برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
غلظت خون

غلظت خون چیست و برای درمان آن چه کنیم؟

بسیاری از افراد پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون متوجه می‌شوند که غلظت خون دارند و به دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای درمان و کنترل آن هستند. در این بخش از اندام برتر درمورد تمامی نکات غلظت خون و رژیم غذایی که باید رعایت کنید صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

درمان غلظت خون

غلظت خون چیست؟

بیماری غلطت خون که به آن پلی سیتمی گفته می‌شود، در نتیجه افزایش سطح گلبول‌های قرمز ایجاد می‌شود. گلبول‌های قرمز با حمل اکسیژن در سراسر بدن شما را زنده نگه می‌دارند. اما در پلی سیتمی که یک بیماری مزمن خونی است، تعداد این سلول‌ها بسیار بیشتر از حد طبیعی است و خون شما متراکم‌تر می‌شود؛ بنابراین، اکسیژن کمتری به همه اندام‌های شما مانند قلب و مغز منتقل می‌شود.

در برخی موارد، لخته خون می‌تواند در رگ‌ها ایجاد شود و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. پلی سیتمی طولانی مدت می‌تواند باعث سرطان مغز استخوان یا لوسمی شود. در صورت عدم درمان تهدیدکننده زندگی است. بیماران مبتلا به غلظت خون ممکن است دچار عوارضی مانند لخته‌شدن خون، شکنندگی استخوان، خستگی، زخم معده، نقرس و سنگ کلیه شوند. تغذیه‌درمانی پزشکی نیز با هدف پیشگیری از این عوارض است.

تغذیه‌درمانی پزشکی در پلی سیتمی یک رژیم غذایی بسیار محدودکننده نیست. به طور کلی، یک رژیم غذایی سالم باید اتخاذ شود. اما در صورت بروز علائمی مانند سنگ کلیه یا نقرس، رژیم غذایی خاصی توسط پزشک توصیه می‌شود و رژیم‌درمانی تحت‌نظر متخصص تغذیه انجام می‌شود.

علت غلظت خون

غلظت خون زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز خون به دلایل مختلف در مغز استخوان بیش از حد تولید شود. علاوه بر افزایش گلبول‌های قرمز، افزایش گلبول‌های سفید و افزایش سلول‌های انعقادی نیز دیده می‌شود. همچنین می‌تواند خارج از تولید بیش از حد در مغز استخوان رخ دهد. پلی سیتمی نیز ممکن است پس از پیوند کلیه به دلیل سابقه خانوادگی، تومور‌های مختلف ترشح‌کننده هورمون اریتروپویتین و استفاده از دارو‌های حاوی هورمون آندروژن رخ دهد.

علل به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند:

  • پلی سیتمی اولیه به دلیل افزایش سطح هموگلوبین به دلیل تولید گلبول‌های قرمز بیشتر از نیاز بدن ایجاد می‌شود.
  • پلی سیتمی ثانویه معمولاً وضعیتی است که در آن نیاز بدن به اکسیژن افزایش می‌یابد.

بیماری‌های قلبی و ریوی، سندرم آپنه خواب، زندگی در مناطق مرتفع و سیگار کشیدن سطح هموگلوبین بالاتری دارند. ورزشکاران به طور کلی سطح هموگلوبین بالاتری دارند. دارو‌هایی که باعث افزایش میزان هورمون اریتروپویتین می‌شوند که تولید خون را تحریک می‌کند و برخی تومور‌ها نیز می‌توانند باعث پلی سیتمی شوند.

علائم غلظت خون

شایع‌ترین علائم پلی سیتمی که به عنوان غلیظ شدن خون و کندشدن جریان آن در نتیجه افزایش تولید گلبول‌های قرمز در بدن تعریف می‌شود، سرگیجه، سردرد و خستگی است. در کنار اینها، علائم پلی سیتمی را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تعرق مفرط
  • خارش پوست
  • ضعف و خستگی
  • وزوز گوش
  • تاری دید
  • تغییر رنگ قرمز و ارغوانی در کف دست، لاله گوش و بینی
  • پاهای سوزان
  • خونریزی مکرر بینی و لثه
  • پری شکم

از سوی دیگر، علائم زیر نیز در برخی موارد پلی سیتمی ممکن است:

  • بزرگ‌شدن طحال
  • لخته‌شدن خون
  • درد قفسه سینه
  • فلج
  • زخم معده
  • نقرس
  • فشار خون

عوارض غلظت خون چیست؟

کندشدن خون در نتیجه پلی سیتمی می‌تواند میزان اکسیژن رسیدن به قلب، مغز و سایر اندام‌های حیاتی را کاهش دهد. از سوی دیگر، لخته‌شدن خون نیز خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین به همان اندازه که کم‌خونی، خون اضافی که پلی سیتمی نامیده می‌شود، بیماری خطرناکی است و در صورت عدم درمان، خطر ایجاد سرطان خون، نوع دیگری از سرطان خون به‌غیراز مغز استخوان، در درازمدت را به دنبال دارد.

درمان خانگی غلظت خون

درمان غلظت خون

اساسی‌ترین رویکرد در درمان پلی سیتمی، رساندن سطح خون در بدن به حد طبیعی و بازگرداندن سیالیت خون به حد طبیعی است. بدین منظور در فواصل معینی مانند همان اهدای خون با روشی به نام فلبوتومی از بیمار خون می‌گیرند.

این خون گرفته شده از یک فرد مبتلا به پلی سیتمی را نمی‌توان به فرد دیگری داد. برای درمان بیمار داروهای رقیق‌کننده خون تجویز می‌شود. داروهای دیگری نیز وجود دارد که با توجه به خطر فعلی بیمار می‌توان در طول درمان پلی‌سیتمی‌ورا استفاده کرد.  رعایت رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند تأثیر زیادی روی درمان غلظت خون داشته باشد و علائم ناشی از آن را بهبود بخشد.

برای غلظت خون چه بخوریم؟

یکی از اولین قوانینی که بیماران پلی سیتمی باید به آن توجه کنند پرهیز از رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری است. رژیم‌های کم‌کالری ممکن است خطر ابتلا به برخی از عوارض را افزایش دهد. بیمارانی که نگران دریافت کالری اضافی هستند باید مسیر مطمئنی را با عدم مصرف غذاهای پرچرب، آرد سفید و حاوی قند دنبال کنند.

در پلی سیتمی، خطر فشار خون بالا به دلیل افزایش حجم خون افزایش می‌یابد. برای حفظ تعادل فشار خون باید از مصرف بیش از حد سدیم خودداری کرد. مطمئن‌ترین راه برای انجام این کار این است که دوباره به غذا نمک نزنید و از غذاهای لذیذ، ترشی‌ها، سوپ‌های فوری و وعده‌های غذایی دوری کنید.

سبزیجات خام و حداقل یک قسمت از غذای گیاهی باید در هر وعده‌غذایی در رژیم غذایی گنجانده شود. علاوه بر این، 2-3 وعده میوه در روز باید مصرف شود. سبزی‌ها و میوه‌ها از بیماری‌هایی مانند سکته قلبی که یکی از عوارض پلی سیتمی است جلوگیری می‌کنند و همچنین با انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی غنی از سرطان محافظت می‌کنند.

مصرف آب برای غلظت خون

برای پیشگیری از سنگ کلیه که یکی از عوارض مهم پلی سیتمی است باید به مصرف آب کافی توجه شود. مصرف آب نیز از گردش خون حمایت می‌کند. مصرف آب می‌تواند برای اصلاح غلظت خون بسیار مناسب باشد. توصیه می‌شود  روزی حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

سبزیجات و غلات کامل

به طور کلی، بیماران غلظت خون باید از یک رژیم غذایی کافی و غنی از سبزیجات و میوه‌ها، از جمله غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی پیروی کنند. برای این کار می‌توان از مدل بشقاب سالم استفاده کرد. طبق این مدل، نیمی از بشقاب شما باید از سبزیجات، یک‌چهارم منابع پروتئینی مانند مرغ بدون چربی و ماهی و یک‌چهارم دیگر غلات کامل باشد. مدل رژیم مدیترانه‌ای که از سبزیجات تازه، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون تشکیل شده است نیز انتخاب مناسبی در برابر عوارض پلی سیتمی خواهد بود.

در بیماران مبتلا به عارضه‌ای مانند نقرس یا بیماری کلیوی، رژیم غذایی باید تحت‌نظر متخصص تغذیه باشد. صرف نظر از مرحله بیماری، بدون مشورت با پزشک نباید تغییرات عمده‌ای در رژیم غذایی ایجاد کرد.

غلظت خون و ویتامین e

یکی از مکمل‌هایی که می‌توانید با دستور پزشک مصرف کنید، ویتامین e است چرا که باعث جلوگیری از تشکیل لخته خون می‌شود و از موادی است که اصطلاحاً خون را رقیق می‌کند.

می‌توانید این مکمل را از داروخانه تهیه کنید و یا از مواد غذایی حوای ویتامین E مصرف کنید.مانند بادام، تخم آفتاب‌گردان، تخم‌مرغ و آجیل.

رژیم  غلظت خون

غذای ممنوعه برای غلظت خون 

طور کلی، هیچ غذایی وجود ندارد که کاملاً ممنوع باشد، اما حفظ یک رژیم غذایی متعادل مهم است. علاوه بر این، فرد باید از موادی که پتانسیل تداخل با عملکرد داروهای مورد استفاده را دارند آگاه باشد. از سوی دیگر، برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش علائم و ناراحتی که در طول درمان ظاهر می‌شوند کمک کنند؛ بنابراین، آنها در وعده‌های غذایی بیشتر از آنها استقبال می‌کنند. اولین و اصلی‌ترین نکته‌ای که بیماران غلظت خون  در مورد تغذیه باید در نظر داشته باشند، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل است. برخی رژیم‌ها و غذاها وجود دارند که می‌توانند به این تعادل کمک کنند. یک مثال رژیم مدیترانه‌ای است .

از رژیم غذایی پرچرب باید اجتناب کرد زیرا می‌تواند خطر لخته‌شدن خون را افزایش دهد. غذاهای سرخ شده، قسمت‌های چرب گوشت، خامه و پاستا/سس سالاد نباید مصرف شود. علاوه بر این، از آنجایی که چربی‌های ترانس با سرطان مرتبط هستند، مصرف مواد غذایی ناسالم بسته‌بندی‌شده باید متوقف شود.

از آنجایی که بخش اساسی این عادت شامل کاهش مصرف غذاهای فوق فراوری شده، به‌عنوان‌مثال کوکی‌های ساندویچ و نوشابه است. از مصرف گوشت‌های سوسیس مانند ژامبون خودداری کنید و قند و چربی اضافی را مصرف نکنید.

غلظت خون و ویتامین b12

 ممکن است فرد مبتلا به غلظت خون حتی درجاتی از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های مهم را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12. بسیار مهم است که این پارامترها توسط متخصص تغذیه ارزیابی شود و هیچ مکملی بدون راهنمایی پزشک استفاده نشود.  به‌عنوان‌مثال نوع تزریقی ویتامین B12  از آنجایی که حجم زیادی از این ویتامین را وارد خون می‌کند، می‌تواند سبب افزایش غلظت خون شود. چرا که این ویتامین می‌تواند باعث  افزایش حجم خون و گلبول‌های قرمز شود.

توجه به تداخل دارویی!

اگرچه هیچ غذا و رژیم غذایی کاملاً ممنوعه‌ای وجود ندارد، اما دو ماده غذایی وجود دارد که می‌تواند در اثر هیدروکسی اوره تداخل ایجاد کند و به خصوص روکسولیتینیب که درمان اصلی غلظت خون بالا است. با استفاده از این داروها، استفاده از گریپ‌فروت و خار مریم را که می‌تواند متابولیسم داروها را مختل کند، توصیه نمی‌کنیم.

درمان خانگی غلظت خون

درمان خانگی غلظت خون شامل رعایت رژیم غذایی در کنار انواع دمنوش‌ها است. توجه کنید که قبل از مصرف هر نوع دمنوشی با پزشک خود مشورت کنید. محبوب‌ترین دمنوش‌ها طب سنتی برای غلظت خون شامل موارد زیر است:

توجه کنید که زنان باردار نباید از دمنوش‌ها استفاده کنند مگر با صلاح دید پزشک.

نوشیدنی‌های زیر نیز می‌توانند به درمان غلظت خون کمک کنند:

کلام آخر

همان‌طور که همیشه به شما می‌گوییم، اینها چند توصیه کلی است که اگر مبتلا به پلی سیتمی یا غلظت خون هستید، می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال، به یاد داشته باشید که همیشه با پزشک خود مشورت کنید که چه چیزی برای شما بهتر است، زیرا او کسی است که وضعیت شما را بهتر می‌شناسد و می‌تواند به بهترین شکل به شما در مدیریت این آسیب‌شناسی کمک کند. پس با او مشورت کنید و شروع به تغذیه سالم و مراقبت از خود کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط