برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم گیاه‌خواری

تفاوت رژیم گیاه‌خواری و خام‌ گیاه‌خواری چیست؟

امروزه استفاده از مواد غذایی طبیعی و گیاهی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مصرف این ترکیبات فواید زیادی بر سلامت جسمی و روحی دارند، به همین دلیل بسیاری از افراد سبک زندگی خود را با این هدف تغییر می‌دهند. دو نوع از پرطرف‌دارترین روش‌های رژیمی گیاهی، گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری است. با ما در این مقاله همراه شوید تا تفاوت رژیم گیاه‌خواری و خام‌ گیاه‌خواری را دریابید.

تفاوت رژیم گیاه‌خواری و خام‌ گیاه‌خواری

رژیم گیاه‌خواری چیست؟

در این رژیم گوشت، مرغ و ترکیبات لبنی از سبد غذایی حذف می‌شوند. در عوض بر استفاده از انواع سبزیجات، رنج وسیعی از میوه‌ها و حبوبات تأکید می‌شود. به علاوه انواع دانه‌ها مانند بادام و پسته می‌توانند مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمایند. از مصرف روغن‌های اشباع شده اجتناب نمایید و به جای آن از روغن زیتون یا آفتاب‌گردان استفاده نمایید. استفاده از آرد کامل و تصفیه نشده می‌تواند منبع مناسبی برای آهن بدن باشد. استفاده از مواد لبنی گیاهی مانند شیر سویا می‌تواند پروتئین مورد نیاز را جبران کند. در این رژیم استفاده از مواد فراوری شده که منبع حیوانی ندارد، بلامانع است.

رژیم خام گیاه‌خواری چیست؟

این رژیم ترکیبی از گیاه‌خواری و خام خواری است. بسیاری از افراد به دلایل اخلاقی از این رژیم استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر جهت بهبود سلامت عمومی بدن و پیشگیری از بیماری‌هایی همچون دیابت از آن بهره می‌برند. باید توجه داشت که در صورت داشتن برنامه غذایی اشتباه، این رژیم ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد.

به طور کلی رژیم خام گیاه‌خواری به معنای اجتناب از مواد حیوانی و مصرف ترکیبات غذایی کاملاً خام و یا پخته شده در دمای زیر 40–48°C است. متخصصین این روش بر این باورند که ترکیبات خام مواد مغذی بیشتری نسبت به حالت پخته شده دارند. این رژیم برخلاف رژیم قبلی محصولات فراوری شده را حذف کرده و همانند آن مصرف سبزیجات و میوه‌ها را اصل قرار داده است.

نحوه آماده‌سازی رژیم گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری

هدف اصلی رژیم گیاه‌خواری حذف مواد غذایی حیوانی و جایگزین کردن آن‌ها با محصولات گیاهی است. در نتیجه بحثی بر آماده‌سازی و نحوه پخت ترکیبات غذایی وجود ندارد. در حالی که در رژیم خام گیاه‌خواری لازم است علاوه بر اجتناب از مصرف ترکیبات فراوری شده و استفاده از مواد تصفیه نشده، به نوع پخت آن‌ها نیز توجه نمایید. به این صورت که تا حد امکان از استفاده از حرارت برای آماده‌سازی وعده‌های غذایی پرهیز کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های جایگزین پخت؛ مانند آب گیری، مخلوط کردن و خیساندن استفاده نمایید.

آماده سازی رژیم گیاه‌خواری و خام‌ گیاه‌خواری

رژیم گیاه‌خواری بهتر است یا خام گیاه‌خواری؟

پاسخ این سؤال به هدف شما از رژیم انتخابی بستگی دارد. با توجه به تعاریف گفته شده واضح است که دنبال کردن رژیم خام گیاه‌خواری با چالش بیشتری روبرو است؛ اما مزایای بیشتری برای سلامتی خواهد داشت. با بررسی مزایا و معایب هر دو روش و تفاوت رژیم گیاه‌خواری و خام‌ گیاه‌خواری می‌توانید تصمیم بهتری داشته باشید.

مزایا

از مزایای رژیم گیاه‌خواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف بیشتر فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها
  • کمک به کاهش وزن و تناسب اندام
  • بهبود سیستم گوارش
  • تأثیر مثبت بر محیط زیست با کاهش تولید کربن ناشی از گوشت

فواید استفاده از رژیم خام گیاه‌خواری در زیر اشاره شده است:

  • افزایش مواد مغذی و آنزیم‌های مورد نیاز بدن
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا
  • کاهش سدیم بدن از طریق حذف مواد فراوری شده
  • افزایش آب مورد نیاز بدن

معایب

اگرچه این دو رژیم سبب بهبود سلامت بدن می‌شوند، اما ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند. معایب رژیم گیاه‌خواری عبارت‌اند از:

  • کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند B12
  • اتکا به مواد گیاهی جایگزین که ممکن است چربی‌های غیرطبیعی داشته باشند
  • محدودیت در انتخاب وعده‌های غذایی به خصوص زمانی که در دورهمی‌ها حضور دارید

برخی از عوارض رژیم خام گیاه‌خواری عبارت‌اند از:

  • افزایش ابتلا به برخی بیماری‌های باکتریایی به دلیل نپختن مواد غذایی
  • از دست دادن توده عضلانی بدن
  • احساس خستگی یا کمبود انرژی در انجام فعالیت‌های روزانه

لازم به ذکر است که استفاده از این دو رژیم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است. شما باید براساس میزان کالری مصرفی و مورد نیاز بدن و همچنین شدت فعالیت‌های فیزیکی، از ترکیبات غذایی مجاز استفاده نمایید. همچنین توجه کنید که رنج کاملی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبرها را دریافت می‌کنید. در غیر این صورت ممکن است عوارض جدی و خطرناکی برای شما به همراه داشته باشد.

کلام آخر

رژیم گیاه‌خواری و خام گیاه‌خواری از رایج‌ترین سبک‌های غذایی است که بسیاری از افراد از آن پیروی می‌کنند. تفاوت عمده این دو روش در نحوه آماده‌سازی ترکیبات غذایی است؛ ولی لیست مواد تقریباً یکسان است. دنبال کردن این سبک زندگی باید زیر نظر پزشک متخصص و با بررسی سلامت عمومی فرد انجام شود. در صورت انتخاب اشتباه، عوارض آن‌ها بر فواید بی‌شمارشان سنگینی کرده و موجب خطرات سلامتی خواهد شد.

استفاده از مکمل‌های دارویی در این دو رژیم ضروری است؟

در صورت متعادل نبودن رژیم غذایی برخی افراد ممکن است به میزان کافی ویتامین B12 و یا آهن دریافت نکنند و نیاز به استفاده از مکمل‌های دارویی داشته باشند. برای اطمینان بیشتر باید با متخصص تغذیه مشورت نمایید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط