برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چربی خون بالا

چربی خون بالا : علت، علائم، درمان

چربی خون مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید برای بدن حیاتی هستند. اگر چربی خون در مدت زمان طولانی‌تری بیش از حد بالا باشد، پزشکان از یک اختلال متابولیسم لیپید صحبت می‌کنند که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. چربی‌ خون عمدتاً از طریق چربی‌های حیوانی جذب می‌شود، اما بدن نیز می‌تواند چربی  را تولید ‌کند. چربی‌ها اجزای ضروری بسیاری از فرآیندهای بدن هستند. برای مثال، کلسترول جزء مهم دیواره‌های سلولی است و در تشکیل اسیدهای صفراوی و هورمون‌هایی مانند تستوسترون و استروژن نقش دارند. تری‌گلیسیریدها تامین کننده و ذخیره انرژی بدن هستند. چربی‌هایی که از طریق غذا خورده می‌شوند و در خود بدن تولید می‌شوند در معرض متابولیسم هستند. ما در این مقاله به بررسی چربی خون بالا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 از آنجایی که چربی‌ها محلول در آب نیستند، در خون به صورت قطرات کوچک چربی به نام‌های LDL (لیپوپروتئین‌های با چگالی کم) یا HDL (لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا) در خون حمل می‌شوند. چربی‌ها ذخیره می‌شوند یا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی نیز دفع می‌شوند. گاهی افزایش یا کاهش چربی در بدن می‌تواند منجر به اختلال شود.

چربی خون بالا

اختلالات متابولیسم چربی

بسیاری از بیماری‌های مادرزادی و اکتسابی می‌توانند منجر به هیپرلیپیدمی (سطوح بیش از حد چربی در خون) شوند. این اصطلاح جمعی اختلالات متابولیسم لیپیدهای مختلف را که با افزایش سطح چربی خون مرتبط است، خلاصه می‌کند. شایع‌ترین اختلالات متابولیسم لیپید عبارتند از:

  • هیپرکلسترولمی = کلسترول زیاد در خون
  • هیپرتری گلیسیریدمی = تری گلیسیرید زیاد در خون
  • هیپرلیپیدمی ترکیبی = هیپرتری گلیسریدمی + کلسترول بالا

علائم چربی خون بالا چیست؟

در بسیاری از موارد، سطوح بالای چربی خون برای مدت طولانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا به ندرت علائم خاصی ایجاد می‌کنند. عواملی مانند سن، جنسیت، بیماری‌های قبلی مانند دیابت یا فشار خون بالا و برخی داروها نیز می‌توانند بر سطح چربی خون تأثیر بگذارند. در ارتباط با سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، چاقی، مصرف منظم الکل سنگین یا ورزش بسیار کم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد.

علت چربی خون بالا چیست؟

علت افزایش سطح چربی خون تا حدی در یک استعداد مادرزادی نهفته است. برای مثال برخی از بیماران از یک اختلال متابولیک رنج می‌برند که در آن کلسترول نمی‌تواند به طور معمول در کبد تجزیه شود. در اکثر موارد، افزایش سطح چربی خون از طریق سبک زندگی فردی فرد مورد نظر حاصل می‌شود. چاقی، دیابت و مصرف منظم الکل می‌تواند مقادیر چربی خون را افزایش دهد. مصرف چربی حیوانی، به شکل گوشت یا تخم مرغ چرب، می‌تواند به افزایش دائمی سطح چربی خون نیز کمک کند، که به نوبه خود نیاز به درمان پزشکی دارد.

انواع کلسترول خون

کلسترول به دو دسته کلسترول HDL و کلسترول LDL تقسیم می‌شود. افزایش دائمی سطح کلسترول LDL می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود. پس از آن رسوبات کلسترول در رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. در نتیجه، برخی از اندام‌ها دیگر نمی‌توانند به درستی با خون تامین شوند. اگر تصلب شرایین بر عروق کرونر تأثیر بگذارد، متخصصان از بیماری عروق کرونر قلب (CHD) صحبت می‌کنند. اگر رسوبات کلسترول از دیواره رگ‌های خونی جدا شوند یا پاره شوند، ترومبوز ایجاد می‌شود و رگ‌های خونی مسدود می‌شوند و در نهایت دچار حمله قلبی می‌شوید. رگ‌های خونی که مغز را تامین می‌کنند نیز می‌توانند از این طریق مسدود شوند. اگر سطح تری‌گلیسیرید بیش از حد بالا باشد، خطر ابتلا به پانکراتیت نیز افزایش می‌یابد.

عوارض چربی خون بالا

غلظت بالای چربی خون به دلیل افزایش کلسترول LDL یک عامل خطر مهم در ایجاد بیماری عروق کرونر قلب و حمله قلبی است. نه تنها کلسترول بلکه تری گلیسیرید نیز اغلب در بیماران افزایش می‌یابد. غلظت چربی خون در بیماران دارای اضافه وزن که از فشار خون بالا و دیابت نوع 2 نیز رنج می‌برند، شایع‌تر است و یک عامل خطر اضافی برای بیماری‌های قلبی عروقی است. علاوه بر افزایش سطح کلسترول و یا سطح چربی خون، سایر عوامل خطر نیز نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی دارند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن
  • فشار خون بالا
  • عدم ورزش
  • دیابت قندی

رگ‌های خونی باریک می‌شوند؟

در ابتدا، افزایش چربی خون باعث ناراحتی قابل توجهی نمی‌شود، اما به مرور زمان منجر به آسیب به رگ‌های خونی می‌شود. به دلیل رسوب کلسترول و سایر مواد بر روی دیواره عروق، قطر داخلی عروق خونی به آرامی باریک می‌شود و دیواره رگ‌ها سفت و متخلخل‌تر می‌شوند.

آنژین صدری

به دلیل کلسیفیکاسیون عروق کرونر، عضله قلب از کمبود جریان خون رنج می‌برد. به اصطلاح آنژین صدری (سفتی قفسه سینه) ایجاد می‌شود. چنین حمله قلبی با درد سوراخ کننده در سمت چپ قفسه سینه که به بازوی چپ تابش می‌کند، اعلام می‌شود.

حمله قلبی

اگر باریک شدن و کلسیفیکاسیون یک یا چند شاخه از شریان‌های کرونری منجر به انسداد کامل آن شود، ناحیه وابسته عضله قلب به دلیل کمبود خون می‌میرد. یک حمله قلبی تهدید کننده زندگی ایجاد می‌شود.

سکته

اگر جریان خون حیاتی مغز قطع شود یا به دلیل انقباض عروق به شدت محدود شود، بدترین پیامد آن می‌تواند سکته مغزی باشد. به عنوان مکانیسم دوم، پارگی رگ‌های خونی که متخلخل شده‌اند می‌تواند منجر به خونریزی در مغز شود. بسته به اینکه چه تعداد و چه نواحی از مغز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، فلج دائمی، اختلالات گفتاری یا مرگ می‌تواند ایجاد شود.

اختلالات گردش خون در پاها

شریان‌های پاها نیز می‌توانند توسط رسوبات آنقدر باریک شوند که جریان خون مختل شود. کمبود اکسیژن در ابتدا منجر به درد عضلانی می‌شود.

در مواقع اضطراری سریع عمل کنید!

اگر به طور ناگهانی در قفسه سینه خود احساس گرفتگی کردید، در تنفس مشکل دارید و شدیداً عرق می‌کنید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید. امکان دارد دچار حمله آنژین یا حمله قلبی شده باشید که نیاز به درمان فوری دارد.

درمان چربی خون بالا

چه زمانی سطح چربی خون تعیین می‌شود؟

سطح چربی خون، در صورت مشکوک بودن به اختلالات متابولیسم لیپید و برای نظارت بر موفقیت درمان کاهش چربی (مثلاً از طریق رژیم غذایی یا دارو) تعیین می‌شود. اگر پزشک بخواهد خطر تصلب شرایین را در بیمار ارزیابی کند، اندازه‌گیری چربی خون بسیار مهم است. مهم‌تر از همه، افزایش LDL منجر به واکنش‌هایی در دیواره عروق می‌شود که در نهایت منجر به رسوبات آترواسکلروتیک (پلاک) در دیواره داخلی عروق می‌شود. این‌ها باعث بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته می‌شوند.

درمان چربی خون بالا

پزشک معالج سطح چربی خون شما را در وضعیت به اصطلاح لیپیدی تعیین می‌کند. افزایش سطح چربی خون نیز می‌تواند خانوادگی باشد. بنابراین، اگر بستگان نزدیک شما مانند والدین شما قبلاً دچار حمله قلبی یا سکته شده‌اند، سطح چربی خون خود را بررسی کنید. در افراد بدون بیماری قبلی، مقدار کلسترول HDL باید بالاتر از 40 میلی‌گرم در دسی لیتر (به طور متناوب بالای 1 میلی‌مول در لیتر) باشد، زیرا می‌تواند به کاهش خطر تصلب شرایین کمک کند. در مقابل، افزایش سطح کلسترول LDL می‌تواند این خطر را افزایش دهد. مقادیری که پزشک شما درمان را شروع می‌کند به بیماری‌های همزمان شما مانند بیماری قلبی نیز بستگی دارد.

درمان چربی خون بالا با رژیم غذایی

پزشک شما معمولاً برای کاهش چربی خون تغییر رژیم غذایی را توصیه می‌کند. تغیر رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح چربی خون در دراز مدت کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل بخش مهمی از درمان شما باقی می‌ماند. شما همچنین می‌توانید سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به حداقل برسانید.

درمان دارویی چربی خون بالا

اگر مقادیر چربی در نتیجه تغییر رژیم غذایی کاهش نیابد، پزشک معمولاً دارو را توصیه می‌کند. اگر سطح کلسترول LDL بیش از حد بالا باشد، به اصطلاح استاتین‌ها، به ندرت یک ماده فعال به نام ezetimibe یا مهارکننده PCSK9، استفاده می‌شود. سطوح تری گلیسیرید را که نمی‌توان از طریق تغییر در رژیم غذایی کاهش داد، معمولاً با فیبرات‌ها یا داروهای مبتنی بر اسیدهای چرب امگا 3 درمان می‌شود. اگر درمان دارویی مقادیر چربی را پایین نیاورند، پزشک می‌تواند آفرزیس را تجویز کند. آفرزیس فقط در مورد افزایش شدید سطح چربی خون استفاده می‌شود. خون توسط دستگاهی فیلتر می‌شود تا چربی‌های خون مانند کلسترول LDL را حذف کند.

فاکتورهایی که خطر بروز عارضه چربی خون بالا را افزایش می‌دهد؟

خوردن غذاهایی با چربی‌های اشباع و ترانس بالا (غذاهای مضر برای چربی خون بالا)
خوردن زیاد پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت و لبنیات
عدم فعالیت بدنی کافی
نخوردن چربی‌‎های اشباع نشده به میزان کافی که می‌توانند سطح کلسترول خوب را افزایش دهند
چاقی و افزایش دور کمر
سیگار کشیدن
نوشیدن بیش‌ازحد الکل
مصرف طولانی‌مدت قرص ضدبارداری، ادرارآور و برخی از داروهای افسردگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سابقه خانوادگی کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا.
بیماری قلبی یا سایر عوامل خطر مانند استعمال دخانیات.
دیابت یا فشار خون بالا را دارید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط