برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مضرات خوردن نوشابه

مضرات خوردن نوشابه

اگر شما به نوشیدن نوشابه‌های گازدار مورد علاقه خود در کنار وعده‌های غذایی علاقه دارید، بایستی این مقاله را تا انت‌ها بخوانید. نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های سرد اغلب به عنوان کالری خالی شناخته می‌شوند؛ زیرا هیچ ارزش غذایی قابل توجهی ندارند و در عوض به گونه‌های مختلفی به بدن آسیب می‌زنند. این مقاله به برخی از عوارض مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار، مانند افزایش وزن و افتادن در معرض خطر ابتلا به دیابت اشاره می‌کند. برای آشنایی با مضرات خوردن نوشابه تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. 

مضرات خوردن نوشابه

مضرات خوردن نوشابه چیست؟ 

مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین‌شده می‌تواند مضرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. این نوشابه‌ها اغلب دارای مقادیر زیادی شکر و کالری بدون ارزش غذایی هستند، که مصرف مکرر آن‌ها می‌تواند به افزایش وزن، اختلالات گوارشی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، خطر دیابت نوع ۲ و آسیب استخوان‌ها منجر شود. به علاوه، گازهای موجود در نوشابه‌های گازدار می‌توانند مشکلاتی مانند تورم شکم و سیستم گوارشی ناهنجار را ایجاد کنند. بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها را به حداقل ممکن محدود کرده و جایگزینی مناسب مانند آب معدنی طبیعی یا نوشیدنی‌های بدون قند را در نظر بگیرید. 

همچنین بخوانید: آیا نوشابه رژیمی چاق کننده است؟ مضرات نوشابه رژیمی

عوارض خوردن نوشابه

همانطور که گفته شد خوردن نوشابه عوارض فراوانی دارد که عبارت‌اند از: 

  • افزایش وزن
  • کبد چرب
  • دیابت
  • کالری خالی
  • پوسیدگی دندان 
  • بیماری‌های قلبی و عروقی

افزایش وزن

اینکه نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، منجر به افزایش وزن می‌شوند، یک واقعیت است. نوشابه ها، مملو از قند هستند که باعث می‌شود سریع‌تری وزن افزایش پیدا کند. یک قوطی معمولی کوکاکولا حاوی ۸ قاشق غذاخوری شکر است. نوشیدنی‌های سرد ممکن است هوس غذا خوردن را برای مدتی از بین ببرد، اما معده را پر نمی‌کند. آن‌ها ممکن است برای مدتی احساس گرسنگی را سرکوب کنند، اما در نهایت می‌توانند فرد را وادار کنند که بیشتر غذا بخورد. 

کبد چرب

شکر تصفیه شده دو ترکیب اصلی گلوکز و فروکتوز را شامل می‌شود. سلول‌های بدن، به راحتی توسط گلوکز را تجزیه می‌کنند، در حالی که فروکتوز فقط توسط کبد تجزیه می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز از طریق نوشابه‌ها می‌تواند به اضافه بار کبدی منجر شود. زیرا کبد به جای تبدیل فروکتوز به انرژی، آن را به چربی تبدیل می‌کند که بر روی کبد رسوب می‌کند. این وضعیت می‌تواند به‌سرعت به بیماری کبد چرب منجر شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است مصرف مقدار مناسبی از فروکتوز و نوشابه‌های شیرین‌شده را رعایت کرده و از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کنید. 

خطر ابتلا به دیابت

انسولین، هورمونی است که عمده وظیفه‌اش انتقال گلوکز از خون به سلول‌های بدن است. مصرف مکرر نوشابه‌ها که دارای مقادیر زیادی قند هستند، می‌تواند منجر به مقاومت سلول‌ها در برابر اثرات انسولین شود. به عبارت دیگر، سلول‌ها به انسولین که توسط پانکراس ترشح می‌شود، حساسیت کمتری پیدا می‌کنند. به دلیل این مقاومت، پانکراس بیشترین میزان انسولین را تولید می‌کند و این منجر به افزایش سطح انسولین در خون می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز، که در نوشابه‌ها وجود دارد، می‌تواند مقاومت به انسولین را تشدید کند. به همین دلیل، مصرف زیاد نوشابه ممکن است به بروز دیابت نوع ۲ منجر شود. 

همچنین بخوانید: چرا شکر باعث چاقی می شود؟

کالری خالی

نوشابه‌های گازدار اغلب حاوی مقدار زیادی شکر و کالری هستند، اما ارزش غذایی چندانی ندارند. مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها می‌تواند به افزایش وزن و مشکلات مرتبط با آن منجر شود. 

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند برای دندان‌ها بسیار ضررآور باشند و می‌توانند باعث آسیب و پوسیدگی آن‌ها شوند. این نوشیدنی‌ها حاوی اسید فسفریک و اسید کربنیک هستند که در مدت زمان طولانی می‌توانند لایه‌ی مینای دندان را تخریب کنند. این اسیدها به همراه قند موجود در نوشیدنی‌ها باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها در دهان می‌شوند و می‌توانند به تشکیل ترک خوردگی‌ها (پوسیدگی دندان) کمک کنند. بنابراین، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها شود. 

بیماری‌های قلبی عروقی 

مصرف نوشابه‌های گازدار باعث افزایش میزان قند خون و تری‌گلیسرید می‌شوند که می‌تواند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. 

عوارض مصرف طولانی مدت نوشابه 

مصرف نوشابه برای مدت طولانی اثرات شدیدی دارد، در ادامه برخی از این خطرها را به اختصار توضیح می‌دهیم، این عوارض عبارت‌اند از: 

  • خطر بالا ابتلا به سرطان: افرادی که دو یا چند نوشابه در هفته می‌نوشند، تقریباً دو برابر در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند. زنان یائسه‌ای که نوشابه‌های گازدار زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند. 
  • خطر بیشتر نقرس: التهاب یا درد در مفاصل، به ویژه انگشتان شست پا، به عنوان نقرس شناخته می‌شود. این وضعیت پزشکی زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی اسید اوریک در خون متبلور شود. فروکتوز موجود در نوشابه ها، کربوهیدرات اصلی برای افزایش سطح اسید اوریک خون است. 
  • مقاومت به لپتین: لپتین هورمونی است که توسط سلول‌های چربی بدن تولید می‌شود. در صورت گرسنگی و همچنین چاقی تغییر می‌کند. مصرف مقدار زیادی فروکتوز می‌تواند باعث مقاومت لپتین شود و در نتیجه شانس افزایش چربی را افزایش دهد. 
  • خطر بیشتر زوال عقل: افرادی که به طور منظم نوشابه می‌نوشند، احتمالاً حافظه ضعیف، هیپوکامپ کوچکتر و به طور قابل توجهی، حجم کلی مغز کمتری دارند. 

کلام پایانی 

بسیار طبیعی است که خوردن نوشابه به هیچ وجه کار درستی نیست و ضررهای فراوانی برای فرد به دنبال خواهد داشت. در این مقاله، برخی از اصلی‌ترین مضرات آن را مورد بررسی قرار دادیم. انتظار می‌رود با مطالعه این مقاله، با عوارض نوشیدن نوشابه به صورت کامل آشنا شده باشید. 

سوالات متداول

آیا نوشابه‌ها برای کلیه‌ها مضر هستند؟ 

بله، مصرف مداوم نوشابه، احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می‌دهد. 

آیا نوشابه برای معده ضرر دارد؟ 

اسید موجود در نوشابه، مخاط معده را تحریک می‌کند و باعث رفلاکس اسید و سوزش سر دل می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط