برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم‌های کاهش وزن سریع

رژیم‌های کاهش وزن سریع با نتیجه فوق العاده

منظور از رژیم‌های کاهش وزن سریع، تمام رژیم‌های غذایی هستند که باهدف کاهش سریع چربی و وزن بدن ایجاد شده‌اند. اما آیا انتخاب این گزینه‌ها واقعاً مفید و مؤثر است؟ آیا رژیم‌های کاهش وزن سریع برای بدن ضرر دارند؟ سریع‌ترین رژیم‌های لاغری کدام است؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، این مقاله را از دست ندهید.

رژیم‌های کاهش وزن سریع

حذف چربی با رژیم‌های غذایی کاهش وزن سریع

چربی بدن علاوه بر اینکه از نظر ساختار در همه‌جا  یکسان نیست، بلکه در مناطق مختلف توزیع می‌شود. علاوه بر زیرپوست، رسوبات دیگری در داخل ماهیچه‌ها، اطراف آنها و در حفره شکم قرار دارند .ابتدا بیایید انواع چربی موجود در بدن انسان را برای شما توضیح دهیم.

در بدن دو نوع چربی داریم:

  1.  ضروری
  2.  ذخیره

چربی ضروری

 به چربی موجود در مغز استخوان‌ها، قلب، ریه‌ها، کبد، طحال، کلیه‌ها، روده‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های غنی از چربی در سراسر سیستم عصبی مرکزی، چربی ضروری گفته‌می‌شود. بدن بدون حضور این چربی‌ها نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد به همین علت به آنها ضروری می‌گویند. چربی ضروری زنان در حدود 3 الی 4 برابر، بیشتر از مردان است که به علت دستگاه تولیدمثل  است و مربوط به بچه‌دارشدن است.

نکته مهم این است که این نوع چربی نباید تحت‌تأثیر کاهش وزن قرار بگیرد. بدن تنها زمانی مجاز است از این چربی‌ها استفاده کند که به بیان ساده، به  ته خط رسیده باشد و سو تغذیه گرفته باشد.

چربی ذخیره

چربی ذخیره در اطراف اندام‌های داخلی (چربی ذخیره‌سازی داخلی) و مستقیماً زیرپوست (چربی ذخیره‌سازی زیرجلدی) قرار دارد.  این نوع از چربی‌ها، از بدن محافظت می‌کند و به‌عنوان یک عایق برای حفظ گرمای بدن عمل می‌کند.

زمانی که صحبت از کاهش وزن می‌کنیم، منظورمان ازبین‌بردن مقادیر اضافی چربی ذخیره است.

ویژگی‌های اساسی رژیم‌های کاهش وزن

زمانی می‌توانیم بگوییم که یک رژیم غذایی سلامتی بدن ما را به خطر نمی‌اندازد که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • تعادل خوبی داشته باشید و تمام مواد مغذی ضروری را با کاهش کالری بیش از 30٪ (حداکثر 500-800 کیلوکالری در مقایسه با ضروری) تأمین کنید.
  • رژیم کاهش وزن تحت هیچ شرایطی نباید کمتر از میزان متابولیسم پایه یا 1200 کیلوکالری برای یک فرد بالغ که از نظر بدنی فعال است و در سلامتی خوب باشد، قرار گیرد.
  • در طول رژیم کاهش وزن نباید بیش از 0.5 تا 1.0 کیلوگرم در هفته وزن کم شود.

چه چیزی رژیم‌های کاهش وزن سریع را از رژیم‌های معمولی متمایز می‌کند؟

رژیم‌های لاغری سریع اساساً با  افزایش سرعت در سوخت‌وساز مشخص می‌شوند.

در واقع، رژیم‌های لاغری سریع دارای خاصیت مشکوک به کاهش چربی ضروری بدن، توده‌های عضلانی و غیر چربی هستند. بخشی  از رایج‌ترین توده‌های بدنی که به طور منفی تحت‌تأثیر رژیم‌های کاهش وزن سریع قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است:

گلیکوژن کبدی و در ورزشکاران نیز گلیکوژن ماهیچه‌ای (در نتیجه کاهش آب مرتبط با آن)، به دلیل عدم تعادل بین دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی و مصرف با هر فعالیت حرکتی

پلاسمای خون و مایعات بینابینی، به دلیل کم‌آبی بدن

فیبرهای عضلانی اسکلتی مخطط، باتوجه‌به کاتابولیسم ناشی از مصرف ناکافی مواد مغذی و احتمالاً با فعالیت حرکتی تشدید می‌شود.

این امر به‌ویژه در مراحل اولیه رژیم‌های کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد، زمانی  تنها در یک هفته شاهد کاهش 2-3 کیلوگرمی هستیم.

در شدیدترین موارد، حتی کاهش بیش از حد حجم ماهیچه‌ها (با دور بازوها اندازه‌گیری می‌شود) در مقایسه با کاهش بافت چربی قابل تشخیص است. این در حالی است که چربی اضافه بدن همچنان به قوت خود باقی است.

انتخاب رژیم‌های کاهش وزن سریع

چرا انتخاب رژیم‌های کاهش وزن سریع اشتباه است؟

همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، رژیم‌های کاهش وزن متعادل باید میزان کاهش وزن تا 4 کیلوگرم در ماه را تضمین کنند. رژیم‌های غذایی کاهش وزن سریع می‌توانند  مشکلات زیر را در پی داشته باشند:

سوءتغذیه؛ به دلیل کمبود یک یا چند ماده مغذی ضروری در بدن

رهاکردن زودهنگام؛ به دلیل بار بیش از حد روانی – جسمی

در یک‌ روند کاهش وزن اصولی، درست است که  زمان بیشتری باید رژیم بگریم اما نه‌تنها نتایج آن ماندگارتر است، بلکه  خطرات هم کمتر می‌شوند.

خطرات پیروی از رژیم‌های کاهش وزن سریع چیست؟

خطرات رژیم‌های کاهش وزن سریع بسته به  نوع رژیم و مواد غذایی استفاده شده در آن، متفاوت است. اما رایج‌ترین آنها در لیست زیر آمده است:

  • ضعف، فرسودگی، کاهش عملکردهای روانی – فیزیکی
  • بدتر شدن عملکرد ورزشی (به‌خصوص در طولانی‌مدت)
  • گرسنگی
  • کتوژنز و تمایل به کتواسیدوز متابولیک: به دلیل کمبود کربوهیدرات که متابولیسم انرژی جبران نشده را تعیین می‌کند.
  • تمایل به کم‌آبی بدن
  • تمایل به یبوست
  • تغییر در ترکیب فلور باکتریایی روده
  • کاهش ادرار، با ادرار تیره و گاهی با بوی قوی
  • در افراد مستعد، افزایش احتمال سنگ کلیه؛ این به دلیل: کم‌آبی و تغییر در pH ادرار رخ می‌دهد .
  • در افراد مستعد، افزایش احتمال سنگ صفراوی. این می‌تواند برای: کمبود چربی‌های گوارشی که اجازه تخلیه منظم کیسه صفرا را نمی‌دهد، برای کم‌آبی و یا برای عدم تعادل صفرا .

همچنین می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌های زیر باشند:

  • فشارخون پایین (افت فشارخون)
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • کم‌خونی، کاهش عوامل مرتبط مانند حجم بدن، سیدرمی، فریتینمی، ترانسفرینمی، ویتامین B12 پلاسما و اسیدفولیک و غیره
  • تخریب بافت عضله
  • گرفتگی عضلات
  • زوال عمومی، همچنین با بسیاری از علائم بالینی که بر پوست، غشاهای مخاطی، مو، ناخن‌ها و غیره تأثیر می‌گذارد، قابل‌مشاهده است.
  • برای رژیم‌های غذایی محدودتر، در درازمدت، کاهش متابولیسم پایه ممکن است رخ دهد.

سریع‌ترین رژیم‌های لاغری

همان‌طور که گفتیم بهتر است از گرفتن چنین رژیم‌هایی اجتناب کنید. در اینجا چند رژیم را برای شما معرفی می‌کنیم که بارها اسم آن‌ها  را شنیده‌اید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اصرار به گرفتن این نوع رژیم‌ها دارید، حتماً با متخصص تغذیه و زیر نظر وی رژیم خود را شروع کنید.

رژیم‌های کتوژنیک

آنها بر کاهش کربوهیدرات‌ها برای بهره‌مندی از پروتئین و چربی تأکید می‌کنند، به‌طورکلی بدون درنظرگرفتن کل کالری رژیم غذایی.

چنین رویکرد رژیمی اثرات لاغری بدون شک دارد، زیرا باعث بسیج چربی‌ها برای اهداف انرژی می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد

اثرات مضر این رژیم شامل، افزایش سطح اسیداوریک پلاسما (نقرس)، تغییر تعادل الکترولیت‌ها و افزایش کم‌آبی بدن، افزایش دفع  کلسیم در ادرار (می‌تواند خطر پوکی‌استخوان را افزایش دهد)، چربی‌های پلاسما را افزایش دهد (هیپرکلسترولمی و خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی)؛ آنها ذخایر گلیکوژن بدن را تخلیه می‌کنند و به طور قابل‌توجهی توانایی  ورزش‌کردن و سطح انرژی را کاهش می‌دهند.

رژیم‌های پرپروتئین

رویکرد رژیم غذایی مشابه روش قبلی است، اما کمتر افراطی است. بسیاری از آنها غلظت کربوهیدرات‌ها و لیپیدها را کاهش می‌دهند. آنها به‌عنوان رژیم‌های آخرین “فرصت” برای آماده‌شدن سریع برای تست لباس پیشنهاد می‌شوند. اثرات مثبت و منفی مشابه رژیم‌های کتوژنیک است.

رژیم‌های غذایی مبتنی بر روزه‌داری

بسیار کم کالری (از 0 تا کمتر از 500 کیلوکالری در هر 12 ساعت)، بیشتر (اما نه همه) براساس مصرف وعده‌های غذایی گیاهی، اسموتی‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی لاغری است. آنها کاهش وزن سریع را تضمین می‌کنند، اما به طور قابل‌توجهی متابولیسم پایه را کاهش می‌دهند (مخصوصاً با روزه‌های بیش از 48 ساعت) و در میان‌مدت طولانی، فقط می‌توانند یک اثر داشته باشند: افزایش تمایل به افزایش وزن در فردی که آنها را انجام داده است. (بخش خوبی از وزن ازدست‌رفته به ضرر توده عضلانی است، درحالی‌که درصد چربی به طور قابل‌ملاحظه‌ای بدون تغییر باقی می‌ماند).

رژیم‌های تک‌موضوعی

محتوای کالری کم آنها باعث کاهش وزن می‌شود و انرژی دریافتی را منفی می‌کند. آنها برای افرادی که اطلاعات کمی در مورد غذا دارند جذب می‌کنند، زیرا به دلیل اینکه دنبال‌کردن آنها آسان است، رویکرد روانشناختی خوبی با کسانی که آنها را دنبال می‌کنند دارند.

این نوع خاص از رژیم‌های کاهش وزن، به دلیل محدودیت شدید، منجر به ایجاد کمبود در اصول تغذیه می‌شود. پس از چند هفته رژیم خسته‌کننده می‌شود و خود ارگانیسم که از برخی مواد مغذی تهی شده است، درخواست تعلیق رژیم می‌کند (ضعف، خستگی ذهنی، مشکلات گوارشی).

برای کاهش وزن چه باید کرد؟

در وهله اول باید سبزیجات مصرف کنید. همچنین بهتر است از ظرف‌های کوچک برای غذاخوری استفاده کنید. همچنین نکته قابل توجه این است که باید حواس خود را جمع کنید تا به اندازه غذا بخورید.

بهترین رژیم غذایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک رژیم غذایی سالم باید دارای گروه‌های غذایی متنوعی باشد و فرد نباید یک سری غذای خاص مصرف کند. بهتر است قبل از انتخاب یک رژیم غذایی قانون‌ها و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط