برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چه غذاهایی برای التهاب روده مفید است؟

چه غذاهایی برای التهاب روده مفید است؟

بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که برای دو بیماری خاص و جداگانه استفاده می‌شود: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو. توصیه‌های تغذیه‌ای برای هر بیماری و برای هر بیمار جداگانه متفاوت است. مهم است که در مورد درمان‌هایی که برای فرد مناسب است با یک متخصص تغذیه و با پزشک خود صحبت کنید.

تعاریف بیماری

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن با علت ناشناخته است که می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را درگیر کند. التهاب می‌تواند به طور کامل از طریق دیواره روده گسترش یابد و اغلب منجر به اسهال، تنگی، فیستول (باز شدن غیرطبیعی)، سوء جذب و نیاز به جراحی بخش‌هایی از دستگاه گوارش می‌شود.
کولیت اولسراتیو یک بیماری التهابی روده بزرگ است که اغلب با اسهال خونی همراه است. این التهاب از تمام دیواره روده عبور نمی‌کند و بنابراین منجر به فیستول نمی‌شود. با این حال، التهاب گسترده ممکن است در نهایت نیاز به جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب‌دیده داشته باشد.

مدیریت رژیم غذایی IBD
یخ

سوالات متداول: مدیریت رژیم غذایی IBD

اطلاعات مربوط به درمان‌های غذایی برای IBD اغلب گیج‌کننده است. بسیاری از مردم اطلاعاتی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید از کل گروه‌های غذایی یا غذاهای خاص خودداری کنند. با این حال، نیازی به اجتناب از غذاها نیست، مگر اینکه علائم را بدتر کنند. بهتر است تا حد امکان تعداد کمتری از غذاها را محدود کنید تا شانس دریافت یک رژیم غذایی متعادل و مغذی را افزایش دهید. این برای حفظ عملکرد دستگاه گوارش و سلامت کلی مهم است.

آیا رژیم غذایی می‌تواند IBD را کنترل کند؟

هیچ رژیم غذایی خاصی برای پیشگیری یا درمان IBD نشان داده نشده است. اما برخی از استراتژی‌های رژیم غذایی به کنترل علائم کمک می‌کند. اطلاعات زیر را برای استراتژی‌های رژیم غذایی که ممکن است برای فرد مناسب باشد، ببینید.

چگونه می‌توانم غذاهای مشکل دار را تشخیص دهم؟

یادداشت‌برداری از غذاهایی که می‌خورید و سپس توجه به بدتر شدن علائم ممکن است به فرد در شناسایی الگوهایی که نشان‌دهنده غذاهای مشکل‌ساز هستند کمک کند.

توصیه‌های غذایی برای کولیت اولسراتیو

برای تسکین درد شکم و اسهال از رژیم غذایی زیر پیروی کنید.

از غذاهایی که ممکن است باعث افزایش مدفوع شوند مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، آلو خشک و نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید.
شیرینی‌ را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، مانند آبمیوه، آبنبات و نوشابه.
مصرف الکل را کاهش دهید.
سعی کنید اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این چربی‌ها ممکن است اثر ضدالتهابی داشته باشند. آنها در ماهی‌ها از جمله سالمون، ماهی خال‌مخالی، شاه ماهی و ساردین یافت می‌شوند.
بیماران اغلب متوجه می‌شوند که وعده‌های غذایی کوچکتر و مکرر بهتر تحمل می‌شود. این الگوی غذایی می‌تواند به افزایش میزان تغذیه‌ای که در یک روز دریافت می‌کنید کمک کند.
اگر کم اشتها هستید، مصرف مکمل‌های غذایی را در نظر بگیرید.

توصیه‌های غذایی برای بیماری کرون

توصیه‌های غذایی برای بیماری کرون

بهتر است از مصرف آجیل، دانه‌ها، لوبیا و مغز بپرهیزید.
از غذاهایی که ممکن است باعث افزایش مدفوع شوند مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، آلو خشک و نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید. غذاهای سرد ممکن است به کاهش اسهال کمک کند.
اگر به لاکتوز حساسیت دارید، از یک رژیم غذایی بدون لاکتوز پیروی کنید. عدم تحمل لاکتوز 30 تا 90 دقیقه پس از مصرف شیر، بستنی یا مقادیر زیاد لبنیات باعث ایجاد گاز، نفخ، گرفتگی عضلات و اسهال می‌شود. آزمایش هیدروژن تنفسی ممکن است مشکوک به عدم تحمل لاکتوز را تأیید کند.
اگر مدفوع چرب و بدبو دارید، ممکن است دچار سوء جذب چربی شده باشید. با پیروی از یک رژیم غذایی کم‌چرب، سوءجذب چربی را درمان کنید. این علائم را با پزشک یا متخصص تغذیه خود در میان بگذارید.
وعده‌های غذایی کوچکتر و با تعداد بیشتر بهتر تحمل می‌شوند و می‌توانند مصرف مواد مغذی را به حداکثر برسانند.
اگر اشتهای فرد کاهش یافته فرد باید مصرف مکمل‌های غذایی را در نظر بگیرد.

پیشرفت رژیم غذایی پس از عود کولیت اولسراتیو و بیماری کرون

زمانی که مصرف غذایی خود را محدود کرده‌اید، می‌توانید به آرامی انواع غذاها را به آن اضافه کنید.
می‌توانید با مایعات شروع کنید و سپس مواد غذایی جامد مصرف کنید.
از خوردن هرگونه غذایی که باعث ایجاد علائم در فرد می‌شود خودداری کنید.
می‌توانید به رژیم غذایی خود فیبر را اضافه کنید. منابع فیبری که به خوبی قابل تحمل هستند عبارتند از سبزیجات پخته شده نرم، میوه‌های کنسرو شده یا پخته شده، و نشاسته‌هایی مانند غلات پخته‌شده و نودل گندم کامل و تورتیلا.
طیف گسترده‌ای از غذاها را به میزان قابل تحمل بخورید. این شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب و بدون چربی است.
بعد از عود، کالری و پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید. درد شکم، اسهال و کاهش اشتها ممکن است باعث مصرف ناکافی غذا شده باشد. استروئیدهای مورد استفاده برای درمان عود نیز می‌توانند نیاز پروتئین را در فرد افزایش دهند.

پیشنهادات برای اولین غذاها پس از عود عبارتند از:

  • آبمیوه‌های رقیق شده
  • سس سیب
  • میوه کنسرو شده
  • بلغور جو دوسر
  • مرغ ساده، بوقلمون یا ماهی
  • تخم مرغ پخته یا جایگزین تخم مرغ
  • پوره سیب زمینی، برنج یا رشته فرنگی
  • نان 

پرسش‌های متداول: درمان‌ها و عوارض جانبی تغذیه

درمان‌ها و عوارض جانبی تغذیه به شرح زیر است:

آیا هیچ دارویی عوارض تغذیه‌ای دارد؟

شدت متوسط تا شدید IBD اغلب با کورتیکواستروئیدها (پردنیزون)، کلستیرامین و ترکیبات 5-ASA (سولفاسالازین) درمان می‌شود. این داروها دارای عوارض جانبی تغذیه‌ای هستند که باید برطرف شوند. اگر از هر یک از این داروها استفاده می‌کنید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود برای مشاوره درمانی صحبت کنید.

پردنیزون باعث کاهش جذب کلسیم و فسفر از روده کوچک می‌شود. همچنین باعث افزایش از دست دادن کلسیم، روی، پتاسیم و ویتامین C می‌شود. با استفاده مداوم از دوزهای بالای پردنیزون، نتیجه آن ممکن است از دست دادن استخوان و ایجاد بیماری‌های استخوانی باشد. افرادی که پردنیزون مصرف می‌کنند ممکن است تا 1200 میلی‌گرم در روز نیاز داشته باشند. همچنین نیاز به پروتئین برای افرادی که پردنیزون مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد زیرا تجزیه پروتئین را در بدن افزایش می‌دهد.
کلستیرامین جذب ویتامین‌های محلول در چربی (A، D، E و K)، و همچنین فولات، ویتامین B-12، کلسیم و آهن را کاهش می‌دهد.
سولفاسالازین با جذب فولات تداخل می‌کند. افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند نیز باید هر روز یک میلی‌گرم مکمل فولات مصرف کنند.

آیا جراحی می‌تواند بر وضعیت تغذیه تأثیر بگذارد؟

برخی از بیماران برای التهاب شدید، تنگی، فیستول و آبسه نیاز به جراحی دارند. در بیماری کرون، قسمت آسیب دیده دستگاه گوارش برداشته می‌شود. در کولیت اولسراتیو، کولون اغلب برداشته می‌شود و ایلئوم (پایین روده کوچک) ممکن است به مقعد متصل شود.

برداشتن بخش‌هایی از روده می‌تواند بر وضعیت تغذیه تأثیر بگذارد. هنگامی که بخش‌هایی از روده کوچک یا بزرگ برداشته می‌شود، سطح جذب مواد مغذی کاهش می‌یابد. اگر بخش‌های خاصی از روده به شدت ملتهب باشد یا برداشته شده باشد، جذب مواد مغذی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر شود.

اگر جراحی برای برداشتن روده انجام داده‌اید یا قصد انجام آن را دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود صحبت کنید.

چه عوارض جانبی IBD می‌تواند باعث سوءتغذیه شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا افراد مبتلا به IBD ممکن است در معرض خطر سوءتغذیه باشند. لیست زیر شامل برخی از عوارض جانبی است که به سوءتغذیه کمک می‌کند.

مصرف ناکافی غذا یا مایعات ممکن است ناشی از حالت تهوع، درد شکم، از دست دادن اشتها یا تغییر حس چشایی باشد.
افزایش التهاب روده در طول عودهای حاد منجر به افزایش از دست دادن پروتئین، از دست دادن مایعات فیستول، اسهال و خونریزی می‌شود.
افزایش نیازهای تغذیه‌ای – التهاب یا عفونت نیازهای متابولیک را افزایش می‌دهد.
سوء جذب با بیماری کرون ممکن است در اثر التهاب شدید روده، برداشتن روده کوچک و داروهایی مانند پردنیزون و سولفاسالازین ایجاد شود.

آیا نیازهای غذایی برای افراد مبتلا متفاوت است؟!

نیازهای غذایی خاص برای افراد مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو چیست؟ نیازهای تغذیه‌ای مختص فرد است و با وضعیت بیماری، اندازه بدن و سن متفاوت است. یک متخصص تغذیه می‌تواند به فرد در برآورد نیازهای فردی کمک کند. کالری و پروتئین مورد نیاز برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مشابه است. در هر دو بیماری، نیازها در هنگام التهاب و بلافاصله پس از آن برای بازگرداندن ضرر افزایش می‌یابد. موارد زیر عبارات کلی در مورد نیازهای تغذیه‌ای است که ممکن است در مورد صدق کند.

کالری مورد نیاز فقط اندکی افزایش می‌یابد، مگر اینکه افزایش وزن مورد نظر باشد. کاهش وزن می‌تواند به دلیل دوره‌های التهاب، اشتهای ضعیف و کاهش مصرف رخ دهد.
مصرف روزانه پروتئین باید 55 گرم باشد. برای افزایش وزن پس از شکل حاد آن، نیاز به پروتئین ممکن است تا 50 درصد افزایش یابد. همچنین در صورت مصرف کورتیکواستروئیدها (پردنیزون) نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد.
مایعات و الکترولیت‌ها نوشیدن مقادیر کافی مایعات مهم است. یک دستورالعمل خوب برای هیدراتاسیون این است که نیمی از وزن بدن خود را برحسب اونس آب بنوشید (به عنوان مثال یک فرد 120 پوندی باید 60 اونس آب بنوشد). نیاز به مایعات در طول یا بعد از دوره‌های اسهال و با ورزش افزایش می‌یابد. اطمینان حاصل کنید که از دست دادن الکترولیت‌های ناشی از اسهال را جبران می‌کنید. سدیم، کلرید و پتاسیم را می‌توان با نوشیدن نوشیدنی‌های ورزشی مانند Gatorade و Powerade دوباره پر کرد.
ویتامین‌ها و مواد معدنی یک مولتی ویتامین استاندارد با مواد معدنی را می‌توان هر روز مصرف کرد. افزایش خطر کمبود مواد مغذی خاص باید با مقدار بیشتری از آن مواد مغذی درمان شود. نیازهای ویتامین و مواد معدنی را با متخصص تغذیه یا پزشک خود در میان بگذارید.
افراد مبتلا به بیماری کرون در معرض خطر بیشتری برای کمبود چندین ویتامین و مواد معدنی به دلیل التهاب گسترده یا برداشتن بخش‌های بزرگی از دستگاه گوارش هستند.
افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خطر کمتری برای کمبود ویتامین و مواد معدنی دارند، اما بیشتر در معرض از دست دادن آهن، مایعات و الکترولیت‌ها همراه با خونریزی، اسهال یا برداشتن روده بزرگ هستند.

استراتژی های غذایی برای مدیریت علائم چیست و چه زمانی مناسب است؟

رویکردهای متفاوتی برای رژیم غذایی در زمان شدت یافتن و در غیاب عود وجود دارد. صرف نظر از بیماری، رژیم غذایی خود را بیش از حد محدود نکنید. تغذیه مناسب در طول بیماری مهم است.

برای دوره های کم‌اشتها و کاهش وزن برای جلوگیری از سوء‌تغذیه چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

گاهی اوقات، غذاهای بسیار کمی وجود دارد. در این مواقع مهم است که تا حد امکان غذاهای پرکالری را در مقادیر قابل تحمل مصرف کنید. در مواقعی که غذاهای جامد باعث تحریک روده می شوند یا اشتهای شما کم است، مکمل های خوراکی مایع ممکن است به تامین مواد مغذی کمک کند. لیست زیر شامل مکمل های مایع برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط