برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی بسیاری از افراد را معرض آلودگی هوا قرار داده است. علاوه بر آن وجود ذرات معلق و ریزگردهای هوا مشکلات  زیادی را برای سلامت ریه‌ها به همراه آورده است. اگر در معرض آلودگی هوا هستید، باید بیشتر به‌سلامتی خود اهمیت بدهید. برای اینکه بتوانید با این مشکل مقابله کنید، درا ین بخش از اندام برتر در مورد مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

تأثیر آلودگی هوا بر سلامتی

آلودگی هوا یکی از دلایل ثابت شده بیماری و مرگ زودرس است. بزرگ‌ترین خطر از قرارگرفتن بیش از حد در معرض گردوغبار ریز و ازن است. با هر نفس گاز‌هایی مانند دی‌اکسید نیتروژن و ازن و همچنین تعداد زیادی ذرات ریز وارد دستگاه تنفسی و ریه‌های ما می‌شوند. آن‌ها در برونش‌ها و آلوئول‌ها رسوب می‌کنند و می‌توانند اثرات کوتاه‌مدت یا طولانی مدت بر سلامتی داشته باشند.

هرچه ذرات کوچک‌تر باشند، عمیق‌تر به داخل ریه‌ها نفوذ می‌کنند. هنگامی که آلودگی بیش از حد وجود دارد، مشکلات تنفسی و بیماری‌ها در کودکان و بزرگسالان افزایش می‌یابد، به‌عنوان‌مثال حملات تنگی نفس، سرفه مزمن و خلط، برونشیت و برونشیت مزمن، عفونت‌های تنفسی. برای افرادی که قبلاً بیمار هستند، آلودگی هوا بار بیشتری را نشان می‌دهد. هرچه آلودگی هوا بیشتر باشد (مثلاً در جاده‌های شلوغ)، دوره‌های بدون علائم کوتاه‌تر می‌شود. هوای آلوده‌ای که تنفس می‌کنیم منجر به کاهش میانگین ظرفیت ریه و همچنین افزایش مشاوره‌های اورژانسی و پذیرش در بیمارستان برای بیماری‌های تنفسی می‌شود. همچنین به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی از جمله سرطان ریه باعث کاهش طول عمر می‌شود.

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

تغذیه سالم به طور کلی در کاهش اثر آلودگی هوا موثر است؛ اما برخی از مواد غذایی هستند که تأثیر بیشتری بر سلامت ریه‌ها و خنثی‌کردن اثر آلودگی هوا دارند. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • چغندر و برگ چغندر
  • فلفل قرمز و شیرین
  • سیب
  • زردچوبه
  • گوجه‌فرنگی
  • زغال‌اخته
  • چای سبز
  • کلم قرمز
  • روغن زیتون

چغندر و برگ چغندر

 با داشتن نیترات بالا باعث گشادشدن عروق خونی، کاهش فشار خون و تسهیل و افزایش دریافت اکسیژن می‌شود. ثابت شده است که وضعیت و عملکرد ریه در بیماران COPD و فشار خون ریوی که چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند یا از مکمل‌های حاوی عصاره چغندر استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد. چغندر همچنین سرشار از منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است که همگی برای سلامت ریه‌ها مهم هستند.

فلفل قرمز شیرین

همه انواع فلفل از غنی‌ترین منابع ویتامین C هستند. به خصوص افراد سیگاری باید مقدار زیادی از این مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان را مصرف کنند. مطالعات نشان داده است که افرادی که دوز‌های بالای ویتامین C مصرف می‌کنند، عملکرد ریه‌های بهتری نسبت به کسانی که مقادیر کمتری از ویتامین C مصرف می‌کنند، دارند. مقدار توصیه شده مصرف حداقل ۳۵ میلی‌گرم ویتامین C اضافی در روز است. مصرف روزانه یک عدد فلفل قرمز شیرین متوسط ​​ (حدود ۱۲۰ گرم) تقریباً دو برابر این مقدار را برای شما تأمین می‌کند. مخصوصاً برای افراد سیگاری توصیه می‌شود.

سیب

تحقیقات نشان داده است افرادی که ۵ سیب یا بیشتر در هفته مصرف می‌کنند عملکرد ریه‌هایشان بسیار بهتر از افرادی است که سیب مصرف نمی‌کنند. مصرف این مقدار سیب همچنین از شما در برابر COPD و ایجاد سرطان ریه محافظت می‌کند. آن را به مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و ویتامین C موجود در این سیب نسبت داده‌اند.

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

کدوتنبل

به خصوص سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. همه این مولکول‌ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار قوی هستند. مطالعات نشان داده است که هم در افراد مسن و هم در افراد جوان، کسانی که سطح کاروتنوئید خون بالایی دارند، عملکرد ریه بهتری دارند.

زردچوبه

زردچوبه به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار قوی بر سلامت کل بدن تأثیر مثبت می‌گذارد. میزان بالای کورکومین موجود در آن است که این اثر را ایجاد می‌کند. در مطالعه‌ای که در بین سیگاری‌ها انجام شد، افرادی که مقادیر زیادی کورکومین در رژیم غذایی خود مصرف می‌کردند با افرادی که اصلاً آن را مصرف نمی‌کردند مقایسه شدند و نشان داده شد افرادی که کورکومین مصرف می‌کردند تقریباً ۱۰ درصد عملکرد ریه‌شان بهتر بود.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منابع لیکوپن رژیمی هستند. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی با اثرات شناخته شده‌ای است که سلامت ریه‌ها را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای که بر روی ۱۰۵ بیمار مبتلا به آسم که رژیم غذایی غنی از گوجه‌فرنگی مصرف می‌کردند، انجام شد، نشان داد که گوجه‌فرنگی کنترل آسم را تسهیل می‌کند و از دست دادن عملکرد ریه را کاهش می‌دهد.

زغال‌اخته

غذایی سرشار از آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ها یکی از مولکول‌هایی هستند که از ریه‌ها در برابر اثرات مخرب استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. در مطالعه‌ای که بر روی ۸۳۹ فرد مسن انجام شد و در مقایسه با افرادی که در هفته دو وعده یا بیشتر زغال‌ اخته مصرف می‌کردند با افرادی که زغال‌اخته مصرف نمی‌کردند، از دست دادن عملکرد ریه‌ها ۳۶ درصد کمتر بود.

چای سبز

ثابت شده است که ماده کاتچین موجود در آن اثر محافظتی در برابر سفت‌شدن ریه و زوال بافت دارد. نوشیدن چای سبز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و سلامت شما را بهبود ببخشد.

کلم قرمز

 هم مقدار بالای آنتوسیانین موجود در آن و هم ساختار فیبری آن باعث افزایش عملکرد ریه می‌شود. مصرف بیشتر غذا‌های فیبری باعث می‌شود عملکرد ریه‌های بهتری داشته باشیم.

روغن زیتون

 بسیار غنی از ویتامین E و پلی فنول است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی شدیدی دارد. اثر محافظتی آن در برابر آسم و اثر آن در کاهش دفعات حملات به ویژه در افراد مبتلا به COPD در مطالعات نشان‌داده‌شده است.

در نتیجه با تنفس هوای پاک، حرکت منظم و تغذیه صحیح می‌توان به داشتن ریه‌های خوب و قوی دست یافت. باید این سه را در کنار هم به عنوان یک شیوه اساسی زندگی درونی کرد.

چه غذاهایی برای پاکسازی ریه توصیه می‌شود؟

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان به طور خلاصه به عنوان مولکول‌هایی تعریف کرد که با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند. نباید فراموش کرد که افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد با بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان مرتبط است. با این حال، آنتی‌اکسیدان‌های تولید شده توسط بدن، مولکول‌های بسیار موثری در دفاع از رادیکال‌های آزاد اکسیژن هستند که در نتیجه متابولیسم طبیعی ایجاد می‌شوند. مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به پاکسازی ریه بسیار کم می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها نیز در بسیاری از غذاها به ویژه میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند برخی ویتامین‌های C و E موجود در این غذاها نیز برجسته هستند؛ زیرا می‌توانند به این شکل عمل کنند.

برای عفونت ریه چه غذاهایی باید مصرف کرد؟

غذاهای مفید برای ریه‌ها نیز به پیشگیری از عفونت ریه و درمان عفونت‌های موجود کمک می‌کنند. این غذاها شامل گوجه‌فرنگی، کلم قرمز، روغن زیتون، زنجبیل، سیب، سیر، پیاز، عدس، شاتوت و چغندر است.

کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت ریه مهم هستند؟

غذاهای مفید برای ریه‌ها نیز سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند. برای سلامت ریه، لوتئین، آنتوسیانین‌ها، لیکوپن، الاژیک اسید، بتا و آلفا کاروتن، کپسایسین، کورستین، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، پلی‌فنول‌ها، اسیدهای چرب امگا 3، گلوکوزینولات ها در محتوای بسیاری از مواد مغذی در لیست گنجانده شده‌اند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط