برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چربی‌ سوزی موضعی

چربی‌ سوزی موضعی و رژیم غذایی مناسب برای چربی سوزی

چربی بدن وظیفه ذخیره انرژی را دارد و به‌عنوان عایق در برابر سرما عمل می‌کند و از بسیاری از اندام ها محافظت می‌کند. سلول‌های چربی سلول‌هایی در زیر بافت زیر جلدی هستند که در هنگام تامین انرژی (غذا) بیش از حد، مسئول تجمع چربی هستند و در زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد، آن را به حرکت در می‌آورند.   چربی  موضعی  تجمع بیش از حد چربی در نواحی خاصی از بدن است. اگر بخواهیم از تجمع چربی جلوگیری کنیم یا به دنبال چربی‌ سوزی موضعی هستیم، بسیار مهم است که بین فعالیت بدنی، عادات، هورمون‌ها، ژنتیک، سن، استراحت و رژیم غذایی تعادل پیدا کنیم.

در این مقاله میخواهیم درمورد چربی موضعی و بهترین روش های خلاصی از آن صحبت کنیم. اگر شما نیز در نواحی خاصی از بدن خود چربی موضعی دارید، بهتر است پیش از این که به دنبال تکنیک های جراحی و زیبایی بروید، این روش ها را امتحان کنید.

یک روش مؤثر برای چربی‌ سوزی موضعی

یک روش مؤثر برای چربی‌ سوزی موضعی

ما فرض می‌کنیم که بدون تنظیم کسری انرژی، امکان دستیابی به هیچ شکلی از کاهش وزن وجود ندارد؛ بنابراین لازم است یک رژیم لاغری کم کالری، ترجیحاً با کاهش متوسط ​​ (به‌عنوان‌مثال – 10٪ از کالری نرمال)، تنظیم کنید تا بتوانید اثرات را به‌راحتی مدیریت و نظارت کنید. در واقع کمک‌گرفتن از رژیم غذایی مخصوص بهترین راه برای شما است. در این رژیم مواردی چون علت اضافه‌وزن موضعی شما شناسایی می‌شود و یا غذاهایی که باعث چاقی موضعی می‌شوند به‌شدت تحت کنترل قرار می‌گیرند.

البته در کنار رژیم غذایی نباید از اهمیت تمرینات ورزشی که بیشتر هوازی هستند غافل شد.  استفاده از ترکیب این دو باهم، باید قبل از اقدام به  انجام هرگونه جراحی لاغری موضعی انجام شود.

تأثیر هورمون‌ها در چربی‌ سوزی موضعی

چاقی موضعی تحت‌تأثیر سطوح پلاسمایی هورمون‌های مختلف است .آندروژن‌ها مانع ذخیره چربی می‌شوند، اما درهرصورت تجمع شکمی در جنس مذکر به‌راحتی اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، افرادی که دارای مقادیر تستوسترون پایین همراه با سطوح بالای کورتیزول هستند، تمایل به چاقی متمرکزتری نیز در پشت (و همچنین روی شکم) دارند، درحالی‌که توده عضلانی بازوها و پاها کاهش می‌یابد . سطوح بالای استروژن با افزایش عضلات سه سر، ران و باسن همراه است.

در بافت چربی آنزیمی به نام آروماتاز ​​وجود دارد که می‌تواند تستوسترون را به استروژن تبدیل کند؛ بنابراین بدن یک زن می‌تواند با تجمع چربی از خود در برابر کاهش استروژن دفاع کند. برعکس، بدن یک مرد می‌تواند همین کار را برای آندروژن‌های اضافی (مانند استروئیدهای آنابولیک) با تبدیل آنها به استروژن انجام دهد.

کنترل این هورمون‌ها از طریق تمرین، سبک زندگی و تغذیه امکان‌پذیر است؛ بنابراین بیایید با جزئیات نکاتی را برای دفاع از خود در برابر چربی‌های موضعی و ترویج کاهش وزن ببینیم.

در  زنان: افزایش سطح فعالیت بدنی عمومی و درج پروتکل‌های توده عضلانی، اجتناب از اضافه‌وزن عمومی، جبران هرگونه عدم تعادل گلیسمی یا انسولینمی.

در مردان: افزایش توده عضلانی و بهبود قدرت، محدودکردن اضافه‌وزن کلی.

برای همه: از افزایش کورتیزول، عوامل استرس‌زا محدودکننده، تمرینات ناشتای طولانی‌مدت، تمرینات بیش از حد طولانی‌مدت (مخصوصاً هوازی) اجتناب کنید.

رژیم غذایی برای چربی‌ سوزی موضعی

رژیم غذایی برای چربی‌ سوزی موضعی

غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم در کاهش وزن تعیین‌کننده هستند. برخی از مواد غذایی وجود دارند که چربی‌سوزهای طبیعی در نظر گرفته می‌شوند که اگر در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند، روند کاهش وزن را تسهیل می‌کنند. این نوع غذاها به بدن شما کمک می‌کنند تا به طور طبیعی و بدون اینکه سلامتی شما را به خطر بیندازند، چربی بسوزاند. علاوه بر این، اگر در کنار تغذیه سالم، ورزش بدنی را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانیم، متخصصان تغذیه می‌گویند که موفقیت مطمئنی خواهد بود.

بسیاری از غذاهایی که به طور طبیعی در بدن ما چربی می‌سوزانند، از قبل در رژیم غذایی ما وجود دارند، مانند ماست کم‌چرب، عدس یا سیب. موارد دیگری نیز وجود دارند که ما از آنها بی‌اطلاعیم که این خاصیت را دارند و بهتر است برای کاهش وزن آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

چای سبز

دم‌کرده چای سبز اغلب برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود. چای سبز برای کاهش چربی بسیار مؤثر است. هنگام تهیه دم‌کرده، اگر می‌خواهید اثربخشی آن را افزایش دهید، کافی است چند قطره لیموترش اضافه کنید.

دارچین

دارچین یک ادویه بسیار رایج در غذاهای اسپانیایی است، اما بسیاری از عملکرد آن به‌عنوان یک مکمل غذایی برای کاهش وزن آگاه نیستند. این ماده غذایی حاوی سینامالدئید، یک ترکیب آلی است که گرمازایی را در سلول‌های چربی فعال می‌کند. این ادویه را می‌توان به بسیاری از غذاها یا نوشیدنی‌ها اضافه کرد که در آنها علاوه بر کمک به کاهش وزن، طعم متفاوتی نیز به شما می‌دهد.

گوجه‌فرنگی

اینها پرمصرف‌ترین میوه‌ها به‌صورت روزانه هستند و می‌توانند بیشترین کمک را به شما در کاهش وزن کنند. رنگ قرمز مشخصه گوجه‌فرنگی به دلیل وجود ماده‌ای به نام لیکوپن است. لیکوپن اسید آمینه کارنیتین را تولید می‌کند و این امر به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند.

شکلات

به‌اندازه کافی عجیب، شکلات یکی از غذاهایی است که می‌تواند به شما کمک کند چربی انباشته شده را از بین ببرید، اما باید آن را به‌درستی مصرف کنید. اول‌ازهمه، باید مطمئن شوید که بیش از 85 درصد کاکائو خالص دارد. کاکائو ماده‌ای است که باعث می‌شود بدن از چربی ذخیره شده برای تبدیل آن به انرژی استفاده کند. البته اگر هدف کاهش وزن است، نمی‌توانید بیش از 50 گرم شکلات در روز باشید.

لیمو

قدرت چربی‌سوزی این میوه بسیار بالاست. یک لیوان آب گرم با آب‌لیمو هر روز صبح برای شروع روز به‌عنوان یک مکمل طبیعی عمل می‌کند که به کاهش وزن آسان‌تر و سریع‌تر کمک می‌کند.

آجیل

این باور اشتباه وجود دارد که اگر می‌خواهید وزن کم کنید، همه آجیل‌ها تأثیر منفی دارند. یک‌مشت گردو در روز به کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

گواکاموله

ماده اصلی گواکامول آووکادو است که یکی از میوه‌های توصیه شده برای کاهش وزن است. این غذا حاوی ویتامین B6 است که به تنظیم کورتیزول، هورمونی که باعث ذخیره چربی در شکم می‌شود، کمک می‌کند. یکی دیگر از پایه‌های گواکامول، چاشنی‌های تند هستند، موادی که به دلیل اثر گرمایی که در بدن ما ایجاد می‌کنند، به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند.

کاهش سایز شکم از طریق چربی‌ سوزی موضعی

شکم از طریق چربی‌سوزی موضعی با عضله‌سازی هدفمند آیا این امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان تنها با تمرین دادن عضلات ناحیه شکم از شر معده خلاص شد؟ با توانایی ماهیچه‌ها برای سوزاندن چربی، باید بتوان به طور خاص لایه چربی بالای آنها را کاهش داد.

بسیاری به آن اعتقاد دارند. با تمایل به کاهش وزن در نهایت به روشی هدفمند، عجله به استودیوهای تناسب‌اندام هرسال در ژانویه آغاز می‌شود. باور کاهش نقطه، سوزاندن چربی موضعی است.

تمرین عضلات شکم، پاها و باسن

در دوره‌های ویژه شکم، پا و باسن، گروه‌های عضلانی که در مناطق مشکل‌دار تحت‌فشار هستند قرار است دقیقاً سلول‌های چربی بالای خود را ذوب کنند. به‌عنوان‌مثال، با ورزش‌هایی مانند دراز و نشست می‌توان به شکم صاف یا کمر باریک دست پیدا کرد. به همین ترتیب، تمرینات اختصاصی به داشتن پاهای لاغرتر و سلولیت کمتر کمک می‌کند.

برای اینکه ورزش نتیجه‌بخش باشد، باید یک برنامه ورزشی مخصوص خود را ایجاد کنید و به طور مداوم آن را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال روزانه 1 ساعت ورزش کنید و یا حداقل 4 روز در هفته را برای ورزش‌کردن انتخاب کنید. اگر یک رژیم غذای مناسب و یک برنامه ورزشی تخصصی را در کنار هم قرار دهید، صددرصد به نتایجی خواهید رسید که تا پیش از آن برای شما غیرقابل‌باور  بوده باشد.

نکاتی که می‌تواند مانع چاقی موضعی در افراد شود؟!

آب فراوان بنوشید، آب بدون هیچگونه کالری می باشد.
نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، زیرا نوشابه‌ها دارای مقدار زیادی کالری است.
از مواد غذایی که دارای فیبر است استفاده کنید، فیبر می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را افزایش دهد.
بهتر است از خم شدن یا قوز کردن در طول روز خودداری نمایید.
از خوردن غذاهای سنگین و دیر هضم خودداری کنید.
در برنامه غذایی هر روز خود، نان و غلات، میوه و سبزیجات دارای فیبر بالا مثل نخود سبز و… را بگنجانید.
خوردن مواد شیرین که زود هضم هستند را کاهش دهید. این مواد معمولا باعث ایجاد چربی اضافه می شوند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط