برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص زردچوبه

با خواص زردچوبه بیش‌تر آشنا شوید!

زردچوبه یک گونه گیاهی علفی و چند ساله با گل‌های زرد و برگ‌های بزرگ از خانواده زنجبیل است. این گیاه که زعفران هندی نیز نامیده می‌شود، در جنوب آسیا قرار دارد و از آنجا در سراسر جهان پخش می‌شود. به لطف ترکیبی به نام کورکومین که در آن وجود دارد، اثرات مثبت بسیار مهمی بر سلامتی دارد. مصرف آن نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است، چرا که محبوبیت آن افزایش یافته و اثرات فراوان آن بر سلامتی توسط دنیای علمی به اثبات رسیده است. روش‌های مصرف زردچوبه بسیار است، مانند افزودن آن به غذا، تهیه چای و مصرف آن با مخلوط کردن آن با ماست. در این مقاله از اندام برتر قصد داریم به بررسی خواص زردچوبه بپردازیم. با ما همراه بمانید.

خواص زردچوبه

زردچوبه چیست؟

زردچوبه از خانواده زنجبیل، گیاهی چند ساله و علفی با گل‌های زرد و رنگ نارنجی طلایی، بومی آسیای جنوب شرقی است که با ترکیب کورکومین، فواید سلامتی مهمی دارد زردچوبه که با نام زعفران هندی نیز شناخته می‌شود، به لطف خواص ضد التهابی خود فواید زیادی دارد زردچوبه که طعم کمی تند، تلخ و رایحه خاکی دارد، حاوی کورکومینوئیدهایی مانند کورکومین است که به آن رنگ زرد پر جنب و جوش می‌دهد زردچوبه را که می‌توان برای طعم دادن به سالادها و غذاها اضافه کرد، می‌تواند به صورت روزانه 1 تا 2 قاشق پودر نیز مصرف شود که به ویژه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

ارزش غذایی زردچوبه چیست؟

ارزش غذایی موجود در یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به شرح زیر است:

  • کالری: 29 کیلو کالری
  • کربوهیدرات:31 گرم
  • پروتئین:91 گرم
  • فیبر:1 گرم
  • چربی:31 گرم
  • شکر:3 گرم

همچنین 26 درصد نیاز روزانه منگنز، 16 درصد نیاز آهن، 5 درصد نیاز پتاسیم و 3 درصد ویتامین C را تامین می‌کند. زردچوبه که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها دارد به لطف خواصی که دارد با بسیاری از بیماری‌ها نیز مبارزه می‌کند.

خواص زردچوبه چیست؟

زردچوبه به لطف ترکیب کورکومین موجود در آن از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند، با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و بدن را در برابر بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد مقاوم می‌کند. همچنین از آرتریت و عفونت‌های پوستی محافظت می‌کند، از سلامت قلب حمایت می‌کند و ایمنی را تقویت می‌کند. مزایای زردچوبه که یک آنتی اکسیدان قوی است به شرح زیر است:

  • زردچوبه از التهاب جلوگیری می‌کند
  • به کاهش درد مفاصل مانند آرتریت کمک می‌کند
  • زردچوبه ایمنی را تقویت می‌کند
  • می‌تواند بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس را تسکین دهد
  • اثر آنتی اکسیدانی زردچوبه می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند
  • به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند
  • عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و از سموم پاک می‌کند
  • از سلامت قلب حمایت می‌کند
  • برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مفید است
  • برای دستگاه گوارش مفید است
  • حافظه و توجه را بهبود می‌بخشد، ممکن است به درمان آلزایمر کمک کند
  • در درمان دیابت موثر است
  • به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند
  • به تنظیم کلسترول کمک می‌کند
  • اثر ضد پیری دارد

خواص زردچوبه را می‌توان به شرح زیر توضیح داد:

زردچوبه با جلوگیری از التهاب، خطر عفونت را کاهش می‌دهد

زردچوبه با اثر ترکیب کورکومین موجود در آن از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند، التهاب را تسکین می‌دهد و با مبارزه با سلول‌های مضر عفونت‌ها را از بین می‌برد.

درد آرتریت را تسکین می‌دهد

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین شرایط التهابی و دردهایی مانند آرتریت کمک می‌کند.

خواص زردچوبه

ایمنی را تقویت می‌کند

زردچوبه به دلیل اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد ویروسی خود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و فرد را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و از میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض رادیکال‌های آزاد می‌تواند به چربی‌ها، پروتئین‌ها و حتی DNA در بدن آسیب برساند. این وضعیت می‌تواند منجر به تعدادی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی رایج مانند سرطان، آرتریت، بیماری قلبی و آلزایمر شود. بنابراین، ادویه‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند زردچوبه از فرد در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ممکن است از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کند

کورکومین، یکی از مهم‌ترین ترکیبات زردچوبه، می‌تواند از رشد و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

زردچوبه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد

خواص ضد التهابی زردچوبه کمک می‌کند تا سموم را از کبد دفع کند، کبد را پاکسازی کند و از فرد در برابر بیماری‌های کبدی محافظت کند.

از سلامت قلب حمایت می‌کند

کورکومین موجود در زردچوبه با بهبود عملکرد اندوتلیال که به نام غشای نازکی که داخل قلب و عروق خونی را می‌پوشاند، در کاهش خطر بیماری‌های قلبی نقش دارد.

زردچوبه برای سرفه مفید است

به خصوص نوشیدن چای زردچوبه به دلیل اثرات ضد ویروسی آن ک با پاکسازی مجاری تنفسی از سرفه‌های مزاحم جلوگیری کرده و فرد را آرام می‌کند.

سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد

زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی است به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند که باعث مشکلاتی مانند گاز، نفخ و بیماری‌های التهابی روده می‌شود.

حافظه و توجه را بهبود می‌بخشد

پیش بینی شده است که خواص آنتی اکسیدانی کورکومین با ایجاد آسیب کمتر به شناخت عصبی، که توانایی تفکر و استدلال است، پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

در درمان دیابت موثر است

به لطف خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، کورکومین ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 1 و 2 کمک کند و بسیاری از عواملی که در ابتلا به دیابت نقش دارند، از جمله مقاومت به انسولین، قند خون بالا و چربی خون (سطح بالای چربی در خون) را بهبود بخشد.

مبارزه با افسردگی را آسان‌تر می‌کند

در افراد مبتلا به افسردگی، پروتئین شناخته شده به عنوان فاکتور نوروتروفیک (BDNF) در مغز کاهش می‌یابد و هیپوکامپ، که به یادگیری و حافظه کمک می‌کند، شروع به کوچک شدن می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند سطح BDNF را افزایش دهد. همچنین نشان داده شده است که کورکومین سطوح سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد.

کلسترول را تنظیم می‌کند

زردچوبه و کورکومین می‌توانند با بهبود سطح لیپیدهای سرم و کاهش سطح کلسترول که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به حالت طبیعی می‌رساند، از بیماران در برابر این خطر محافظت کنند.

از سلامت پوست محافظت می‌کند

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن، یک گزینه درمانی موثر برای برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس در نظر گرفته می‌شود.

می‌تواند پیری را به تاخیر بی‌اندازد

کورکومین، ترکیبی در زردچوبه، توانایی مبارزه با التهاب، محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و به طور بالقوه به تاخیر انداختن انحطاط مغز و سایر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را دارد.

بهترین ادویه برای لاغری را بشناسید!

پودر زردچوبه را چگونه مصرف کنیم؟

تصور می‌شود که کورکومین در صورت اتصال به چربی، مانند چربی موجود در روغن زیتون یا نارگیل، راحت‌تر توسط روده جذب می‌شود. زردچوبه را می‌توان به صورت چای به صورت خشک یا تازه نیز مصرف کرد. ابتدا ۲ فنجان آب را بجوشانید و ۱ قاشق چایخوری زردچوبه پودر شده یا رنده شده به آن اضافه کنید.

آیا زردچوبه باعث کاهش وزن می‌شود؟

به لطف خواص آنتی اکسیدانی، زردچوبه با مفید بودن برای سیستم گوارش و تسهیل چربی سوزی به کاهش وزن کمک می‌کند.

زردچوبه چه مضراتی دارد؟

مصرف زیاد زردچوبه؛ ممکن است باعث ناراحتی معده، رفلاکس اسید، اسهال، سرگیجه و سردرد شود. مصرف دوزهای بالای مکمل‌های زردچوبه نیز ممکن است با افزایش قابل توجه سطح اگزالات ادرار، خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط