برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
انواع مزاج و طبع

انواع مزاج و طبع در طب سنتی

یکی از موارد بسیار مهمی که در طب سنتی ایرانیان به چشم می‌خورد، تعیین انواع مزاج و طبع در انسان‌هاست. امروزه محققان طب سنتی در تلاش هستند که از این مفهوم دفاع کنند و بسیاری از افراد نیز به این مسئله اعتقاد کامل دارند. تغذیه سالم در طب سنتی یک مسئله بسیار مهم است.

بخشی که در این قسمت برای ما اهمیت دارد این است که ضمن معرفی انواع مزاج‌ها، رژیم غذایی مخصوص هر مزاجی را نیز برای شما معرفی کنیم. مطالبی که در این بخش می‌خوانید برگرفته از طب سنتی و کتب معتبری چون کتاب الحاوی فی طب معروف به الحاوی نوشتهٔ دانشمند ایرانی محمد بن زکریای رازی است.

انواع مزاج و طبع

مزاج ویژگی‌های فطری یک فرد است و بخشی از شخصیت اوست. به‌عبارت‌دیگر به معنای خلق‌وخوی اوست. خلق‌وخوی زیرساختی است که در آن ارزش‌های مثبت یا منفی ذاتی فرد بارگذاری می‌شود. ما می‌توانیم تعاریف زیادی بکنیم که انگار این ویژگی در هر موجودی اعم از جاندار و بی‌جان وجود دارد. در زمان خلقت هستی، خالق الهی همه چیز را با خلق‌وخوی خلق کرد. کیفیت زندگی ما شامل خلق‌وخوی انسان، گیاهان، حیوانات، فصل، جغرافیا و غیره است. شناخت مزاج عوامل عامل بسیار مهمی است. براین‌اساس انسان‌ها دارای چهار مزاج هستند:

  • صفراوی
  • دموی
  • بلغمی
  • سودایی
مزاج صفراوی

مزاج صفراوی

مزاج صفراوی یکی از انواع مزاج و طبع در انسان‌هاست. امروزه محققان طب سنتی در تلاش هستند عنصر مزاج صفراوی آتش است و خاصیت طبع خشک و گرم دارد. آتش دستگاه گوارش را فعال می‌کند. ساختار خاکستری در مرکز مغز نشانه عنصر آتش به‌عنوان هوش است. دمای بدن، عملکرد دستگاه گوارش، عملکرد مغز و بینایی به عنصر آتش بستگی دارد. عنصر آتش کل متابولیسم و ​​سیستم آنزیمی را هدایت می‌کند.

یک فرد با مزاج صفرا صبح از خواب بیدار می‌شود، طعم دهانش تلخ می‌شود. شایع‌ترین اختلالات کبدی و کیسه صفرا در صفویان دیده می‌شود. زمانی که ترشح ماده صفرا بالا باشد، به اصلاح می‌گویند که آتش گسترش می‌یابد و پراکنده می‌شود.

همه ما می‌دانیم که آتش چگونه گسترش می‌یابد و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد، به‌خصوص در هوای خشک. زمانی که مزاج صفرا از تعادل خارج نشود، به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد، خون را رقیق می‌کند و به‌این‌ترتیب به خون اجازه می‌دهد حتی به نازک‌ترین مویرگ‌ها نیز به طور مؤثر نفوذ کند. اما اگر مزاج صفراوی غالب شود، خون بیش از حد آبکی می‌شود و در صورت خونریزی متوقف کردن خون مشکل می‌شود.

ویژگی رفتاری افراد صفراوی

افراد با مزاج صفراوی انرژی بی‌پایانی دارد. آن‌ها زیاد و سریع صحبت می‌کنند. در هر کاری سریع، وقت‌شناس هستند و هر چیزی را سریع می‌فهمند؛ اما حافظه ضعیفی دارند؛ چراکه به نظرشان همه چیز لحظه‌ای است، زود شاد می‌شوند و زود غمگین می‌شوند برای مزاج صفرا فقط امروز، این ساعت، این لحظه وجود دارد.

هیچ‌چیز در اطراف آن‌ها از توجه آن‌ها دور نمی‌شود، آن‌ها به همه چیز علاقه‌مند هستند و موضوعات موردعلاقه آن‌ها اغلب تغییر می‌کند. به قول روانشناسان علایق آنها غیر قابل پیش‌بینی است البته هیچ نوع دیگری نمی‌تواند به‌سرعت این افراد با هر موقعیتی سازگار شود اگرچه به شدت احساساتی هستند. درعین‌حال افراد از این نوع به‌راحتی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند به همین دلیل برخی از این افراد به شدت خودسر و برخی دیگر منضبط هستند.

ویژگی ظاهری مزاج صفراوی

پوست آن‌ها خشک و کم آب است. منافذ بزرگی روی پوست دارند. رگ‌های دستشان گاهی باز و گاهی پنهان است. رنگ پوست زرد می‌شود. سفیدی چشم سفید اما متمایل به زرد است.

رنگ پوست آنها اغلب گندمی است. بدنشان داغ است، رگ‌هایش پر از خون است و تندتند می‌زند. طعم دهان تلخ و احساس تشنگی زیاد است. اشتها و بی‌خوابی ندارد، به‌راحتی حالت تهوع دارد.

تغذیه مناسب افرادی که مزاج صفراوی دارند!

چون صفراوی‌ها خشک و گرم هستند، غذای آنها نباید خشک و گرم باشد. آنها باید با غذاهای سرد و مرطوب تغذیه شوند.

حجامت برای آنها مفید است. اشتهای آنها با حجامت درمانی افزایش می‌یابد.

آب انار، آب آلبالو، پیازچه، زردآلو، هلو، کاهو، خیار، مرکبات، آلو، توت سیاه، آلو سبز، انواع سیب، سبزی‌ها، گلابی، گشنیز، نان جو، سوپ جو، سوپ تره بره غذاهایی مانند بامیه، ماش، اسفناج، کدو سبز همیشه از مواد غذایی متعادل‌کننده این مزاج هستند.

علاوه بر این توصیه‌هایی که می‌توان برای صفراویان مطرح کرد به شرح زیر است:

  • آنها می‌توانند در ساعات صبح ورزش کنند.
  • فعالیت‌هایی مانند شنا برای آن‌ها مفید است.
  • وقتی عصبانی هستند، تماس با آب سرد عصبانیت آنها را خاموش می‌کند.
مزاج دموی

مزاج دموی

معادل مادی عنصر هوا در انسان «دم» یعنی خون است. دم زمانی است که یک مایع تاریک می‌شود. درست مانند شکل دم‌کرده و غلیظ شده چای، خون نیز با غلیظ شدن در انسان یافت می‌شود.

ویژگی رفتاری افراد دموی

دموی‌ها شخصیتی فوق‌العاده مشتاق دارند، کوتاه مزاج هستند، همیشه جزء اولین کسانی هستند که به هر موضوعی واکنش نشان می‌دهند، باتوجه‌به این ویژگی‌ها، افراد این مزاج با به‌راحتی با محیط کنار نمی‌آیند و اغلب وارد درگیری می‌شوند. افراد دموی معمولاً به‌عنوان افرادی بی‌حوصله، عبوس شناخته می‌شوند، آن‌ها لجباز هستند تا مبهوت، در مقابل علایق آن‌ها ثابت و پایدار است. معمولاً کاری را که شروع کرده‌اند به پایان می‌برند. در مواجهه با هیچ مشکلی خود را گم نمی‌کنند و همیشه راهی برای خروج از وضعیت پیدا کنید. افراد متعلق به مزاج دموی وفادار هستند، زیرا به شدت به محیط اطراف خود وابسته هستند، تغییر محیط برای آن‌ها بسیار دشوار است.

ویژگی ظاهری افراد دموی

صورتشان صورتی، زبانشان سرخ و ادرارشان قرمز است. بدن این افراد گرم است، احساس ناخوشایند و خفیف عرق می‌کنند. رگ‌های بازوان آن‌ها  به‌سرعت می‌کوبند. حس دهانشان شیرین است. جوش‌هایی روی بدنش ظاهر می‌شود. ممکن است بینی‌شان مکرر خونریزی ‌کند.

نحوه تغذیه افراد دموی

افراد دارای مزاج دموی گرم و مرطوب هستند. بنابراین، آنها باید به‌صورت سرد تغذیه شوند.

  • انار، آلو، خیار، ماست،
  • آلو، انار ترش، سیب ترش، لیمو، گریپ‌فروت، خربزه،
  • تمشک، زرشک، زالزالک، گشنیز
  • ارزن، لوبیا، برنج، جو، ذرت، عدس
  •  سماق، نشاسته و قهوه
  • ذرت و روغن‌های گیاهی

البته دقت کنید که در خوردن غذای سرد زیادی روی نکنید که باعث شود تغییراتی در مزاج شما ایجاد شود.

مزاج بلغمی

مزاج بلغمی

معادل مادی عنصر آب موجود در کائنات در بدن انسان بلغم است. خلط؛ نام تمام مایعات بدن انسان است. عرق، اشک، ترشحات، مایعات مفصلی، بزاق دهان ما … به همه اینها در علم مزاج بلغم گفته می‌شود.

ویژگی رفتاری افراد بلغمی

افراد بلغمی از این نوع همیشه آرام و محتاط هستند. آن‌ها پرحرف نیستند و به‌سختی به گفتگو می‌پیوندند هیچ نوع دیگری به‌اندازه بلغمی محتاط نیست و تحریک یا عصبانی کردن آن‌ها کار آسانی نیست درهرصورت این نوع دیرتر از دیگران واکنش نشان می‌دهد. از نظر روانشناسان افراد بلغمی مهربان و خونگرم هستند فقط زمان می‌برد تا آن‌ها را از نزدیک بشناسیم با گذشت زمان نسبت به افرادی که به آن‌ها عادت می‌کنند توجه و مهربانی می‌کنند و نسبت به افرادی که از آن‌ها رنجیده شده‌اند بی‌احترامی نمی‌کنند.

ویژگی ظاهری مزاج بلغمی

خال آن‌ها سفید و بی‌رنگ است. بدنش سرد، بدنش شل و سنگین است. رگ‌ها را به‌آرامی پرتاب می‌کند. آب کم می‌نوشند، زیاد می‌خوابند، تنبل می‌شوند. آن‌ها باید بینی خود را غرغره کنند و بلغم را پاک کنند.

نحوه تغذیه مزاج بغلمی

ازآنجایی‌که طبع آنها سرد است، گرم غذا خوردن برای افراد دارای این مزاج مفید است، این غذاها به شرح زیر است:

گوشت بز، سماق، نخود، حبوبات نوع عدس

روغن زیتون، گردو، چای اسطوخودوس

برای افراد دارای این مزاج بسیار مفید است که بدن خود را با روغن‌کاری گرم کنند، به حمام بروند و جام خشک روغنی را روی بدن خود بچرخانند. روغن دادن به سر، گرم‌کردن مزاج با بوی اسطوخودوس برای افراد بلغمی مفید است.

مزاج سوداوی از انواع مزاج و طبع در طب سنتی

مزاج سوداوی

سوداوی یکی دیگر از انواع مزاج و طبع انسان‌هاست. این مزاج مثل زمین خشک و سرد است. علاوه بر این، تمام استخوان‌ها، دندان‌ها، جمجمه و انواع استخوان‌های مشابه در بدن انسان به‌عنوان همتای عنصر زمین شناخته می‌شوند.

ویژگی رفتاری مزاج سوداوی

افراد سوداوی از این نوع آرام اما حساس هستند، نسبت به هیچ‌چیز بی‌تفاوت نیستند، به همین دلیل است که حتی با کوچک‌ترین بی‌توجهی به آن‌ها به‌راحتی آزرده می‌شوند، نمی‌توانند یک حادثه کوچک را برای مدت طولانی فراموش کنند. افراد با مزاج سوداوی در این دنیا بیشتر از خودشان ناراضی هستند، قدر هیچ یک از توانایی‌های خود را نمی‌دانند، از خودشان انتقاد می‌کنند. به همین دلیل است که حتی نمی‌توانند با کار‌هایی که می‌توانند انجام دهند کنار بیایند.

 افکار بدبینانه به‌سرعت آن‌ها را دلسرد می‌کند. قاعدتاً کاری که شروع می‌کنند ناتمام می‌ماند، البته  از یک نظر روانشناسان غافل نشویم که هیچ تیپی را نمی‌توان خوب یا بد نامید. هر مزاج دارای جنبه‌های مثبت و منفی است. شناخت نوع خلق‌وخوی هر فرد برای سهولت در آموزش آن‌ها مهم است. به عقیده روانشناسان، کمال شخصیت قبل از هر چیز با شناخت بیشتر خود مشخص می‌شود، هر چه انسان خود را از نزدیک و خوب بشناسد، مصمم‌تر، شکست‌ناپذیرتر و بزرگ‌تر می‌شود، تصادفی نیست که وجود دارد. نمایندگانی از هر نوع در میان مشهورترین نوابغ و افراد خلاق جهان.

ویژگی‌های طاهری افرادی سوداوی

 خونشان تیره و غلیظ است. بدنی ضعیف و پوست زرد تیره دارند. اشتها دارند؛ اما ضعیف و لاغر هستند. آن‌ها نمی‌خوابند، متفکر، غمگین و بدبین هستند. خلق‌وخوی عشق معمولاً در سنین پیری و پاییز افزایش می‌یابد. آن‌ها باید خورش، فلفل شکم پر و دارچین بخورند.

تغذیه مناسب برای مزاج سوداوی

ازآنجایی‌که مزاج خشک و سرد دارند، غذایی که مصرف می‌کنند باید گرم و مرطوب باشد.

مخلوطی که با سرکه، عسل و به نام ونگارینسبین درست می‌شود بسیار مفید است.

درمان لیمو و سیر نتایج خوبی برای این افراد به همراه دارد.

سبزیجاتی مانند آب انار شیرین، آب‌لیمو، زیره سیاه، بره، گوشت شتر، سیب، گلابی، هویج، ساقه کرفس و ریحان

تغذیه در انواع مزاج و طبع

طبق مزاج طبع خود غذا بخورید!

پزشکان علاوه بر مزاج، به طبع گرم، سرد، مرطوب یا خشک بیمار نیز نگاه می‌کردند. افراد گرم مزاج هوای سرد و آب سرد را دوست دارند. کسانی که طبیعت سرد دارند، برعکس، هوای گرم و آب گرم را دوست دارند. افرادی که رطوبت غالب دارند هوای خشک و غذای خشک را نیز دوست دارند. کسانی که خشکی‌شان غالب است هوای مرطوب را دوست دارند. افراد سرد مزاج باید با غذا‌های سبک تغذیه شوند و در هر وعده غذایی فلفل، زیره و ادویه مصرف کنند.

سایر نکاتی که طبق طب سنتی باید در انواع مزاج و طبع به آن توجه کنید!

بدن شما مدیر آزمایشگاه شیمی خوبی است، خوب به آن گوش دهید. اگر شور یا تلخ می‌خورید، باید آن را با شیرینی متعادل کنید. غذا‌های متنوع نخورید. بهترین غذا‌ها نان، گوشت، کره، تخم‌مرغ نرم هستند که به‌راحتی هضم می‌شوند. به‌غیراز آن، گیاهان و ریشه‌ها دارویی هستند. نباید به‌عنوان غذاخورده شود. مثلاً اگر می‌خواهید اسفناج بخورید، آب آن را بریزید، زیرا اسفناج دارو است. یا زمانی که خیار، کاهو، کدو سبز و سبزیجاتی ازاین‌قبیل مصرف می‌شد، خوردن سیر، تره و نعناع را توصیه می‌کردند تا اثرات دارویی آن‌ها اصلاح شود. اگر غذا‌های سنگینی که باعث احتقان در بدن می‌شود مصرف شود (مانند حلوای نشاسته‌ای) باید چیز‌هایی که انسداد را برطرف می‌کند؛ مانند برگ خرفه، کدو سبز و کاهو مصرف شود. بعد از غذا‌های تیز نمک، کدو سبز، خیار یا غذا‌های مشابه‌تر و بی‌مزه مصرف شود تا بدن نمک را جذب کند.

وعده غذایی در روز برای انواع مزاج و طبع

وعده غذایی در عثمانی دو وعده در روز، صبحانه دیرهنگام و شام زودهنگام بود. همچنین مصرف ۳ وعده غذایی هر دو روز به دلایل بهداشتی توصیه می‌شد. توصیه می‌شد بدون گرسنگی سر سفره ننشینید و قبل از سیر شدن برخیزید. پس از انجام ورزش یا کار‌های سنگین، غذا‌های سرد مانند شیر، ماهی تازه، زردآلو تازه، هلو مصرف نشود.

انواع مزاج‌ها چه نام دارند؟

به طور کلی چهار مزاج به نام صفراوی، بلغمی، سوداوی و دموی وجود دارد.

مزاج صفروی چه بخورد؟

چون صفراوی ها خشک و گرم هستند، غذای آنها نباید خشک و گرم باشد. آنها باید با غذاهای سرد و مرطوب تغذیه شوند. 

غذاهای گرم مزاج چیست؟

غذاهای حرارت دهنده که ابن سینا گزارش کرده است: بره، جگر، شیر گوسفند، پیاز، میوه های خشک، هلو، روغن کنجد، روغن ذرت، گوشت گاو، شیر گاو، شیر بز، اسفناج، گوجه فرنگی، خربزه، هندوانه، انجیر، انار، شوید. همچنین روغن آفتابگردان، چای سبز نیز از جمله غذاهای خنک کننده هستند

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط