته باشید. در این بخش به توضیح مواد غذایی ضد استرس پرداخته‌ایم که با گنجاندن آنها در وعده‌های غذایی خود، بتوانید کمی از استرس روزمره خود را کنترل کنید.

مواد غذایی ضد استرس

برای کاهش استرس چه بخوریم؟

در بسیاری از زمینه‌های زندگی، افراد ممکن است لحظات پر استرسی را تجربه کنند. در نتیجه استرس، گاهی اوقات انتخاب‌های تغذیه‌ای اشتباه انجام می‌شود. در نتیجه این انتخاب‌های اشتباه، اکثر افراد نمی‌توانند از افزایش وزن جلوگیری کنند و متأسفانه به دلیل استرس، دائماً غذا می‌خورند.

  • دانه کتان
  • جو دوسر نورد شده
  • سبزیجات برگ سبز
  • موز
  • ماهی
  • کفیر
  • بادام
  • چای سبز
  • زنجبیل

غذاهای ذکر شده در بالا حاوی امگا 3، منیزیم و ال تیانین هستند. این باعث کاهش ایجاد استرس در مغز می‌شود. به عنوان مثال، ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و تن که از جمله غذاهای کاهش دهنده استرس هستند، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 توصیه می‌شود؛ زیرا با کاهش استرس می‌توانند تعادل مواد شیمیایی را در مغز حفظ کنند. علاوه بر این، موز تولید سروتونین، هورمون شادی را در مغز افزایش می‌دهد، زیرا سرشار از اسید آمینه تریپتوفان و منیزیم است که به کاهش استرس کمک می‌کند.

اگر قصد کاهش وزن دارید اما استرسی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله رژیم دوپامین را مطالعه فرمایید.

رابطه بین غذاهایی که در زندگی روزمره مصرف می‌کنید و استرس چیست؟

غذاهایی که در زندگی روزمره مصرف می‌کنیم به طور مستقیم بر درصد استرس تأثیر می‌گذارند. برخی از چیزهایی که می‌خوریم و می‌نوشیم باعث کاهش استرس و برخی دیگر باعث افزایش استرس می‌شوند. به عنوان مثال، غذاهای شیرین، قهوه و الکل در میان غذاهای فراوری شده می‌توانند سطح استرس را افزایش دهند، در حالی که غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها پاسخ بدن به هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهند. به همین دلیل

تغذیه مناسب نقش فوق‌العاده مهمی در کاهش اضطراب و استرس دارد.

ضدافسردگی طبیعی: اثر پاسی فلورا چیست؟

پاسی فلورا به عنوان یک ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند. این داروی ضدافسردگی طبیعی که به نام گل شور نیز شناخته می‌شود، به دلیل داشتن خواص آرام بخش، بر مشکلات سلامتی مانند استرس، اضطراب و افسردگی اثر شفابخش دارد. فلاونوئیدها، کربوهیدرات‌ها و آلکالوئیدهای موجود در پاسی فلورا اثر آرام‌بخشی ایجاد می کنند.

گونه پاسی فلورا به نام incarnata با افزایش آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مانند سروتونین و نوراپی‌نفرین، به لطف هارمولین و آلکالوئیدهای هارمولیت موجود در آن، به بهبود خلق‌وخوی کمک می‌کند. این گیاه همچنین به بهبود کیفیت خواب و مبارزه با بی‌خوابی کمک می‌کند. به همین دلیل پاسی فلورا در برابر مشکلات سلامت روان نیز اثر محافظتی دارد. این ماده مغذی معمولاً به شکل چای پاسی فلورا مصرف می‌شود. علاوه بر گزینه چای، به صورت کپسول و عصاره نیز موجود است. البته توصیه می‌کنیم قبل از مصرف چنین محتوایی با پزشک خود مشورت کنید.

مواد غذایی ضد استرس

بهترین مواد غذایی ضد استرس

اگر می‌خواهید غذاهایی مصرف کنید که استرس را کاهش می‌دهد. غذاهای غنی از امگا 3، منیزیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و L-Theanine را انتخاب کنید. تقریباً تمام غذاهایی که به کاهش استرس کمک می کنند باید برای داشتن یک زندگی سالم مصرف شوند.

غذاهای غنی از امگا 3

غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند، غذاهای غنی از امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد سالم بدن بسیار مهم هستند. همچنین به کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی کمک می‌کند. این مواد مغذی عبارت‌اند از:

  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی‌تن
  • تخم مرغ
  • گردو
  • دانه‌های چیا
  • دانه کتان

علاوه بر این، این غذاها برای یک رژیم غذایی سالم نیز موثر هستند.

غذاهای غنی از منیزیم

همچنین برای کاهش استرس باید غذاهای حاوی منیزیم مصرف کنید. منیزیم که استرس را کاهش می‌دهد، عملکرد عضلانی و عصبی را نیز تنظیم می‌کند و از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند. همچنین ریتم قلب را تنظیم می‌کند و سطح قند خون را کنترل می‌کند. غذاهای حاوی منیزیم عبارت‌اند از: بادام، اسفناج، فندق، گندم کامل، تخمه کدوتنبل، ماست، آووکادو، موز و جو نیز گنجانده شده است.

زنجبیل

زنجبیل همچنین اثر تسکین‌دهنده‌ای بر سیستم عصبی دارد؛ زیرا هورمون کورتیزول را تنظیم می‌کند. به همین دلیل می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به صورت خام مصرف کنید.

ال-تیانین

L-Theanine که به طور طبیعی در برگ‌های چای سبز یافت می‌شود، به کاهش استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، این عنصر سیستم عصبی را آرام می‌کند؛ زیرا از تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، L-Theanine یک ماده مفید در مبارزه با استرس و اضطراب است.

غذاهای پروبیوتیک را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید

رابطه روده و مغز یکی از موضوعاتی است که اخیراً مورد بحث قرار گرفته است. باکتری‌های روده نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین ایفا می کنند که باعث ایجاد احساس شادی در شما می‌شود؛ بنابراین حفظ تعادل باکتری‌های روده از طریق مصرف پروبیوتیک به نفع مغز نیز خواهد بود. پروبیوتیک‌هایی مانند ماست و کفیر را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

سعی کنید مقدار زیادی ویتامین B دریافت کنید

کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد توصیه می کنند که مقدار زیادی از غذاهای غنی از ویتامین B مانند گوشت گاو، آووکادو و بادام را مصرف کنید. زیرا ویتامین‌های گروه B تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارند. اختلالات اضطرابی زمانی رخ می‌دهد که کمبود این ویتامین‌ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ویتامین B6 ترشح ناقل عصبی سروتونین را در بدن تسهیل می‌کند که به عنوان هورمون شادی نیز شناخته می‌شود. در مطالعه‌ای که بر روی گروهی از افرادی که در مشاغل بسیار استرس‌زا در استرالیا کار می‌کردند، انجام شد، مشخص شد که وقتی به مدت 12 هفته به این افراد رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین B داده شد، استرس آنها کاهش یافت.

آنتی‌اکسیدان‌ها را ذخیره کنید

یکی از معتبرترین دلایل برای گنجاندن غذاهای آنتی‌اکسیدانی در سفره‌هایمان این است که به ما در مبارزه با اضطراب و استرس کمک می کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می کنند. این رادیکال‌های آزاد باعث التهاب می‌شوند مگر اینکه آنتی‌اکسیدان مصرف کنید که به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی آسیب می‌رساند. ذخایر بتاکاروتن مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین و اسفناج؛ منابع ویتامین C مانند مرکبات، فلفل قرمز و کلم بروکلی؛ سعی کنید مقدار زیادی از منابع ویتامین E مانند بادام، آووکادو و آفتاب‌گردان مصرف کنید.

غذاهای پروبیوتیک را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید

رابطه روده و مغز یکی از موضوعاتی است که اخیراً مورد بحث قرار گرفته است. باکتری‌های روده نقش مهمی در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین ایفا می کنند که باعث ایجاد احساس شادی در شما می‌شود؛ بنابراین حفظ تعادل باکتری‌های روده از طریق مصرف پروبیوتیک به نفع مغز نیز خواهد بود. پروبیوتیک‌هایی مانند ماست و کفیر را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط