برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب و بهترین غذا برای درمان آن

امروزه انواع مختلفی از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های متابولیک بر بدن تأثیر منفی می‌گذارد. کبد چرب نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند سلامت کلی بدن را به خطر اندارد. افراد مبتلا به کبد چرب بهتر است تا هرچه زودتر رژیم غذایی کبد چرب بگیرند.

در نتیجه یک رژیم غذایی سالم از عوارض بیماری کاسته می‌شود و می‌توان از شر آن خلاص شد. همچنین می‌توان از رژیم غذایی کبد چرب برای پیشگیری از بیماری کبد چرب که در نتیجه تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود، استفاده کرد. در این بخش به توضیح کامل کبد چرب و رژیم مخصوص آن می‌پردازیم، باما همراه باشید.

رژیم غذایی كبد چرب

کبد چرب چیست؟

کبد چرب که به نام استئاتوز یا هپاتوستاتوز نیز شناخته می‌شود، در نتیجه تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود. سلول‌های کبد نیز در شرایط عادی حاوی مقداری چربی هستند. با این وجود، این مقدار لازم برای انجام وظایف خود و محافظت از خود است.

تجمع چربی بیش از مقدار لازم، ساختار کبد را مختل می‌کند و باعث می‌شود که وظایف خود را انجام ندهد. در نتیجه ازدیاد سلول‌های چربی، کبد شروع به بزرگ‌شدن می‌کند و بر سایر اندام‌ها فشار وارد می‌کند. مانند همه بیماری‌ها، تشخیص زودهنگام کبد چرب باعث کوتاه‌تر و موفقیت‌آمیزتر شدن روند درمان می‌شود. کبد چرب درمان نشده منجر به مشکلات جدی مانند سیروز، بزرگ‌شدن کبد، نارسایی کبد و سرطان کبد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان کبد چرب رژیم غذایی مناسب است. به همین جهت زمانی که به پزشک مراجعه کنید، اولین چیزی که برای شما در نظر می‌گیرد، رژیم غذایی کبد چرب است. با کمک رژیم می‌توان این بیماری را تا حد زیادی کنتلز کرد و حتی منجر به درمان کامل شد.

علائم کبد چرب

با افزایش اندازه چربی، عملکرد سلول‌های مرتبط با کبد کاهش می‌یابد. در نتیجه، فرد شروع به احساس ضعف و خستگی می‌کند. سایر علائم کبد چرب عبارت‌اند از:

  • بزرگ‌شدن حجمی کبد که باعث درد در شکم و روده شود.
  • خستگی در کبد که در آن کاهش وزن بیش از حد وجود دارد، همراه با خستگی و کاهش اشتها شروع به خودنمایی می‌کند.
  • کبد تأثیر زیادی بر سلامت پوست دارد. در حالی که پوست ظاهر سالم خود را از دست می‌دهد، مشکلاتی مانند آکنه، لایه‌برداری و خشک‌شدن پوست می‌تواند روی پوست ایجاد شود.

علل کبد چرب

عللی که معمولاً منجر به کبد چرب می‌شوند عبارت‌اند از:

  • نوشیدن الکل به مدت طولانی یا در مقادیر زیاد
  • چاقی
  • داشتن قند خون بالا
  • مقاومت به انسولین
  • سطوح بالای چربی در خون و به خصوص سطوح بالای تری گلیسیرید
  • بارداری
  • کاهش وزن سریع 
  • بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت C
  • عوارض جانبی برخی از انواع داروها

چاقی و رژیم غذایی اشتباه اصلی‌ترین علت کبد چرب است!

چاقی روی کبد چرب تأثیر مستقیم دارد. در واقع کبد روی متابولیسم چربی و کلسترول مؤثر است؛ اما رژیم غذایی اشتباه و پرخوری مانع فعالیت کبد می‌شود. اگرچه عوامل زیادی باعث کبد چرب می‌شوند، مصرف چربی، قند و نوشیدنی‌های اسیدی را می‌توان از مؤثرترین عوامل نشان داد. اگر می‌خواهید کبدتان چرب نباشد یا می‌خواهید از چربی موجود جلوگیری کنید، باید مصرف این غذاها را متوقف کنید و رژیم کبد چرب را شروع کنید.

بهترین رژیم کبد چرب

رژیم برای کبد چرب

به طور کلی زمانی که دچار کبد چرب شدید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف شکر تصفیه شده باید به طور کامل کاهش یابد؛ محصولات بسته‌بندی‌شده، نوشابه‌ها و شیرین‌کننده‌ها باید کنار گذاشته شوند.
  • شما باید ورزش را شروع کنید؛ سرعت متابولیسم با ورزش افزایش می‌یابد و روند کاهش وزن با سوزاندن چربی‌های ذخیره شده در بدن پشتیبانی می‌شود. با پیاده‌روی روزانه حداقل نیم ساعت تا یک ساعت می‌توانید چربی کبد خود را کاهش دهید.
  • اگر اختلالات متابولیک دارید، حتماً باید تحت‌نظر پزشک باشید؛ با اختلالات متابولیک مانند دیابت و فشار خون باید در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید و روند درمان خود را آغاز کنید.
  • برنامه‌های غذایی فردی باید اعمال شود؛ از آنجایی که برنامه‌های غذایی متناسب با سن، جنسیت، میزان متابولیسم، اختلالات متابولیک، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و زمان وعده‌های غذایی فرد تهیه می‌شود، لیست‌های رژیم غذایی فردی هستند.
  • کاهش مصرف چربی؛ باید مصرف بیش از حد گوشت و غذاهای چرب را کاهش دهید و مصرف غذاهای تهیه شده با سبزیجات و روغن‌های سالم را افزایش دهید. 
  • الکل ممنوع؛ در مصرف طولانی مدت الکل، احتمال ابتلا به کبد چرب بسیار زیاد است؛ بنابراین افراد مبتلا به کبد چرب باید حتماً مصرف الکل را قطع کنند.

بهترین رژیم غذایی کبد چرب

از آنجایی که هدف رژیم غذایی کبد چرب محافظت از کبد و سوزاندن چربی در کبد است، باید یک برنامه رژیم غذایی تا زمانی که کبد چرب از بین برود اعمال شود. پس از کاهش چربی انباشته شده در کبد، می‌توان آن را برای مدتی متناسب با نیاز فرد ادامه داد. اگرچه این دوره از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می‌تواند بین 6 ماه تا 1 سال متغیر باشد.

چه چیزی برای کبد چرب مفید است؟

راه‌حل‌های طبیعی و توصیه‌های سالم برای کبد چرب وجود دارد که می‌توانید آنها را به برنامه‌های غذایی کوچک خود در خانه اضافه کنید:

  • ورزش
  • سبزیجات برگ سبز
  • دم‌نوش‌های گیاهی
  • کفیر و ماست
  • سرکه سیب
  • کنگر فرنگی
  • درمان جعفری

ورزش

یکی از بزرگ‌ترین علل کبد چرب، کم‌تحرکی است. سرعت متابولیسم افراد دارای سبک زندگی کم‌تحرک کاهش می‌یابد و میزان چربی در کبد که وابسته به متابولیسم است، افزایش می‌یابد. شما می‌توانید با 30 تا 45 دقیقه پیاده‌روی در روز به طور مثبت از چربی کبد خود حمایت کنید و چربی کبد خود را 50 درصد کاهش دهید.

سبزیجات برگ سبز

کبد چرب به لطف استفاده از گیاهان دارویی قابل پسرفت است. سبزیجاتی مانند قاصدک، جعفری و شاهی را که می‌توان به سالاد اضافه کرد و سبزیجاتی مانند اسفناج و کرفس را می‌توان چندین بار در هفته مصرف کرد. به طور کلی غذاهای مفید برای کبد چرب سبزیجات و میوه‌هایی با محتوای فیبر بالا هستند. در طول روز 3-4 وعده سبزیجات و 1 وعده میوه مصرف شود.

دم‌نوش‌های گیاهی

مصرف 1 فنجان چای سبز در روز به تنظیم عملکرد کبد کمک می‌کند. چای سبز و لیمو هر دو استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می‌دهند؛ زیرا آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. علاوه بر این، چای سبز همچنین حاوی کافئین است. اینها برای کبد چرب نیز بسیار مفید هستند.

کفیر و ماست

 کبد چرب باعث بدتر شدن عملکرد کبد می‌شود، بنابراین سموم می‌توانند در بدن جمع شوند. این سموم در روده‌ها جمع می‌شوند و هم به فلور روده آسیب می‌رسانند و هم بار اضافی بر روی کبد ایجاد می‌کنند. اگر پروبیوتیک هستند، فلور روده را بهبود ببخشید. به این ترتیب سموم و بار کبد کاهش می‌یابد؛ بنابراین، حتماً باید پروبیوتیک‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب اثرات مثبتی بر کلسترول تام، پارامترهای HDL و LDL دارد. همچنین مشخص شده است که فعالیت‌هایی دارد که متابولیسم چربی را تنظیم کرده و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، سرکه سیب یکی از اولین غذاهایی است که در مورد درمان گیاهی کبد چرب به ذهن متبادر می‌شود.

کنگر فرنگی

کبد چرب همچنین با مصرف منظم غذاهای تهیه شده با کنگر فرنگی می‌تواند پسرفت کند. برگ‌های کنگر فرنگی به عنوان چای مصرف می‌شود. از فواید این برگ می‌توان به پاکسازی کبد اشاره کرد. مواد آنتی‌اکسیدانی به نام سینارین موجود در برگ‌های کنگر فرنگی باعث ازبین‌رفتن سموم مضر تجمع یافته در کبد و پاکسازی بدن می‌شود؛ بنابراین از کبد چرب و بیماری‌های ناشی از کبد چرب نیز جلوگیری می‌کند

درمان جعفری

استفاده از درمان جعفری لیمویی که تهیه کرده‌اید با ردکردن 15 تا 16 ساقه جعفری از مخلوط‌کن و اضافه کردن چند قطره آب‌لیمو به آن و ریختن آن در نصف لیوان آب هر روز صبح به مدت حدود 1 ماه می‌تواند برای کبد چرب مفید باشد.

بهترین رژیم کبد چرب

نمونه رژیم کبد چرب

هدف اصلی برنامه غذایی توصیه شده برای کبد چرب کاهش وزن اضافی است که باعث پیشرفت بیماری می‌شود. به همین جهت غذاهای فراوری شده مانند کره، کله‌پاچه، قسمت‌های چرب گوشت، سوسیس، سالامی و نوشابه‌های گازدار با محتوای چربی حیوانی و ویتامین A از جمله غذاهای مضر هستند که باید از رژیم غذایی حذف شوند.

برای پاکسازی مواد سمی کبد باید مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه فصل را افزایش داد، به ویژه سبزیجاتی مانند کرفس، کنگر فرنگی و اسفناج مصرف شود.

ماده کولین موجود در عسل سلول‌های کبد را تقویت می‌کند. به همین دلیل مصرف ۱ تا ۲ قاشق چایخوری عسل ارگانیک در وعده صبحانه توصیه می‌شود. البته اگر عسل میل می‌کنید، باید مراقبت کالری باشید.

  • صبحانه: 2 تخم‌مرغ، 3-4 برش پنیر بدون چربی، گوجه‌فرنگی نامحدود، خیار، جعفری، 1 کاسه بلغور جو دوسر یا 2 برش نازک نان سبوس‌دار
  • میان‌وعده: 1 قسمت میوه (می‌تواند سیب یا گلابی باشد)
  • ناهار: ماهی یا مرغ کبابی، آب پز یا پخته، 1 کاسه ماست، 2 برش نازک نان سبوس‌دار، سالاد، سوپ سبزیجات
  • بعدازظهر: 2 تا 3 عدد گردو، 1 وعده میوه
  • شام: 7-8 قاشق غذاخوری سبزیجات، سالاد، 1 کاسه ماست، 2 تا 3 برش نان سبوس‌دار، دمنوش گل‌گاوزبان

غذاهای ممنوعه برای کبد چرب

افراد مبتلا به کبد چرب نباید غذاهایی مصرف کنند که باعث ایجاد چربی می‌شود از جمله:

  • از مصرف تمام غذاهای حاوی چربی و اسید باید خودداری شود.
  • مصرف گوشت‌های با چربی بالا، گوشت‌های بسته‌بندی‌شده و مواد نگهدارنده بسیار مضر است. .
  • مصرف کربوهیدرات‌هایی که به‌سرعت در خون مخلوط می‌شوند و به‌سرعت توسط روده‌ها تجزیه می‌شوند، باید کاهش یابد.
  • از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی که بر سیستم گوارش و متابولیسم تأثیر منفی می‌گذارند باید خودداری شود.
  • مصرف سبزیجات با محتوای نشاسته بالا نیز باید محدود شود.

رژیم غذایی کبد چرب در بارداری

هورمون‌هایی که در دوران بارداری افزایش می‌یابند باعث ایجاد برخی تغییرات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی در بدن می‌شوند و کبد تحت تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرد.  اگرچه این یک بیماری بسیار نادر است، اما بیماری‌های کبدی که در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند اثرات نامطلوب جدی بر سلامت جنین و مادر داشته باشد. در صورتی که مادری به کبد چرب مبتلا شود، باید تحت‌نظر متخصص تغذیه باشد و از رژیم شخصی استفاده کند. دقت کنید که مواد غذایی نامبرده در بالا برای مادران باردار نیز مناسب است؛ اما اگر دیابت دارید، در مصرف عسل دقت کنید. همچنین دم‌نوش‌های گیاهی باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

همچنین بخوانید:  خوردن عسل در بارداری

چگونه از کبد چرب پیشگیری کنیم؟

مهم‌ترین نکاتی که برای کبد چرب باید در نظر گرفته شود، رفع مشکل وزن، پیروی از یک برنامه غذایی سالم و کافی و متعادل و افزایش فعالیت بدنی است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط