برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
غذاهای آبکی

غذاهای آبکی: آشنایی با انواع، فواید و تاثیر بر وزن!

غذا یکی از مهم‌ترین بخش زندگی افراد است که باید به آن توجه کنند. انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که وابسته به موقعیت جغرافیایی، سلیقه و دیگر مسائل، طبخ، طعم و ساختار متفاوتی دارند. یکی از دسته‌های غذاهای محبوب، غذاهای آبکی هستند. این نوع غذاها به دلیل مزایای سلامتی و سهولت هضم، جزو غذاهای محبوب برخی افراد می‌باشند. در این مقاله، به بررسی فواید سلامتی آن‌ها و سایر نکات مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت. دانستن مواردی که در این مقاله ذکر می‌شود قطعا برای همه افراد مفید است. 

غذاهای آبکی

غذاهای آبکی کدامند؟ 

بسیاری از افراد، به غذاهای آبکی علاقه دارند، غذاهایی مانند: آش، سوپ، انواع خورشت‌ها و… داخل این دسته از غذا هستند. معمولا هضم ساده‌تری دارند و در بسیاری از موارد به دلیل محتوای مقوی که دارند جزو رژیم‌های غذایی مختلف استفاده می‌شوند. در ایران از انواع سوپ‌ها برای مناسبت‌های مختلف و درمان‌های برخی بیماری‌ها مانند سرما خوردگی استفاده می‌شود. 

غذاهای آبکی و مناسبت‌ها 

در بسیاری از مواقع از غذاهای آبکی به انواع پیش غذا استفاده می‌شود، نمونه‌ای از آن، انواع مانند: سوپ جو، سوپ رشته (ورمیشل)، سوپ شیر و… است که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. در ایران، برخی از رسوم وجود دارد که به طور مثال از غذاهای آبکی مانند سوپ و آش به عنوان غذای رسمی و اصلی در مهمانی‌ها استفاده نمی‌شود. باید به این نکته اشاره کرد این غذاها، در برخی مراسم سنتی و مذهبی نقش پررنگی دارند. به عنوان مثال اکثر افراد برای خیرات اموات از انواع آش به ویژه آش رشته استفاده می‌کنند. همچنین آش دندونی را برای اولین دندانی که نوزاد در می‌آورد درست می‌کنند یا برای افرادی که به مسافرت طولانی می‌روند، مرسوم است که آش پشت پا درست می‌کنند. 

جدا از رسم و سنت‌های ایرانی و مذهبی، از انواع آش‌ها و سوپ برای درمان بیماری‌های مختلف مانند: سرماخوردگی، یبوست، بیماری‌های مشکل سیستم ایمنی، چاقی، لاغری، آنفولانزا، گلو درد، تب و… استفاده می‌شود. ممکن است برخی از این کاربردها تایید رسمی پزشکی نداشته باشند، اما به صورت کلی به دلیل مواد مغذی که در آن‌ها استفاده می‌شود، بی‌فایده نیستند. 

انواع غذاهای آبکی 

نمونه‌های غذای آبکی عبارتند از: 

  • آش‌
  • سوپ
  • خوراک
  • خوراک 
  • خورشت
  • هلیم
  • آبگوشت
  • سایر غذاهای نرم و آبکی

آش‌ها

به صورت کلی بیش از نوع آش ایرانی وجود دارد که بسیار محبوب هستند. دلایل بسیاری برای محبوبیت آن‌ها از جمله مواد مغذی و گره خوردن با فرهنگ و رسوم ایرانی وجود دارد. تعدادی از محبوب‌ترین آن‌ها شامل آش رشته، آش دوغ، آش امام، آش دندونی، آش ترخینه، شله قلمکار، آش جو، شولی، آش آلو، آش آلبالو، آش ترش، آش بغور، آش شلغم، شوربا و… هستند. این غذاهای محبوب اکثرا با نان‌هایی مانند: لواش، تافتون و… سرو می‌شوند. 

سوپ‌ها

معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوپ‌ها در ایران مانند: سوپ جو، سوپ شیر و سوپ رشته یا ورمیشل، مهمان همیشگی منوهای رستوران‌ها و سفره خانه هستند. این غذاهای به ظاهر ساده بسیار مقوی هستند و با دستور پخت های مختلف می‌توانند حتی جایگزین غذای اصلی باشند. نحوه سرو آن‌ها غالبا به صورت خالی یا همراه با نان سنتی ایرانی، نان باگت و انواع دیگر نان است. 

همچنین بخوانید: رژیم سوپ کلم

خوراک‌ها

خوراک‌هایی مانند: خوراک لوبیا، عدسی، تاس کباب (طاس کباب)، راگو، خوراک جگر، اشکنه و… از جمله خوراک‌هایی آبکی، مقوی و محبوب در بین ایرانی هستند. شیوه سرو خوراک‌ها متنوع است، اما غالبا به همراه انواع نان و برنج سفید خورده می‌شوند. همچنین وابسته به سلیقه، از انواع مختلف افزودنی‌ها مانند: آبلیمو، روغن زیتون، کره، کنجد و… می‌شود استفاده کرد. 

خورشت‌ها

لیست خورشت‌های ایرانی بسیار متنوع و فراوان است که در اکثر اوقات همراه با برنج سفید سرو می‌شوند، اما خوردن بیشتر مدل‌های خورشت با نان نیز خالی از لطف نیست. خورشت‌هایی مانند: قرمه سبزی، فسنجان، انواع قیمه، قلیه ماهی، مرغ ترش، کنگر، کرفس، بامیه، خورشت لوبیا سبز، باقلا قاتق، واویشکا، خورشت اسفناج، انواع خورشت آلو و… تعداد کمی از محبوب‌ترین خورشت‌ها هستند. 

انواع هلیم

نام هلیم به صورت اشتباهی در بین افراد جامعه، حلیم جا افتاده که در واقع صحیح آن هلیم است. مدل‌های مختلفی از آن در نقاط کشور درست می‌شود که به نام همان استان یا شهر، مانند: حلیم مشهدی، تبریزی، زاهدانی، شمالی، قزوینی و… معروف هستند. یکی از محبوبترین و معروف‌ترین دستور پخت‌ها برای هلیم قزوینی است که جزو میراث فرهنگی ایران به حساب می‌آید. از انواع مختلف آن می‌شود به حلیم گندم، حلیم قیمه، حلیم بادمجان و… اشاره کرد. 

آبگوشت

آبگوشت

بی‌شک، یکی از محبوب‌ترین غذاهای آبکی که در ایران به عنوان غذای اصلی و اکثرا همراه با نون، سبزی، پیاز، انواع ترشی و دوغ یا نوشابه سرو می‌شود، آبگوشت است. این غذای اصیل و مقوی ایرانی، از گوشت گوسفندی یا گاو، دنبه، قلم، گوجه، حبوبات مانند نخود و لوبیا و سیب زمینی تشکیل می‌شود. گونه‌های مختلفی از این غذا وابسته به مناطق مختلف کشور، وجود دارد، همچنین آن را می‌توان به صورت تیلیت و گوشت کوبیده یا به شکل معمول (تنها یا همراه با برنج) میل کرد. 

بیشتر بخوانید: رژیم حبوبات برای کاهش وزن

سایر

در این بخش می‌شود به انواع پودینگ‌ها که بافت نرمی دارند اشاره کرد. همچنین برخی از پیش غذاها و غذاها مانند فرنی، شیر برنج و… نیز از جمله غذاهای آبکی معروف و محبوب به حساب می‌آیند. 

فواید غذاهای آبکی 

مزایای مصرف غذای آبکی بی‌شمار است که در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم، این مزیت‌ها عبارتند از: 

  • تنوع فراوان
  • نیازی به جویدن زیاد ندارد
  • بهبودی دستگاه گوارش که شامل همه چیز از دهان و گلو گرفته تا روده بزرگ و راست روده می‌شود. 
  • به هیدراسیون بدن کمک می‌کنند
  • حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی 
  • قوی‌تر کردن سیستم ایمنی، حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق
  • رشد و توسعه سلول‌ها و بافت‌های بدن 
  • کاهش خطر بیماری‌ها مانند: بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به چشمان
  • حفظ و رسیدن به وزن سالم به دلیل کالری پایین و حجم بالا 
  • افزایش انرژی طبیعی بدن 

تاثیر غذاهای آبکی بر وزن

مصرف حبوبات، سبزیجات و صیفی‌جات در غذاهای آبکی می‌تواند تاثیر مثبتی بر وزن بدن داشته باشد. تاثیرات آن‌ها عبارتند از: 

  • حبوبات: حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس و لوبیا سبز منابع عالی پروتئین و فیبر هستند. با توجه به اینکه حبوبات در غذاهای آبکی استفاده می‌شوند و در فرآیند پخت بیشترین مقدار آب را جذب می‌کنند، باعث اشباع سریع‌تر می‌شوند و به کنترل سطح اشت‌ها کمک می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش مصرف کالری و کنترل وزن بدن شود. 
  • سبزیجات: سبزیجات با داشتن حجم بالا و کمبود کالری، به شباهت غذاهای آبکی کمک می‌کنند. با اضافه کردن سبزیجات به غذاهای آبکی، حجم و حجم غذا افزایش پیدا می‌کند، اما میزان کالری کاهش می‌یابد. این موضوع منجر به اشباع سریع‌تر می‌شود و کنترل وزن بدن را تسهیل می‌کند. 
  • صیفی‌جات: صیفی‌جات مانند خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کدو حلوایی نیز می‌توانند در غذاهای آبکی استفاده شوند. صیفی‌جات کم کالری، پر از آب و فیبر هستند و در اشباع کردن و کنترل سطح اشت‌ها موثر هستند. با اضافه کردن صیفی‌جات به غذاهای آبکی، حجم غذا افزایش می‌یابد و احساس سیری و اشباع زودتر رخ می‌دهد. 

کلام پایانی

غذاهای آبکی با فواید سلامتی و سهولت هضم خود، جزو غذاهای محبوب برای بسیاری از افراد هستند. استفاده از این نوع غذاها می‌تواند به تأمین آب و مواد مغذی، کاهش تهوع و استفراغ و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند. در این مقاله، تمام نکات مهم در مورد غذاهای آبکی را مورد بررسی قرار دادیم.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط