برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کینوا چیست و چگونه از کینوا برای لاغری استفاده کنیم؟

کینوا چیست و چگونه از کینوا برای لاغری استفاده کنیم؟

امروزه بسیاری از ما درمورد کینوا و مصرف کینوا برای لاغری چیز‌هایی شنیده‌ایم اما به درستی نمی‌دانیم که چگونه از کینوا استفاده کنیم و آیا واقعا در لاغری موثر است؟ دانه‌های کینوا در صورت مصرف همراه با وعده‌های غذایی اثرات مثبتی در کاهش وزن دارند. می‌توان ۱ قاشق غذاخوری کینوا را به ماست اضافه کرد و بین وعده‌های غذایی مصرف کرد. در حین تحقیق در مورد مؤثرترین راه‌های کاهش وزن، از روش لاغری با کینوا غافل نشوید و این بخش از اندام برتر را با دقت مطالعه کنید.

دانه کینوا چیست

دانه کینوا چیست؟

دانه‌های کینوا یک کربوهیدرات و غلات کامل بدون گلوتن هستند. علاوه بر این ویژگی، کینوا یک منبع پروتئین کامل است. این بدان معنی است که دانه‌های کینوا حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری هستند. کینوا از گیاهی به دست می‌آید که کیفیتی نزدیک به گیاه اسفناج دارد، اما دانه کینوا با خواص تغذیه‌ای و ظاهری که دارد ساختاری دانه مانند دارد. از این نظر، دنیای تغذیه، دانه کینوا را به عنوان یک غلات کامل تعریف می‌کند.

فواید کینوا چیست؟

کینوا خواص فوق العاده‌ای برای بدن دارد، از جمله:

  • مفید برای بیماری‌ها، خصوصا اختلالات دستگاه گوارش
  • کاهش ورم و ادم
  • کاهنده کلسترول و فشار خون
  • افزایش سرعت متابولیسم بدن
  • چربی سوز قوی
  • درمان مشکل یبوست
  • خواص ضد پیری
  • بهبود کیفیت پوست
  • ظاهر سالم تر
  • پروتئین بالا
  • میزان آهن بالا
  • مقادیر بالای کلسیم
  • افزایش سطح ایمنی بدن
  • به راحتی قابل هضم است
  • برای افراد مسن مناسب است.
  • فاقد گلوتن و مناسب بیماران سلیاک

آیا کینوا گلوتن دارد؟

وقتی افراد، عادات غذایی خود را تغییر می دهند، هدفشان کاهش وزن است. هر چه این هدف، عمیق تر باشد، اقدامات بیشتر در جهت آن اتخاذ می شود. امروزه، بسیاری از منابع اصلی غذایی، حاوی گلوتن هستند، زیرا گلوتن به غذا، شکل اصلی آن را می دهد. ممکن است در بسیاری از غذاهای مصرفی در طول روز با گلوتن مواجه شوید، به خصوص به دلیل اینکه در آرد وجود دارد.

کسانی که می خواهند گلوتن را قطع کنند و از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند، ابتدا از آردهای تولید شده مخصوص استفاده می کنند. اما تولید آنها با تکنیک های بسیار خاص، قیمت آنها را بسیار بالا می برد. به همین دلیل است که مردم به گزینه های جایگزین روی می آورند.

امروزه کینوا تنها محصولی است که در رژیم های غذایی استفاده می شود، به دلیل کالری کم و سالم بودنش می تواند جایگزین بسیاری از غذاها شود. کینوا گلوتن ندارد،  به همین دلیل، مصرف آن در حین استفاده از رژیم های غذایی بدون گلوتن کاملا منطقی است.

اگر از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنید، حتماً باید مصرف کینوا را شروع کنید، اما نباید کینوا را در مرکز زندگی خود قرار دهید و باید از عدم تعادل بدن خود جلوگیری کنید.

کینوا سیاه چیست؟

هیچ تفاوت قابل اندازه گیری بین دانه های کینوا سفید و دانه های کینوا سیاه وجود ندارد که ما آن را به عنوان سود یا ضرر بدانیم. با این حال، تفاوت عطر آشکاری بین این دو دانه وجود دارد. در حالی که کینوا سفید یک غذای تقریبا بی مزه است که می تواند به عنوان پایه استفاده شود، کینوا سیاه برعکس است. رایحه ای متمایز و قابل تشخیص دارد که در برخی موارد بر تمام مواد دیگر غالب می شود.

مشاهده می شود که کینوا سیاه، ساختار سخت تری در طول پخت و پز و آماده سازی برای مصرف از خود نشان می‌دهد، بنابراین می توانید هنگام درست کردن برنج و سالاد از آن استفاده کنید.

به دلیل محتوای بیشتر پوسته، یعنی پالپ، برای روده مفید است. استفاده از کینوا سیاه برای کاهش وزن ممکن است، اما نمی توان گفت که اثر تضعیف کننده ای دارد، مگر اینکه با روش های دیگر به کار برده شود.

بیشتر مطالعه کنید: رژیم لاغری رایگان

دانه کینوا برای لاغری

آیا لاغری با کینوا شدنی است؟

کینوا ترجیح داده شده ترین منبع پروتئین گیاهی در سال های اخیر است. دلیل استفاده از آن برای کاهش وزن این است که به لطف پروتئین و فیبر موجود، شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد. همچنین با افزایش حجم مدفوع از یبوست جلوگیری می کند. استفاده زیاد از آن به دلیل داشتن فیبر می تواند باعث اسهال و درد گاز شود، بنابراین باید در مصرف آن دقت کرد.

آیا میتوان با کمک کینوا وزن کم کرد؟

کینوا به دلیل محتوای غنی خود، این ظرفیت را دارد که بسیاری از نیازهای بدن را بدون نیاز به مصرف زیاد برآورده کند. به همین دلیل نیازهای انرژی افرادی را که می خواهند وزن کم کنند و ورزش کنند را برطرف می کند. کینوا که می تواند به مقدار کافی همراه با غذا مصرف شود، به لطف ساختار فیبری که دارد، شما را سیر نگه می دارد و از ادم در بدن جلوگیری می کند.

چگونه از کینوا برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

کینوا سرشار از فیبر، پروتئین و اسیدهای آمینه است که کاهش وزن را تسهیل می کند. وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مصرف شود، می تواند متابولیسم شما را افزایش داده و توانایی بدن شما برای سوزاندن چربی را بهبود بخشد. با طعم آجیلی سبک و بافت غنی خود، افزودنی عالی برای سالاد، فلفل دلمه ای شکم پر، کوفته، میله های پروتئینی خانگی و حتی کوکی ها است.

چه مقدار کینوا باید در تغذیه روزانه برای کاهش وزن استفاده شود؟

امروزه اولین کاری که افراد برای کاهش وزن انجام می دهند، شروع رژیم غذایی است. اگرچه این یک شروع اشتباه نیست، اما کافی نیست. رژیم غذایی توسط تمرینات ورزشی و تغییرات سبک زندگی پشتیبانی می شود. غذای مورد علاقه کسانی که رژیم را شروع می کنند، دانه کینوا است. همانطور که مشخص است، قانون طلایی رژیم های غذایی این است که چه چیزی، چه زمانی و چه مقدار مصرف شود. هر چیزی که بی هدف و بیش از حد مصرف شود کاملا مضر است و روند کاهش وزن را تضعیف می کند. کینوا نیز از جمله غذاهایی است که به روند کاهش وزن کمک می کند. مصرف زیاد کینوا نیز بسیار مضر است. به همین دلیل کسانی که رژیم لاغری دارند باید مصرف روزانه کینوا را محدود کنند.

مقدار کینوا که افراد نزدیک به وزن ایده آل خود باید روزانه مصرف کنند، حدود 75 گرم است. اگرچه در مقادیر بالاتر از این هیچ ضرر مؤثری وجود ندارد، اما هیچ فایده ای نیز ندارد. اگر رژیم غذایی که دنبال می کنید، می خواهد کالری کمتری مصرف کنید، می توانید مصرف دانه های کینوا را کمی افزایش دهید.

علاوه بر این، میزان مصرف کینوا به اندازه زمان مصرف آن مهم است. از آنجایی که به آرامی توسط روده ها تجزیه می‌شود، مصرف آن در وعده های غذایی عصر یا نزدیک به آن توصیه نمی شود. زمان ایده آل ناهار و میان وعده بعد از ناهار است. به این ترتیب می توانید به روشی سالم شروع به کاهش وزن کنید. در حالی که کاهش وزن با کینوا امکان پذیر است، مصرف منظم آن برای سلامتی بسیار مفید است.

نحوه استفاده از کینوا

از آنجایی که ساختار آن شبیه بلغور و برنج است، می توان از آن در بسیاری از غذاها مانند پلو و آش استفاده کرد. همچنین می توان آن را به صورت آب پز یا خام مصرف کرد. سالاد کینوا نیز بسیار خوش طعم است و می توان آن را با جوشاندن به سالاد اضافه کرد. برای افرادی که در مصرف آن مشکل دارند، می توان آن را به راحتی در غذاهایی که می‌توان در خانه درست کرد مانند کیک و کلوچه با تبدیل آن به آرد مصرف کرد.

چگونه از پودر کینوا استفاده کنیم؟

می توان از پودر کینوا نیز استفاده کرد. اما استفاده از آن در سوپ و سالاد از نظر کاربردی تر بودن منطقی تر است.

پودر کینوا گزینه مناسبی برای افزودن آن به عنوان سس به سالادها و سوپ هایی است که مخصوص میان وعده مصرف می شود. مزیت پودر بودن این است که می توانید کینوا را به صورت مایع مصرف کنید.

اگر در طول روز زیاد می دوید و نمی توانید زمانی برای غذا خوردن پیدا کنید، می توانید مخلوط آب و پودر کینوا را که از قبل تهیه کرده اید، مصرف کنید. به این ترتیب پودر کینوا که پس از مصرف در معده متورم می شود، می تواند شما را تا شش ساعت سیر نگه دارد.

کینوا و لاغری

کاهش وزن با رژیم کینوا

از آنجایی که کینوا محتوای فیبر بالایی دارد، به سیستم گوارش کمک می کند. این یک منبع غذایی برای افراد وگان و گیاهخوار ایجاد می کند. با سطح بالای مواد معدنی به سلامت استخوان و دندان کمک می کند. علاوه بر این، به عنوان یک غذای بدون گلوتن، یک انتخاب ایده آل برای برنامه های رژیم غذایی بدون گلوتن است. در این زمینه، برنامه های کاهش وزن با کینوا را می توان در رژیم های غذایی بدون گلوتن، رژیم های گیاهی و گیاهخواری ترجیح داد.

کینوا، ماده ای است که انرژی مورد نیاز را به خصوص در افراد ورزشکار تامین می کند. زمانی که به مقدار کافی با ساختار فیبری خود در وعده های اصلی و میان وعده مصرف شود از ایجاد ادم در بدن جلوگیری می کند. 

اگر می خواهید از مزیت کاهش وزن با کینوا بهره مند شوید، می توان رژیم غذایی مبتنی بر کینوآ با کالری کم را ترجیح داد. برای مثال می توان با استفاده از کینوا به جای بلغور، برنج و غلات در برنامه های غذایی مختلف، یک برنامه غذایی جدید تهیه کرد. اما در حین تهیه این برنامه های غذایی، اولاً مشورت با متخصص تغذیه و مصرف مقدار مناسب و به روش صحیح به شما کمک می کند تا از سلامت خود محافظت کنید.

بیشتر مطالعه کنید : رژیم کم کالری چیست و چگونه می توانیم رژیم کم کالری بگیریم

چگونه با رژیم کینوا به روشی سالم وزن کم کنیم؟

کینوا نسبت به مقدارش کالری بسیار کمی دارد. با این حال، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را داراست. علاوه بر این، سرعت کم مخلوط شدن روده ها به خون، کینوا را به یک ماده غذایی ایده آل برای رژیم های غذایی تبدیل می کند. در حین انجام همه این کارها، تنظیم عملکرد روده بسیار مفید است.

اگرچه رژیم های غذایی مبتنی بر کینوا وجود دارد، اما واضح است که با یک منطق بسیار ساده تهیه می شود، یعنی جایگزینی کینوا با بلغور، برنج و برخی مواد غذایی دیگر. اولین کاری که برای کاهش وزن با کینوا به روشی سالم باید انجام دهید این است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و از او بخواهید یک لیست رژیم غذایی ویژه برای شما تهیه کند. پس از آن، کینوا به جای برخی از غذاهای موجود در لیست رژیم غذایی قرار دهید.

اگر می خواهید با کینوا به روشی سالم وزن کم کنید، منطقی است که آن را با سایر غذاها مخلوط کنید. با مخلوط کردن آن با غذاهای موجود در میان وعده ها، می تواند میزان کالری دریافتی را تا 20 درصد کاهش دهد. در حالی که انجام همه این کارها، متابولیسم شما را متزلزل نمی کند و تغییرات اساسی ایجاد نمی کند.

بیشتر مطالعه کنید: متابولیسم و کاهش وزن

چگونه کینوا بپزیم؟

برای کاهش وزن با کینوا در لیست رژیم غذایی می توان این غذا را با پخت و پز مصرف کرد. اما نیم ساعت قبل از پخت، آن را در آب قرار داده تا تلخی آن از بین برود و آماده طبخ شود. کینوا که خیس خورده و صاف می شود را می توان به صورت 1 لیوان کینوا در 2 لیوان آب پخت. در این روش که نیاز به جوشاندن روی حرارت زیاد است، می توان به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ استفاده کرد. بعد از جوشیدن 5 دقیقه استراحت کافی است.

در حین تهیه یک لیست رژیمی، می توانید سالاد کینوا را انتخاب کنید، به عنوان مثال، از این غذا در منو برای کاهش وزن با کینوا استفاده کنید. بعد از اینکه یک لیوان آب از کینوایی که در آب خیس کردید و سپس به مدت 15 دقیقه پخته شده، به دست آمد، می توان آن را در حین تهیه سالاد با بسیاری از مواد مخلوط کرد تا کالری زیادی ایجاد نشود. به عنوان مثال، در این سالاد با استفاده از خیار، گوجه فرنگی، جعفری، آبلیمو، روغن زیتون، شربت انار ، نمک، پنیر، شوید، فلفل و ادویه‌های مختلف می‌توان طعم بدیع‌تر و لذت‌بخش‌تری به دست آورد.

طرز تهیه کینوا برای لاغری

چه کسانی نباید کینوا بخورند؟

تحقیقات کافی در مورد نتایج استفاده از کینوا در زنان باردار، نوزادان و کودکان انجام نشده است. بنابراین استفاده از آن بدون مشورت متخصصان توصیه نمی شود. ممکن است به دلیل اگزالات موجود در کینوا، سنگ کلیه تشکیل شود. مصرف آن در افرادی که قبلاً سنگ کلیه تشکیل داده اند، توصیه نمی شود. برای جلوگیری از تداخل مواد غذایی و دارویی در افراد مصرف کننده، مشورت با پزشک و متخصص تغذیه ضروری است.

مضرات کینوا چیست؟

روی کینوا ماده خاصی وجود دارد که دلیل طعم تلخ آن نیز می باشد. مصرف کنندگان آگاه، کینوا را به مدت طولانی در آب نگه می دارند و یا آن را به وفور شستشو می دهند تا این ماده را از بین ببرند. وقتی ماده مربوطه مستقیماً بدون شستشو وارد بدن شود، دستگاه گوارش را تحت فشار قرار می دهد. هضم غذا را مختل می کند و مشاهده شده است که سطح داخلی معده را در طولانی مدت از بین می برد.

مصرف زیاد یا بی موقع دانه های کینوا می تواند قند خون را متعادل کند. کربوهیدرات های مرتبط نیز می توانند باعث این عدم تعادل شوند. به همین دلیل اگر به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستید، حتما باید با نظر پزشک، رژیم های غذایی سنگین را شروع کنید.

کینوا از قاره ای متفاوت سرچشمه می گیرد. این ممکن است باعث برخی از مضرات ژنتیکی شود. در کشور ما در افرادی که به شدت کینوا مصرف می کنند، واکنش های آلرژیک مشاهده شده است. اگر واکنش آلرژیک دارید، باید از مصرف کینوا خودداری کنید یا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

کینوا حاوی مقدار زیادی پروتئین است. اگر چه زمانی که کمتر به عنوان منبع پروتئین گیاهی مصرف شود بسیار مفید است، اما اگر بیش از حد لازم مصرف شود، می تواند کلیه ها را سرکوب کند. اگر بعد از مصرف کینوا رنگ ادرار تغییر کرد، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

کینوا چقدر کالری دارد؟

1 فنجان کینوا آب پز شده ، 222 کالری ایجاد می کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط