برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آش شلغم

طرز تهیه آش شلغم: درمانی خوشمزه برای سرماخوردگی

هر سال به خصوص در فصل زمستان بازار انواع آش در سفره‌های ایرانی گرم می‌شود. البته از آش در تمام طول سال استفاده می‌شود، اما این غذای خوشمزه که انواع مختلفی دارد، در فصل سرما پرطرفدار‌تر می‌شود. یکی از آش‌های محبوب ایرانیان که فواید بسیار زیادی نیز دارد، آش شلغم است. در این مقاله، به طرز تهیه آش شلغم، فواید و مواد مورد نیاز آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی با این درمان سرماخوردگی، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

طرز تهیه آش شلغم

آش شلغم چیست؟

یکی از آش‌های محبوب بین ایرانیان که بیشتر کاربرد ضد سرماخوردگی دارد، آش شلغم است. این آش بسیار مفید، با دستور پخت‌های متفاوتی وابسته به فرهنگ هر شهر و سلیقه فردی افراد تهیه می‌شود. در ادامه روش پایه تهیه این آش خوشمزه را برای شما ذکر خواهیم کرد. 

همچنین بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن + معرفی روش‌های طلایی

طرز تهیه آش شلغم

مواد مورد نیاز

مقدار

برنج نیم دانه

یک پیمانه سر پر

ماش

نصفه پیمانه

عدس

یک پیمانه

پیاز

2 عدد

شلغم

5 الی 6 عدد

سبزی آش

400 الی 500 گرم

ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه)

به میزان لازم

سیر

3 الی 4 حبه

نعناع

به میزان لازم

آبلیمو

یک الی دو قاشق وابسته به سلیقه

بلغور جلو

یک پیمانه سر پر

آب

به میزان لازم

در ابتدا برای پخت هر گونه غذایی باید مواد لازم آن را تهیه کرد. مواد مورد نیاز آش شلغم عبارت‌اند از:

 

مرحله اول 

بعد از تهیه کردن مواد اولیه غذا، باید آن‌ها رو شست تا برای طبخ آماده شوند. ابتدا حبوبات را کاملا پاک کنید و آن‌ها را بشویید، اگر از حبوبات پاک شده استفاده می‌کنید، نیازی نیست دوباره آن‌ها را پاک کنید. سپس حبوبات را به همراه مقدار کافی آب، در قابلمه ریخته زیر آن را روشن کنید. بگذارید حبوبات به اندازه کافی پخته شوند، معمولا عدس در نیم ساعت پخته می‌شود و نیازی نیست که زمان زیادی برای پخت آن بگذارید. 

مرحله دوم

ابتدا سر و ته شلم‌ها را با چاقو پاک می‌کنیم (می گیریم) و سپس شلغم‌ها را می‌شوییم. بعد از شستن، وابسته به اندازه شلغم‌ها آن را قطعه قطعه می‌کنیم و به داخل قابلمه می‌ریزیم. مهم است که قطعه‌های شلغم به اندازه باشند زیرا پس از پخته شدن، کمی حجم آن‌ها کاهش می‌یابد. 

مرحله سوم

بعد از پخته شدن حبوبات، می‌گذاریم برنج و سایر مواد به مدت ۲۰ دقیقه بپزد و سپس سبزی آش را که قبلا شسته و ریز شده، به آن اضافه می‌کنیم. شلغم‌ها را یز در این مرحله به قابلمه اضافه می‌کنیم و به مدت ۴۵ دقیقه روی شعله مناسب می‌گذاریم. 

سیر داغ

مرحله چهارم

برای درست کردن سیر داغ، ابتدا باید پوست سیر را جدا کنید و آن‌ها را ریز کنید. بعد از آن خرد کردن سیر ها، روغن را در تابه می‌ریزیم و بر روی شعله ملایم قرار می‌دهیم. سپس سیر را درون تابه می‌ریزیم و پس از کمی تفت دادن، هنگامی که رنگ آن شروع به تغییر کرد، ادویه را به همراه نعناع خشک به آن اضافه می‌کنیم. توجه کنید نعناع خشک را نباید زیاد روی شعله تفت دهید، زیرا می‌سوزد و تلخ می‌شود. 

بیشتر بخوانید: لاغری با سیر: بهترین زمان خوردن سیر برای لاغری

مرحله پنجم

در ادامه مخلوط سیر و نعناع داغ را به آش اضافه کرده و حسابی هم می‌زنیم تا طعم آن‌ها با هم مخلوط شود و به خورد آش برود. از آبلیمو یا آبغوره به عنوان چاشنی استفاده کنید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر بگذارید بجوشد. در این مرحله آش آماده سرو کردن است و برای تزئین آن می‌شود از کشک، ماست، و پیاز داغ استفاده کرد. 

همچنین بخوانید: خواص سیر که شما را شگفت زده خواهد کرد!

فواید آش شلغم

حال که با طرز تهیه آش شلغم آشنا شدید، بهتر است که مزایای آن را نیز بشناسید، مزایای آن عبارت‌اند از: 

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ سلامتی ریه
  • کاهش فشار خون و سلامت قلب
  • خاصیت ضد سرطانی و ضد سرماخوردگی
  • جلوگیری از یبوست
  • سلامت روده

کلام پایانی

در این مقاله، طرز تهیه آش شلغم را به صورت کامل توضیح دادیم و خواص شلغم را ذکر کردیم. این آش از قدیم به عنوان یک راه درمان برای بیماری سرماخوردگی در کنار دارو‌ها و درمان‌های پزشکی شناخته شده است. خواص شلغم پخته به این آش کمک می‌کند که تاثیر بسیار مثبتی بر بیماری داشته باشد و ریه‌ها را نرم کند.

سوالات متداول

آیا شلغم برای افراد دیابتی نیز مفید است؟

 بله، به دلیل فیبر و اسید آلفا لیپوئیک، که در شلغم وجود دارد برای افراد دیابتی نیز مفید است.

آیا شلغم برای لاغری مفید است؟

بله، شلغم یکی از سبزیجات کم کالری است که ویتامین، پروتئین، فیبر و … دارد که بسیار برای مبدن مفید است و به کاهش و تعادل وزن کمک می کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط