برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب : برای کبد چرب چی بخوریم؟

تغذیه نقش اساسی در درمان کبد چرب دارد. از آنجایی که هیچ دارویی برای کبد چرب وجود ندارد، رژیم غذایی با کالری محدود، کم چرب و پروتئین بالا تنها راه درمان و پیشگیری از کبد چرب است. رژیم‌های غذایی کبد چرب بدون عارضه و بسیار موثر هستند. پزشکان بین دو شکل کبد چرب تمایز قائل می‌شوند. بیماری کبد چرب غیرالکلی به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند یا دیابت نوع 2 دارند شایع است. کبد چرب مرتبط با الکل منحصراً به دلیل مصرف طولانی مدت الکل است. پزشکان زمانی از کبد چرب صحبت می‌کنند که بیش از 5 درصد از سلول‌های کبد چربی ذخیره کرده باشند. کبد چرب می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. این‌ها از التهاب کبد گرفته تا سیروز کبدی و سرطان کبد را شامل می‌شود. رژیم غذایی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا می‌توانید با تغییر رژیم غذایی خود کبد چرب را درمان کنید و از بیماری‌های ثانویه احتمالی جلوگیری کنید.

کبد چرب چیست؟

اگر بیش از پنج درصد از سلول‌های کبد با رسوبات چربی مشخص شوند، پزشکان از بیماری کبد چرب (استاتوز هپاتیس) صحبت می‌کنند. به بیان ساده، کبد چرب می‌شود. وظیفه واقعی کبد تبدیل غذا به مواد مغذی و تصفیه سموم از خون است. اگر کبد چرب باشد، دیگر نمی‌تواند چربی‌های غذا را تجزیه کند و عملکرد سم زدایی آن به شدت محدود می‌شود. اندام بزرگ شده و اسکار ایجاد می‌کند. علائم اغلب وجود ندارد و بنابراین بیماری معمولاً به طور تصادفی کشف می‌شود یا ناشناخته باقی می‌ماند.

عوامل محرک کبد چرب از جمله الکل، برخی داروها، شیمی درمانی، هپاتیت C و سوء‌تغذیه وجود دارد. کبد چرب غیر الکلی، ناشی از چاقی، عدم تحمل گلوکز، دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی است. این بیماری ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد.

چرا کبد چرب مضر است؟

غذاهای چرب، غذاهای شیرین و الکل زیاد. رژیم غذایی نادرست می‌تواند منجر به کبد چرب شود که در صورت عدم درمان می‌تواند عواقب کشنده‌ای داشته باشد. کبد چرب می‌تواند به مرور زمان ملتهب شود و در بدترین حالت حتی منجر به سرطان شود.

علائم کبد چرب

کبد چرب برای مدت طولانی بسیار نامحسوس رفتار می‌کند. هنگامی که کبد واقعاً چرب شد، فرد مبتلا اغلب احساس از دست دادن اشتها، خستگی و سستی و احساس سیری می‌کند. گاهی حالت تهوع و احساس فشار در شکم نیز بروز می‌کند. در مجموع، علائم کبد چرب نسبتاً نامشخص هستند. مطمئناً پزشک با سونوگرافی شکم، کبد چرب را تشخیص می‌دهد. این نشان می‌دهد که کبد بزرگ شده است و اغلب در سونوگرافی کمی سبک‌تر از حالت عادی است. همچنین به دلیل مقادیر غیر طبیعی می‌توان به کبد چرب در خون مشکوک شد. کبد چرب را می‌توان با بیوپسی، برداشتن بافت از کبد با قطعیت ثابت کرد.

با یک رژیم غذایی هوشمند با کبد چرب چه چیزی می‌توانید به دست آورید؟

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب نقش مهمی در پسرفت کبد چرب دارد. این بیماری اغلب قابل برگشت است. در مورد کبد چرب غیر الکلی، این امر از طریق تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل دستیابی است. برای مثال، کاهش وزن حداقل 5 درصد از وزن بدن می‌تواند به تأثیر مثبت بر کبد چرب و در نتیجه به حداقل رساندن خطرات سلامتی کمک کند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند بیماری را معکوس کند و از ابتلا به بیماری‌های بعدی جلوگیری کند. از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان دارویی برای کبد چرب وجود ندارد، تغییر رژیم غذایی همراه با سبک زندگی فعال‌تر تنها و بهترین درمان است.

رژیم غذایی سالم برای کبد چرب

تغذیه درمانی برای کبد چرب ساده‌تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند. البته رژیم‌های کبد چرب به معنای تغییر محسوس در عادات غذایی است که برای بسیاری از افراد در ابتدا دشوار است. با این وجود، اساساً رژیم غذایی برای کبد چرب راحت‌تر از برخی بیماری‌های دیگر است. در نهایت، چیزی که اهمیت دارد این است که رژیم غذایی کم کالری و کم چربی و قند داشته باشید. چربی‌های حیوانی و قند با غذاهای غنی از پروتئین، چربی‌های گیاهی و میوه‌ها و سبزیجات و همچنین محصولات غلات کامل با فیبر زیاد جایگزین می‌شوند. البته درمان کبد چرب مرتبط با الکل نیز مستلزم قطع نوشیدن الکل است.

کاهش وزن اضافی

اگر اضافه وزن دارید، هیچ راهی برای خلاص شدن از شر چربی‌‌های اضافه وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار افزایش مصرف کالری است. برای مثال، تمرین استقامتی متوسط ​​همراه با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و بدن را در تبدیل سلول‌های چربی اضافی به انرژی پشتیبانی می‌کند. عضله‌سازی هدفمند به طور دائم نرخ متابولیسم پایه را افزایش می‌دهد و کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند. بنابراین ورزش عامل مهمی در تکمیل رژیم غذایی با کبد چرب به صورت معنی دار است.

غذاهای مناسب برای کبد چرب

غذاهای کم چرب و کم قند با محتوای نسبتاً کم کالری و نسبت بالایی از پروتئین و فیبر به ویژه برای درمان تغذیه‌ای کبد چرب مناسب هستند. فهرست زیر نمونه‌هایی از برخی از غذاهایی را ارائه می‌دهد که برای کبد چرب مناسب هستند:

غلات

نان سبوس‌دار، فرآورده‌های غلات سبوس دار تهیه شده از جو، چاودار. غلات ساختگی مانند کینوا؛ بلغور جو دوسر، موسلی بدون شکر، سیب زمینی (آب پز)، پاستا سبوس دار، برنج سبوس دار.

مصرف میوه

میوه‌های کم قند مانند سیب، زردآلو، آووکادو، شاه توت، توت فرنگی، گریپ فروت، زغال اخته، تمشک، توت، کیوی، شلیل، پرتقال، پاپایا، آلو، هلو، آلبالو، انگور فرنگی ، هندوانه، آلو.

سبزیجات

کنگر، بادمجان، لوبیا، نخود فرنگی، رازیانه، خیار، کلم، کدو تنبل، عدس، هویج، فلفل، جعفری، قارچ، تربچه، چغندر، سالاد، کلم ترش، سویا، مارچوبه، اسفناج، گوجه فرنگی، کنگر اورشلیم، کدو سبز

چربی‌ها و روغن‌ها (تقریباً 3 قاشق غذاخوری در روز)

روغن بذر کتان، روغن زیتون، روغن کلزا، روغن گردو، روغن جوانه گندم؛ کره.

ماهی و غذاهای دریایی (حداکثر 2 بار در هفته)

مارماهی، قزل آلا، هالیبوت، شاه ماهی، ماهی کپور، ماهی خال مخالی، آنچوی، ساردین، ماهی خال مخالی، کف پا، ماهی تن، میگو، خرچنگ.

گوشت و سوسیس (حداکثر 3 بار در هفته)

انواع کم چربی مانند گوشت گاو ذرت، کاسلر، ژامبون آب پز و ماهی قزل آلا، برش‌های سینه بوقلمون، مرغ، بوقلمون، فیله گوشت گاو، فیله خوک، گوشت خوک.

تخم مرغ (حداکثر 5 عدد در هفته)

در همه انواع، ترجیحاً آماده سازی آن کم چرب باشد.

شیر و محصولات لبنی

شیر 1.5 درصد چربی، دوغ، کوارک کم چرب، ماست طبیعی 1.5 درصد چربی.

پنیر

تا 45 درصد چرب فتا، پنیر خامه‌ای، پنیر نیمه سخت، پنیر نرم.

آجیل و دانه‌ها

بادام هندی، فندق، ماکادمیا، بادام، گردو؛ دانه کدو تنبل، آجیل کاج، تخمه آفتابگردان، دانه چیا، پسیلیوم، دانه کتان و کنجد.

نوشیدنی‌ها

آب، چای و قهوه شیرین نشده ترجیحاً ولرم.

غذاهایی که برای کبد چرب مناسب نیستند

فست فودها معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی و قند هستند. بنابراین، شما باید محصولات نهایی را به طور کامل از منوی رژیم غذایی کبد چرب حذف کنید. بهتر است از غذاهای تازه‌ای که خودتان با چربی کمتر تهیه می‌کنید، استفاده کنید.

رژیم غذایی کبد چرب چگونه است؟

سبزیجات، چربی‌های باکیفیت، پروتئین‌های پرکننده (در حد اعتدال) و انواع میوه‌های کم قند، اساس یک رژیم غذایی صحیح برای کبد چرب را تشکیل می‌دهند. مواد تلخ و تند از گیاهان، ادویه جات و امثال آن، سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کند و برای کبد مفید است. اگر کربوهیدرات مصرف می‌شود باید محصولات غلات کامل به محصولات آرد سفید ترجیح داده شوند. چنین رژیمی تقریباً با روش LOGI مطابقت دارد (گلیسمیک پایین و انسولینمیک = سطح قند خون و انسولین پایین).

کبد نیاز به استراحت دارد. تنقلات مکرر، حتی در مورد میان وعده‌های سالم، از تسکین اندام جلوگیری می‌کند. دو تا سه وعده غذایی در روز توصیه می‌شود. فیبر رژیمی، بالاتر از همه اینولین، که در ازگیل یا سالسیفی موجود است، تضمین می‌کند که شما برای مدت طولانی احساس سیری کنید. فیبر همچنین فلور روده سالم و هضم خوب را تضمین می‌کند. روزه داری متناوب همچنین می‌تواند به کبد کمک کند تا استراحت لازم را داشته باشد.

کمک پزشکی برای کبد چرب

یک پیش نیاز برای درمان موفقیت آمیز تغذیه کبد چرب این است که بیماری‌ها به عنوان علت احتمالی کبد چرب شناخته یا درمان شوند. بیماری‌های کبدی مانند بیماری ویلسون یا هپاتیت و بیماری‌های روده‌ای مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون از دیگر بیماری‌هایی هستند که باید به عنوان عامل کبد چرب شناخته  می‌شوند. بنابراین، قبل از شروع درمان تغذیه کبد چرب، با پزشک خود صحبت کنید تا علت کبد چرب شما در مرحله اول به درستی مشخص شود. سپس می‌توانید جزئیات تغییر رژیم غذایی متناسب خود را با پزشک خود تعیین کنید.

کلام آخر

اساس رژیم غذایی شما در رژیم غذایی کبد چرب باید سبزیجات باشد. علاوه بر این، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند، به ویژه سیر کننده هستند. شما می‌توانید این پروتئین را از حبوبات، مغزها، تخم‌مرغ، شیر و ماهی یا مرغ و سایر موارد دریافت کنید. علاوه بر این، شما باید روغن‌های گیاهی مصرف کنید، روغن بذر کتان به ویژه سالم است. محصولات سبوس دار نیز باید در منوی شما باشد. البته باید میوه هم بخورید شرطی که قند نسبتاً کمی داشته باشد. با رعایت این نکات و نکاتی که در این مقاله گفته شد می‌توانید به درمان کبد چرب خود کمک کنید.

نحوه پاکسازی کبد چرب با رژیم غذایی به چه صورت است؟!

فیبر کافی
رژیم سرشار از میوه، سبزیجات و آجیل
غلات کامل
چربی های اشباع بسیار محدود از محصولات حیوانی
مصرف بسیارمحدود نمک و شکر
اجتناب از الکل

غذاهای مضرر برای کبد چرب که نباید مصرف کنید؟!

الکل
شکر
غذاهای سرخ شده
نمک
نان سفید، برنج و ماکارونی
گوشت قرمز

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط