برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص میخک

خواص میخک و موارد منع مصرف

میخک یک ادویه بسیار تند با خواص بی‌شماری برای سلامتی است. بیایید با هم ببینیم که خواص میخک چیست و چگونه از آن در آشپزخانه استفاده کنیم. این محصولی است که مزایای شگفت‌انگیزی دارد به ویژه برای کسانی که می‌خواهند از طریق یک رژیم غذایی متعادل وزن خود را کاهش دهند. میخک در واقع یک ادویه معطر در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به ما در سوزاندن چربی کمک کند.

خواص میخک

خواص میخک از نظر تغذیه‌ای  چیست؟

100 گرم میخک 274 کالری دارد و تقریباً حاوی موارد زیر است:

خواص میخک

خواص میخک

به میخک خواص متعددی نسبت داده می‌شود که از میان آنها خواص ضددرد، ضدالتهاب و ضدعفونی‌کنندگی برجسته است. به طور دقیق‌تر، این فعالیت‌ها عمدتاً به اوژنول موجود در اسانس استخراج شده از گیاه نسبت داده می‌شود. در طب سنتی از این روغن برای درمان سرماخوردگی و سردرد استفاده می‌شود و همچنین استفاده از آن به عنوان یک مسکن موضعی و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده دندان رایج است. علاوه بر این، در طب عامه، قراردادن میخک با حفره‌های دندانی به‌منظور تسکین درد ناشی از آن، عمل نسبتاً گسترده‌ای است. اما در طب هندی از میخک برای درمان بیماری‌هایی مانند قولنج استفاده می‌شود. همچنین برای نفخ، گاستروپاتی، بی‌اشتهایی، بوی بد دهان، اختلالات چشمی   کاربرد دارد.

 دم‌کرده میخک برای کاهش احساس تهوع، سوءهاضمه و اختلالات روده استفاده می‌شود. به همان اندازه از اسانس استفاده می‌شود که دارای اثر ضدعفونی‌کننده است. خواص درمانی میخک بسیار زیاد است. بیایید به طور خاص به برخی از آنها نگاه کنیم.

اثرات ضدعفونی‌کننده و ضد اسپاسم

در میان فواید بیشمار میخک باید اثرات ضدعفونی‌کننده و ضد اسپاسم میخک را به‌خاطر بسپاریم. به همین دلیل است که این ادویه‌ها می‌توانند در بهبود عفونت یا سوختگی مفید باشند. با این حال، باید در نظر داشت که روغن استخراج شده را نباید بدون رقیق‌شدن روی پوست مالیده شود، زیرا ممکن است تحریک‌کننده باشد. علاوه بر این، این ادویه از اسپاسم عضلانی جلوگیری می‌کند.

خواص ضدالتهابی

میخک دارای خواص ضدالتهابی است. این اثر به دلیل فراوانی فلاونوئیدهای موجود در آنها است. رایحه‌درمانی با میخک به جهت درمان  برخی از آسیب‌شناسی‌ها، از سرماخوردگی تا برونشیت، از آسم تا سینوزیت، از روماتیسم تا آرتریت استفاده می‌شود.

فواید گوارشی

میخک فواید متعددی برای دستگاه گوارش دارد. در واقع این ادویه‌ها می‌توانند توانایی عبور غذا از روده را بهبود بخشند تا باعث تجمع سموم مضر برای بدن نشوند.

میخک برای دندان‌درد

آنها همچنین می‌توانند برای دندان‌درد مفید باشند. در واقع در صورت التهاب حفره دهان و نای می‌توان از شستشو یا غرغره با محلولی مرکب از آب و اسانس میخک استفاده کرد.

خواص ضددرد

ادویه‌های مورد بحث همچنین دارای خواص ضددرد هستند که اساساً به دلیل یک ماده فعال است. این روغن اوژنول است که عمدتاً برای مراقبت از حفره دهان استفاده می‌شود.

میخک در برابر قارچ

به طور خاص، از آن برای درمان میکوز پوست و غشاهای مخاطی استفاده می‌شود. برای عفونت‌های قارچی دست یا پا ترکیب آویشن، وانیل، گشنیز و زیره با میخک مفید است.

مبارزه با پیری

برای اطمینان از اینکه ظاهر و کل بدن ما برای مدت طولانی جوان‌تر می‌ماند، می‌توانید از این میخک استفاده کنید. این مورد توسط محققان دانشگاه میگوئل هرناندز اعلام شد که مطالعه خاصی در مورد این موضوع انجام دادند و کشف کردند که میخک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی مهمی هستند که قادر به عمل قاطع در برابر پیری هستند. در واقع، مواد با قدرت آنتی‌اکسیدانی به یک عملکرد غیر قابل چشم پوشی پاسخ می‌دهند که شامل خنثی‌کردن عمل رادیکال‌های آزاد است و به قلب و بافت‌ها اجازه می‌دهد تا فواید زیادی به دست آورند.

میخک در برابر بی‌اشتهایی

خواص میخک برای مبارزه با بی‌اشتهایی نیز مفید هستند. در این صورت باید از تنتور میخک استفاده کرد که می‌توان به آن زنجبیل و پوست دارچین اضافه کرد. مصرف 15 یا 20 قطره چند بار در روز همراه با آب یا به شکل چای گیاهی خوب است.

فواید دمنوش میخک

موارد منع مصرف

در صورت زخم معده (مصرف خوراکی)، درماتیت (مصرف خارجی) و حساسیت مفرط شناخته شده به یک یا چند جزء مصرف نشود.

تداخلات دارویی

میخک و اسانس آن می‌تواند تداخل دارویی با:

  • داروهای آسیب‌رسان گوارشی (اسانس)
  • داروهای ضدانعقاد
  • هپارین با وزن مولکولی کم
  • مهارکننده‌های تجمع پلاکتی
  • عوامل ترومبولیتیک

نحوه استفاده از میخک در رژیم غذایی

این ادویه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. کاهش استرس اکسیداتیو به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. میخک همچنین برای کنترل قند خون شناخته شده است. بهترین روش مصرف این ادویه برای کاهش وزن در یک رژیم غذایی معمولی به شرح زیر است:

50 گرم میخک، 50 گرم دارچین و 50 گرم زیره را می‌گیریم تمام مواد را در تابه تفت می‌دهیم تا عطر آن گرفته شود. حالا آن را به‌صورت پودر ریز خردکرده و در یک شیشه دربسته نگهداری کنید.

نحوه مصرف آن

۱ قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. ۱ قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کرده و هر روز صبح با معده خالی بگذارید. کسانی که به ادویه‌ها حساسیت دارند قبل از شروع استفاده از این ادویه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. میخک به دلیل وجود اوژنول می‌تواند باعث آلرژی شود.

چند توصیه ساده

مهم است بدانید که هیچ ماده یا درمان معجزه‌آسایی برای کاهش وزن وجود ندارد. برای به دست آوردن نتایج مهم، ترکیب یک رژیم غذایی سالم و تمرینات منظم ضروری است که می‌تواند باعث کاهش وزن ما به روشی پایدار و سالم شود. مطالب این مقاله را نباید جایگزین توصیه‌های پزشکی دانست. برای هرگونه مشاوره با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

آیا میخک برای پوست مفید است؟

به دلیل اثرات آنتی بیوتیکی، ضد عفونی کننده و ضد ویروسی آن شناخته شده است. 
در محصولات مراقبت از پوست، باعث بهبود زخم، خنثی کردن بوها و اثر آنتی اکسیدانی می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط