برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
سیروز کبدی

سیروز کبدی : علائم، علت، تشخیص و درمان آن!

کبد که بزرگ‌ترین اندام داخلی ما است، با وزن تقریبی 1.5 تا 2 کیلوگرم، تنها عضوی در بدن است که توانایی ترمیم را دارد. این عضو که اهمیت زیادی در انجام وظایف حیاتی بدن دارد، در تصفیه خون از انواع مواد شیمیایی، داروها و الکل نقش دارد. جدای از این، کبد در فرآیندهای مهمی مانند ذخیره برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، هضم چربی‌ها، انعقاد خون و تنظیم سیستم ایمنی نقش اصلی را ایفا می‌کند. به همین دلیل کوچک‌ترین آسیب به کبد می‌تواند مشکلات جدی در بدن انسان ایجاد کند. ما در این مقاله از اندام برتر به بررسی سیروز کبدی پرداخته‌ایم. با ما تا آخر این مقاله هماه بمانید.

سیروز کبدی

سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی که بیماری مزمن کبد نیز نامیده می‌شود، نامی است که به آسیب شدید کبد داده می‌شود. سطوح مختلف آسیب به کبد می‌تواند به دلیل بیماری‌های مختلف و گاهی اوقات به دلایل ناشناخته رخ دهد. با پیشرفت فرآیند سیروز کبدی، سلول‌های کبدی که به عملکرد خود ادامه می‌دهند، شروع به سخت شدن و کوچک شدن می‌کنند. جریان خون به بافت‌های سخت شده مشکل می‌شود و به دلیل عدم توانایی خون در رسیدن به بافت، مسیرهای عروقی جدیدی تشکیل می‌شود. همه این رویدادها با تأثیر منفی بیشتر بر کبد، سیروز را تشدید می‌کند. در نتیجه، کبد شروع به از کار افتادن می‌کند و نارسایی کبد رخ می‌دهد.

علائم سیروز کبد چیست؟

سیروز کبدی معمولاً در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند. اما با پیشرفت درجه بیماری و افزایش سطح آسیب به کبد، علائم و شدت علائم افزایش می‌یابد. شایع‌ترین علائم سیروز را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • کاهش وزن
  • تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی مداوم
  • تورم در پاها و تشکیل ادم
  • تورم به دلیل تجمع اسید در شکم
  • از دست دادن عضلات
  • کم خونی
  • خارش
  • زردی
  • عدم انعقاد خون
  • بی‌نظمی قاعدگی در زنان
  • کبودی و خونریزی روی پوست
  • حالت تحریک پذیری
  • مشکل یبوست و نفخ
  • احساس سنگینی در معده

علت سیروز کبدی چیست؟

شایع‌ترین علت شناخته شده سیروز کبدی، مصرف الکل است. جدای از مصرف زیاد الکل، یکی از مهم‌ترین علت سیروز، هپاتیت ویروسی مانند هپاتیت B و هپاتیت C است. تقریباً در 15-10 درصد از بیماران سیروز، علی‌رغم تمامی تحقیقات، هیچ علتی پیدا نمی‌شود و به این بیماری، سیروز با منشأ ناشناخته (سیروز کریپتوژنیک) می‌گویند. جدای از این موارد، افراد ممکن است به دلایل زیر به سیروز کبدی مبتلا شوند:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • انسداد و التهاب مجاری صفراوی
  • هپاتیت خودایمنی که در اثر تولید آنتی بادی‌های بدن علیه بافت‌های خود ایجاد می‌شود.
  • استفاده طولانی مدت از داروهای سنگین
  • مصرف بیش از حد مواد معدنی آهن و مس
  • نارسایی مزمن قلبی

سیروز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معاینه فیزیکی، جایگاه مهمی در تشخیص بیماری دارد. سفتی کبد، بزرگ شدن آن، حاشیه‌های برجسته کبد، بزرگ شدن طحال و تجمع مایعات شکمی در بیماران سیروزی را می‌توان در طول معاینه فیزیکی تشخیص داد. علاوه بر این، زردی، ادم و کبودی روی بدن از جمله معیارهای تشخیصی است که در اولین معاینه خودنمایی می‌کنند. تشخیص قطعی سیروز را می‌توان در نتیجه معاینه انجام شده توسط پزشک و همچنین سونوگرافی و سایر روش‌های تصویربرداری، آزمایش‌های مختلف خون و بیوپسی انجام داد.

روش‌های درمان سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی با توجه به سطح پیشرفت بیماری به 3 سطح A ، B و C تقسیم می‌شود. می‌توان با به حداقل رساندن پیشرفت بیماری در نتیجه کنترل و درمان منظم پزشک در بیماران در سطوح A و B که کبد آسیب کمتری می‌بیند، زندگی با کیفیتی برای سالیان متمادی برای آنها فراهم کرد. در درمان‌های اعمال شده توسط پزشکان متخصص، هدف اولیه، جلوگیری از پیشرفت بافت اسکار سخت شده در کبد و پیشگیری از عوارض ناشی از بیماری است. پرهیز از انواع غذاها، مصرف بی‌مورد دارو و مصرف الکل که می‌تواند کبد را تحت فشار قرار دهد، مهم‌ترین اصل درمانی در بیماران سیروز است.

اگر سیروز منشأ خودایمنی داشته باشد، درمان با داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، انجام می‌شود. اگر ناشی از هپاتیت ویروسی باشد، از درمان دارویی ضد ویروسی استفاده می‌شود. در بیماران مبتلا به سیروز سطح C با آسیب پیشرفته کبدی، ممکن است به توصیه پزشک نیاز به پیوند کبد باشد.

اگر سیروز کبدی دارید با معاینات منظم و به کارگیری اصول درمانی توصیه شده توسط پزشک، می‌توانید از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

سیروز کبدی

رژیم غذایی برای بیماری سیروزکبدی

سیروزکبدی یک بیماری کبدی خطرناک است که می‌تواند باعث تغییرات جدی در کبد شود. یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند به شما در بهبودی و پیشگیری از بیماری کمک کند. در ادامه چند نکته مهم برای رژیم غذایی برای بیماران سیروز کبدی ذکر شده است:

محدودیت مصرف نمک

مصرف نمک باید محدود شود تا به کنترل فشار خون و سیروز کبدی کمک شود.

محدودیت مصرف مواد قندی

مصرف مواد قندی مانند شکر، شیرینی، نوشابه و غیره باید محدود شود تا به کنترل قند خون و سطح گلوکز در بدن کمک شود.

محدودیت مصرف چربی

مصرف چربی باید محدود شود تا به کنترل وزن و کلسترول خون کمک کند.

مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا

برای حفظ سلامتی کبد باید مواد غذایی با پروتئین بالا مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ مصرف شود.

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا

برای بهبود عملکرد روده و کنترل سطح قند خون، باید مواد غذایی با فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات مصرف شود.

محدودیت مصرف الکل

مصرف الکل باید محدود شود یا بهتر است کاملاً از آن خودداری کنید.

مکمل‌های ویتامینی

مصرف مکمل‌های ویتامینی مانند ویتامین C و E می‌تواند به سلامتی کبد کمک کند.

مصرف مواد غذایی با ویتامین K

مواد غذایی با ویتامین K مانند سبزیجات و گیاهان دارویی می‌تواند به کنترل خونریزی‌ها کمک کند.

در نهایت، برای رژیم غذایی مناسب برای سیروز کبدی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و رژیم غذایی مناسبی را برای خود ایجاد کنید.

بیماری سیروز کبدی چیست؟

سیروز کبدی یک بیماری مزمن و پیشرونده است که با تغییرات در ساختار و عملکرد کبد همراه است. این بیماری باعث تخریب سلول‌های کبدی و جایگزینی آنها با بافت می‌شود. این فرایند، تدریجی است و باعث کاهش عملکرد کبد می‌شود.

علائم بیماری سیروز کبدی چیست؟

علائم بیماری سیروزکبدی ممکن است شامل خستگی، نفخ شکم، افزایش وزن، کاهش اشتها، اسهال یا یبوست، تغییرات پوستی، افت فشار خون، خونریزی و نارسایی کبدی باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط