برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک: از خواص تا نحوه تهیه آن!

ماست پروبیوتیک نوعی ماست است که به هضم غذا کمک می‌کند و اغلب در بازارها یافت می‌شود. در واقع کشت‌های زنده و فعال خارجی به ماست‌ها اضافه می‌شود و در نتیجه ماست‌های پروبیوتیک ایجاد می‌شود. این ماست‌ها که حاوی باکتری‌ها و مخمرهای مفید زیادی هستند برای سلامتی ما نیز بسیار مفید هستند. در این بخش همراه ما باشید تا  علاوه بر اینکه به سراغ فواید ماست‌های پروبیوتیک برویم که تقریباً برای همه به راحتی قابل‌دسترسی است، خود پروبیوتیک‌ها را نیز بررسی کنیم.

ماست پروبیوتیک

 ماست پروبیوتیک چیست؟

ماست پروبیوتیک نوعی ماست است که با افزودن باکتری‌های سالم به ماست تولید می‌شود. پروبیوتیک‌ها به عنوان باکتری‌های مفید در سیستم گوارش شناخته می‌شوند و به سلامت روده کمک می‌کنند. تفاوت ماست پروبیوتیک در مقایسه با ماست معمولی این است که برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند گزینه مناسب‌تری است. زیرا پروبیوتیک‌ها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که لاکتوز را تجزیه می‌کنند.

فواید ماست پروبیوتیک چیست؟

شاید شنیده باشید که مصرف ماست پروبیوتیک برای افرادی که مشکل سوءهاضمه دارند یا مکرراً دچار مشکلات گاز معده می‌شوند توصیه می‌شود. علاوه بر این، ماست پروبیوتیک فواید دیگری نیز دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  •  از سیستم گوارشی حمایت می‌کند. 
  • از مشکلات دفعی مانند نفخ، یبوست و اسهال جلوگیری می‌کند.
  • در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.
  • از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک با مقدار زیادی کلسیمی که دارند به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.
  • از اختلالات گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، IBS و عدم تحمل لاکتوز جلوگیری می‌کند.
  • کسانی که به طور منظم ماست پروبیوتیک مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که آن را مصرف نمی‌کنند، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار کمتر است.
  • به کاهش وزن کمک می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک بزرگ‌ترین حامی شما در کاهش چربی هستند. به همین دلیل، اغلب در لیست‌های رژیم غذایی ظاهر می‌شود.
  • کلسترول بد را کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر با پروبیوتیک‌ها نشان داده است که ماست‌های پروبیوتیک کلسترول بد را تا 2.4 درصد کاهش می‌دهند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک که به دلیل فوایدشان برای سیستم مخاطی شناخته شده‌اند، از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.

اثرات ماست پروبیوتیک بر سلامتی چیست؟

ماست‌های پروبیوتیک اثرات مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. همچنین حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است. علاوه بر این، با محتوای بالای پروبیوتیک، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماست پروبیوتیک ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، فشار خون را کاهش دهد، مشکلاتی مانند التهاب و مقاومت به انسولین را کاهش دهد و حتی با چاقی مبارزه کند.  همچنین برای سلامت استخوان مفید است و ممکن است خطر پوکی استخوان را کاهش دهد. با این حال، اثرات آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ترکیبی از میکروارگانیسم‌های مختلف ممکن است نتایج متفاوتی ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ماست پروبیوتیک

‌آنچه باید در مورد ساخت و مصرف ماست پروبیوتیک بدانید

ماست پروبیوتیک یک محصول شیر تخمیر شده است که به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. شیر مورد نیاز برای تهیه ماست با کشت‌های پروبیوتیک مخلوط شده و برای مدت معینی باقی می‌ماند. در پایان این مدت قوام ماست را به خود گرفته و آماده مصرف می‌شود. تهیه ماست پروبیوتیک در خانه ممکن است گزینه سالم‌تری باشد؛ زیرا نسبت به ماست آماده نیاز به پردازش کمتری دارد.

هنگام مصرف آن نیز باید به چند نکته توجه کرد. اول از همه کسانی که از ماست پروبیوتیک استفاده می‌کنند باید به تاریخ انقضا آن توجه کنند. ماست تازه و دست‌نخورده باید ترجیح داده شود. علاوه بر این، شیرین‌کننده‌ها، شکر و مواد افزودنی اضافه شده به ماست می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند؛ بنابراین، در صورت امکان، ماست پروبیوتیک طبیعی و بدون افزودنی باید ترجیح داده شود. از آنجایی که ماست پروبیوتیک که فواید بی‌شماری برای سیستم ایمنی و گوارش دارد، حاوی شیر و لبنیات است، توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان با تحمل‌های مختلف قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. 

چگونه ماست پروبیوتیک درست کنیم؟

تهیه ماست پروبیوتیک اساساً یک فرایند آسان است. اما آماده‌سازی مهم است و  به موارد زیر نیاز دارید:

  • شیر
  • کشت پروبیوتیک

شیر برای تهیه ماست پروبیوتیک

 می‌توانید از شیر گاو، شیر بز یا شیر گوسفند استفاده کنید. برخی از افراد از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام یا شیر نارگیل نیز استفاده می‌کنند، اما فرایند تخمیر و قوام ممکن است با شیر لبنی متفاوت باشد. ممکن است استفاده از شیر بدون لاکتوز مناسب نباشد. باکتری‌هایی که ماست تولید می‌کنند از لاکتوز موجود در شیر استفاده می‌کنند. این باکتری‌ها لاکتوز، قند موجود در شیر را تخمیر می‌کنند و اسیدلاکتیک تولید می‌کنند که به ماست طعم تند و قوام غلیظ می‌دهد.

کشت پروبیوتیک

یک استارتر ماستی بخرید که حاوی کشت باکتری‌های زنده و فعال پروبیوتیک باشد. سویه‌های رایج عبارت‌اند از لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، بیفیدوباکتریوم لاکتیس و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم. شما همچنین می‌توانید از مقدار کمی ماست پروبیوتیکی خریداری شده در فروشگاه یا خانگی به عنوان پیش‌غذا استفاده کنید، البته تا زمانی که حاوی کشت‌های زنده و فعال باشد.

وسایل لازم 

برای گرم‌کردن شیر به یک قابلمه، مخصوصاً یک قابلمه فولادی، یک دماسنج غذا برای بررسی دما، یک لیسک برای مخلوط‌کردن کشت‌ها و یک ظرف یا شیشه برای نگهداری ماست نیاز دارید. همچنین می‌توانید از روش‌هایی مانند ماست ساز، فر داغ، آرام‌پز یا خنک‌کننده عایق استفاده کنید تا دما را در طول دوره جوجه‌کشی ثابت نگه دارید.

روش درست کردن 

با گرم‌کردن شیر شروع کنید. شیر را در دمای 90-85 درجه سانتیگراد گرم کنید تا پاستوریزه شود. سپس شیر را در دمای 43-45 درجه سانتی گراد خنک کنید. این دما محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند.

کشت‌های باکتریایی پروبیوتیک را به شیر خنک شده اضافه کنید. اینها را می‌توان از استارترهای ماست‌های موجود در بازار، ماست‌‎های خانگی یا ماست پروبیوتیک دیگری تهیه کرد.

پس از افزودن باکتری‌های پروبیوتیک به شیر، اجازه دهید شیر و مخلوط کشت پروبیوتیک به مدت تقریبی 4 تا 8 ساعت در محیطی گرم و پایدار بماند. در این مدت ظرف را با یک حوله محکم بپوشانید تا حرارت از دست نرود. در پایان دوره، باکتری‌ها شیر را به ماست تبدیل می‌کنند.

اگر این مراحل را شب انجام دهید، ماست شما تا صبح آماده می‌شود. پس از مدت زمان انتظار، اجازه دهید ماست شما خنک شود و چند ساعت در یخچال سفت شود.

تخمیر ماست یک روش تولید غذای سالم است که به راحتی در خانه انجام می‌شود. می‌توانید غلظت و طعم ماست را با تخمیر در زمان‌ها و دماهای مختلف تنظیم کنید.

مناسب‌ترین مخمر برای تهیه ماست پروبیوتیک چیست؟

بیایید با یادآوری شروع کنیم که سردرگمی اصطلاحی بین مخمر و باکتری را برطرف کردیم. ماست پروبیوتیک از باکتری‌های زنده مفید و نه از مخمر تهیه می‌شود. مخمر نوعی قارچ است و ارگانیسم‌های مورد استفاده در تولید آن با هم کار می‌کنند تا لاکتوز، قند موجود در شیر را تخمیر کنند و اسیدلاکتیک تولید کنند که به ماست طعم تند و قوام غلیظ می‌دهد.

علاوه بر لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس، ماست‌های پروبیوتیک حاوی انواع باکتری‌های مفید دیگری مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، بیفیدوباکتریوم لاکتیس و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم هستند. هنگام انتخاب یک ماست پروبیوتیک، به دنبال محصولی باشید که حاوی ترکیبی از کشت‌های فعال زنده، از جمله انواع ذکر شده در بالا باشد. محصولاتی که نشان‌دهنده وجود کشت‌های زنده و فعال بر روی برچسب محصول هستند، محصولات مناسب‌تری هستند.

سوالات متداول

چه زمانی باید ماست‌های پروبیوتیک مصرف کرد؟

زمان خاصی برای مصرف آن وجود ندارد. کارشناسان بر این باورند که مصرف ماست پروبیوتیک قبل از خواب برای افرادی که عادت به خوردن در شب دارند مفید است. ماست مصرف شده در صبح به هضم آنچه در طول روز می‌خورید کمک می‌کند و ماست مصرف شده در عصر به خواب راحت کمک می‌کند. با این حال، مانند هر غذا، مصرف آن باید محدود شود. یک وعده در روز کاملاً کافی است.

هنگام خرید ماست پروبیوتیک چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

هنگام خرید ماست پروبیوتیک، جستجوی اطلاعات روی برچسب محصول که نشان‌دهنده وجود کشت‌های زنده و فعال است، مفید است. برای به حداکثر رساندن فواید سلامتی، ماستی را انتخاب کنید که حاوی شکر اضافه شده یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی نباشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط