برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
نوشابه رژیمی

آیا نوشابه رژیمی چاق کننده است؟ مضرات نوشابه رژیمی

برای همه کسانی که رژیم دارند، مصرف نوشابه رژیمی  یک ابهام بزرگ است. اینکه  آیا نوشابه رژیمی باعث افزایش وزن می‌شود یا مصرف آن هیچ ایرادی ندارد! پاسخ به این سؤال کمی پیچیده است، اما به طور کلی می‌توان ادعا کرد که مصرف‌کنندگان نوشابه رژیمی در واقع می‌توانند وزن اضافه کنند. این بدان معنا نیست که می‌توان بلافاصله به این سؤال پاسخ مثبت داد، اما مطمئناً بین مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و افزایش خطر چاقی ارتباطی وجود دارد. اگر می‌پرسید چرا و چگونه؟ این بخش را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

نوشابه رژیمی

نوشابه رژیمی چه اثراتی دارد؟

برخی از مردم نوشابه‌های رژیمی می‌نوشند تا از کالری‌هایی که بیشتر نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها دارند اجتناب کنند. در حالی که نوشابه‌های رژیمی در حد اعتدال خوب در نظر گرفته می‌شوند، برای کسانی که آنها را می‌نوشند می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشند. برای مثال، اگرچه گمان می‌رود که نوشابه‌های رژیمی در رژیم غذایی مفید باشند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در مشکل چاقی نقش داشته باشند. به‌علاوه، در حالی که نوشابه رژیمی شیرین‌کننده مصنوعی را جایگزین شکر سنتی کرده است، همچنان حاوی اسیدهایی است که می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. برخی از اثرات منفی نوشابه رژیمی در سراسر بدن احساس می‌شود و این نوع نوشیدنی می‌تواند منجر به آسیب کلیه، تحلیل استخوان و سکته شود.

آیا نوشابه رژیمی چاق کننده است؟

بسیاری از افرادی که نوشابه رژیمی مصرف می‌کنند، تصور می‌کنند که این نوشیدنی، از آنجایی که کالری ندارد، به کاهش وزن آنها کمک می‌کند. با این حال، برخلاف تصور بسیاری، برخی مطالعات نشان داده‌اند که یکی از اثرات مختلف مصرف نوشابه رژیمی افزایش وزن است. این ممکن است به این دلیل باشد که برخی افراد تصور می‌کنند وقتی این نوشیدنی را می‌نوشند می‌توانند بیشتر بخورند؛ زیرا کالری دریافتی از آن دریافت نمی‌کنند. مشکل ممکن است این باشد که نوشابه رژیمی معمولی شیرین است که می‌تواند جوانه‌های چشایی شما را برای غذاهای شیرین و پرکالری آماده کند. نتیجه می‌تواند یک ولع ناگهانی برای غذاهای پرکالری باشد که منجر به افزایش وزن می‌شود؛ زیرا افراد به گرسنگی ناگهانی خود برای غذاهای چرب تسلیم می‌شوند.

دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که نوشابه رژیمی ممکن است با تحریک هورمون‌های گرسنگی، تغییر گیرنده‌های طعم شیرین و تحریک پاسخ‌های دوپامین در مغز، اشتها را افزایش دهد. از آنجایی که نوشابه‌های رژیمی کالری ندارند، این واکنش‌ها می‌تواند منجر به افزایش مصرف غذاهای شیرین یا پرکالری شود و در نتیجه وزن اضافه شود. با این حال، شواهد این امر در مطالعات انسانی متناقض است.

ضرر نوشابه رژیمی

اینکه نوشابه نام رژیمی گرفته است دلیل بر این نمی‌شود که دیگر ضرری برای بدن نداشته باشد. حتی شیرین‌کننده‌ها با افزایش مقاومت طولانی مدت به انسولین و افزایش استعداد ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند. به طور کلی مضرات نوشابه رژیمی عبارت‌اند از:

  • سوزش سر دل و رفلاکس معده
  • ایجاد روده تحریک‌پذیر
  • بیماری فنیل کتونوری (Pku)
  • میگرن یا سردرد مزمن
  • دیابت یا پیش دیابت
  • پوسیدگی دندان
  • آسیب به کلیه

فنیل کتونوری (Pku)

این بیماری ارثی نادر ناشی از تغییر ژن لازم برای تولید آنزیمی است که فنیل‌آلانین (مواد اصلی تشکیل‌دهنده آسپارتام) را تجزیه می‌کند و در نتیجه باعث تجمع این ماده در بدن می‌شود؛ بنابراین، مصرف نوشیدنی‌های سبک که حاوی آن هستند، اثر مسمومیت در بدن دارد.

 سوزش سر دل و رفلاکس معده

 این آخرین منع مصرف در واقع به استفاده از شیرین‌کننده‌ها فی‌نفسه مربوط نمی‌شود، بلکه به وجود گاز در این نوشیدنی‌ها مربوط می‌شود. نوشیدنی‌های گازدار به دلیل وجود اسیدسیتریک معده را نفخ می‌کنند، تولید شیره معده را افزایش می‌دهند و مخاط معده را تحریک می‌کنند. آنها همچنین توانایی آب‌بندی اسفنکتر تحتانی مری (که معده را از مری جدا می‌کند) را تضعیف می‌کنند، به اسید اجازه می‌دهند به مری برگشته و در نتیجه باعث ایجاد آنچه به عنوان رفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می‌شود.

سندرم  روده تحریک‌پذیر

 افرادی که سابقه سندرم روده تحریک پذیر دارند باید از نوشابه‌های رژیمی به دلیل توانایی آنها در تحریک روده هم به دلیل وجود گاز اضافه شده و هم به دلیل محتوای قند مصنوعی استفاده شده که به‌سختی هضم می‌شوند و توسط روده جذب می‌شوند، اجتناب کنند.  چنین بیماری باعث تورم، اسهال و درد شکم می‌شود.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی سندروم روده تحریک پذیر

میگرن یا سردرد مزمن

برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند باعث میگرن شوند یا سردردهای مزمن را در افرادی که از قبل مستعد هستند تشدید کنند.  با توجه به بنیاد میگرن آمریکا، برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که معمولاً در نوشابه‌های رژیمی یافت می‌شوند (مانند آسپارتام) می‌توانند باعث ایجاد میگرن یا تشدید سردرد مزمن در افرادی شوند که قبلاً مستعد ابتلا به این اختلالات هستند.

 دیابت یا پیش دیابت

 دیابت تنها حالتی است که استفاده از جایگزین‌های قند را می‌توان بخشی از یک فرایند رژیمی – درمانی در نظر گرفت، زیرا دردسترس‌بودن برخی از محصولات حاوی آنها (به‌عنوان‌مثال مربا و بیسکویت)، امکان افزایش تنوع و کیفیت بیماران را فراهم می‌کند. لا این وجود شیرین‌کننده‌های مورد استفاده در نوشابه‌های رژیمی اغلب با افزایش مقاومت طولانی مدت به انسولین و افزایش استعداد ابتلا به دیابت نوع 2 و برخی از عوارض آن مانند ایجاد رتینوپاتی دیابتی مرتبط هستند.

پوسیدگی دندان

اثرات نوشابه رژیمی اغلب به دندان‌ها نیز می‌رسد. در حالی که نوشابه رژیمی قند استانداردی ندارد، حاوی اسید فسفریک و اسیدسیتریک است که هر دو می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند. به ویژه نوشابه‌های رژیمی تیره حاوی اسید فسفریک هستند، بنابراین ممکن است بخواهید به نوشابه‌های سبک‌تر بچسبید یا کولاهای تیره را از طریق نی بنوشید تا از تماس بیشتر با دندان‌های خود جلوگیری کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده از نی این است که احتمال لکه گرفتن دندان‌ها از نوشابه‌های تیره را کاهش می‌دهد که می‌تواند با نوشابه‌های رژیمی و معمولی رخ دهد.

پوکی استخوان

دندان‌ها تنها اعضای بدن نیستند که تحت تأثیر نوشابه‌های رژیمی قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مضرات اسید فسفریک این است که باعث می‌شود بدن از طریق ادرار از شر کلسیم خون خلاص شود. نتیجه این است که مقداری از کلسیم موجود در استخوان‌ها به جریان خون منتقل می‌شود و به‌مرورزمان استخوان‌ها را شکننده می‌کند مگر اینکه کلسیم اضافی به رژیم غذایی اضافه شود.

آسیب به کلیه

یکی دیگر از اثرات نوشابه رژیمی برای سلامتی آسیب کلیه است. شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث ایجاد زخم در کلیه می‌شوند و باعث می‌شوند این اندام نتواند به طور مؤثر آن‌طور که باید فیلتر شود. برخی از مطالعات در مورد اثرات نوشابه رژیمی نیز نشان می‌دهد که نوشیدن چندین مورد از این نوشیدنی‌ها در روز می‌تواند خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.

همچنین بخوانید: نارسایی کلیه چیست و چه ارتباطی با غذا خورن دارد؟

ضرر نوشابه رژیمی

شیرین‌کننده نوشابه رژیمی

انواع مختلفی از شیرین‌کننده‌ها در نوشابه‌های رژیمی وجود دارد؛ مانند آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز یا شیرین‌کننده‌های گیاهی مانند استویا هستند که 200 تا 13000 برابر شیرین‌تر از شکر معمولی هستند. به طور کلی شیرین‌کننده‌ها اغلب ایمن هستند؛ اما همچنان بازار شایعات برسز آنها داغ است.

آسپارتام

آسپارتام بیشتر به دلیل نام تجاری خود، Equal شناخته می‌شود. می‌توان آن را در 6000 محصول از جمله نوشابه رژیمی، آب‌نبات نعناع فلفلی و بستنی بدون شکر یافت. آسپارتام 200 برابر شیرین‌تر از ساکارز است و با دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی متفاوت است زیرا می‌تواند به طور کامل در بدن انسان تجزیه شود. محصولات جانبی آسپارتام که تجزیه می‌شوند به طور طبیعی در شیر، گوشت، میوه‌ها و سبزیجاتی که مردم هر روز می‌خورند، وجود دارد. علی‌رغم اخبار بدی که اغلب دریافت می‌کند، نظری که در “مواد غذایی و سم‌شناسی شیمیایی” منتشر شده است توضیح می‌دهد که هیچ ارتباطی بین آسپارتام و شرایط پزشکی مانند سرطان، زایمان زودرس و مشکلات عروقی وجود ندارد.

ایمنی سوکرالوز

سوکرالوز که به نام Splenda نیز شناخته می‌شود، متمایز است؛ زیرا چندین مطالعه حسی نشان داده است که پس از مصرف با جایگزین‌های قند دیگر طعم تلخی ندارد. یکی از مزایایی که تولیدکنندگان نوشابه رژیمی هنگام استفاده از سوکرالوز به آن اشاره می‌کنند این است که سطح شیرینی این ماده کاهش نمی‌یابد. مقامات بهداشتی در ایالات متحده و سایر کشورها تشخیص داده‌اند که سوکرالوز یک شیرین‌کننده مصنوعی بی‌خطر است.

ساخارین

ساخارین که معمولاً به عنوان Sweet’N Low شناخته می‌شود، در سال 1879 در دانشگاه جان‌هاپکینز کشف شد. بیش از 30 مطالعه نشان می‌دهد که ساخارین هیچ ارتباطی با سرطان ندارد و یک جایگزین بی‌خطر برای قند است.

آسه سولفام پتاسیم

Acesulfame Potassium همچنین با نام Ace-K شناخته می‌شود و از سال 1983 در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. حدود 90 مطالعه روی این شیرین‌کننده مصنوعی نشان می‌دهد که برای استفاده در محصولات غذایی انسان بی‌خطر است. مانند آسپارتام، Ace-K حدود 200 برابر شیرین‌تر از ساکارز است. Ace-K برای افرادی که دیابت دارند بی‌خطر است و مانند شکر معمولی روی پوسیدگی دندان تأثیر نمی‌گذارد.

همچنین بخوانید: شیرین کننده استویا مزایا و معایب آن برای سلامتی

خلاصه

تحقیقات روی نوشابه رژیمی شواهد متناقضی زیادی به دست آورده است. صرف نظر از این، یک چیز مسلم است: نوشابه رژیمی هیچ ارزش غذایی به رژیم غذایی شما اضافه نمی‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال جایگزینی نوشابه معمولی در رژیم غذایی خود هستید، گزینه‌های دیگر ممکن است بهتر از نوشابه رژیمی باشند. دفعه بعد، جایگزینی مانند شیر، قهوه، چای سیاه یا گیاهی یا آب با طعم میوه را امتحان کنید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه ژله رژیمی

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط