برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تخت شدن شکم بعد از سزارین

تخت شدن شکم بعد از سزارین : 100درصد تضمینی!

آیا بعد از سزارین شکم به حالت قبل برمی‌گردد؟ مطمئناً این یکی از سؤالات متداول در بین مادران تازه فارغ شده در روزهای اول پس از تولد است. بازگشت شکم به حالت اولیه و یا تخت شدن شکم بعد از سزارین در بین مادران متفاوت است. عوامل زیادی نیز در این‌باره دخیل هستند. اگر شما نیز جزو مادرانی هستید که به‌تازگی سزارین کرده‌اید، می‌توانید به خواند راهکارهای این مقاله به شکم صاف دست پیدا کنید. ابتدا اجازه دهید که وضعیت شکم بعد از زایمان سزارین را برای شما توضیح دهیم.

بعد از سزارین چه اتفاقی برای شکم می‌افتد؟

سزارین اول‌ از همه شامل یک برش چند سانتی‌متری درست بالای ناحیه شرمگاهی می‌شود و به داخل شکم می‌رسد تا بتوان بچه‌ای را که در رحم بزرگ شده به دنیا آورد. بلافاصله پس از آن، زخم دیواره شکم با بخیه‌هایی که در سه‌لایه (روی ماهیچه‌ها، در چربی و روی پوست) اعمال می‌شود، بسته می‌شود. گاهی پیش می‌آید که لایه چربی بین پوست و ماهیچه‌ها بسیار نازک باشد و جای زخم پوست به ماهیچه‌ها چسبیده باشد. به‌این‌ترتیب به‌اصطلاح ” چسبندگی ” ایجاد می‌شود که در بالای آن چربی و پوست یک پله تشکیل می‌دهند. یعنی مطابقت کامل بین پوست بالای جای اسکار و قسمت زیر مثل قبل از سزارین ایجاد نمی‌شود و شکم دیگر نمی‌تواند مثل قبل باشد. این مرحله آزاردهنده هر چه چربی بلافاصله بالای جای زخم ضخیم‌تر باشد، بیشتر برجسته می‌شود.

از طرفی ازآنجاکه نوزاد باعث بزرگ‌شدن شکم شده بود، شکم ‌شل می‌شود و تا حدی دچار ورم و افتادگی خواهد بود.

رحم بعد از سزارین

در زایمان طبیعی، انقباضاتی که در آخرین مرحله زایمان اتفاق می‌افتد، یعنی پس از زایمان، باعث دفع جفت می‌شود. در زایمان سزارین، در روزهای بعد از زایمان سزارین، برای زنان اکسی‌توسین مصنوعی تجویز می‌شود، هورمونی که باعث انقباضات می‌شود و در نتیجه باعث انقباض رحم به‌گونه‌ای می‌شود که خون و مواد باقی‌مانده را دفع می‌کند و همچنین به‌آهستگی برمی‌گرداند.

 برای تخت شدن شکم بعد از سزارین چه باید کرد؟

تخت شدن شکم بعد از سزارین به عوامل زیر بستگی دارد:

شکل بدن قبل از بارداری که می‌تواند متفاوت باشد و به همین دلیل در برخی موارد کسانی هستند که راحت‌تر به نتیجه می‌رسند.

 در دوران بارداری چند کیلو اضافه کردید.

 به طور منظم ورزش می‌کنید یا خیر.

 ژن‌ها و پاسخ بدن به بارداری که متأسفانه در دست ما نیست.

به‌احتمال زیاد کاهش وزن آسان‌تر خواهد بود اگر:

  • در دوران بارداری کمتر از 13 کیلوگرم وزن اضافه کردید و به طور منظم یک ورزش را انجام دادید.
  • اگر به نوزاد خود شیر بدهید.
  • زایمان اول شما باشد.

شما می‌توانید بعد از یک ماه یا بیشتر بعد از زایمان انجام برخی ورزش‌های شکمی را شروع کنید و مهم‌تر از همه پیاده‌روی، هر روز با کودک خود پیاده‌روی منظم داشته باشید. سی‌دقیقه پیاده‌روی در روز به کاهش وزن و شروع مجدد متابولیسم کمک می‌کند. درهرصورت فراموش نکنید که به‌طورکلی حداقل 6 ماه بعد از زایمان طول می‌کشد تا وزن گذشته خود را به دست آورید.

ژیمناستیک و تمرینات هدفمند برای تخت شدن شکم بعد از سزارین

در چند هفته اول پس از زایمان، بافت‌های عضلانی و پوست به‌ناچار شل، متورم و فاقد تون عضلانی هستند. اغلب ممکن است این اتفاق بیفتد که نتوان باندهای شکمی را منقبض کرد.

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که حتی در شرایط استرس نیز احساس «احساس نکردن» عضلات را داشته باشید. این یک وضعیت کاملاً طبیعی و گذرا است که نباید باعث ایجاد زنگ خطر یا اضطراب شود.

برای سفت شدن شکم پس از تولد نوزاد، ابتدا باید سعی کنید مدتی را به تمرینات هدفمند ژیمناستیک ایزوتونیک اختصاص دهید، ساده، ملایم و بسیار مؤثر. یک مثال؟ درحالی‌که دراز کشیده‌اید، شکم خود را محکم منقبض کنید و به مدت 30 ثانیه در این حالت بمانید، سپس عضلات خود را شل کنید و عمیق نفس بکشید. تکرار چند بار تمرین در طول روز به بازیابی تون شکم ازدست‌رفته در ماه‌های بارداری کمک می‌کند.

نکته دیگر برای تخلیه شکم بعد از زایمان این است که حداقل نیم ساعت در روز پیاده‌روی کنید و با سرعت منظم پیاده‌روی کنید. به یاد داشته باشید که تمرینات شکم باید حداقل دوهفته پس از زایمان انجام شود و پیاده‌روی – مفید برای فعال‌سازی مجدد ماهیچه‌ها و دفع کیلوهای اضافی، فقط درصورتی‌که نیروها اجازه دهند باید انجام شوند.

چه زمانی تمرین را افزایش دهیم؟

پس از یک ماه و نیم، می‌توان یک تمرین هدفمند کمی سخت‌تر و خاص‌تر برای ازبین‌بردن شکم متورم بعد از زایمان شروع کرد. از حالت دراز کشیده شروع کنید، آرنج‌های خود را روی زمین قرار دهید و آنها را پشت شانه‌های خود قرار دهید، بازوهای خود را بالا بیاورید و دراز کنید تا زمانی که کمی کشش شکمی را احساس کنید. حداقل 15 ثانیه در کشش بمانید و تمرین را 5 بار تکرار کنید. این تمرین و سایر تمرینات را می‌توان با فعالیت بدنی سبک در استخر، یوگا یا جلسات کوتاه دویدن یا پیاده‌روی ترکیب کرد.

رژیم غذایی برای لاغری شکم بعد از سزارین

رژیم غذایی برای لاغری شکم بعد از سزارین

رژیم غذایی پس از زایمان برای ازدست‌دادن وزن اضافی انباشته شده در زمان انتظار مفید است. اگر شیر می‌دهید، انتقال تمام مواد مغذی لازم برای رشد به نوزاد در ماه‌های اول زندگی مفید است.

توصیه‌شده‌ترین غذاهایی که برای سفت کردن شکم توصیه می‌شود، مطمئناً غذاهای پروتئینی هستند، مانند گوشت سفید، ماهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی که همیشه با بخش‌های سخاوتمندانه میوه و سبزیجات ترکیب شوند که میزان مناسب  ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب مفید را برای بدن تضمین کنند. برای محکم و فشرده نگه‌داشتن بافت‌ها.

بنابراین تغذیه پس از زایمان باید متعادل و متنوع باشد. اگر شیر می‌دهید، باید کالری موردنیاز روزانه خود را به‌دقت وزن کنید و یاد بگیرید که چگونه با مصرف میان وعده میوه و سبزیجات خام بین وعده‌های غذایی اصلی، متابولیسم خود را تحریک کنید. از غذاهای سرخ شده، بیش از حد فرآوری شده و چاشنی شده که اغلب مملو از چربی اشباع شده، قند و کالری هستند خودداری کنید. توصیه می‌شود هر از چند گاهی به پرخوری مانند بستنی خانگی خوب یا یک دسر خانگی افراط کنید.

آب زیاد بنوشید!

یک ترفند مفید برای کاهش تورم معمولی شکم پس از زایمان، نوشیدن مقدار زیادی آب برای مقابله با احتباس آب، دفع سموم و فعال‌کردن مجدد گردش خون در بافت‌ها است.

مراقب داروهای گیاهی باشید!

بیشتر موادی که برای دمنوش‌ها، عرقیات یا جوشانده‌های گیاهی استفاده می‌شود در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. آنها در واقع می‌توانند طعم شیر را تغییر دهند یا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند.

 استفاده از شکم‌ بند بعد از سزارین

متخصصان معتقدند که استفاده از کمربند مخصوص یا همان شکم‌بند می‌تواند برای جبران تغییرات وضعیتی، حمایت از بافت‌ها و آسان‌تر کردن حرکات مفید باشد تا زمانی که 10 تا 15 روز پس از زایمان استفاده شود. نکته مهم: فقط باید در حالت ایستاده پوشیده شود. در درازمدت، در واقع، استفاده از کمربند می‌تواند برای ماهیچه‌های شکم مضر باشد و باعث آرامش بیشتر عضلات شکم شود.

توصیه به‌خصوص بعد از سزارین این است که یک کمربند نرم و محصورکننده اما نه منقبض انتخاب کنید. اگر با نوارهای جانبی قابل تنظیم که به تخلیه وزن احشاء شکم کمک می‌کند، بهتر است.

می‌دانیم که خوش فرم شدن بعد از بارداری کار آسانی نیست. به‌خصوص زمانی که اوقات فراغت کمیاب است و خستگی منجر به نگرش نه‌چندان فعالانه و چشم‌پوشی می‌شود.

سعی کنید واکنش نشان دهید و فعال باشید! اجازه ندهید با دیدن لکه‌های کوچک یا آن تورم‌هایی که برای ازبین‌رفتن تلاش می‌کنند ناامید شوید. با کمی تلاش، در عرض 4 هفته می‌توانید پس از زایمان از شر شکم خود خلاص شوید.

چگونه بعد از زایمان وزن کم کنیم؟

گفته می‌شود که بین 9 تا 12 ماه طول می‌کشد تا بعد از زایمان دوباره به اندام برسند. البته با نگاهی به مادران دنیای سرگرمی که بعد از گذشت یک هفته از این اتفاق شاد، خط بی‌عیب و نقصی را به رخ می‌کشند، به‌سختی می‌توان حسادت را مهار کرد.

عجله نکنید و آهسته پیش بروید!

بدن شما در دوران بارداری یک معجزه واقعی انجام داد. یک زندگی جدید در درون شما درحال‌رشد است، یک انسان جدید و شما فقط می‌توانید تصور کنید که چه تحولاتی در درون شما رخ‌داده است؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که افراد بعد از زایمان در آینه نگاه کنند و نتوانند همان شکلی را که قبل از بارداری داشتند را ببینند. قبل از بازیابی فرم قبلی، کمی زمان، صبر زیاد و بالاتر از همه انتظارات درست نیاز است.

رژیم غذایی پس از سزارین

محروم کردن خود از هرگونه شیرینی یا غذای موردعلاقه ممنوع است، بهتر است به‌جای اینکه خود را در رژیم غذایی سخت قرار دهید، رژیم غذایی خود را به‌گونه‌ای اصلاح کنید تا از غذاهای سالم و سبک استفاده کنید.اساساً می‌توانیم این نکات مفید را فهرست کنیم:

 سالم بخورید:

ترجیح دادن غذاهای غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی قابل مصرف. اگر در دوران شیردهی هستید، نباید رژیم بگیرید، بلکه از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و تمام مواد مغذی ضروری، سلامت و خلق‌وخوی خوب را تضمین می‌کند.

 نکات زیر را رعایت کنید:

  • خوردن شیرینیجات بد نیست اما باید کنترل شده باشد. خودتان را از یک‌تکه شکلات محروم نکنید، اما ایده‌آل آن تیره، کم کالری است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است.
  • از نوشابه خودداری کنید، آنها حاوی مقدار زیادی قند هستند و معده را متورم می‌کنند. همچنین نوشابه جلوی لاغری شکم را می‌گیرد و باعث برجسته شدن می‌شود.
  • نمک را محدود کنید، نمک عامل اصلی احتباس آب است.
  • پنج وعده غذایی در روز بخورید، سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده (یکی صبح و یکی بعدازظهر) بخورید. برای وعده غذایی بعدی کمتر گرسنه خواهید بود.
  • ترازو را فراموش کنید، این فقط باعث استرس می‌شود و فقط با اندازه‌گیری لباس خود را تنظیم کنید. یا یکبار در هفته یا حتی دوهفته با ترازو قرار ملاقات بگذارید.
  • یک لیست خرید تهیه کنید، فقط چیزهایی را که نیاز دارید بخرید بدون اینکه دچار وسوسه شوید.

با شیردادن چند کیلو وزن کم می‌کنید؟

تغذیه با شیر مادر می‌تواند به بدن مادر تازه واردی که قبلاً باید از خستگی ناشی از بارداری و زایمان بهبود یابد، فشار وارد کند، بنابراین در صورت شیردهی توصیه نمی‌شود که رژیم بگیرید، در واقع یک رژیم غذایی سالم و متعادل توصیه می‌شود. متخصصان معتقدند در صورت شیردهی کاهش بیش از دو کیلو در ماه توصیه نمی‌شود و خوب است به یاد داشته باشید که در دوران شیردهی به طور متوسط ​​روزانه 500 کالری از دست می‌دهید.

برای کاهش وزن در دوران شیردهی چه بخوریم؟

خوردن متعادل در دوران شیردهی ضروری است. میوه‌ها و سبزیجات فصلی، محصولات لبنی و مشتقات آن، گوشت بدون چربی، غلات ترجیح داده می‌شوند. همه غذاهایی که میزان مناسب ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و نمک‌های معدنی را تضمین می‌کنند باید استفاده شوند. رژیم غذایی مادر شیرده باید تضمین‌کننده انرژی موردنیاز 500 کالری بیشتر باشد. بهتر است برای دریافت یک رژیم متعادل حتماً از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

برای تخت شدن شکم بعد از سزارین چه کار کنم؟

اولین قدم رعایت رژیم و ورزش است. اگر از با کمک ورزش جواب نگرفتیم، میتوان از روش‌های چربی سوزی موضعی، ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن و… استفاده کرد.

چه زمانی نفخ شکم بعد از سزارین از بین می‌رود؟

بعد از زایمان، هورمون‌ها شروع به حرکت می‌کنند و شکم شروع به کوچک شدن می‌کند. 
حداقل 4 هفته طول می‌کشد تا رحم شما شکل اولیه خود را به دست آورد

چرا بعد از سزارین شکم متورم می‌ماند؟

در هفته های اول پس از زایمان، بافت‌های عضلانی و پوست به ناچار شل، متورم و فاقد تون هستند. اغلب ممکن است این اتفاق بیفتد که نتوان باندهای شکمی را منقبض کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
پروین امرای

می‌خوام شکمم بعد سزارین تخت بشه

11 دی 1402 پاسخ
مطالب مرتبط