برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تری گلیسیرید بالا

تری گلیسیرید بالا و هر آنچه را که باید در رابطه با آن بدانید!

تری گلیسیریدها زیرمجموعه‌ای از چربی‌ها هستند که می‌توانند در خون اندازه‌گیری شوند. افزایش تری گلیسیرید با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مرتبط است. تری گلیسیرید می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود و در نتیجه عروق خونی شریانی را باریک یا مسدود کند. عوامل سبک زندگی و بیماری‌های همراه می‌توانند باعث تری گلیسیرید بالا شوند. تری گلیسیرید تقریباً در همه غذاها یافت می‌شود تری گلیسیرید انرژی بدن را تامین می‌کند.  تری گلیسیرید از طریق روده جذب می‌شود و سپس در بافت چربی ذخیره می‌شود. اگر بدن به انرژی نیاز داشته باشد، دوباره آزاد می‌شوند.

تری گلیسیرید بالا

وظایف تری گلیسیرید در بدن چیست؟

تری‌گلیسیرید به عنوان منبع انرژی به بدن کمک می‌کند. آن‌ها در کبد تشکیل می‌شوند و بیشتر از طریق غذا جذب می‌شوند. تقریباً 90 درصد چربی‌هایی که از غذا می‌خوریم به شکل تری‌گلیسیرید هستند. از آنجایی که تری‌گلیسیریدها چربی هستند، در آب محلول نیستند. بنابراین، لیپوپروتئین‌ها برای انتقال تری‌گلیسیرید مورد نیاز هستند. لیپوپروتئین‌ها تری گلیسیریدهای موجود در جریان خون را به سلول‌ها منتقل می‌کنند. سلول‌ها از تری‌گلیسیرید برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. هنگامی که بدن انرژی بیشتری از نیاز خود دارد، تری گلیسیرید در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود.

تری‌گلیسیرید بالا به چه معناست؟

تری گلیسیرید بیش از حد در خون می‌تواند باعث ایجاد تعدادی از بیماری‌ها شود. این‌ بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از تصلب شرایین و التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) می‌شوند. پزشک می‌تواند مقدار تری‌گلیسیرید (TRG) را در خون تعیین کند. اگر این مقدار آزمایشگاهی خیلی بالا باشد، از هیپرتری گلیسیریدمی صحبت می‌شود. علت تری‌گلیسیرید بالا می‌تواند یک اختلال مادرزادی متابولیسم لیپید باشد که در این مورد از هیپرتری گلیسیریدمی اولیه صحبت می‌شود. اگر مقادیر بالا نتیجه بیماری دیگری باشد، متخصصان از آن به عنوان هیپرتری گلیسیریدمی ثانویه یاد می‌کنند. بیماری‌ها و شرایطی که می‌توانند باعث افزایش سطح تری گلیسیرید شوند عبارتند از:

  • هیپرتری گلیسیریدمی ژنتیکی
  • سوء تغذیه
  • دیابت
  • تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)
  • سوء مصرف الکل
  • سندرم کوشینگ (بیماری متابولیک با سطوح بیش از حد کورتیزول)
  • داروها (کورتیزون، تیازیدها، داروهای ضد بارداری هورمونی)
  • بارداری

علائم تری گلیسیرید بالا چیست؟

تری‌گلیسیرید بالا در خون در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. آنها فقط زمانی مشکل ساز می‌شوند که به مقادیر بسیار بالایی رسیده باشند یا زمانی که با عوامل خطر خاصی ترکیب شوند. از جمله:

چه غذاهایی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شوند؟

غذاهای حیوانی مانند سوسیس و کالباس پرچرب و فرآورده‌های گوشتی و پنیر چرب حاوی مقادیر زیادی تری گلیسیرید هستند که مستقیماً با غذا وارد بدن می‌شوند. از طرف دیگر قند اضافی ابتدا در بدن به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود. غذاهای قندی مانند آب نبات، نوشابه، بستنی، مربا، ژله و قند موجود در میوه‌های کنسرو شده نیز سطح تری‌گلیسیرید خون را افزایش می‌دهند. جایگزین‌های قند (مانند فروکتوز) و الکل نیز تأثیر منفی بر سطح تری‌گلیسیرید دارند.

برای سطوح بالای تری گلیسیرید چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

تغییرات سبک زندگی برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید مهم است. تغییر سبک زندگی به معنای کاهش وزن اضافی، محدود کردن مصرف الکل و از همه مهمتر  تغییر رژیم غذایی است. همچنین مصرف محصولات قندی باید تا حد زیادی محدود شود. غذاهای پرفیبر که انرژی طولانی مدت بدن را تامین می‌کنند بهتر هستند. برای مثال، میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات و محصولات غلات کامل از جمله این موارد هستند.

برای کاهش تری‌گلیسیرید بالا چه غذاهایی مصرف کنیم؟

اگر سطح تری‌گلیسیرید شما خیلی بالاست، باید از چربی‌های حیوانی پرهیز کنید و از چربی‌ها و روغن‌های گیاهی با کیفیت بالا که دارای نسبت بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع هستند استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند سطح تری‌گلیسیرید را کاهش دهند. ماهی‌های دریایی مانند شاه ماهی، سالمون، تن، ساردین و ماهی خال مخالی حاوی مقادیر زیادی از آنها هستند. اگر تری‌گلیسیرید در خون شما بیش از حد است، می‌توانید ماهی را بیشتر بخورید.

High triglycerides

تری گلیسیرید بالا چه عوارض دارد؟

تری‌گلیسیرید بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی مرتبط است. همانطور که قبلاً ذکر شد، افزایش شدید تری‌گلیسیرید از 1000 میلی گرم در دسی لیتر نیز به التهاب پانکراس یا بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

رژیم غذایی سالم و متعادل برای تری گلیسیرید بالا

در بسیاری از موارد، یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر با مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند تری‌گلیسیرید بسیار بالا را کاهش دهد. اگر چربی رژیم غذایی بیش از حد باشد، برخی از تری‌گلیسیریدها به ذخایر چربی بدن می‌رسند. بدن همچنین کربوهیدرات‌های اضافی را به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌کند و از آنها به عنوان ذخیره چربی استفاده می‌کند. اگر کالری کمتری دریافت کنید، اساساً می‌توانید تری‌گلیسیرید خود را کاهش دهید. از غذاهایی با کلسترول بالا پرهیز کنید مانند گوشت‌های چرب، زرده تخم مرغ و محصولات حاوی تخم مرغ. شما نباید بیش از 300 میلی گرم کلسترول در روز بخورید. چربی‌های سالم‌تر را ترجیح دهید: از چربی‌های اشباع که عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود اجتناب کنید و به جای آن، محصولاتی با چربی‌های تک و چند غیراشباع را ترجیح دهید.

تری گلیسیرید بالا چه عوارضی دارد؟

تری‌گلیسیرید بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی مرتبط است.

تری گلیسیرید چیست؟

تری‌گلیسیریدها چربی‌های طبیعی هستند که ما آن‌ها را از غذا دریافت می‌کنیم. آنها بخش اصلی چربی‌های رژیمی را تشکیل می‌دهند. بدن همچنین می‌تواند خود تری‌گلیسیرید را از اجزای غذا تولید کند. چربی‌ها انرژی بدن ما را تامین می‌کنند.

چه چیزی می‌تواند بر سطح تری گلیسیرید تأثیر بگذارد؟

رژیم غذایی ناسالم و پر قند و الکل زیاد بر سطح تری‌گلیسیرید تاثیر می‌گذارند. بیماری‌های کبد، کلیه، تیروئید و پانکراس ممکن است باعث افزایش سطح تری‌گلیسیرید شوند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط