برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص سماق

خواص سماق برای سلامتی + طرز مصرف آن!

تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر بیماری‌ها تا حد زیادی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل امکان پذیر است. ترکیب غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی و اجزای گیاهی مفید می‌تواند فواید سلامتی خاصی را به همراه داشته باشد. گیاهان  بسیار ارزشمندی و جود دارد که در کشور ما رشد می‌کند و در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کنند. یکی از این گیاه‌ها سماق است. سماقی که در آشپزی به ویژه در نواحی شرقی و جنوب شرقی زیاد استفاده می‌شود، غذایی است که به همان اندازه مفید و لذیذ است. گیاه سماق که روی درخت سماق می‌روید را می‌توان به صورت دانه‌ای یا پودری همراه با غذا و سالاد و یا به صورت چای مصرف کرد. افزودن این ماده مغذی مفید به رژیم غذایی روزانه برای محافظت از سلامت توصیه می‌شود. در این مقاله از اندام برتر به بررسی خواص سماق پرداخته‌ایم. با ما تا آخر این مقاله همراه بمانید.

خواص سماق

سماق چیست؟

سماق نوعی ادویه است که از میوه‌های گیاه روس به دست می‌آید که به آن درخت سماق نیز می‌گویند. این گیاه که میوه‌های آن قرمز و کروی شکل است طعم ترش دارد. این گیاه که به نام درخت سماق نیز شناخته می‌شود، ظاهری درختچه‌ای دارد. سماقی که از درخت آن جمع آوری و با استفاده از تکنیک‌های مناسب خشک می‌شود، معمولاً با نمک مخلوط می‌شود و به پودر تبدیل می‌شود و به عنوان ادویه استفاده می‌شود. با این حال، در برخی از فرهنگ‌ها، به ویژه در استان‌های شرقی و جنوب شرقی، از آب ترش مزه‌ای که از خیساندن سماق در آب داغ به دست می‌آید، در غذاها استفاده می‌شود تا طعم ترش به غذاها بدهد. سماقی که به دلیل خاصیت کاهنده بو در سالاد پیاز بسیار استفاده می‌شود، در انواع سالادها و برخی غذاها و پیش غذاها به کرات موجود است.

سماق علاوه بر اینکه طعمی بی نظیر و مطبوع به غذاها می‌دهد، ادویه‌ای است که برای سلامتی بسیار مفید است. یکی از انواع مواد غذایی است که به دلیل اثرات مثبت فراوانی که بر سلامتی دارد به ویژه اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن باید جزء رژیم غذایی سالم باشد.

خواص سماق چیست؟

سماق گیاهی بسیار ارزشمند با فواید بسار زیادی است. یکی از مهم‌ترین خواص آن، خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. دومین جنبه مثبت آن، ویتامین و مواد معدنی بالای آن است. فواید سماق بر سلامت انسان عبارتند از:

یک آنتی اکسیدان مهم است

سماق سال‌ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است و آنتی اکسیدانی بسیار قوی‌تر از بسیاری از ادویه‌های رایج است. به این ترتیب، رادیکال‌های آزاد در گردش در بدن را کاهش می‌دهد و سطح استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. به لطف این اثر مثبت، با جلوگیری از سرطانی شدن سلول‌ها، یک اثر محافظتی در برابر انواع سرطان‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این، به لطف اثر آنتی اکسیدانی خود، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خاصیت ضد التهابی دارد

سماق که خاصیت ضدالتهابی دارد، قدرت مبارزه با بیماری‌های عفونی قابل مشاهده در بدن به ویژه آنفولانزا و سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. به کاهش تب کمک می‌کند و تسکین خفیف‌تری از بیماری‌های عفونی را فراهم می‌کند. ویتامین C فراوان موجود در سماق که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند نیز از این مبارزه حمایت می‌کند. در عین حال سماق در کاهش دردهای ناشی از بیماری‌های مختلف نیز بسیار موثر است.

خواص سماق چیست

قند خون را تنظیم می‌کند

برخی تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مصرف منظم سماق از بسیاری از بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند یا از درمان آن‌ها حمایت می‌کند. یکی از این موارد دیابت است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سماق به تنظیم قند خون کمک می کند و همچنین با کاهش سطح کلسترول خون به کاهش مشکلات ناشی از دیابت نوع 2 کمک می‌کند. بسیاری از عوارضی که در بیماران دیابت نوع 2 مشاهده می‌شود به دلیل سطح بالای قند خون برای مدت طولانی ایجاد می‌شود. بنابراین علاوه بر درمان فعلی، با اثر تنظیم کننده قند خون مصرف سماق می‌توان تمامی این عوارض را به حداقل رساند.

در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند

مطالعات علمی در مورد خواص سماق نشان داده‌اند که سماق با نشان دادن اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی به از بین بردن بیماری‌های عفونی کمک می‌کند. سماق به کاهش عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم هایی مانند سالمونلا تیفی موریوم و آسپرژیلوس فلاووس که باعث بیماری‌های عفونی رایج می‌شوند کمک می‌کند و عوارض ناشی از این عفونت‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، مصرف سماق به صورت چای در بیماری‌های عفونی که در مجاری تنفسی به ویژه در ناحیه گلو ایجاد می‌شود نیز می‌تواند برای پیشگیری از بیماری ناشی از این بیماری استفاده شود.

سماق اثر ادرار آور دارد

سماق یک ادرارآور قوی است. این بدان معنی است که اثر ادرارآوری بر بدن دارد. به لطف این اثر، سماق به محافظت در برابر عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. در عین حال، سماق از دفع مواد سمی انباشته شده در بدن حمایت می‌کند و برای بهره مندی از این فواید باید به طور منظم مصرف شود.

در برابر بیماری‌های عروق کرونر محافظت می‌کند

سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید باعث تجمع کلسترول در دیواره عروق و تشکیل پلاک‌های آتروم می‌شود. این یکی از مهم‌ترین علل بیماری‌های عروق کرونر و حملات قلبی در دراز مدت است. سماق با کمک به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در خون به محافظت در برابر بیماری‌های عروق کرونر کمک می‌کند. در عین حال به دلیل اثرات مثبتی که بر سلامت عروق و تنظیم گردش خون دارد در محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است.

برای سلامت زنان مهم است

با نگاهی به مطالعات علمی در مورد خواص سماق، مشاهده شده است که مصرف سماق باعث کاهش دردهای قاعدگی در زنان می‌شود. به خصوص در خانم‌هایی که مشکلی به نام دیسمنوره و قاعدگی دردناک دارند. زنانی که این مشکل را تجربه می‌کنند ممکن است ترجیح دهند سماق را به عنوان ادویه همراه با وعده‌های غذایی، با مخلوط کردن آن با ماست یا تهیه آن به عنوان چای سماق در دوران قاعدگی خود مصرف کنند. علاوه بر این، مشخص شده است که مصرف سماق تأثیر فزاینده‌ای بر شیر مادر در مادران شیرده دارد. با این حال، در هر صورت، برای مادران شیرده لازم است که در مورد مصرف سماق با پزشک خود مشورت کنند.

در مورد سماق و لاغری بیش‌تر بخوانید!

خواص سماق

سماق را چگونه مصرف کنیم؟

سماق نوعی ادویه است که در کشور ما مصرف زیادی دارد. حوزه مصرف آن عموما سالاد است. علاوه بر این می‌توان از آب سماق برای ایجاد طعم ترش در غذاها استفاده کرد. یکی دیگر از روش‌های مصرف برای افرادی که به دلیل فواید ذکر شده در بالا می‌خواهند سماق را به مقدار زیاد مصرف کنند، چای سماق است. چای سماق یک گزینه درمانی گیاهی بسیار مفید است، به ویژه برای افراد مبتلا به شکایت‌هایی مانند فارنژیت مزمن، گلودرد، خلط یا سرفه خشک.

برای تهیه دمنوش سماق می‌توان یک قاشق چایخوری ادویه سماق را که به صورت بسته بندی شده یا از گیاهان دارویی معتبر خریداری کردید، در یک لیوان چای آب ریخته و در قهوه جوش بجوشانید. بعد از حدود پنج دقیقه جوشیدن آماده مصرف است. علاوه بر همه اینها، مانند سایر گیاهان، سماق بیش از حد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. به خصوص در افرادی که بیماری‌های مزمن دارند یا دائماً دارو مصرف می‌کنند، قبل از شروع مصرف منظم سماق باید با پزشک مشورت کرد. علاوه بر این، زنان باردار و مادران شیرده باید قبل از مصرف روزانه سماق به عنوان مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

در مورد طرز تهیه دمنوش سماق برای لاغری بیش‌تر بخوانید!

آیا سماق می‌تواند به جلوگیری از بروز سرطان کمک کند؟

برخی مطالعات نشان داده‌اند که سماق دارای ترکیباتی است که می‌توانند فعالیت ضدسرطانی داشته باشند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سماق می‌توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند و به کاهش خطر بروز برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ کمک کنند.

آیا سماق می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

سماق خواصی که می‌تواند در کاهش وزن کمک کند ندارد. با این حال، به عنوان یک تنقلات سالم و کم‌کالری، سماق می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن مفید باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط