برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چه غذاهایی برای درمان اسهال خوبه بخوریم؟

چه غذاهایی برای درمان اسهال خوبه بخوریم؟

اسهال یک مشکل شایع سلامتی است که با اجابت مزاج مکرر و مدفوع آبکی و شل مشخص می‌شود. در حالی که می‌تواند به تنهایی رخ دهد، علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد شکم و کاهش وزن نیز ممکن است همراه با اسهال باشد. در حالی که اسهال حاد 1-2 روز طول می‌کشد، اسهال مزمن ممکن است تا 3-4 هفته طول بکشد. انتخاب مواد غذایی که می‌خوریم، می‌تواند به تسکین اسهال در مدت زمان کوتاه‌تری کمک کند. در اینجا غذاهای مفید برای اسهال و نوشیدنی‌هایی که برای اسهال مفید هستند، آورده شده است. اگر دچار اسهال شده‌اید و نمی‌دانید دقیقاً چه چیزی باید بخورید و چه چیزی وضعیت شما را بدتر می‌کند، این بخش را با دقت بخوانید.

چه غذاهایی برای درمان اسهال خوبه بخوریم؟

چه غذاهایی برای درمان اسهال خوبه بخوریم؟

چگونه اسهال را درمان کنیم؟ اگرچه پاسخ‌های مختلفی برای این سؤال وجود دارد و احتمالاً فکر کنید که بهترین کار مصرف دارو است، اما مصرف غذاهای مفید برای اسهال روش اصلی مقابله با اسهال است. حتی اگر علت اسهال آلرژی، عفونت یا یک بیماری مزمن باشد، مصرف چیزهایی که برای اسهال مفید هستند در زمان وقوع حمله اسهالی می‌تواند به بازگشت روده به حالت عادی کمک کند. غذاهایی که برای اسهال مفید هستند عموماً فیبر کمی دارند و به سفت‌شدن مدفوع کمک می کنند.

بهترین غذاهایی که باعث درمان اسهال می‌شوند عبارتند از:

  • موز
  • پوره سیب
  • برنج سفید
  • نان برشته
  • سیب‌زمینی‌ها
  • پروبیوتیک‌ها

موز

دو دلیل مهم وجود دارد که نشان می‌دهد موز جزو میوه‌های مفید برای اسهال است. اول اینکه به راحتی قابل‌هضم است و دوم اینکه به دلیل وجود پتاسیم در موز، جایگزین خوبی برای مواد معدنی که در حین اسهال دفع شده‌اند می‌شود. مسئله دیگر این است که به دلیل پکتین موجود در موز، به جذب آب از روده‌ها و جامد شدن مدفوع کمک می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که منبع غنی از مواد مغذی است، به توسعه پروبیوتیک‌ها در روده نیز کمک می‌کند. در صورت بروز اسهال مصرف 1 تا 2 عدد موز در روز توصیه می‌شود.

پوره سیب

میوه‌هایی که برای اسهال مفید هستند میوه‌هایی هستند که محتوای پکتین بالایی دارند. پوره سیب، مانند موز، سرشار از پکتین است که به بهبود آسان مدفوع شل ناشی از اسهال کمک می‌کند. در مواردی که مصرف سیب خام ممکن است مشکل ایجاد کند، تهیه و مصرف سیب پخته توصیه می‌شود.

برنج سفید

برنج سفید غذایی است که روده‌ها را خسته نمی‌کند؛ زیرا به دلیل ساختاری که دارد بیشتر در معده هضم می‌شود. در عین حال، نشاسته موجود در آن به جامد شدن مدفوع کمک می‌کند؛ بنابراین در صورت بروز اسهال، مصرف کته یا فرنی برنج جوشانده در آب بدون هیچ‌گونه ادویه یا سس ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

نان برشته

اگرچه نان سفید برشته شده اغلب در یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی‌شود، اما می‌تواند به کاهش علائم در صورت اسهال کمک کند. همچنین مشخص است که نان تست برشته شده هضم را تسهیل می‌کند. برای اینکه برای اسهال مفید باشد، هنگام مصرف نان برشته نباید غذای اضافی مانند روغن، مربا یا عسل اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌ها

سیب‌زمینی آب پز به عنوان یکی از مؤثرترین سبزیجات در کاهش علائم اسهال شناخته شده است. علاوه بر سیب‌زمینی، سبزیجاتی که برای اسهال مفید هستند عبارتند از هویج، لوبیا سبز، مارچوبه، چغندر و قارچ. شما می‌توانید با ترکیب این سبزیجات یک سوپ خوشمزه و مفید برای اسهال درست کنید.

پروبیوتیک‌ها برای اسهال

اگر این سؤال را دارید که بهترین چیز برای اسهال چیست، قطعاً یکی از پاسخ‌هایی که به این سؤال خواهید رسید، قطعاً ماست است. در واقع مصرف شیر و لبنیات در صورت اسهال توصیه نمی‌شود. ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک در بهبود میکروبیوتای روده موثر است. در صورت بروز اسهال، پروبیوتیک‌ها که باکتری‌های مفیدی هستند همراه با آب و الکترولیت‌های اضافی در بدن دفع می‌شوند. دانستن پاسخ سؤالاتی ازاین‌قبیل در رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال بسیار مهم است. استفاده از پروبیوتیک‌ها برای اسهال مهم است تا باکتری‌های مفید روده بتوانند در روده مستقر شوند و به محافظت از بدن ادامه دهند.

در صورت اسهال، پزشک ممکن است استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک را توصیه کند. پروبیوتیک‌ها از تنظیم میکروبیوتای روده‌ای که به دلیل اسهال مختل می‌شود حمایت می کنند. انواع مختلفی از پروبیوتیک‌ها وجود دارد و همه آنها برای درمان اسهال توصیه نمی‌شوند. زنده‌بودن شرایط تولید مکمل‌های پروبیوتیک و سازگاری باکتری‌های موجود در محصول با فلور روده بسیار مهم است؛ بنابراین، هنگام تجربه مشکلات اسهال، لازم است برای دریافت مناسب‌ترین مکمل پروبیوتیک با پزشک مشورت کنید.

دمنوش اسهال

چه نوشیدنی‌هایی برای اسهال مفید هستند؟

در صورت اسهال، بدن مایعات زیادی از دست می‌دهد. جایگزینی آب از دست رفته برای تداوم عملکردهای سالم بدن ضروری است. مصرف مایعات فراوان برای جایگزینی آب مورد نیاز بدن ضروری است. نوشیدنی‌هایی که برای اسهال مفید هستند عبارتند از آب، آب سیب بدون شکر، آب سبزیجات، گوشت یا مرغ با چربی حذف شده، نوشیدنی‌هایی با الکترولیت‌های اضافه شده و آب‌معدنی طبیعی

چه دم‌نوش‌های گیاهی برای اسهال مفید هستند؟

دم‌نوش‌هایی که برای حرکت روده و اسهال مفید هستند، به‌ویژه دم‌نوش‌های گیاهی فاقد کافئین هستند. دم‌نوش‌های گیاهی مفید برای اسهال را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

چای نعنا

چای نعنا ممکن است به تسکین بیماری به نام سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کند که یکی از علائم آن اسهال است. به عنوان اثر شفابخش بر ناراحتی‌های معده و روده شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که منتول، ترکیبی که در نعناع یافت می‌شود، مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد.

چای زنجبیلی

چای زنجبیل برای مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، درد شکم و اسهال مفید است و به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند.  1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را به 1 لیوان آب اضافه کنید و 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. سپس می‌توانید فیلتر و مصرف کنید . آب گازدار به دلیل سطح بالای pH می‌تواند محیط اسیدی ناشی از اسهال را خنثی کند.

چای سیاه

چای سیاه با کاهش حرکت روده در اسهال غیر باکتریایی به روند بهبودی کمک می‌کند. به خصوص چای سیاه برای درمان اسهال غیر باکتریایی در کودکان مفید است چرا که مدفوع شل و دفع مدفوع را کاهش می‌دهد. با این حال، نباید بیش از 2 فنجان چای سیاه در روز بنوشید؛ زیرا حاوی کافئین است. در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند اسهال را بدتر کند.

چای سبز

چای سبز که از جمله چای‌های مفید برای روده‌ها است، با مصرف متعادل می‌تواند به بهبود زخم معده و درمان مشکلاتی مانند اسهال کمک کند. این چای وقتی خیلی تیره دم نشود و زیاد مصرف شود، معده را آرام می‌کند و می‌تواند به تسکین علائم اسهال کمک کند.

همچنین بخوانید: مزایای قرص چای سبز

چای رازیانه

چای رازیانه؛ به طور گسترده برای بیماری‌های مختلف مانند معده درد، یبوست، گاز و اسهال استفاده می‌شود. این چای  که دارای خواص ضدباکتریایی است می‌تواند به حفظ نظم روده کمک کند.

چای بابونه

چای بابونه به تسکین اسهال کمک می‌کند که اغلب برای شل کردن عضلات گوارشی و کمک به تسکین مشکلاتی مانند گاز معده، سوءهاضمه، بیماری حرکت، حالت تهوع، استفراغ و اسهال استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: مزایای چای بابونه برای لاغری

چای تمشک و زغال‌اخته

دمنوش تمشک و زغال‌اخته نیز از جمله نوشیدنی‌های مفید برای اسهال هستند. هنگام تهیه دمنوش تمشک، می‌توانید میوه‌های خام را در آب داغ دم کنید یا زغال‌اخته خشک را برای تهیه چای بلوبری بجوشانید. ایده‌آل است که هر دو چای را با فیلترکردن آنها مصرف کنید. توصیه می‌شود افراد باردار یا مبتلایان به بیماری‌های مزمن قبل از مصرف دم‌نوش‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

چه غذاهایی برای درمان اسهال خوبه بخوریم؟

غذاها و نوشیدنی‌هایی که در صورت اسهال باید از آنها پرهیز کرد

برای تنظیم حرکات روده، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های مفید برای اسهال و دوری از برخی غذاها ضروری است. شیر و فرآورده‌های لبنی (شامل نوشیدنی‌های پروتئینی بر پایه شیر)، غذاهای سرخ شده و غذاهای چرب، غذاهای تند و تلخ، غذاهای فرآوری شده و غذاهای حاوی مواد افزودنی، گوشت قرمز، پیاز، ذرت، مرکبات، میوه‌های هسته‌دار مانند آناناس، گیلاس، انجیر، مویز و با دوری از میوه‌هایی مانند انگور می‌توان در مدت زمان کوتاه‌تری اسهال را قطع کرد.

سبزیجات ممنوعه در هنگام اسهال

سبزیجاتی مانند حبوبات و کلم نیز از جمله غذاهایی هستند که در صورت اسهال باید از مصرف آنها پرهیز کرد. علاوه بر این، مصرف الکل، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا گازدار می‌تواند اسهال را تشدید یا دوباره تحریک کند. علاوه بر این، حذف سایر غذاها و نوشیدنی‌هایی که فکر می‌کنید باعث اسهال می‌شوند از رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بر اسهال غلبه کنید.

کلام آخر

اگر علائم اسهال بیش از دو روز بدون بهبودی ادامه یابد، در صورت وجود مدفوع خونی یا سیاه، اگر اسهال با درد شدید شکم یا درد مقعدی و تب بالای 39 درجه سانتیگراد همراه باشد، بدون تاخیر با پزشک مشورت کنید. علاوه بر همه اینها، تشنگی بیش از حد، خشکی دهان یا پوست، کم یا عدم ادرار، ضعف شدید، سرگیجه و ادرار تیره ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد، بنابراین بررسی پزشک مهم است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط