برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم دوپامین

با رژیم دوپامین لاغر شوید و احساس گرسنگی نکنید!

رژیم غذایی دوپامین که توسط سرآشپز بریتانیایی تام کریج ایجاد شده است، رژیم غذایی شادی نیز نامیده می‌شود؛ زیرا باعث کاهش وزن و شادتر شدن شما می‌شود. رژیم غذایی دوپامین با بالا نگه‌داشتن سطح دوپامین در بدن از افزایش اشتها جلوگیری می‌کند. با رژیم دوپامین می‌توانیم میل به خوردن را سرکوب کنیم، حتی اگر گرسنه نباشیم. دوست دارید نحوه انجام این رژیم مهیج و جذاب را بدانید؟ پس این بخش از اندام برتر را با دقت مطالعه کنید.

رژیم دوپامین

دوپامین چیست؟

دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که توسط مغز (و همچنین، تا حدی توسط غدد فوق‌کلیوی) تولید می‌شود که هورمون سرخوشی نیز نامیده می‌شود، زیرا سطوح آن ارتباط نزدیکی با حوزه لذت و مکانیسم پاداش دارد. هر چیزی که ما را از نظر لذت راضی می‌کند، از رابطه جنسی گرفته تا موسیقی، سطح دوپامین را افزایش می‌دهد و البته شامل غذا نیز می‌شود. دوپامین همچنین مسئول کنترل عضلات، انگیزه شخصی، خواب، خلق‌وخو، حافظه و یادگیری است.

نحوه عملکرد رژیم دوپامین

رژیم غذایی دوپامین که توسط تام کریج تهیه شده است بر اساس یک الگوی غذایی است که غذاهای محرک دوپامین را ادغام می‌کند. به لطف این غذاها که سطح هورمون سرخوشی را در خون بالا می‌برند، این رژیم به‌هیچ‌وجه مثل همیشه افسرده‌کننده نیست، برعکس: شما خوشحال هستید که در مسیر خود بمانید و روزها را با اشتیاق و انرژی پشت سر بگذارید. خداحافظ احساس خستگی، هیچ نوع خلق‌وخوی بدی نیست و برعکس دوپامینی که بالا می‌رود، شادی، رضایت و لذت را به بدن منتقل می‌کند. نتیجه همچنین کاهش قابل توجهی در استرس است که نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی نیز بهبود می‌یابد.

برای افزایش ترشح دوپامین چه غذاهایی باید مصرف شود؟

یکی از مواردی که بیشترین نقش را در تولید دوپامین در بدن دارد، اسیدهای چرب امگا 3 است. به لطف اسیدهای چرب امگا 3، سطح دوپامین را می توان افزایش داد. خرفه، فندق، بادام و گردو منابع غذایی گیاهی هستند که می‌توانند امگا 3 را برای بدن تامین کنند. در نتیجه، مسلم است که بالا نگه‌داشتن سطح دوپامین در بدن میل به خوردن را کاهش می‌دهد و مدت سیری را طولانی می‌کند. بنابراین غذاهایی که باید در رژیم دوپامین گنجانده شوند؛ مانند ماهی، خرفه، بادام، فندق و گردو که سرشار از امگا 3 هستند باید مصرف شود. علاوه بر آن مواد غذایی زیر باید در رژیم شما گنجانده شوند:

  • محصولات لبنی به‌وفور (پنیر، پنیر دلمه، ماست و حتی خامه پخت‌وپز در مقادیر کم)
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردی مفید هستند؛ زیرا سرشار از امگا 3 و ویتامین D هستند.
  • گوشت بدون چربی؛ مانند مرغ، گوشت گاو و بوقلمون و سپس تخم مرغ
  • سبزیجات کم کربوهیدرات و انتخاب آنها در فصل
  • میوه‌های تازه نیز ضروری است، به خصوص سیب، موز و انگور سیاه
  • از آجیل نباید غافل شد: از بادام گرفته تا گردو، همه میوه‌های خشک به دلیل غنی‌بودن از چربی‌های خوب مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  • برای طعمی تند، فلفل تند: این ادویه ترشح اندورفین در مغز را تحریک می‌کند و علاوه بر احساسی که با افزایش دوپامین مرتبط است، به بدن احساس خوبی می‌دهد.

در نهایت تام کریج مصرف زیاد چای سبز (غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و قادر به کاهش جذب چربی‌ها)، روغن زیتون یا کنجد، جلبک اسپیرولینا و اسطوخودوس را توصیه می‌کند که به تولید دوپامین کمک می‌کند و بنابراین روند کاهش وزن را تسهیل می‌کند و باعث آرامش می‌شود.

رژیم دوپامین

قوانین اساسی برای پیروی از رژیم دوپامین

قوانین کمی، اما سختگیرانه وجود دارد که باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب از رژیم غذایی باید دنبال کنید:

  • اول از همه، فقط چربی‌های مفید حاصل از مصرف روغن زیتون، روغن کنجد، میوه‌های خشک، ماهی‌های چرب و غیره را مصرف کنید.
  • الکل، کافئین و کربوهیدرات‌ها را مطلقاً ممنوع کنید.
  • از دسته کربوهیدرات‌ها، فقط غلات کامل قابل‌مصرف هستند؛ زیرا سرشار از فیبر هستند و بنابراین برای کاهش سرعت جذب چربی‌ها و قندها مفید هستند.
  • برای تسریع متابولیسم و ​​جلوگیری از حملات گرسنگی حاد، باید پنج وعده غذایی در روز بخورید: صبحانه، میان‌وعده صبح، ناهار، میان‌وعده و شام
  • شما باید روز خود را با یک صبحانه مبتنی بر پروتئین‌های بدون چربی، ترجیحاً ماست و تخم مرغ شروع کنید که می‌توانید میوه‌های خشک را برای افزایش انرژی به آن اضافه کنید.
  • در نهایت، ما باید استفاده از نمک را به حداقل برسانیم: اگر واقعاً نمی‌توانید با آن خداحافظی کنید، نمک کم‌سدیم را انتخاب کنید.

نمونه‌هایی از منوهای رژیم غذایی دوپامین

این سرآشپز بر اهمیت شش ماده غذایی که اساس رژیم غذایی او هستند، تأکید می‌کند، زیرا آنها تولید دوپامین (بنابراین رفاه ذهنی) و کاهش وزن فیزیکی را تحریک می‌کنند.

هیچ الگوی ثابتی وجود ندارد، فقط شش غذا را در یک برنامه هفتگی قرار دهید، هرازگاهی غذاها را به طور متناوب تغییر دهید تا کام شما خسته نشود و همچنین وعده‌های غذایی از نظر سطح تغذیه متفاوت باشد.

مهم‌ترین غذا در رژیم غذایی دوپامین ماهی در انواع چرب آن است: ماهی قزل‌آلا، ماهی باس دریایی، ماهی‌تن، ساردین، ماهی خال مخالی و سالمون می‌توانند به طور متناوب مصرف شوند و به دلیل داشتن امگا 3 و ویتامین D اغلب و با رغبت مصرف شوند.

تخم مرغ در هر زمانی از روز، حتی برای صبحانه، مانند محصولات لبنی عالی است.

به عنوان یک غذای جانبی، سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند؛ مانند اسفناج، کلم و کلم بروکسل توصیه می‌شود. اینها حاوی مقدار زیادی آهن هستند که برای افزایش هورمون شادی (سروتونین) عالی است و بنابراین به سلامت روانی کمک می‌کند.

در مورد میوه، سیب و موز غنی از کورسیتین (آنتی‌اکسیدانی که به مغز کمک می‌کند از دست دادن دوپامین جلوگیری کند) و انگور سیاه که بسیار مفید هستند، مصرف شوند.

ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز همیشه خوب هستند، مانند چای سبز (برای همراهی غذا یا نوشیدن جرعه‌جرعه در طول روز برای ذخیره آنتی‌اکسیدان عالی است).

مثال رژیم غذایی دوپامین

صبحانه:

  • 1 فنجان شیر نیمه چرب
  • 6 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر

خوراک مختصر:

  • 15 عدد فندق یا 12 عدد بادام یا 3 عدد گردو کامل
  • ناهار رژیم غذایی دوپامین:
  • 1 قسمت گوشت مرغ یا اردک کبابی یا
  • کبابی سالاد خرفه با ماست
  • 2 تکه نان سبوس دار

خوراک مختصر:

  • 1 تکه نان تست (با مقدار زیادی پنیر سفید، نان سبوس دار، بدون چربی)

شام:

  • 1 ماهی کبابی
  • 4 قاشق غذاخوری لوبیا دریایی با روغن زیتون
  • سالاد فصل (با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون)
  • 4 قاشق غذاخوری رب سیب زمینی پخته

خوراک مختصر شب:

  • 1 وعده میوه
  • 20 گرم شکلات تلخ

این منو برای افراد بین 25 تا 35 سال مناسب است و برای کسانی که هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند توصیه می‌شود که از این رژیم غذایی جلوگیری کند. رژیم غذایی را می توان با توجه به فرد تنظیم کرد.

مصرف امگا 3 برای لاغری

فواید رژیم دوپامین

مزیت اصلی این رژیم بیشتر به روح و روان مربوط می‌شود تا بدن:

  • رژیم دوپامین شما را ناامید، افسرده، ضعیف و بی‌انگیزه نمی‌کند؛ بلکه برعکس خلق‌وخوی خوب و انرژی را بالا می‌برد.
  • نگرش مثبت نسبت به رژیم جدید همچنین حفظ طولانی مدت آن را تضمین می‌کند.
  • و نه تنها به این دلیل که غذاهای کمی ناخوشایند نیز مجاز هستند (مانند شکلات، موز یا انگور)، بلکه به این دلیل که افزایش سطح دوپامین مستقیماً بر مراکز رضایت و لذت موجود در مغز ما تأثیر می‌گذارد.

موارد منع مصرف رژیم دوپامین

مانند همه رژیم‌های غذایی محدودکننده، رژیم دوپامین نیز تنها در صورتی باید رعایت شود که برای سلامتی و شرایط جسمانی شما مناسب باشد؛ بنابراین ضروری است که برای مشاوره به پزشک خود اعتماد کنید، همچنین این رژیم (مانند همه رژیم‌های لاغری) برای کودکان، سالمندان و زنان باردار مطلقاً توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که این یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است، موارد منع مصرف دقیقاً به مصرف کمتر کربوهیدرات‌هایی مرتبط است که پروتئین‌ها ترجیح داده می‌شوند.  کربوهیدرات‌ها ضروری هستند؛ زیرا انرژی لازم برای عملکردهای حیاتی بدن را تأمین می‌کنند. وقتی کربوهیدرات‌ها با خوردن وارد نمی‌شوند، بدن آنها را از ذخایر گلوکز موجود به ویژه در کبد و ماهیچه‌ها می‌گیرد. این ذخایر باید آخرین راه حل باشد که فقط در موارد شدید برای بقا استفاده شود.

علاوه بر این، سطح بالای پروتئین مصرفی به کلیه‌ها فشار وارد می‌کند؛ زیرا منجر به تولید بالای اسیداوریک می‌شود. اگر دومی به‌درستی دفع نشود، می‌تواند به کلیه‌ها آسیب جدی وارد کند، به عنوان مثال سنگ تشکیل می‌دهد (و این توضیح می‌دهد که چرا هنگام شروع یک رژیم غذایی با پروتئین بالا توصیه می‌شود که مقدار زیادی نوشیدنی بنوشید).

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط