برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم پروبیوتیک

رژیم پروبیوتیک و بهترین منابع پروبیوتیک

به دلایل زیادی مانند سوءتغذیه، الکل، مواد شیمیایی مصرف شده با غذا، سیگار، استرس، آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و قرص‌های ضدبارداری، تعداد پروبیوتیک‌ها در بدن ما به جای افزایش کاهش می‌یابد. ما باید میزان پروبیوتیک‌ها را در بدن خود افزایش دهیم تا از آسیب باکتری‌های مضر محافظت کنیم و سیستم گوارشی خوب و ایمنی قوی داشته باشیم. اگر ما نیز بنا به دلایلی که گفتیم دچار کمبود پروبیوتیک هستید، رژیم پروبیوتیک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رژیم پروبیوتیک چیست؟

دستگاه گوارش نقش مهمی در روند کاهش وزن دارد. سیستم گوارشی که به خوبی کار می‌کند تأثیر مثبتی بر کاهش وزن دارد. پروبیوتیک‌ها برای عملکرد منظم سیستم گوارش مورد نیاز هستند. زمانی که تعداد پروبیوتیک‌ها کم باشد، اختلالاتی در سیستم گوارشی ایجاد می‌شود. در اغلب موراد  این مسئله می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در نتیجه تحقیقات، مشاهده شده است که افرادی که مکمل‌های پروبیوتیک مصرف می کنند نسبت به افرادی که مکمل‌های پروبیوتیک مصرف نمی‌کنند، کاهش وزن بیشتری در حین رژیم دارند؛ بنابراین کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها امکان‌پذیر است. پروبیوتیک‌ها را می‌توان به صورت طبیعی یا مکمل به شکل قرص، پودر یا کپسول مصرف کرد. آنچه توصیه می‌شود افزایش میزان پروبیوتیک‌ها در بدن به طور طبیعی است.

منابع طبیعی پروبیوتیک 

پروبیوتیک‌ها، نوعی باکتری است و وقتی خورده می‌شود، فواید سلامتی دارند. شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از مکمل‌ها و همچنین از غذاهای تهیه شده توسط تخمیر باکتریایی دریافت کنید. غذاهای حاوی پروبیوتیک شامل موارد زیر است:

جدای از این موارد می‌توان از مکمل‌های پروبیوتیکی که از داروخانه‌ها خریداری می‌شود نیز استفاده کرد.

مشکلات ناشی از کمبود پروبیوتیک چیست؟

کمبود پروبیوتیک می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • مشکلات گوارشی:  به ویژه مشکلاتی مانند گاز، نفخ، یبوست یا اسهال 
  • ضعف سیستم ایمنی: پروبیوتیک‌ها می‌توانند از فعالیت سلول‌های ایمنی حمایت کنند. کمبود پروبیوتیک می‌تواند باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن شود.
  • مشکلات جذب مواد مغذی: پروبیوتیک‌ها ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را تسهیل کنند. کمبود می‌تواند بر جذب مواد مغذی تأثیر منفی بگذارد.
  • مشکلات پوستی: سلامت دستگاه گوارش نیز می‌تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد. در حالی که پروبیوتیک‌ها می‌توانند از سلامت پوست حمایت کنند، کمبود آنها می‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود.
  • مشکلات سلامت روان: کمبود پروبیوتیک ممکن است به مشکلات سلامت روان (مانند اضطراب، افسردگی) کمک کند.
  • مشکلات جذب ویتامین و مواد معدنی: کمبود پروبیوتیک می‌تواند باعث جذب ناکافی برخی از مواد مغذی شود.

مزایای رژیم پروبیوتیک چیست؟

بسته به غذای مصرف شده یا ضربات وارده ممکن است ترک‌های کوچکی در معده و روده ایجاد شود. پروبیوتیک‌ها در این ترک‌ها می‌نشینند و به عنوان درزگیر عمل می کنند.

پروبیوتیک‌ها سطح اسید معده را افزایش می‌دهند و از رشد باکتری‌های مضر در فلور معده و روده جلوگیری می کنند.

همچنین پروبیوتیک‌ها آنزیم‌های مختلفی ترشح می کنند. مشخص است که آنزیم‌های ترشح شده تعادل هورمونی بدن را حفظ می کنند.

آنها اطمینان حاصل می کنند که ویتامین‌های مصرف شده با کارایی عالی در خون مخلوط می‌شوند. آنها به‌سرعت سایر ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین‌های A و C را در خون مخلوط می کنند.

باکتری‌های مضر برخی از سموم را در بدن تولید می کنند. پروبیوتیک‌ها تا حد زیادی مسئول از بین بردن این سموم هستند.

آنها اسیدهای چرب موجود در خون را کنترل می کنند. آنها کلسترول بد را کاهش می‌دهند و کلسترول خوب را ثابت نگه می‌دارند.

اینها فواید عمومی پروبیوتیک‌ها برای سلامتی هستند، اما می‌توانیم ده‌ها مزیت اضافی را فهرست کنیم. آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم تقریباً در تمام عملکردهای بدن نقش دارند.

همچنین بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن + معرفی روش‌های طلایی

پروبیوتیک‌ها چگونه باید در رژیم غذایی گنجانده شوند؟

گنجاندن پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی با افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک به لیست رژیم غذایی امکان‌پذیر است. به لطف مخمر موجود در ماست، یکی از غنی‌ترین منابع پروبیوتیکی است. اگرچه حجیم است، اما می‌توان آن را به مقدار زیاد در همه انواع رژیم غذایی مصرف کرد؛ زیرا کالری کمی دارد.

علاوه بر این، تمام محصولات لبنی سرشار از پروبیوتیک هستند. سرشار از کفیر، پنیر سفید، پنیر کاشار، پنیر تولوم و دوغ است.

ترشی‌های تولید شده از نگهداری سبزیجات مختلف در محیطی بدون هوا با سرکه یا لیمو نیز از نظر پروبیوتیک بسیار غنی هستند. در نتیجه فرایند تخمیر، بسیاری از باکتری‌های مفید در ترشی و آب ترشی یافت می‌شوند.

همچنین می‌توانید با مصرف شراب مقدار زیادی پروبیوتیک دریافت کنید. به طور خلاصه، انواع غذاها و نوشیدنی‌هایی که در معرض تخمیر قرار می‌گیرند، از نظر پروبیوتیک بسیار غنی هستند.

مصرف این غذاها به عنوان مکمل وعده‌غذایی اصلی یا به عنوان غذای اصلی در میان‌وعده‌ها برای رژیم‌های غذایی مناسب است. بسیاری از آنها کالری زیادی ندارند. به این ترتیب مصرف آنها تأثیری مانند افزایش وزن ندارد. اگرچه آنها بدون کالری هستند، اما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه پروبیوتیک‌ها هستند.

آیا کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها مفید است؟

پروبیوتیک‌ها به عنوان میکروارگانیسم‌های زنده‌ای تعریف می‌شوند که با حفظ تعادل در فلور روده افراد بر سلامت انسان تأثیر مثبت می‌گذارند.

کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها نیز جایگاه مهمی در این زمینه دارد. صدها میکروارگانیسم مختلف در دستگاه گوارش ما وجود دارد. با افزایش تعداد کیلو، تعداد میکروارگانیسم‌ها کاهش می‌یابد. با توجه به این شرایط، کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها روشی منطقی و سالم خواهد بود.

پروبیوتیک‌ها کنترل اشتها را فراهم می کنند. قند برای رشد میکروارگانیسم‌ها مورد نیاز است. به این ترتیب تغذیه شما از نظم خاصی برخوردار می‌شود و در مسیر کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها قرار می‌گیرید.

به طور طبیعی، پروبیوتیک‌ها را می‌توان از ماست‌های خانگی، ترشی‌های خانگی، سرکه و کفیر به دست آورد. هر روز یک کاسه ماست، یک ترشی که به وعده‌های غذایی خود اضافه می‌کنید، یا یک لیوان کفیر مکمل‌های پروبیوتیک را برای شما فراهم می‌کند. به لطف این نظم در فلور روده شما، گام‌هایی برای کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها برداشته می‌شود.

 کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها

به جای نوشیدنی‌های آماده، می‌توانید محصولات پروبیوتیک را خودتان با پودر پروبیوتیک تهیه کنید که می‌توانید از گیاهان دارویی یا سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.

با مخلوط‌کردن ماست با پودر پروبیوتیک، می‌توانید عملکرد دستگاه گوارش خود را تسریع کرده و اثرات مثبتی بر متابولیسم خود ایجاد کنید. می‌توانید 1 لوله یعنی 1 ساشه پروبیوتیک را در 1 کاسه ماست بریزید. با استفاده از یک بار در روز می‌توانید در عرض 1 هفته تفاوت را احساس کنید.

نباید فراموش کرد که هیچ‌چیز به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست و پروبیوتیک‌ها نیز کافی نیستند. پروبیوتیک‌هایی که علاوه بر رژیم غذایی متعادل و برنامه ورزشی استفاده می‌شوند، تأثیر تسریع‌کننده‌ای در کاهش وزن خواهند داشت. شما در برنامه‌های غذایی خود به عواملی نیاز دارید که احساس بهتری داشته باشید و انگیزه شما را افزایش دهد. در این مرحله، پروبیوتیک‌ها عاملی هستند که تأثیر مثبتی بر بدن شما خواهند داشت و احساس بهتری در شما ایجاد می کنند. برای استفاده سالم باید تحت نظر و مشاوره متخصص تغذیه مصرف شود.

همچنین بخوانید: برای پاکسازی روده چه بخوریم؟

چقدر می‌توان با رژیم پروبیوتیک وزن کم کرد؟

بر اساس تحقیقات فعلی، اثرات مثبت استفاده از پروبیوتیک در برابر افزایش وزن به اثبات رسیده است. البته این اثر تنها زمانی رخ می‌دهد که در کنار یک برنامه رژیم غذایی استفاده شود. پروبیوتیک‌ها که سوزاندن کالری را به‌شدت تسریع می کنند، از ذخیره چربی در بدن نیز جلوگیری می کنند.

طبیعتاً افرادی که می‌خواهند بعد از یادگیری این اطلاعات وزن کم کنند، با پروبیوتیک‌ها چند کیلو وزن کم کنم؟ آنها در کنجکاوی عددی مانند. با این حال، اگرچه رقم روشنی برای این سؤال وجود ندارد، اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر این تغییر نحوه اجرای برنامه‌های تغذیه و تمرینی است. اگر به تغذیه خود توجه نکنید و به‌اصطلاح هر چه پیش رویتان است بخورید، متأسفانه هر چقدر هم که پروبیوتیک مصرف کنید، تأثیر مثبتی در کاهش وزن نخواهید دید.

چه کسی باید کاهش وزن با پروبیوتیک‌ها را ترجیح دهد؟

در برخی موارد، بیماری‌های معده و روده ممکن است عامل اصلی افزایش وزن باشند. این واقعیت که غذای مصرف شده خیلی سریع جذب می‌شود ممکن است باعث شود که مقدار کالری دریافتی به بدن به طور نامتعادلی افزایش یابد. کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های وارد شده به بدن نیز می‌توانند قند خون را به طور نامتوازنی افزایش دهند. مصرف پروبیوتیک را می‌توان به‌منظور تنظیم باکتری‌های روده و معده افزایش داد که دلیل اصلی همه این موارد است. به عبارت دیگر، افرادی که به دلیل مشکلات معده و روده چاق می‌شوند، باید با پروبیوتیک‌ها وزن خود را کاهش دهند.

عوارض جانبی رژیم پروبیوتیک

در چند روز اول مصرف مکمل پروبیوتیک، ممکن است عوارض گوارشی مانند گاز و ناراحتی خفیف شکمی را تجربه کنید. با این حال، هنگامی که به آن عادت کردید، هضم شما باید شروع به بهبود کند.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌های خطرناک در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، از جمله مبتلایان به HIV، ایدز و برخی شرایط دیگر شوند.

اگر مشکل پزشکی دارید، قبل از مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

حفظ روده سالم چیزی بیشتر از مصرف یک مکمل پروبیوتیک است. از آنجایی که بسیاری از عوامل سبک زندگی بر باکتری‌های روده شما تأثیر می‌گذارد، رژیم غذایی روزانه و ورزش به یک اندازه مهم هستند.

با این حال، مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند طیف گسترده‌ای از مزایای با عوارض جانبی کمی را ارائه دهند؛ بنابراین اگر به بهبود سلامت روده خود علاقه دارید، ممکن است ارزش امتحان‌کردن را داشته باشند.

هنگام استفاده از پروبیوتیک‌ها چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در صورت استفاده منظم از پروبیوتیک‌ها باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در صورت بارداری یا شیردهی باید پس از مشورت با پزشک مصرف شود.
  • افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید با توجه به مواد تشکیل دهنده از پروبیوتیک‌های بدون لبنیات استفاده کنند.
  • در درمان عفونت قارچی و پانکراتیت با مشورت پزشک مصرف شود.
  • به انواع باکتری‌های روی برچسب توجه کنید زیرا هر نوع باکتری برای هر بیماری مفید نیست.

در صورت ابتلا به بیماری سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در کودکان نباید از آن استفاده شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط